Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Det har tagits blodprover, samt att hon hade "symtom" dvs hon har cushing symtom, men blodproverna visar inget därför tror de att de är en annan ämnensomsättningstörning som ej går att medicinera. Vilka blodprover det exakt var kan jag inte svara på då jag inte lagt det på minnet, utan försökte komma ihåg allt annat som rörde rehabiliteringen.

Jag var på atg kliniken här hemma.

pälsen. Hon har fettnacken samt andra fettansamling, men är smal annars. Hon har även varit trött och hängig, men det kan ju bero på fången också.

Dessa artiklar ligger på en "barfotasite" men jag vet att i alla fall dr Kellon som är mycket duktig på IR och cushing inte är för eller emot just barfota eller inte så ni som är tveksamma kan lugnt läsa ändå ;-)

För övrigt kan man googla iron eller iron overload i kombination med laminitis eller horses.

http://www.naturalhorsetrim.com/Dan Pitzen on excess iron and laminitis.doc

http://www.naturalhorsetrim.com/EQUINE_CONGRESS_-_IRON-1.doc

Men det är väl inte en pålitlig referens? Man behöver ju inte tro på allt bara för att det står på en hemsida. Nu är jag inte jättebäst på att söka men jag får inte upp ngn vetenskaplig referens när jag söker på dina sökord. Overload och laminitis ger bara carbohydrate overload inducerad fång dvs fång av ex fruktan och stärkelse.

Att järn är farligt i stora mängder är inte ngn nyhet precis. Men att det har en direkt koppling till insulinresistens och fång är i och för sig kanske möjligt men för att tro på det måste man ju ha lite bättre källor. Jag tar gärna del av en sådan om du har ngn dvs av en vetenskaplig publicerad studie som visar att ett samband är möjligt.

Jag är inte heller övertygad. Inte för att det inte skulle kunna vara sant (det låter väl rätt troligt egentligen att en häst kan få fång av "järnförgiftning") utan för att källorna känns som opublicerade uppsatser. Lite OT, men vem kallar sig Dr. Dan Pitzen, Ph.D.? Antingen skriver man Dr. Dan Pitzen eller Dan Pitzen, Ph.D. Petigt? Säkert, men det får mig att fundera lite på hur seriös källan egentligen är...

Det är ingen som sagt att det är "sant" eller är så, men själv tycker jag att det är intressant med alla teorier som man undersöker. Är man insatt i Cushing och IR så vet man att dr Elleanor Kellon är en mycket hängiven veterinär i ämnet som försöker lösa gåtan för dessa hästar. Hon delar med sig i kunskap och erfarenheter för CushingIR listan på yahoo som har nästan 9000medlemmar. Hon har därigenom hjälpt många Ir och cushinhästar så ägarna har kunnat rädda dem till livet.
Där står mer om olika undersökningar som görs i ämnet och ev leder vissa till vidare forskning.

Alla teorier som man vrider och vänder på är i alla fall intressant i mina ögon för att se vart det leder i kommande studier.
(Det var så när man började höra om insulinteorin tex för många år sedan)

Sorry att jag nämnde det när det inte är mer än en teori eftersom det verkar störa dig.

Senast ändrad:

Jag har läst en hel del forskningsrapporter och andra vetenskapliga artiklar om insulinresistens men aldrig träffat på just E. Kellon och inte om järnet heller. Därmed inte sagt någonting om henne överhuvudtaget eller om järnteorin.

Naturligtvis är det intressant med olika teorier och jag tycker att det är viktigt att man är öppen för att det kan finnas olika teorier. Men bara för det eller kanske just på grund av att det finns mkt skrivet om någonting så gäller det att ta till sig det som verkar mest rimligt. Hur ska man annars kunna sortera i all information? Nu är jag naturligtvis inte tillräckligt insatt i detta för att själv kunna göra ngn som helst bedömning av någonting men eftersom jag vet att en artikel som är publicerad i en vetenskaplig tidskrift är granskad av andra forskare inom samma område så tycker jag att de artiklarna är de intressantaste och inte de som står på olika hemsidor.

Eftersom detta är ett diskussionsforum så tycker jag att det är intressant med vilka referenser mman har om man kommer med att påstående och därav mitt senaste inlägg i tråden. Ursäkta om det störde dig på ngt sätt. Men om man ska vara med i en diskussion så tycker jag att man bör vara beredd på att kunna styrka det man påstår annars blir diskussionen ganska meningslös. Då kan vem som helst påstå vad som helst och då blir det så som du beskriver det - man kommer inte vidare.

Jag har inte kommit med några påstående att det är si eller så.
Jag skrev bara att det finns även denna teori och att det ska bli intressant att se om den kan bevisas.
Alltså finns inget som behöver styrkas.....än.

http://www.drkellon.com/aboutdrkellon.html

Detta är ingen tävling om vem som vinner.
Men om du skriver att det finns en teori om någonting så är det väl klart att andra som läser det vill veta mer om den. Det är knappast ngn mening med att bara skriva den som ett konstaterande att nu tror man så här.....
Då finns det ju inget att diskutera.

Är det inte...
Det känns alltid så med dina kommentarer...
Nu vinklar du över på något helt annat. Du kritiserade att det inte var bevisat och det hade jag aldrig påstått.

Är det inte...
Det känns alltid så med dina kommentarer...
Nu vinklar du över på något helt annat. Du kritiserade att det inte var bevisat och det hade jag aldrig påstått.

Jag vinklar inte över på ngt annat. Jag frågade efter en referens och du hänvisade till en hemsida. När det gäller fång är det mkt som inte är bevisat och jag tror inte att ngn väntar sig det.

Det är naturligtvis tråkigt om du tycker att jag är besvärlig som vill ha referenser till påståenden som är lite ovanliga. Men jag ser inte riktigt ngn mening med diskussionen annars. I så fall kan ju vem som helst påstå vad som helst och då leder det inte någonstans.

vill ha referenser till påståenden som är lite ovanliga. Men jag ser inte riktigt ngn mening med diskussionen annars. I så fall kan ju vem som helst påstå vad som helst och då leder det inte någonstans.

Håller med! Jag har väldigt svårt för att diskutera ämnen som grundar sig på saker som folk tar för givet och tror. Det finns t.ex. många beteenden och företeelser som vi människor har accepterat som "sant, "sunt förnuft", "så har det alltid varit" etc, men som visar sig inte alls hålla i en seriöst utförd vetenskaplig studie. Sådant är alltid väldigt intressant (för mig alltså ;))!

Håller med! Jag har väldigt svårt för att diskutera ämnen som grundar sig på saker som folk tar för givet och tror. Det finns t.ex. många beteenden och företeelser som vi människor har accepterat som "sant, "sunt förnuft", "så har det alltid varit" etc, men som visar sig inte alls hålla i en seriöst utförd vetenskaplig studie. Sådant är alltid väldigt intressant (för mig alltså ;))!

Delvis *KL*

Just det, håller fullständigt med. Det gäller då att man inte själv accepterar något, som personer som ska vara kunniga inom området säger, som bara är något allmänt vedertaget;)
Jag kan fortfarande inte begripa hur hovbenet kan rotera i en hov med rätt höjd på trakten. Men jag kan förstå att hovväggen lossnar från hovbenet av utåt-uppåtkraften vid lång tå och att hovväggen trycks uppåt när den större delen av vikten ligger på hovväggen. Jag har fortfarande inte sett hovben som svävar i luften ovanför sulan hängande i hovväggen ;)

Om det nu är så som jag anser är det ju inget större problem att häva "rotationen" ? Då är det ju inte heller så stor ide att röntga om man bara ser till att trakten inte är för hög ;) eller...
Om det är så, skulle inte chansen till rehabiliteringen av hästen bli större?

Rolle
IpL

Jag kan fortfarande inte begripa hur hovbenet kan rotera i en hov med rätt höjd på trakten. Men jag kan förstå att hovväggen lossnar från hovbenet av utåt-uppåtkraften vid lång tå och att hovväggen trycks uppåt när den större delen av vikten ligger på hovväggen. Jag har fortfarande inte sett hovben som svävar i luften ovanför sulan hängande i hovväggen ;)

Om det nu är så som jag anser är det ju inget större problem att häva "rotationen" ? Då är det ju inte heller så stor ide att röntga om man bara ser till att trakten inte är för hög ;) eller...
Om det är så, skulle inte chansen till rehabiliteringen av hästen bli större?

Rolle
IpL

Efter mina senaste inlägg i tråden vågar jag knappt ge mig in i en diskussion om krafter i hoven för det är i stort sett helt obegripligt för mig.
men i alla fall
Det förutsätter väl att hästen i så fall står helt stilla? Blir det inte alltid eller ofta en ökad belastning på benet/hoven när hästen rör sig, i alla fall om den hoppar omkring, på stenar osv. Jag har förstått det som att lamellernas uppgift är att dämpa den kraften?

Den frågan har jag egentligen inget svar på. Det får en expert, dvs hovslagare, komma in och svara på. Men jag hittade en beskrivning av förloppet:

Separation at the laminar interface reduces the strength of the coffin bone's attachment to the hoof wall and laminar separation often causes bleeding within the hoof capsule.

This combination of laminar destruction and hydraulic pressure within the dorsal portion of the hoof capsule when coupled with the constant downward pull of the deep digital flexor tendon can be strong enough to pull the coffin bone downward.

Why downward? The top (proximal) portion of the coffin bone pivots at the coffin (distal interphalangeal) joint. The deep digital flexor tendon, using the navicular bone as a fulcrum, flexes that joint each time foot flexes (turns over). If the attachment of the coffin bone to the wall is compromised, when the flexor muscles pull on the tendon, instead of the foot turning over, the coffin bone is pulled away from the hoof wall. The subsequent rotation of the coffin bone is called "founder".

After coffin bone rotation has been initiated, other factors occur which can cause the phenomenon to worsen, the most important of which has to do with the incompressibility of fluids. As the laminae are torn, bleeding occurs within the hoof capsule: because the dorsal hoof wall is the least flexible portion of the wall and the coffin bone is inflexible, the hydraulic pressure exerted by this blood flow often causes more tearing, more bleeding and more coffin bone rotation. When this occurs, instead of attachment loss at the laminar interface and the pull of the deep flexor being responsible for rotation, the bone is also pushed downward by the relevant hydraulics - in severe cases, through the sole.

Källa: http://www.horseshoes.com/advice/laminitis/stovall1/laminitis.htm

Med reservation för att detta kan vara helt felaktigt...

Hur lång tid tar det från att hästen ätit gräs till att ett anfall löses ut?

Det måste skett en miss i kommunikationen i stallet för min shettis hade tydligen gått i gräshage igår när träden i hagen fälldes. Jag har ingen aning om hur länge.
Jag är något fladdrig nu att hon ska bli dålig igen.

Hon gick bra när hon gick in i stallet ikväll.
Jag visste inte om detta när jag tog in hästarna så jag kollade varken puls eller värme i hovarna iom att hon gick bra.

Tror att det kan ta upp till 48 timmar. Förstår att du är orolig, men förhoppningsvis går det bra! Håller tummarna!

Någon som vet hur det är med gräset nu, så här i slutet på augusti...

Det lär väl inte alls vara särskilt stressat då fuktigheten är såpass hög nu o regnet har öst ner en hel del... Dessutom minskar väl gräsets vilja att överleva, nu när det drar sig mot mörkare o kallare dagar..

Eller är jag helt ute o cyklar??

Åtminstone där jag bor är det kallt på nätterna (under +5) vilket innebär att det är hög risk hela dagen efter. Alex satte ut en länk till en sida för ett tag sen där man kan kolla upp temp och risker.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar