Sv: Rehabilitering vid Fång
knapplån
Kan du förklara för mig varför alla ska göra en sockeranalys- på foder man redan köpt?
Du vet inte hur mkt som försvinner vid urlakning beroende på tillvägagångssätt.
Det torde vara bättre att köpa ett hö med lagom energinivå o blöta det är så man ganska safe.
Min vet sa att ponnies ska äta halm som basföda o sen komplettera med hö o de ska RIDAS. Dennas ponnies klarar av att gå på bete o hoppa MSV.
Här ska alla äta bästa tänkbara, bära munkorg o sen bara få upprepade konvalecsenser- utan att ha gjort ngt överhuvudtaget.
Börja i rätt ände! Välfärdssjukdomar har folk fört över även till hästarna.
Hur många topptävlingsponnies får fång?
Jag tycker att den som envist vägrar att ta till sig de vetenskapliga utfordingsrekommendationer som finns om utfodring av fånghästar är bra tramsig.
Fånghästar, speciellt de som är i riskzonen för att bli insulinresistenta, bör utfodras så att de får i sig dagsbehovet av proteiner, mineraler och alla andra näringsämnen som de behöver. Annars riskerar de att bli saämre rustade för att stå emot nya anfall och har dessutom sämre möjligheter att bygga upp kroppen efter ett fånganfall. När det gäller energiinnehållet i fodret så ska de inte få så mkt energi att de blir överviktiga. Annars är det i
inte mängden energi som är farlig utan det är
de kolhydrater som kan utlösa ett fånganfall som man bör undvika så mkt som möjligt. Det bästa fodret är naturligtvis ett bra grovfoder med lågt innehåll av NSC kolhydraterna. Och ja - man bör analysera för sockerinnehållet sedan är det inte fel att blötlägga höet om hästen är extra känslig men det är rätt att det är ovisst hur mkt socker som försvinner.
Antingen har axel missuppfattat veterinärens rekommendationer om att ge mkt halm eller också är veterinären dåligt uppdaterad. En ponny som går på bete äter ju dessutom massor av näringsrikt foder så jag får inte ihop det påståendet.
En hel del av fånganfallen kan nog anses vara en typ av välfärdssjukdomar men då ska de också behandlas för det dvs man ska undvika det som är farligt.
Jag tror som bm när det gäller tävlingsponnyer dessutom bör de ridas mkt vilket innebär att man nog knappast kan påstå kanske att de lider av just den typen av välfärdssjukdomar. Vem har ex sett en fet elitidrottsman/ kvinna?
Sedan stämmer inte axels påstående om de fånghästar som finns med i dessa trådar. Min ponny har efter sitt andra fånganfall (och med en påläst hästägare) fått de näringsämnen hon behöver, proteiner i överkant, går med munkorg. Rädslan finns naturligtvis alltid för återfall men hon har inte haft ngt än så länge.
Eftersom jag vet av erfarenhet att dessa diskussioner gärna spårar ur så drar jag mig ur diskussionen innan den ens hinner börja. Den som inte tror mig eller som vill veta mer kan själv söka på internet : equine laminitis dietary management är exempel på lämpliga sökord.
Varför ska sjuka och skadade individer få sämre mat/foder än friska?