Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

och till raggsock

jag är inte med riktigt. Jag är med på att den nya hovväggen växer ner nära hovbenet. Men hur vet man att den växer ner rätt om man ställer in hoven efter den? Sedan stämmer det ju inte med AWs häst heller.

Ja, nåt sånt kunde säkert fungera.

Nu är hon ju tåriktad, och har ingen tå- eller sidokappa, så det kan ju bli lite kinkigt att hålla skon på plats i denna sörja det börjar bli ute pga regnet som öser ner...

Men jag kommer ju ändå inte ifrån att belastningen blir BARA tå o trakt...
Det finns ju ingen hov/vägg alls som ansluter till marken när hon står.

Sulor kan jag inte ha henne skodd med normalt ens, för hon e lite plattfot o rätt mjuk sula = väldigt sulöm.

Mjuka sulor i lösa boots ger inte sultryck så det gör ont, tvärt om det avlastar. Om hon är på rehab från fång så är det bara bra om inte hon belastar hovväggen.

och till raggsock

jag är inte med riktigt. Jag är med på att den nya hovväggen växer ner nära hovbenet. Men hur vet man att den växer ner rätt om man ställer in hoven efter den? Sedan stämmer det ju inte med AWs häst heller.

Titta på denna sidans animering så kanske du hänger med...
http://www.johnthevet.com/publication.php

Det kan vara så lite så det inte syns på röntgen och efter röntgen som inte visar något kan det ändå vara en försvagning som gör att hovväggen drar ifrån hovbenet något mer efteråt av hovväggsbelastning i tån.

Senast ändrad:

Det kan vara så lite så det inte syns på röntgen och efter röntgen som inte visar något kan det ändå vara en försvagning som gör att hovväggen drar ifrån hovbenet något mer efteråt av hovväggsbelastning i tån.

Fast tån, när vinkeländringen börjar en cm under kronranden?`(Ja när fångranden är nedvixen en cm under kronranden då)

Har en bättre bild nånstans men lite för trött för att leta.

http://a.imageshack.us/img34/96/hullmm15maj2010hffng.jpg

Däremot håller jag med om att det är 'ologiskt' att hovbenet inte ändrat vinkel när man får sådan vinkeländring 'på utsidan'. Men han är röntgad upprepade ggr ur alla möjliga och några omöjliga vinklar och (eftersom jag är en nojig sak) bilderna är bedömda av två oberoende veterinärer.

Du kan gissa ångestnivån inför den röntgen btw :crazy:

Senast ändrad:

Det har blivit en fångrand och annan tillväxt ovanför men om man ser på bilden så är inte vinkeln så annorlunda mot tillväxten under, bara tightare.

Fast beror inte det mycket på hur verkning etc är i övrigt? Hästen verkas/skos med 4 v intervall (även innan fånget alltså), och med tån förhållandevis kort, även om den på bilden iom att vi tvingades sko med tåkappa ett par perioder är längre än den brukar).

Dvs om det fått dra iväg på säg 7 v intervall, så hade man fått en större vinkeländring?

Mest nyfiken. Men det du skriver låter logiskt, och förklarar faktiskt en av de saker jag i förbifarten funderat på, hur man lyckats 'återställa' jämn vinkel hela vägen ner INNAN randen växt ner.

Din fördel är och har varit i akut läge absolut att du verkar din häst så ofta. :-) Det hjälper när hästen får fång, att tån/hovväggen inte är för lång och skapar belasning(brytkraft) som ökar rotationen när lamellerna "löses upp" vid fången.

kl

Hovis har varit ute.
Han såg tecken på att hästen haft fång.
Så, nu är jag ganska säker.
FångREHAB blir det i höst..

Det fanns flera tecken på utsidan- böjningen o kvalitén.

Raspade han nu högre upp?

Det fanns flera tecken på utsidan- böjningen o kvalitén.

Raspade han nu högre upp?

Ja något, inte tillräckligt tror jag. har tagit kort, ni ska få se.
Men, av olika anledningar som jag inte behöver flasha för hela internetvärlden så fanns ingen ork från min sida att ta upp diskussion. Jag tar tag i det senare när världen slutat gunga.

KL

tänke lägga upp lite bilder på min isis hovar hur de ser ut nu. Fick ju fång i mars.

Nu är han smärtfri och "symptomfri" har skor och även sulor fram.
står dock i vila fortfarande i mindre sjukhage utan gräs.

fram

31479720.jpg

31479722.jpg

bak

31479749.jpg

Här är min ögonsten
31479772.jpg

helkropp
31479768.jpg

fler bilder finns här
http://www.pixbox.se/pic_show_id31479852.html

Är hästen röntgad? Om inte - gör det.

Den har extremt höga trakter, och att låta en klinikhovslagare titta på det där är nog en mycket bra ide... :crazy:

Nyfiken bara, är det en utb hovslagare som skott?

Jättesöt häst förresten =)

Ja han är röntgad och utbildad hovis skott. Vi ska åka på ny röntgen för att se hur det ser nu numera. Hovis var ute 1a veckan i juli så det är dags igen. Hur menar du att dom är extremt höga? Jag har jättesvårt för att se sådant. Menar du att det ska "tas bort mera så att trakterna blir mer "närmare marken"?

Vad visade rtg sist?

Ja, trakterna är väldigt höga (dock är det nog inte sas 'bara' det som är knas, men det är vad mitt amatöröga ser direkt), och borde vara närmare marken kan man säga, eller snarare i en vinkel som är mer naturligt, men det blir samma sak. Men hela hoven är hög. Men jmf med en bild på en 'normal hov'.

Du får ursäkta men det ser gräsligt ut:crazy:

Skoddes den på kliniken?

Har missat din historik.:angel:

De där hovarna var inte fina... :crazy:

Hur många graders rotationer hade den? Rotationer på alla fyra? Sänkningar?

KL mig själv...

Läste lite "bakåt" i inläggen här och såg att du varit på Strömsholm i mars med rotationer 10,5 och 8,5 grader (var det fram, bak eller båda delar?), och att hästen ev hade ett mindre anfall i början av juli. Har den skotts på Strömsholm någonting alls? Har din nuvarande hovis varit i kontakt med hovslagare där?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar