Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja, jag har reagerat på sådana påståenden. Jag håller helt med dig Alexandra, att det är en rehabilitering som kan leda till ett bra hästliv. Jag hoppas att vi alla gör vad som är bäst för våra djur.

men man får inte förglömma att det finns individer som tar sin boxvila, även lång sådan, med jämnmod. Visst, de skulle garanterat heller gå ute och få röra sig, men de blir varken hysteriska, deprimerade, apatiska eller stressade t ex av sin boxvila. Och där blir förhoppningsvis en lång boxvila i slutänden bara en liten del av ett långt, lyckligt liv =)

Det är konstigt när man ser tillbaks på mina hästars långa boxvila. Det var inte så hemskt som man kanske skulle kunna föreställt sig. Mina hästar blev varken hysteriska, deprimerade, apatiska eller stressade. De verkade glada för varje liten ökad frihet som kom, t ex boxhagen, men samtidigt var de helt villiga till att gå tillbaks in i stallet igen. I början var de ju bara ute någon halvtimme i taget, eller så, sedan tillbaks till boxen. Det är absolut INGET jag önskar göra om igen, men det skulle säkerligen fungera om det blev tvunget. Hästar, som regel, är väldigt bra på att anpassa sig... Det blir rutiner för båda människa och djur när man måste göra något sådant här. Man får ta en dag i sänder helt enkelt. Det är också viktigt att hitta rätt hjälp så att man känner att man har stöd i det man gör - att man inte bara utsätter sina hästar för något "bara för att", utan att det faktiskt finns en mening (dvs behandling och rehabilitering) med det som sker.

De kan få stas/lättare kännbar puls av värme.

Sen kan ju fång vara grymt lömskt med, så omöjligt via nätet eg tro bu eller bä. Men iaf teoretiskt kan pulsskillnaderna du sett bero på inget annat än olika temperaturer.

Ja, jag har förstått att fång kan vara lömskt när jag har läst trådarna här, hästar som har fång utan att det ens märks t.ex. :(
Jag utesluter ju inte att det är fångsymptom, men det känns mer och mer som att det är temperaturen som gör det just nu.

När jag kom till stallet på em så var det väl runt 20 grader och jag kunde då känna pulsen, men fick leta lite grann. När det blev kyligare hittade jag den inte hur mycket jag än klämde, och sen när han hade stått en liten stund i boxen där det var betydligt varmare än ute kändes pulsen tydligare än på em. Han var väldigt varm om kroppen också (men ingen feber), det var äckligt varmt därinne tyvärr. Så det känns som att pulsen är direkt kopplad till temperaturen - och än en gång (för vilken i ordningen vet jag inte) förbannar jag mig själv för att jag inte haft koll på hur han brukar kännas annars :crazy:

Beklagar sorgen! Hoppas verkligen att det går bra med den andra hästen!

Hoppas verkligen ingen tar illa vid sig ang att jag skrev inget liv... Menar inte på de viset...
När jag först började läsa den här tråden när mina insjuknade och vet sa olika och jag inte fick svar på alla mina frågor var jag tvungen att få mer kött på benen i de hela... Läste tror jag i början av denna tråden ngt inlägg om att de verkligen inte är ngt liv osv... bättre att ta bort (orkar inte gå tillbaka i alla dessa sidor men ngt liknande stod det om jag inte minns fel) har full förståelse för att alla tycker olika... och tur är väl de för annars hade de väl vart galet allting.. När jag iaf läste det så tänkte jag knäppt... man gör väl allt för sin häst och det är en tid av dens långa liv den lever vi får härda ut, jag gör allt för mina hästar kosta vad de kosta vill... har jag skaffat ig djur så skall de baske mig få de chanser som går att få... jag behandlar mina hästar som jag själv hade velat bli behandlad om jag vore häst knäppt kanske en del tycker men så är min tanke... i början kändes de jobbigt blöta hö hela hela tiden och de stod inne och de kändes för jävligt... men vad har man för val?? Jag hade inte då en tanke på att ens ge upp de skulle bli friska så var de bara... men efter röntgen då de visade sig att denna hästen hade sänkning och rotationer och hon var verkigen illa däran glömmer aldrig den dagen då hon var som värst min lilla lilla flicka... uj vad de gjorde ont i mig... men hon repade sig men efter varje kur så fick hon ont igen... Men efter den sista kuren så blev hon bättre... fick glimten i ögonen igen känndes så skönt!! Den andra hästen var symptomfri efter en kur... Men så åkte skorna av då var de kört... fick på skor med silicon i för att de skulle bli mjukt vilket blev bättre omgående... och har varit bra tills för två dgr sedan... Pulsen har aldrig slutat vara tryckande pulserande... Jag trodde aldrig själv att jag skulle resonera som så här att de (läs mina) har inget liv, 7v på box imorgon men inga protester snälla och lugna nu har de ju varit två st på sätt och vis tack och lov måste jag säga för de har inte haft ngt val ngn av dem att få vara ute... men de sista så har jag kännt att de här är inte som de skall vara (obs märk väl inget mot ngn annan utan de är min egen känsla och tanke kring mina hästar) de skall gå ute dygnet runt på sommaren och ha de gott... mina är vana att gå ute väldigt mkt pga att mamman är hosthäst de är inte vana vid att stå inne mkt... ja vid dåligt väder och givetvis om nätterna på vintern.. Därav mitt eget lidande för hästarnas vägnar el hur skall man förklara??? Och droppen var väl när unghästen blev sämre häromdagen.. bara tanken på att få stå inne flera månader till på en fyra åring där prognosen är ur kass för att sedan ändå kanske måste tas bort... det känns inge vidare... därav mitt beslut idag.. i detta läge får jag verkigen hoppas jag har gjort rätt, kommer aldrig få veta OM hon kunde bli bra men som sagt när man hör och ser prognosen så tappar man hoppet en del... därav valde jag detta både för min egen skull och framför allt MIN hästs lidande... för de var en plåga, de sa vet också, hon satte under sig bakbenen för att avlasta fram,, och vilade om vartannat fram... Ångrar mig nu kan jag säga... men kände direkt efter de var gjort att jag gjorde rätt plågan e över... Nu är de sorge arbete för hela familjen vi har grinat på kapp idag och mamma hästen har gnäggat hela dagen när jag var nere och kvälls mockade för en stund sedan och fodrade så står hon bara still och ibland går runt blicken har liksom tappat gnistan... skall försöka göra en box hage imorgon så hon kan få komma ut ett par minuter och se ngt annat än dessa boxväggar.. ALLA här håll nu för fasiken tummarna att denna hästen blir helt återställd! Jag får försöka käma vidare med henne hon är ju symptomfri nu och hade goda chanser att bli bra med vila och en bra hovis...
Men till alla er som kämpar el har kämpat med era fånghästar inget illa ment mot er kämpa på och gör de som känns rätt för er och er häst!

Jag förstår ditt beslut, så ledsamt. Jag såg faktiskt också ut en vacker plats här på gården där mitt sto skulle ligga, om hon nu inte skulle bli bra. Nu är jag så glad att hon knappt hade några rotationer och är lika busig och lyhörd på allt jag gör som vanligt. Det kommer iallafall vara tufft att brottas med sjukdomen, men vi kan!
Jag hoppas verkligen att din andra fångis blir bra. Vi hoppas väl kunna komma igång efter vintern??!! (mitt sto skall stå på box tom september och därefter göra en ny röntgen och utgå från denna för igångsättning. För att peppa dig lite, så visst får man en närmare relation till sin häst i sådana lägen? Ibland tycks hon vara lite ledsen att inte få äta det goda gräset utanför stallet. Min treåriga dotter sa: "När du blir frisk G, då får du komma ut igen och ha sadel på dig" Det blir roligt, svarade jag.
Jag vet en hopphäst på landslagsnivå med fång som faktiskt kom tillbaka på samma nivå, dock tog det tid...närmare två år, men dock tillbaka!! Det är fantastiskt, tycker jag.

snor sista knappen.

Nu är jag tillbaka i tråden, på ett sätt jag inte önskade att jag vore.
Drar historien kort.

Häst fick fång april -09.
Röntgades och hade lite förändringar.
Dec 09 var allt OK igen och jag ordinerades att sätta igång försiktigt.
Feb -10 hade vi sakteliga börjat komma igång.
Hela våren 2010 var underbar med stora personliga framsteg i dressyr och hoppning. Skorna drogs av, hästen fick gå barfota -ömmade inte en sekund på grusunderlag varken i trav el galopp.
Maj-juni sakteliga invänjning av gräs.
Mitten av juni släpptes på naturbete med munkorg.
ca 1 v efteråt Verkades av hovslagare -blev ömfotad.
Fick vila - blev inte bättre. Tappade bjudning vid ridning.
Skorna på, enl hovis inga fångsymptom.
Ingen bjudning fortfarande.
Någonstans här känner jag en svag puls, men bortförklarar det med det varma vädret.
Veterinär togs ut, ser eller känner inga fångsymptom, inga reaktioner med visitertång. Hästen springer bra och med bra genomtramp på både grus och gräsunderlag.
Ordineras vila.
Jag åker bort en vecka, när jag kommer tillbaka ser jag att hoven ser annorlunda ut, rand, innåtbuktning -ej foderrand.
Dagen efter är pulsen mer kännbar, framhovar ljumna.
Förrgår var hästen VARM om hovarna och pulsen kännbar. Togs hem från bete direkt.
Igår lugnade värmen ner sig betydligt, och på kvällen var hovarna KALLA och jag fick leta länge efter pulsen -vilken var svag och knappt kännbar.
Röntgen bokad till ons nästa vecka.
Hästen pigg, rör sig bra, vänder bra. Men tamefan om han inte fått ett nytt anfall trots allt :cry: usch vad less jag blir.
Det var sista betet för hans del.

Om det är någon tröst så var mina hästars hovar också riktigt varma igår i det varma fuktiga vädret. Men de "svalnade" sedan. Så just hovvärmen skulle jag kanske inte var så bekymrad över trots allt.

Lägg gärna in bilder på hovarna. Alltid intressant att se...

Och ytterligare ett försök att trösta (lika mycket som för att försöka lugna mig själv ang. min) så har flera hästar i stallet där jag står kännbar puls och varma kronränder i värmen. Vissa av dom betydligt mer än min.
Vet du hur din häst brukade kännas innan den fick fång förra året?

*kl*
Det måste ju finnas massor av hästar som haft fång utan att det någonsin upptäcks, när symptomen kan vara så vaga. Ingen annan i mitt stall (vad jag vet) kollar puls och värme, jag har inte heller gjort det tidigare år. Och när man läser här hur lite det märkts på rörelserna hos vissa - och det är ju långt ifrån alla hästägare som är särskilt uppmärksamma på detaljer...

Om det är någon tröst så var mina hästars hovar också riktigt varma igår i det varma fuktiga vädret. Men de "svalnade" sedan. Så just hovvärmen skulle jag kanske inte var så bekymrad över trots allt.

Lägg gärna in bilder på hovarna. Alltid intressant att se...

Ska försöka komma ihåg att ta bilder. Det syns tydligt tycker jag att det blivit en förändring i hoven, -och det stämmer överrens i tid med att han tappat bjudningen i ridning för några veckor sedan. Dock har jag funderingar på att det inte var fång från början, utan just ömfothet. Sen att det sedan blev för många grejer tillsammans som utlöste det lilla anfallet, ömfothet, gräs och ej motion. Stor SUCK...
Somrar är bara skit. Förra sommaren var båda hästarna oridbara, rehab och massor av veterinärbesök för båda under sommar/höst/vinter. I våras var båda friska (halleluja!) för att nu hela sommaren vara dåliga igen... Bara en fånghäst dock.

Hade dina hästar puls också eller var det "bara" värme?

Jag gissar att det var mig du menade att svara? :)

Jag kommer inte riktigt ihåg hur hästen kändes innan fång förra året. Förutom att han tappade bjudning och helst ville gå på gräskanten några veckor innan det blev riktigt dåligt (promenad vid hand, jag rider inte en häst som tappat bjudning). Nu när jag tänker på det så tog det flera veckor innan han blev så dålig att man riktigt kunde sätta fingret på det, vi funderade länge över vad som var fel med honom när han började segna till.

Jag får hoppas på att det här var ett lindrigare anfall eftersom det är så diffust och han hela tiden varit pigg och glad sålänge han sluppit ryttare. Får se vad röntgen visar nästa onsdag helt enkelt.

Jag har också funderat på hur många hästar som kanske har fång men det inte märks fullt ut..

Bara värme. Jag ska också erkänna att jag inte står och "letar" puls särskilt ofta numera. Känner över benen, och hade självklart känt om det dunkat rejält, men annars försöker jag låta bli att känna efter för mycket. Det kanske är dumt, men det är en liten "överlevnads-grej" för mig. Hästarna verkar må bra och rör sig helt okej. Då vill jag inte utmana ödet för mycket...

Nog finns det antagligen många hästar som har oupptäckta, lindriga fånganfall. Man tror helt enkelt hästen blev hovöm. Dte är ngt som också diskuterats i veterinärkretsar när det gäller EMS och diagnostik osv. Ett 'kriterie' för EMS är att hästen bland annat ska ha och/eller ha haft fång. Men just för att de kan ha haft oupptäckta fånganfall så diskuteras om man verkligen ska utesluta EMS som diagnos om 'allt annat' stämmer men inget fång. Och noga prata med ägaren om hästen just varit 'hovöm' någonting eller liknande.

Fång är ju så otroligt lömskt att tom veterinärer missar det, och ett väldigt lindrigt anfall behöver ju inte ge fångringar eller liknande 'facit' efteråt heller.

Ja, det var dig jag skulle svara :)

Jag håller tummarna för fina röntgenbilder!

Usch, det är verkligen otäckt att det kan vara fång fast det knappt finns några symptom :( Vad är EMS?

Håller på att läsa en av dom gamla fångtrådarna, och såg då detta:
"Våran fångis behöver verkas ungefär var 4:e vecka, dröjer det längre tid än så får hon genast den paddlande karaktäristiska gången."

Vad menas med det, hur ser den paddlande karaktäristiska gången ut?

Och en grej till - exakt VAD är det man ska titta efter när man vänder hästen? Jag tycker min ser ut att vända normalt, men eftersom jag inte vet hur en fångvändning ser ut kanske jag missar det om det bara är lite grann. Har förstått att dom lägger över vikten bak, men hur yttrar det sig?

Hur det yttrar sig beror på hur ont hästen har, men generellt så de lägger över vikt bak, och vill inte korsa sina framben/lägga vikt på ett framben i taget som krävs vid en normal tvär vändning.

Har hästen hyfsat ont kan du inte missa det, det är enormt stappligt fram och ger ett fruktansvärt obekvämt intryck.

När de har 'bara' lite ont kan det vara svårare att se för en 'amatör' (jag tyckte ju min vände bra när vet tyckte 'syntes i vändningen han har ont'), och ännu svårare att förklara. Men det du kan kolla efter är om hästen korsar frambenen, och tar 'normala steg', eller vill slippa lägga vikt på något ben och/eller förskjuter vikten bakåt.

Usch, det är verkligen otäckt att det kan vara fång fast det knappt finns några symptom :( Vad är EMS?

Equine Metabolic Syndrome. Googlar du hittar du mer.

Men i princip 'metaboliskt syndrom hos häst' om man ska försöka översätta. Diagnoskriterierna är tidigare eller pågående fång, insulinresistens och fettdepåer som huvudsymptom - där den vanligaste depån och symptomet är sk fångnacke/fettnacke. OBS att många hästar HAR fångnacke/fettnacke utan att ägaren förstår det, och utan att de är smällfeta. Finns en bild i dokumentet jag länkar till nedan som jag tycker är utmärkt exempel på en fångnacke, men som de flesta inte skulle reagera på då de ser den extrema fångnacken framför sig när de läser. Bilden är på sidan 4 i dokumentet nedan.

En EMS-häst har en störd metabolism och löper en rejält ökad risk att få fång jmf med en icke-EMS häst, inkl en tjock icke-EMS häst. Det jävliga är också att hästar som är IR (insulinresistenta, bättre beskrivning är nedsatt insulinkänslighet) kan få fång av 'nästan ingenting'. Dvs deras IR har sänkt gränsen för vanliga triggerfaktorer, och de kan få fång 'utan anledning'. Givetvis FINNS en anledning, men den kan vara omöjlig att se. Som när L fick fång i vintras. Inte ett grässtrå, INGET ändrat i foderstaten etc. Men hans metabolism fick spunk igen - antagligen på säsongsvariationer av hormonnivåerna - och i början på februari, med en meter snö ute fick han (atypisk) fång.

Här kan du läsa lite översiktligt på svenska, men som sagt googlar du finns det enormt mycket mer.

http://stud.epsilon.slu.se/286/1/lindback_m_090702.pdf

Jag säger som tidigare person sa kommer inte ihåg namnet... men det blir nog inget bete frampå för min kuse som jag har kvar heller.. shettisen får gå på gnagarmat vet att de är mer stressat men hon är ute en stund om dagen och inne på natten för knottens skull.. Nu har hon tyvärr då fått stå inne hela dagen igår och idag med även natten bara för att lugna min andra häst efter att vi fick ta bort den andra igår... hon gick och skrek och skrek igår och väntade på att hon skulle komma tillbaka, idag har de varit bara ett par rop men sen har de varit lugnt tur är att vi har shettisen som sällskap annars hade jag vart tvungen att åka på jakt efter en ny idag...
Idag har vi harvat och harvat och harvat i våran lilla rasthade som ligger i anslutning till vår paddock, hästarna har gått i paddocken på vintern när de är som blötast, de har gärde att gå ut på men efter ett tag blir de blött och geggigt och de har då iaf ett val torrt el geggigt.. har inte velat fodra dem i paddocken för att skitna ner där.. så de är perfekt att vi har den här biten... Så nu äntligen har jag fått gjort en liten box hage jsa ngt större kanske blev som två boxar helt ömöjligt att få ner ngr provisoriska stolpar i de stora stenen som ligger under de mindre gruset så man får göra så gott de går... så idag på exakt 7:e v så fick mitt lilla hjärta äntligen komma ut bara i ca en kvart medans jag mockade boxarna men sedan in igen, skall börja den stunden när jag mockar ett tag sedan får jag öka hur länge skall jag vänta innan jag tar längre tid, en vecka? och öka en kvart åt gången el skall jag köra kort stund en längre period? Ngn som vet och kan råda..??? Hon trodde väl inte att de var sant när hon kom ut inga hysteriska grejer el ngnting följde tom med in utan ngr som helst protester när jag skulle ha in dom igen.... Mitt upp i allt de tråkiga så sker de ngt positivt är nu bara så himla rädd att de skall bli bakslag och hon blir dålig igen.. men hon står ju på grus lite strån finns i ytterkanterna men där har jag fixat en tråd längre in så hon inte kan äta de så imorgon skall jag köra röj såg :)
Ngt jag bör tänka på el speciellt jag bör göra??? Har ni något råd så skriv gärna!

Nu minns jag inte om din är symptomfri?

Men om det är till någon hjälp, så för L så efter att ha varit symptomfri på box i flera veckor, fick han komma ut i boxhage/minisjukhage. Hela dagar direkt. Sedan 4 veckor där, om allt gick bra där så sedan ut i liten sjukhage, och där i 4 v, sen 'paddockhage' i 4 v, och efter det ut i fullstor. Efter 4 v i fullstor fick jag börja sätta igång.

MINSTA han reagerade på en förändring, så backa. T ex om han när han gick från boxhage till sjukhage fick puls eller minsta så, så skulle jag backa tillbaka till boxhage igen, och sen göra ett nytt försök. Och INTE göra två saker samtidigt. T ex inte sko och byta storlek på hage samma dag (även om det var 'dags'), inte åka transport och börja promenera samma dag osv.

Jag minns inte exakt, men jag har för mig det gick ganska smärtfritt, jag behövde backa ett hack vid ett tillfälle minns jag (från paddockhage tillbaka i sjukhage), men sen gick det bra. Han var INTE speciellt lugn i början när han kom ut i sin sjukhage, vet ansåg dock att han var såpass bra och hade varit symptomfri såpass länge samt iom att han inte hade några förändringar, att man fick 'ta det' (alt hade ju varit att sedera). Han lugnade sig dock ganska snabbt, var mest första dagarna han fnattade, sen tog han det med ganska mkt ro.

Men som sagt, han hade INGA rotationer/sänkningar.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar