Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag har inte sagt man ska varken eller? TS frågade om sockeranalys brukade ingå, och jag svarade att nej det får man be om särskilt, det ingår inte i grundpaket.

Om man väljer att sockeranalysera eller ej är helt valfritt.

Tack för svar. Inväntar analysen från höbonden vi köpt höt ifrån, antar att han inte gjort en speciell sockeranalys :(
Men hur effektivt är det att blötlägga höt? Minskar sockerhalten mycket?

Laka ur? Menar du vattna mycket och hälla bort vattnet? Isåfall nej... vattnar förvisso mycket men häller med det i krubban.

Mest troligt inte analyserat socker nej. Det tillhör som sagt inte standard, och kostar - lite beroende på var man gör det - lika mycket som grundanalysen ungefär. Billigare analysera socker 'ihop med resten' dock jmf med att göra det 'ensamt'.

Dock, sen när du fått analysen, om du vill ha sockeranalys brukar det räcka att kontakta laboratoriet, de brukar ha prover sparade. Så slipper man skicka in nytt prov.

Att blötlägga höet kan minska sockerhalten ja, men i vissa fall får man ingen minskning alls eller bara en liten. Dvs det kan variera mycket. Men i genomsnitt enligt de studier som finns lakar man ut 30% socker. Men som sagt, man kan inte veta. Det kan inte bli MER socker av att blötlägga det dock, dvs man kan inte göra något på 'sockerfronten' värre utan har ur den apsekten bara att vinna på att blöta. Hur mycket man vinner varierar dock som sagt.

Om du tar betforn, och så blöter du den i MASSOR med vatten, mycket mer än betforn suger åt sig. Sen när den svällt klart häller du bort vattnet (som kommer vara alldeles brunt). T ex genom ett durkslag. Sen sköljer du betforn tills 'sköljvattnet' är klart. Då löser sig melassen i vattnet, och kvar har du fibrerna från betforn, men du slipper sockret.

Det torde vara bättre att köpa ett hö med lagom energinivå o blöta det är så man ganska safe.

Vad är lagom? Hos "min" bonde, och överallt annars också för den delen, brukar MJ ligga på ca 8.

Hö är trots allt säkrare kort för fångbenägna hästar än silage.

Min magkänsla säger det också.

Min vet sa att ponnies ska äta halm som basföda o sen komplettera med hö o de ska RIDAS. Dennas ponnies klarar av att gå på bete o hoppa MSV.

Och min fd hovis sa att min häst skulle endast äta 2 kg hö (han sa inget om halm heller). Nu äter hon 8 kg hö + lite lucernhack och har minskat i vikt på sistone...

Här ska alla äta bästa tänkbara, bära munkorg o sen bara få upprepade konvalecsenser- utan att ha gjort ngt överhuvudtaget.

Vilka är "alla"?

Hur många topptävlingsponnies får fång?

Ingen aning. Däremot har jag svårt för att tro på att "topptävlingsponnies" endast utfodras med halm och lite hö.

knapplån

Kan du förklara för mig varför alla ska göra en sockeranalys- på foder man redan köpt?

Du vet inte hur mkt som försvinner vid urlakning beroende på tillvägagångssätt.

Det torde vara bättre att köpa ett hö med lagom energinivå o blöta det är så man ganska safe.

Min vet sa att ponnies ska äta halm som basföda o sen komplettera med hö o de ska RIDAS. Dennas ponnies klarar av att gå på bete o hoppa MSV.

Här ska alla äta bästa tänkbara, bära munkorg o sen bara få upprepade konvalecsenser- utan att ha gjort ngt överhuvudtaget.

Börja i rätt ände! Välfärdssjukdomar har folk fört över även till hästarna.

Hur många topptävlingsponnies får fång?

Jag tycker att den som envist vägrar att ta till sig de vetenskapliga utfordingsrekommendationer som finns om utfodring av fånghästar är bra tramsig.

Fånghästar, speciellt de som är i riskzonen för att bli insulinresistenta, bör utfodras så att de får i sig dagsbehovet av proteiner, mineraler och alla andra näringsämnen som de behöver. Annars riskerar de att bli saämre rustade för att stå emot nya anfall och har dessutom sämre möjligheter att bygga upp kroppen efter ett fånganfall. När det gäller energiinnehållet i fodret så ska de inte få så mkt energi att de blir överviktiga. Annars är det iinte mängden energi som är farlig utan det är de kolhydrater som kan utlösa ett fånganfall som man bör undvika så mkt som möjligt. Det bästa fodret är naturligtvis ett bra grovfoder med lågt innehåll av NSC kolhydraterna. Och ja - man bör analysera för sockerinnehållet sedan är det inte fel att blötlägga höet om hästen är extra känslig men det är rätt att det är ovisst hur mkt socker som försvinner.

Antingen har axel missuppfattat veterinärens rekommendationer om att ge mkt halm eller också är veterinären dåligt uppdaterad. En ponny som går på bete äter ju dessutom massor av näringsrikt foder så jag får inte ihop det påståendet.

En hel del av fånganfallen kan nog anses vara en typ av välfärdssjukdomar men då ska de också behandlas för det dvs man ska undvika det som är farligt.

Jag tror som bm när det gäller tävlingsponnyer dessutom bör de ridas mkt vilket innebär att man nog knappast kan påstå kanske att de lider av just den typen av välfärdssjukdomar. Vem har ex sett en fet elitidrottsman/ kvinna?

Sedan stämmer inte axels påstående om de fånghästar som finns med i dessa trådar. Min ponny har efter sitt andra fånganfall (och med en påläst hästägare) fått de näringsämnen hon behöver, proteiner i överkant, går med munkorg. Rädslan finns naturligtvis alltid för återfall men hon har inte haft ngt än så länge.

Eftersom jag vet av erfarenhet att dessa diskussioner gärna spårar ur så drar jag mig ur diskussionen innan den ens hinner börja. Den som inte tror mig eller som vill veta mer kan själv söka på internet : equine laminitis dietary management är exempel på lämpliga sökord.

Varför ska sjuka och skadade individer få sämre mat/foder än friska?

Senast ändrad:

Jag ska nu börja att blötlägga höt till morgon och kväll. till lunchen får hon halm igen och jag tar bort höt.

Funkar det att lägga höt i en hink och fylla hela hinken med vatten, eller räcker det med att fukta höt? Hur länge bör det ligga i blöt?

För sockrets skull måste det ligga i blöt, höet ska alltså vara under vatten. Hur länge så kan de som blöter hö svara bättre på, men minst en halvtimme - timme. Ännu hellre med vattenbyte emellan (samma sak som med betforn, lösa ut sockret i vatten, slå bort vattnet med socker i).

Man kan dock inte låta det ligga hur länge som helst i vatten, då blir det hygieniskt dåligt.

Blir höt dåligt av att läggas i blöt på kvällen till morgonen? Vissa dagar kan det vara så att det måste ligga närmare 1 dygn i blöt iom att jag har hästarna inackorderade och inte har möjlighet att åka ut till stallet flera gånger om dagen x antal dagar i veckan?

Om det blir dåligt tvistar väl eg de lärde om.

Dock, det finns en annan aspekt, du riskerar laka ur näringsämnen om du blöter så länge.

Jag tror bettysmatte här på sidan blöter sitt och sen hänger det att torka (dock inte i stall utan varmare temp tror jag?), det kanske skulle vara ett alternativ?

Det är ju skillnad på ämnesomsättningen nu när den är smal- eller hur?

Du är väl oxå noga med att motionera den nu?

Jag menar att en ponny som hålls slank året om kan tåla att gå upp en del på sommaren, men att den inte bara släpps på semester, samt att man väljer bete efter individen. Gärna många hästar ihop som ger mer rörelse o maten äts upp fort o de går mellan varven på knapert bete.

Blir trött på att du aldrig skriver att du fick viktnedgång först när du även drog ner på proteinerna. NÄR!! hästen har börjat gå ner kan man öka på det igen. Den ska inte var helt utan, men ofta under minimum ETT TAG.
Inte sällan handlar det om hästar som utför NOLL arbete- står på box o de har självklart ett mindre proteinbehov än vad man vill tro att sin häst har.

Varenda en som har bantat sina ordentligt märker att de inte längre är speciellt "lättfödda". De blir diabetiker pga fetman. De fortsätter att gå ner fast man ökar givan rejält.

många tror att de tappar muskelmassa när det egentligen är fett i o runt musklerna. Ser en hel del "runda o välmusklade" hästar som inte orkar röra sig. Hästarna har aldrig gjort ngt egentligt arbete o när de bantats blir de såna som de är- muskelfattiga.. egentligen.

Tyvärr finns inte möjligheten att ta upp och torka höt då heller iom att jag då åker ut på morgonen och gör iordning allt till dagen efter. OM det nu inte är så att man bara behöver blötlägga ca 30 min, för då är det ju enkelt om jag blötlägger det första jag gör när jag kommer och sen tar upp det det sista jag gör innan jag åker, och då lägger det i en IKEA kasse inför nästa morgon. Men det ligger ju fuktigt då i den istället. Kanske lika illa för hygienens skull?
Det blir inte så varje dag, men kanske 3 dagar i veckan.

Åh vilken djungel allt med fång är.

Jag skulle hellre strunta i att blöta höet än ta upp det och lägga i Ikea-kasse.
Möjligen ta upp det och hänga ett hönät på tork, men det kräver nog man har noga kolla på det så det inte blir dåligt, och att man har lagom torktemperatur.

För annars så är det just att hygieniska kvaliten kan bli dålig.

Så, i ditt fall skulle jag faktiskt sikta på att hitta ett hö med okej sockerhalt hellre än att trassla med att försöka blöta det när du har svårt att få ihop det. Du kan ju blöta det de dagar och/eller mål du har lätt att göra det? Då minskar du ju sockret i de målen i alla fall.

Men hur länge bör höt ligga i blöt?

Hänga upp i hönät har jag ju möjlighet till, men isåfall i stallet. Vad är okej torktemperatur? Blir höt dåligt så snabbt av att ligga i blöt? Alltså om det används inom 1 dygn.

Vi har en fånghäst till i stallet där ägarna blötlägger höt. Han mår jättebra, då insjuknade han i fång senare än min shettis. Hur kan det komma sig att min blir dålig och inte deras häst av sockret?

Hur känsliga de är för socker är ju individuellt. En häst som har nedsatt insulinkänslighet påverkas ju på ett annat sätt av socker än en häst med normal insulinkänslighet.

Sen är det ju inte säkert att det är sockret i just din hästs fall.

Ang ligga i blöt så som sagt 30 - 60 minuter. Ska du ha 30 bör du ha det i varmvatten. Om du har 60 min får du bättre effekt om du byter vatten efter halva tiden.

Vad gäller rätt temp för att hängtorka etc går det nog inte svara på i grader. Det ÄR en risk att göra så, det säkraste är att ge det blötlagda höet direkt och blötlägga inför varje utfodring. MEN, som du kan läsa bland annat i tråden finns det de som utan minsta problem blöter i 1 h, och blöter halva dygnets hö per gång, och sen hänger och torkar. Och som sagt utan besvär.

Men det kan bli tillväxt och otrevligheter av blött hö som ligger/hänger ett dygn ja. Beror antagligen på en hel massa parametrar vilket det blir.

Så du får helt enkelt titta, lukta och kolla noga på höet när du fodrar det. Och där är ju problemet för dig, att det inte är du som fodrar sen. Därför känner jag personligen att i ditt fall är nog det enklaste för dig OM du kan få tag i ett hö du inte behöver blöta. Och måste du blöta så blöt pch häng på tork och ha noga koll som det bästa.

Det är ju skillnad på ämnesomsättningen nu när den är smal- eller hur?

Absolut! Det tror jag också. Men du kan väl inte tycka att det är rätt att ge en d-ponny, som normalt ska väga i alla fall 400 kg, 2 kg hö/dygn:confused:? Däremot bantade jag ner min REJÄLT på 4 kg hö + 1,5-2 kg halm (fri tillgång, för mer ville hon inte ha).

Och, nej, jag tror fortfarande inte att någon häst eller ponny mår bra på en diet bestående av halm med endast lite tillskott av hö. Icke! Däremot tror jag att de flesta, både hästar och ponnyer, klarar sig alldeles utmärkt på ett bra hö (och då menar jag ett hö som innehåller tillräckligt med proteiner och mineraler) utan en massa andra tillskott.

Du är väl oxå noga med att motionera den nu?

Hon får fortfarande inte speciellt mycket motion egentligen. Hon går väl ca varannan dag, och då ungefär 4 km åt gången (skritt och lite trav). Alldeles nyss har vi varit hos ET och fått behandlat ett snett bäcken och låsta muskler. Innan jag visste var problemet satt ville jag inte rida, och då promenerade vi samma 4 km-runda i stället. Så jättemycket motion får hon ju inte, men jag gör så gott jag kan efter både min och hennes förmåga!

Jag menar att en ponny som hålls slank året om kan tåla att gå upp en del på sommaren, men att den inte bara släpps på semester, samt att man väljer bete efter individen. Gärna många hästar ihop som ger mer rörelse o maten äts upp fort o de går mellan varven på knapert bete.

Det är säkert kloka tankar...:)

Det var nog en ganska ej eftertänksam tanke...o inte heller helt sann
:angel:
Vad hon menade var nog att de var noga med att hålla dem slanka- att det aldrig fick barka hän.

Vad händer annars utifall de blir skadade?

jo då kanske de måste bantas när de ej heller får ngn större sysselsättning. Hela ponnyns liv ställs på ända:crazy:

Varför rider du endast så lite?
Vets order eller extra försiktig?

Varför rider du endast så lite?
Vets order eller extra försiktig?

Tja... En kombination av urusla ridvägar (enformiga och mycket asfalt/hårda grusvägar), heltidsarbete (=tidsbrist) och försiktighet/överförsiktighet, om jag ska vara ärlig. Och så har jag ju haft med mig att hon länge har "tappat bakbenet/bakbenen" (sedan innan fången) och äntligen troligtvis fått förklaring till, och behandling för, detta problem.

Har ringt vår höbonde och frågat efter analysen. Fick till svar: Protein: 49 och Energi: 9

Vad innebär det? Jag är helt nybörjare vad gäller analyser.

Han hade också ett annat hö sa han som var taget på en äng där han inte hade gödslat och det var taget senare i år. Tyvärr fanns det ingen analys på det. Ska åka och hämta 10 balar av det på lördag. Fick rådet av honom att enbart ge halm nu några dagar tills jag fått bort värmen i hovarna och ömfotheten och sen bara ge 2 kg hö per dag och resten halm.
Tanken är att jag ska analysera det här höt själv och då begära sockerhalten också.

Har ringt vår höbonde och frågat efter analysen. Fick till svar: Protein: 49 och Energi: 9

Vad innebär det? Jag är helt nybörjare vad gäller analyser.

Han hade också ett annat hö sa han som var taget på en äng där han inte hade gödslat och det var taget senare i år. Tyvärr fanns det ingen analys på det. Ska åka och hämta 10 balar av det på lördag. Fick rådet av honom att enbart ge halm nu några dagar tills jag fått bort värmen i hovarna och ömfotheten och sen bara ge 2 kg hö per dag och resten halm.
Tanken är att jag ska analysera det här höt själv och då begära sockerhalten också.

Risken är stor det andra höet är lågt i protein, dvs passar dåligt att blanda med halm.

Det första höet så 9 MJ energi. MJ är som våra kalorier. Sen har du 49 gram smältbart (=som hästen kan tillgodogöra sig) protein/kg foder. Generellt så ska kvoten mellan protein och MJ vara 6 eller över för att slippa proteinkomplettera. Kvoten på det höet är 5,4.

Man ska dock inte stirra sig blind på kvoten, men för de lättfödda/de som man måste begränsa givan på är en HÖG kvot att föredra, då man täcker proteinbehovet på en mindre mängd, och därmed kan hålla ner energin.

9 MJ/kg är högt för en lättfödd. Men inte heller här ska man stirra sig blind. Ett hö med 9 MJ per kg och en kvot på 12 t ex, är utmärkt att blanda med halm, så får man ner MJ men bibehåller protein.

Protein går inte att lägga till utan att få mer MJ 'på köpet', och därför man vill hitta ett hö som man slipper proteinkomplettera till de lättfödda, och ett hö som på den giva som täcker MJ täcker proteinbehovet.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 341
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar