Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Tråkigt! Hon blir väl ok då hon får butta eller är det dags att prova någon annan substans? Det kan som sagt ta tid och självklart är det ju inte bra att gå på smärtlindring länge, dock vill man ju inte att hästen ska ha ont.
Låt henne stå på tjockt underlag och när hon är lite gladare kanske hon kan ha en leksak i boxen (om hon inte har det). Jag gjorde en flaska med lite stenar i som jag hängde i taket samt en fender (till båt) som hon kunde slänga omkring. Idag står mitt sto fortfarande i box sedan 9 juni (7 veckor). Hon mår bra och hade knappt några rotationer. Hon måste dock stå på box i ca 10veckor till. Det är inte roligt att ha dem så, men jag ser ändå att hon tycker att det är ok. Och jag är hos henne så mycket jag kan.
Sköt om er!

Har de fått en bra verkning?
Blötlägger du höet?
Hur länge har du gett butta? EC gruppen skriver om att lång buttabehandling kan göra att det blir mer smärta när man slutar, precis som att för mycket värktabletter till oss kan ge huvudvärk istället för att bota den.
Till alla som har fånghästar eller Ir hästar så rekommenderar jag att gå med i Equine Cushings and Insulin Resistance yahoo group.
Där finns även en veterinär dr Elleanor Kellon som hjälper till med råd till Ir och Cushinghästar samt fång.
http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

*KL*

Någon som vet HUR otäckt stor risken för fång är vid allmänbehandling med kortison? :crazy: Jag har inte ens hämtat ut receptet än och har redan fångest =/

Jag vet inte hur stor risken är men den finns, särskillt vid allmän behandling. Lokal behandling tex av en led är mindre risk. Detta pratade veterinärerna med mig om när min "fånghäst" hade en ligamentskada för två år sedan och jag var livrädd för all kortison. Först vägrade jag men gick till slut med på att spruta leden med kortison. Det gick bra då två år efter hans fång.
Allmän behanling av kortison hade inte jag vågat ge till en häst som haft fång, för det händer att de hästarna får fång... Ena veterinären visste även en häst som fått lokalt med kortison men då kunde det varit en tillfällighet sa han, att det sammanträffade.

Jo, jag vet den är en risk med allmän behandling av kortison. Men jag är nyfiken på hur stor/liten den egentligen är?

Jag skyr kortison (allmänt, i led är jag inte oroad över, jag skulle ju förvisso aldrig spruta en led 'för säkerhets skull' med kortison på en fångis, men behöver de ledbeh så. L sprutades med kortison i hovlederna för en mån sen t ex..) som pesten på en fångis just för den finns en risk vid allmänbehandling.

Men nu står jag inför det MYCKET otrevliga i att sitta i läget där vet inte ser något annat val än att allmänbehandla L med kortisontabletter. Jag har inte hämtat ut receptet än och har FÅNGEST redan. Och blev 'lättad' när apoteket inte hade det hemma utan får hem på onsdag...

Veterinären vet ju om hans fång och troliga IR i allra högsta grad så det var inte ett lätt beslut för henne heller, men nu är vi här. Och som lök på laxen så var det tydligen 'än ökad risk' om de var IR.. tjohoo. Kortison höjer (kan höja?) visst insulin och glukosnivåerna. Underbart *ironi*

Men vet kunde inte säga eg hur stor risken var, mer än typ att den finns där, går aldrig att komma ifrån och man allmänbehandlar inte fånghäst med kortison om man inte MÅSTE. Men 'oftast går det bra'. Och givetvis att jag ska ha STENKOLL på honom, och minsta tecken på fång avbryt och ring kliniken pronto.

Men jag skulle soms agt gärna veta om man kan säga att det är liten/mellan/hög risk för fång t ex?

Har samma hö som jag har haft från början hämtade två transporter så jag har en del.. så inget byte där... lägger höt i blöt minst en timma el mer... hovis har varit här och verkat ordentligt (vad jag kan se...) och la på skor då de inte gick utan plus att han la i silicon för att de skulle bli mjukare för henne redan på väg in till boxen så var hon mkt bättre.
Hon har fått totalt tre omgångar med butta de sista lite kortare tror de var fem dgr men jag började enl doseringen jag skulle ge och sen drog jag ner till en halv påse morgon och kväll för att sedan ge en halv en gång om dagen och sedan ta bort helt såg ju på henne att hon blev bättre och bättre därav gav jag inte mer heller... nu har hon stått utan ett par veckor med bra resultat hon har gått bra el ja nästan helt bra över stallgången när jag skall mocka ser ut som hon vart lite lite ömfotad bara men nu , ja, nu e de värre igen som sagt... började ge henne låg dos igår, hade lite kvar, har gett henne idag också har till morgonen med skall ringa våran vet här så jag får mer medicin till henne, för hur som haver så skall hon inte gå och behöva ha ont hela tiden...
Blir snart tårögd varje gång jag skall ner till stallet har ett uteboxstall med fyra boxar med fönster i varje box (de är ett "vanligt" stall med fyra väggar inte sådant på en länga..) detta har varit super med deras fönster de kan iaf kika ut och inte stå helt instängda, unghästen den som nu inte är bra har stått alltid och gnäggat på mig när jag kommer ner och kikar ut genom fönstret men igår gjorde hon inte det hon låg när jag kom ner men reste sig då, då såg jag hur ont hon hade stackaren... och imorse lika dant i stort sett ingen i fönstret men hon stod upp men går sakta, var nere och kvälls mockade förut och flyttade över henne till boxen rätt över som vanligt och stackaren är halt el hur jag nu skall förklara på vänster fram där hon har sänkningen... har strött in x-tra igen hoppas de kan hjälpa henne lite plus medicinen...
Ringde kliniken idag och vet skulle ringa upp mig, ja det kan ni väl lista ut hur de gick inte en kotte som hörde av sig, så imrogon bitti hänger jag på telefonen och har de inte kollat bilderna så kan de kvitta de finns andra ställen men man blir lite stressad... Enl vet som röntgade så såg de inge bra ut vila minst ett år och om de ens skulle bli bra de var frågan då var de jag som ville försöka ge henne en chans till genom att få ett utlåtande från en klinik vilket han tyckte var ok... men nu.. ja nu känns det bara som jag vill få ta bort henne så snabbt som möjligt för att hon inte skall ha ont... men jag vill ju ha kvar henne också... När man sitter här och tänker på detta så önskar man att man aldrig hade skaffat ngn häst överhuvudtaget... har tappat lusten helt i detta tråkiga känns som de bara är ledsamheter... och det jäkligaste att JAG måste ta ett beslut att NU så får de vara bra... Hur jäklig känner man sig inte.. 4 år och nu är de kanske snart slut... känns för jävligt rent ut sagt... Men får ju se vad vet säger om jag lyckas få tag på dem imorgon...
Min dotter sa till mig igår, hon är 6 år... jag var så nere när jag kom in från hästarna igår när jag såg att hon började bli dålig igen, -mamma tänk inte på hästarna och hundarna glöm bort de lite vi blir så himla ledsna när vi tänker och pratar om de... undrar vad de små liven tänker egentligen de är mkt som rör sig i de små huvudena... detta var den hästen som jag lovat henne att få ha sen när hon blev äldre frågan e ju nu om de blir så???
Ja vi får se... de här blev långt och bara tråkigheter men ibland måste man bara få skriva av sig.... Återkommer.....

Ingen aning angående risk. Jag hade haft en OTROLIG fångest. Men du har väl tyvärr inte mycket val annat än att ge kortisonet :(?

Usch, din stackare, det finns väl inget värre än att gå runt och vänta på folk som inte ringer tillbaks:(?

Hon har fått totalt tre omgångar med butta de sista lite kortare tror de var fem dgr men jag började enl doseringen jag skulle ge och sen drog jag ner till en halv påse morgon och kväll för att sedan ge en halv en gång om dagen och sedan ta bort helt såg ju på henne att hon blev bättre och bättre därav gav jag inte mer heller...

Fem dagar butta låter som en väldigt kort tid, tycker jag, speciellt om du också ska kunna börja trappa ner. Trodde inte man gav mycket mindre än 10 dagar i taget? Min stora fick först 14 dagar, och eftersom hon fortfarande inte var helt hundra smärtfri efter det fick hon en 10-dagars-kur till. Sedan kunde vi, tack och lov, plocka bort buttan. Shettisen var det ju däremot helt annorlunda med. Hon fick medicin mycket längre.

Finns det någon klinikhovslagare som du/din hovis kan prata med angående vad som är bäst i nuläget? Kanske är så att det hon har på "fötterna" just nu inte är det bästa för just hennes situation. Min stora mådde väldigt bra på först gips och sedan heartbarskor. Min lilla, däremot, verkade må bäst barfota. Det kan nog vara väldigt individuellt. Nu säger jag inte att det är FEL det som din hovis har gjort, för det vet jag inte, men det kanske finns alternativ som passar just din pålla bättre!

Håller tummarna för bättring!

Skriv av dig du, det har de flesta i en här tråden förståelse för, man har ju ett behov av det.

Har du möjlighet åka till kliniken? Eller är den långt bort? Jag menar inte med hästen alltså, utan 'bara' du, och haffa tag i veterinären? Kanske mer effekt än telefon...

Vad gäller försämringen (så himla trist) så kanske är förflyttningen mellan boxarna lite för mycket just nu, har du möjlighet att mocka med henne i boxen iaf nu kanske? Jag har full förståelse för att det är svårt att mocka med henne i boxen, men nu när hon är sämre skulle jag nog försöka det.

I övrigt så verkar det ju som andra skoningen fick henne att reagera. Jag kan för lite om sänkningar för att ge några 'bra råd' rent så, men hon kanske behöver med stöd underifrån, och hovarna kanske blev sämre av spikandet?

Om du ska ge upp eller ej kan bara du bestämma (ja och beh veterinär då såklart, men ska ju vara en vet du har förtroende för), jag har full förståelse för djurägare som inte orkar, fång är vidrigt både för häst och människa. Och det 'tar inte slut' ens den dag de mår bra igen utan det är ju ett livslångt 'kollande och passande'. Dock, jag skulle om jag vore du och eg inte ville ge upp om det finns en chans försöka få tag i en erfaren veterinär och hovslagare som kan fång och se vad de anser. Jag vet ju du försöker just det, (och hoppas du får tag i dem snart) så menar mer att det kanske inte behöver vara kört även om det är en försämring nu. (Min L, utan rotationer/sänkning stod på butta jättelänge innan vi kunde ta bort den utan att han fick ökade symptom/symptom igen)

Håller tummarna stenhårt.

Usch vad dåligt samvete jag har nu.
Shettisen fick 2 fånganfall på 3 veckor i slutet av maj/ början av juni. Hon återmätade sig snabbt med metacam oh fik sen gå ut i en hage lika stor som sin box i ca 3 veckor. Sen en fortfarande liten hage men större men utan gräs. Gräset som var i stängslade vi ut. Nu har jag flyttat lite på plaststolpen så hon kan få pilla med lite gräs.
Och nu är hon varm i framhovarna. Tar inte för sig när hon går. Hon är inte i närheten av anfallen hon hade i somras då hon inte ville vända sig oh stod oh trampade med framhovarna för att avlasta. Men vad dåligt samvete jag har!
Hur man än gör så gör man fel känns det som. Lider med hästkraken som inte får äta ett grässtrå och lider såklart ännu mer med henne när hon har ont.
Nu stängslade jag ut det lilla gräset som fanns och hoppas det här ger med sig snabbt.
Velade med att ha henne inne i boxen eller låta henne gå ut i hagen, hon fick vara ute.

3 veckor är ju väldigt kort tid, så frågan är om du inte hade ETT anfall där under de där 3 veckorna, som först blev bättre men sen blossade upp.

Nu finns det ju som diskuterats tidigare hästar som blivit bra tack eller trots vare nästan hur man gjort, men det är väldigt snabbt ut i hage om det bara gick 3 v sen ett kraftigt anfall.

Och är hon varm och 'tar inte för sig' (hur vänder hon om du vänder snävt) nu skulle jag tveklöst ställa henne på box. Och inte ett enda grässtrå den här säsongen.

Röntgades hon btw?

Hoppas hon snart mår bättre.

Och är hon varm och 'tar inte för sig' (hur vänder hon om du vänder snävt) nu skulle jag tveklöst ställa henne på box. Och inte ett enda grässtrå den här säsongen.

Håller med! Maj/juni var inte precis länge sedan. Det låter som om det gått väldigt, väldigt snabbt...

Jag har följt veterinärens order om utevistelse. Såfort hon blev ohalt med metacam skulle hon få stå ute i en hage likastor som en box tills metacam perioden var slut + 2 dagar. Sen ut i gräsfri hage. Hagen hon har nu är som 1/3-1/2 av en paddock.

Bör man hålla henne på box tills hon är som vanligt igen? Eller längre än så?

Hon är inte röntgad, planerna är att röntga henne i början av augusti.

Jag har vänt henne snävt.

Senast ändrad:

Fast de rek går stick i stäv med vad t ex de stora klinikerna rekommenderar, och också med vad man internationellt rekommenderar.

Hur reagerar hon nu på snäv vändning?

Ang box, så box MINST tills helt symptomfri UTAN medicin, OCH har varit det ett tag (exakt hur länge efter är lite delade meningar om). Sen när symptomfri utan medicin på box, ut i boxhage/minisjukruta. I X veckor, och sen gradvis utökat.

Så jag rek dig att byta veterinär faktiskt.

Personligen så jag vill inte släppa ut utan rtg, men boxhage borde inte göra så stor skada kanske.

I maj så vred hon sig bara i princip och stapplade sig runt när man vände snävt. Så är det inte nu. Hon vänder sig.
Men "tar inte för sig". Hon är inte halt, men inte heller pigg utan tar det lite försiktigt. Hon går på grusväg men drog sig intill gräskanten, det var först det jag reagerade på.

Jag har hört innan att man ska vänta minst 6-8 veckor innan rotationer syns på röntgen, därför är hon inte röntgad.

Finns det något sätt för veterinären att se lamellernas skick? typ med röntgen eller ultraljud eller nåt?

Lamellernas skick har min hovslagare kommenterat när han verkat och skott, samt att det nog till viss del syns på röntgen också, om jag förstått rätt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar