Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Nu behöver jag lite bollplank!

Var till kliniken och röntgade hästen idag.
Resultat: Inga förändringar, eventuellt en liiiiten sänkning men den kunde vara sen det förra anfallet.
Han rörde sig bra på gången, vände bra åt båda håll, ingen puls, ingen värme, reagerade ej på visitertång. Hon tyckte inte att det var fångränder (men kollade inte ordentligt heller, utan mest ett snabbt öga från stoende) Vet trodde inte det var fång.
Ordinerades 3 v promenad och 5 dgr metacam.
Gud så trevligt, inte fång! Eller?? ... . :crazy:

JAG är inte säker, JAG tror fortfarande att det var ett fånganfall, dock ett "lindrigt" sådant.

Är jag surskallig och vrång som inte ger mig?

Det känns i hela min kropp att det var ett fånganfall han fick. Alla tecken. Iofs väldigt små tecken, men alltsammans tycker jag tyder på fång.

Kändes inte riktigt som att alla mina tecken togs på allvar på kliniken, det var lite stressigt. Vissa kommentarer fick mig även att inte ta hennes fångkunskaper på allvar, kanske därför jag tvivlar så starkt.
Te.x att jag bör använda förra säsongens hö, inte att sockret var viktigast att undvika.

Lite positiva saker fick jag dock med mig från kliniken.
Jag fick chansen att väga herrn, 480 underbara kilon. Enl vet var han i ett bra hull, inte tjock, men kan kanske gå ner 20-40 kg till. Ngt bukig.

Jaja, nu fick jag skriva av mig. Nu behöver jag bollplank. Jag kommer att utgå från att det var ett anfall han fick - det skadar inte att vara försiktig har jag ju lärt mig.
Så, vad brukas rekommenderas för "lindriga" anfall utan förändringar där hästen rör sig bra?

Det har jag kanske missat, men vad tror din hovslagare om ränderna? Skulle vara intressant om du laddade upp bilder :)!

Så, vad brukas rekommenderas för "lindriga" anfall utan förändringar där hästen rör sig bra?

Tja, jag kan ju iaf bidra med vad min vet tyckte ang Lillens, det där när han var halt men det var så atypiskt att alla missade det var fång. Sen när han var u.a. igen kom the tell tale sign - ränderna.

Fortsätta vara i hage som innan, men skritt 1 månad, sedan börja lägga in LITE trav (några steg var exakt orden), och lååångsamt utöka. Hålla koll på puls osv.

Fortsätta vara i hage som innan, men skritt 1 månad, sedan börja lägga in LITE trav (några steg var exakt orden), och lååångsamt utöka. Hålla koll på puls osv.

Okej, tack.
Inte värre än så alltså.
Låångsam igångsättning med focus på häst och se vad som fungerar blir vår egna lilla ordination då med det stora målet att vara ridbar igen till jul (drömma kan man ju, men för att inte folk ska hoppa på direkt så skriver jag även att såklart lägger jag målet längre fram ifall jag märker att hästen behöver det).

Jag tycker inte att du är surskallig som envisas med fång. Det är definitivt bättre att behandla den som om det vore det en gång i onödan än att strunta i det om det nu är ett fånganfall. Nu minns jag inte exakt om din fånghäst - ursäkta jag blandar lätt ihop alla fånghästar i tråden. Inga förändringar - betyder det att förändringarna från förra gången har gått tillbaka eller hade den inga nya förändringar?

Annars har jag samma råd som de du redan fått. Ta en dag i taget och kolla hästen noga men det gör du säkert redan.

Jag antar att det är bra att sätta upp ett mål i alla fall när man vet att hästen kan sättas igång igen. Jag satte upp som mål att rida med på detta årets Hubertusjakt (missade ju förra årets). Det är ingen stor tillställning och ganska lugn där man kan välja tempo lite själv. Nu har jag denna sommar redan ridit med kompisar men en hel del fart så på ett sätt har vi väl redan nått målet.

Hoppas att det går bra med hästen.

Tack för lite pepp.

Jag har full förståelse att det inte går att komma ihåg alla fånghästar här på forumet!!
Han fick fång förra våren, röntgad med förändringar, förändringarna gått tillbaka vid dec. Igångsatt ungefär i feb i år.

Nu vid denna nya fångattack (som jag tror att det är) så var det inga förändringar. Hon såg bara en liten-liten sänkning, men visste inte om detvar sen anfallet förra året, eller denna i sommar.

Ja små mål är viktigt och roligt. Jag var oändligt lycklig när jag kunde ta med min häst på mina träningar i våras, och han presterade hundrafalt mer än vad jag någonsin trodde han kunde göra, och tusen gånger mer än vad jag begärde. Åhh vad jag älskar denna häst :cry: :love: . Jag hoppas verkligen att vi kommer dit igen.

kl.

Här kommer bilder på det jag tror (även om jag inte är säker -garderar mig lite :p ) är fångrand.
Om jag fattat det rätt ska fångranden - i motsats till foderrand- bukta innåt. Jag tycker det gör det på herrns framhovar, men det syns inte mycket.

Er uppfattning?

fngrand4.jpg

fngrand2.jpg

fngrand3.jpg

Övre halvans ytlager ser ut att vara av sämre kvalité o jag skulle nog avvakta o se vad som visar sig med tiden.

Däremot tycker jag inte om att väggen är böjd o att din hovis bara raspar in tån längst ner. Tåväggen ska raspas så att den blir rak för att den då kan växa ut rakt. Uppifrån o ner- från där det böjer sig- längs med hornrören.

Som regel- när hovväggen böjer sig / ger sig iväg kan det raspas ganska bra där.
Titta på r-bilderna.

Den är ganska gallig- brukar den vara så?

Hej
Har en fråga angående hovbölder och fång, ställer den nog främst till Bettys matte då jag har för mig att din häst råkade ut för det under rehabiliteringen. Hur hanterade ni hovbölden när de uppstod. Som "vanligt" eller gjorde ni något särskilt eftersom hästen hade haft fång? Vår russponny står på box efter ett litet fånganfall för ett par veckor sedan. Hon visar nu tecken på en hovböld i hö fram. Ponnyn hade fång förra sommaren med milda rotationer båda fram. Har fungerat fint i ridningen under vinter och vår.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "som vanligt"? Ena gången åkte jag till klinik och andra gången till min hovslagare direkt. Båda gångerna lokaliserade man hovbölden, skar upp den och gipsade hoven. Gipset byttes sedan en omgång, och efter det fungerade det att sätta på skon igen. Ta kontakt med klinik eller din hovis, tycker jag!

Övre halvans ytlager ser ut att vara av sämre kvalité o jag skulle nog avvakta o se vad som visar sig med tiden.

Däremot tycker jag inte om att väggen är böjd o att din hovis bara raspar in tån längst ner. Tåväggen ska raspas så att den blir rak för att den då kan växa ut rakt. Uppifrån o ner- från där det böjer sig- längs med hornrören.

Som regel- när hovväggen böjer sig / ger sig iväg kan det raspas ganska bra där.
Titta på r-bilderna.

Den är ganska gallig- brukar den vara så?

Du har så rätt så ang att hovväggen inte är rak. Jag har också uppmärksammat det och ska påpeka för hovslagaren nu när han kommer nästa vecka så att det blir åtgärdat.

Galligheten. Han brukar bli så om han inte motioneras, och helst om han står med skor. Även vid väderskillnader. Bilderna är tagna för 1-2 veckor sedan och galligheten är mindre nu, dock finns lite kvar längst ner vid kotan, alla fyra runt om. Dock mkt mindre än vad som synes på bilden.

kl*

det här med mild fång...
Min häst hade fång för 3 år sen, han var i det akuta tillståndet extremt dålig, svettades av smärta, vägrade att stå osv. Men hans hovar klarade sig från sänkning rotation osv.
Jag kunde börja tömköra efter 3 månader och rida några minuter ett par veckor efter det.
Vet. sa mild fång.
Förra sommaren fick han känningar då alla hästar glömdes ute på en vårkants natt, han hade puls och lätt värme, satte honom i sjukhage.
Jag avvaktade med vet eftersom han inte visade nått obehag i gången och efter ett par timmar så var det en klar förbättring och efter ett dygn var han helt symptom fri. Mild fång?
Efter att ha gått sjukhage, betats in sen ordentligt så fick han gå i sommarhage dygnet runt i augusti och inga tecken på konstigheter.

Nu har två i mitt stall insjuknat i fång, ett varmblod och ett halvblod, varmblodet visade tydligare symptom; fång gång. Halvblodet hade lite difus hälta som sen blommade upp.
Varmblodet verkade ha mer obehag i akutastadiet än halvblodet, de insjuknade samma vecka, men ingen av dem var i närheten av att visa den smärta som min häst uttryckte.

Varmblodet har repat sig väl och de har börjat att rida, hästarna insjuknade i början av juni, hästen visar inga tecken på obehag.
Halvblodets hovar ser dock hemska ut, den visar fortfarande lite rörelse störning, går korta steg, hovarna är ordentligt inåtbuktande. Hovis säger att det är risk för sänkning.
Vet. sa till båda hästägarna att deras hästar hade tur det var mild fång...

Så två frågor: Vad är mild fång?
Hur är sambandet mellan akutfasen och hovarna?
Varför klarade min häst sig så bra när han hade så ont och varför fick den här hästen problem?

Olika hästar har olika smärttröskel. Så på det viset behöver ju inte den smärta de uppvisar att de upplever vara samma sak som hur illa det är ställd. Där är nog en delanledning.

Men sen undrar jag eg samma sak. Min L har HÖG smärttröskel, och han hade ONT av sitt fång, obelgrad 4. Men klarade sig ändå från både rotation/sänkning - till allas förvåning ska sägas. Vi trodde faktiskt alla (jag, hovslagarna, veterinärerna) att han skulle ha 'minst' rotationer. Men icke.

Medan mitt kblsto med EXTREMT milda fångsymptom som vek extremt snabbt, fick rotation och om jag minns rätt en liiindrig sänkning.

ANg vad är mild fång så enda gradering jag hört är den kopplad till akuta stadiet, där det endera anges i obelgrader, eller som mild (obelgrad upp till typ '1.5'), måttlig (obelgrad 2 - 3 ungefär) och kraftig (obelgrad 4 - 5). Aldrig hört ngn veterinär i efterhand så säga mild t ex. Däremot kan ju skadorna efter ett fånganfall skifta oerhört, men det tycks inte alltid gå hand i hand med om det var ett anfall med relativt liten smärtpåverkan/symptom eller ej.

Med "vanligt" menar jag lokalisera bölden och skära upp, därefter gipsning och hålla rent hålet. Fundera på om det är extra känsligt när det är/har varit en inflammation i hoven. Hovslagaren är kontaktad det kan vara en reaktion på verkningen denna vecka. Ponnyn rör sig bättre igen, har dock puls i det andra frambenet idag, jag blir inte klok på det här:confused:

*Knapplån*
En tjej i stallet har en fånghäst och den fick det runt midsommar. Hästen går idag med skor + sula och har inte det minsta tecken på att den har haft fång. Han går med stora luftiga steg, och har tom. busat i hagen. Han är inte röntgad då han inte går att lasta/köra. Han är en häst som behöver motion och jag undrar när och hur man börjar rida en fånghäst? Är det förtidigt att börja nu? Är det mjukt/hårt underlag man börjar med? Hur länge ska man rida?

Precis så var det för mig oxå, vet tyckte jag var helskum som envisades med fång. Hon fick INGEN fångkänsla! Nåja.. jag visste ju att hästen nån vecka innan besöket stog med förhöjd puls. Men på klniken tyckte hon att jag var en extremt nojig hästägare, som skulle driva på min lata häst, att hon var kort o stum i steget var för att hon var lat. Att hon plötlsigt blev hovöm över en natt oxå, och reagerade på större stenar på grusvägen, jag var bara nojig. Men då jag inte gav mig riktigt, och sade att NÅT fel måste det ju va, så röntgades framhovarna, som visade 5,7 graders rotation resp 5,5 grader.
- Ja, det är är ju helt klart en fånghäst fick jag höra då..
Men att det var det som gjorde henen som hon var då?
Kort i steget, snubblig/ömfotad..
-Nej det kan man aldrig säga att det var en fångkänning!
Nehepp, så var det med det.

:(

det är synd att de inte lyssnar till den som känner hästen, den som ser alla SMÅ tecken. Som en något mindre bjudning, liite mer puls, kanske aningen gallig någonstans etc.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar