Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

kl.

Här kommer bilder på det jag tror (även om jag inte är säker -garderar mig lite :p ) är fångrand.
Om jag fattat det rätt ska fångranden - i motsats till foderrand- bukta innåt. Jag tycker det gör det på herrns framhovar, men det syns inte mycket.

Er uppfattning?

fngrand3.jpg

Den översta randen visar att något påverkat din häst för ca 2 månader sedan, mild fångatack. Man ser att hovens vinkel är olika under. Hovslagaren ska verka efter den övre vinkeln.
Vårgräs i maj som ställde till det???
Min häst fångrand är lika långt ner men lite djupare, ganska mild fångatack i slutet av maj hade han.

Den översta randen visar att något påverkat din häst för ca 2 månader sedan, mild fångatack. Man ser att hovens vinkel är olika under. Hovslagaren ska verka efter den övre vinkeln.
Vårgräs i maj som ställde till det???
Min häst fångrand är lika långt ner men lite djupare, ganska mild fångatack i slutet av maj hade han.

Tack för input.
Jag tror att det iaf kan ha skett i mitten av juni/slutet av juni någonstans. Hans hovar växer som ogräs just nu (blir alltid så när skorna åker på under en sommar), det ser ut att ha gått en åtta-nio veckor sedan skoning men i själva verket är det 5 veckor.. :crazy:

Hästen får vila två veckor till nu enl veterinär. Sen ska vi se vad som händer. Nu såhär i efterhand har jag börjat fundera över en sak veterinären sa om röntgenbilderna, att hon hittade ett litet överben på ett framben på röntgen som inte funnits där vid förra röntgen, jag tror det var h.f .
Isf kan den ha kommit när de släpptes ihop med en ny häst som ofta ville hutta med bakbenen (eller om hästen orsakat det själv)
Så mina funderingar nu är om det var ett litet fånganfall, eller om den tappade bjudningen berodde på överbenet..

nu vetefan om jag är i gränslandet för att detta inlägg ska få stanna kvar i fångtråden. Men hoven tillhör ju fånghäst och det är om detta jag funderar lite om...

Jo, jag har funderat över vilken linje man bör verka efter.
Röd eller gul?
31469717.jpg

Den övre delen är den som förhoppningsvis är mest ihopkopplad i lammellerna.
Den gula linjen alltså.

Då blir det MASSOR som måste verkas bort...

Ska kolla när jag kommer upp och ta ny bild som är knäppt på plant underlag..

Börjar fundera om det är dags att byta hovslagare. Men fan vad svårt det ska vara att hitta en bra -bra på att sko och bra på kommunikation...

Nja. det ska inte fixas till högre upp än till första randen om hästen är användbar i dagsläget- har dålig koll.
Sen så är det ju beroende av om den är roterad- röntgen behövs nog.

Du ser ju att din hovis är en sdn som bara filar längst ner.

Jag skulle kolla upp den o få hjälp med verkning av ngn som är bra på fång o som har sett plåtarna- diskuterat med Vet.

Dessutom så kan detta ske på en häst som har haft fång o sen går med lite för lång tå. Behöver inte vara foderrelaterat. Fast kvalitén ser skum ut.

Nja. det ska inte fixas till högre upp än till första randen om hästen är användbar i dagsläget- har dålig koll.
Sen så är det ju beroende av om den är roterad- röntgen behövs nog.

Du ser ju att din hovis är en sdn som bara filar längst ner.

Jag skulle kolla upp den o få hjälp med verkning av ngn som är bra på fång o som har sett plåtarna- diskuterat med Vet.

Dessutom så kan detta ske på en häst som har haft fång o sen går med lite för lång tå. Behöver inte vara foderrelaterat. Fast kvalitén ser skum ut.

Nyröntgad - inga förändringar.

mm exakt, hjälp med verkning från en hovslagare som är bra på fång, det vill jag gärna ha, det låter enklare än vad det är att få tag på en sådan...

Tån har varit kortad sen över ett år tillbaka.

Det där kallar jag för backad tå. Det växer då ut lika illa hela tiden- ingen förändring.
Hovisen ska raspa framifrån längs med hornrören.
Annars följer det som växer ut med det gamla. Fel.
Tån växer då framåt för mkt hela tiden o kan då få extra belastning som en fångfot inte klarar av.

Lagom trakt o kort tå- låg tå. Sänkt underifrån.
Sådär gör många som försöker fixa till understuckna trakter som inte heller leder till ngn förbättring- som regel.

Senast ändrad:

Som Axel sa är det den gula linjen där hoven talar om vilken vinkel den vill ha. Det behöver inte vara fång för att det ska se ut på det viset. Lång tids felverkning/skoning ger samma resultat. Den bästa vägen är att verka ofta och lite, se till att hovväggen inte belastas utåt genom att hålla den i rätt tjocklek med rundade kanter. Har verkat en del avskodda hovar som efter någon månad börjar ändra vinkel till vad den vill ha. Se till att trakten inte är för hög och att tån har rätt längd, att strålen räcker c:a 2/3 delar av hovens längd. Men det talar hoven om för dig när man verkar den.
Av bilderna kan inte jag tvärsäkert säga att det varit fång, i så fall har alla 15 pållar på Solbacken fång flera gånger om året, och det är mest unghingstar 10 st :eek: Jag kan inte se på bilderna om det är foderränder eller fångränder.

Rolle
Ipl

Senast ändrad:

delvis kl

Men det som är speciellt med linjen är väl att den markerar en ändrad vinkel? Det kan det väl inte bli av en foderrand?
Jag har förstått det som att det betyder att hovbenet har ändrat läge inuti hoven men det kan vara fel. Jag är inte så bra på detta med verkning och hovens vinklar. Men jag kan i alla fall inte riktigt förstå varför man ska rätta sig efter den nya vinkeln, i alla fall inte om det är på en fånghov. Hur vet man att det inte är en hovbensrotation som ger denna förändring? om man inte röntgar så klart

Jag ställde ungefär samma fråga i en annan tråd för några dagar sedan men fick inget svar. :confused: Någon som vill förklara för mig?

Som Axel sa är det den gula linjen där hoven talar om vilken vinkel den vill ha. Det behöver inte vara fång för att det ska se ut på det viset. Lång tids felverkning/skoning ger samma resultat. Den bästa vägen är att verka ofta och lite, se till att hovväggen inte belastas utåt genom att hålla den i rätt tjocklek med rundade kanter. Har verkat en del avskodda hovar som efter någon månad börjar ändra vinkel till vad den vill ha. Se till att trakten inte är för hög och att tån har rätt längd, att strålen räcker c:a 2/3 delar av hovens längd. Men det talar hoven om för dig när man verkar den.
Av bilderna kan inte jag tvärsäkert säga att det varit fång, i så fall har alla 15 pållar på Solbacken fång flera gånger om året, och det är mest unghingstar 10 st :eek: Jag kan inte se på bilderna om det är foderränder eller fångränder.

Rolle
Ipl

Det där lät ju inte bra :(

Jaja äntligen fått tag på "Min" hovslagare. Jag ringde runt lite för att få tag på en annan men han svarade inte så jag får försöka med min igen.
Tack inga påhopp nu om att jag borde skaffa bättre hovis, men däremot tips på hur jag ser till att det blir rätt. Räta hovvinklar. Lagom trakthöjd. Ej lång tå....

Det är nog dags att själv utbilda sig till hovis :idea:
X antal år plugg för att kunna sko sina hästar själv! :rofl:

Är veterinärer verkligen helt okunniga kring hästens hovar?
Jag har träffat på två veterinärer som glott på hästens hovar sedan senaste skoningen och båda har spontant sagt att han har bra/fina hovar.

Det där kallar jag för backad tå. Det växer då ut lika illa hela tiden- ingen förändring.
Hovisen ska raspa framifrån längs med hornrören.
Annars följer det som växer ut med det gamla. Fel.
Tån växer då framåt för mkt hela tiden o kan då få extra belastning som en fångfot inte klarar av.

Lagom trakt o kort tå- låg tå. Sänkt underifrån.
Sådär gör många som försöker fixa till understuckna trakter som inte heller leder till ngn förbättring- som regel.

ska fundera på detta!

delvis kl

Men det som är speciellt med linjen är väl att den markerar en ändrad vinkel? Det kan det väl inte bli av en foderrand?
Jag har förstått det som att det betyder att hovbenet har ändrat läge inuti hoven men det kan vara fel. Jag är inte så bra på detta med verkning och hovens vinklar. Men jag kan i alla fall inte riktigt förstå varför man ska rätta sig efter den nya vinkeln, i alla fall inte om det är på en fånghov. Hur vet man att det inte är en hovbensrotation som ger denna förändring? om man inte röntgar så klart

Jag ställde ungefär samma fråga i en annan tråd för några dagar sedan men fick inget svar. :confused: Någon som vill förklara för mig?

Om du tänker att hoven alltid ska växa intill hovbenet så kan det bli utsträckt längre ner och då en svagare hov och utdragen lammellrand från hovbenet.
Om man ska sträva efter en ny stark hov som har tight lamellrand nära hovbenet så man givetvis gå efter den nya starka utväxten och inte den delen som av någon anledning "lämnar hovbenet"
Man får då också sänka trakterna så inte det blir brantare vinkel mot marken sett givetvis. Det missar man ibland på fånghästar och då får man en absurt brant hov.

Gör man rätt så får man en stark hov och även en som återställer sig från ev rotatione eller sänkning.

När hoven växer i ny vinkel uppifrån så har alltid hovbenet ändrat läge.

*kl*

Jaha, så har det då hänt att mitt sto tappat sin framsko :(
Naturligtvis på det ben som sist av alla blivit bra...

Dessutom är hoven nu helt söndertrasad på sidorna, så belastning blir enbart på tå o trakt :(
Blir en glipa på dryga centimetern på sidorna när man lägger an skon, så jag tvivlar på att det kommer gå att få på den nu.

Riktigt riktigt ömfotad förståss, så det blir boxvila ett tag igen då.
Hoppas hovslagaren kan komma på någon bra lösning på detta, då hon INTE kan gå barfota.
Tån går nästan inte att korta/kapa ner heller, då det är bara 3 veckor sedan hon skoddes med tåriktade skor.

Någon som har nåt bra tips kanske??

Då blir det MASSOR som måste verkas bort...

Ska kolla när jag kommer upp och ta ny bild som är knäppt på plant underlag..

Börjar fundera om det är dags att byta hovslagare. Men fan vad svårt det ska vara att hitta en bra -bra på att sko och bra på kommunikation...

Man rättar inte till vinkeln hela vägen med en gång utan pö om pö.
Ca 1/3 del av hovväggen kan man raspa i rätt vinkel men inte mer åt gången då det försvagar hovväggen för mycket. Man inväntar lite mer utväxt mellan justeringarna.

*kl*

Jaha, så har det då hänt att mitt sto tappat sin framsko :(
Naturligtvis på det ben som sist av alla blivit bra...

Dessutom är hoven nu helt söndertrasad på sidorna, så belastning blir enbart på tå o trakt :(
Blir en glipa på dryga centimetern på sidorna när man lägger an skon, så jag tvivlar på att det kommer gå att få på den nu.

Riktigt riktigt ömfotad förståss, så det blir boxvila ett tag igen då.
Hoppas hovslagaren kan komma på någon bra lösning på detta, då hon INTE kan gå barfota.
Tån går nästan inte att korta/kapa ner heller, då det är bara 3 veckor sedan hon skoddes med tåriktade skor.

Någon som har nåt bra tips kanske??

Verka och ta på boots med sulor när hon behöver det.

Min hovslagare har lagt Dynacast när min häst lyckades slita av sig skon på sämsta hoven och det inte gick att lägga på sko direkt. Fick ha det ett tag och sedan fungerade det med sko igen när hoven fått växa i fred.

Men jag kommer ju ändå inte ifrån att belastningen blir BARA tå o trakt...
Det finns ju ingen hov/vägg alls som ansluter till marken när hon står.

Sulor kan jag inte ha henne skodd med normalt ens, för hon e lite plattfot o rätt mjuk sula = väldigt sulöm.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar