Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Det ska även ha samma verkan på en häst

Det är möjligt att det har men hur vet du det?

Och varför skulle det vara bra vid ett fånganfall?

Sedan undrar jag verkligen om veterinärerna på Ultuna är positiva till använda av homeopatmediciner. Jag trodde inte att veterinärer är det. Dessa "mediciner" har vad jag förstår ingen vetenskapligt visad effekt. De hade kanske inte någon invändning mot det?

Jag vet inte om det funkar men jag ville iallafall ge det en chans, eftersom det ev. hjälper immunförsvaret så är det väl bara bra, vid ett fånganfall eller bara rent allmänt.

När jag berättade för veterinären på Ultuna att jag gav min fånghäst homeopatmedicin och att det verkade hjälpa henne så tyckte hon det var bra, hon hade ingen annan åsikt än att om det verkar hjälpa så var det bara bra.

Gav du allt detta i samråd med din veterinär? Just djävulsklo tycker jag skulle vara lite vanskligt i detta sammanhang eftersom det ju ska fungera som en "naturlig" NSAID... Teoretiskt sett, skulle man inte kunna dölja smärta då och tro att hästen är bättre än den egentligen är? Undrar om djävulsklo har samma biverkningar som "riktiga" NSAID-preparat?
Ja! Det var klokt sörru;)
Hästen stog fortfarande på box o i sjukhage. Men var obehandlad vid ÅB 1. NSAID är även antiinflammatorisk o ges inte bara som ren smärtlindring.
Djävulsklo anses ha liknande egenskaper.

Den fick samma "magmedel" o varför skulle det ha samma biverkningar som ett starkt syntetiskt preparat som man helst vill undvika att ge?

Jag gav det i ca 14 dagar o fortsatte inte bara för att hästen hade puls- som en del klassar som symptom. Pulsen kunde enligt Strömsholm kvarstå länge eftersom hästen fortfarande hade sin "blånagel" o står på den.

Du är rolig du när din kompis gav NSAID i 2 månader till en ponny som inte ens hade några förändringar. Du har aldrig uttryckt att DET var vanskligt.:rofl:

Graden av behandling ska bestå av hur pass bekväm den är i sin box. Man ska inte ta ut den o "testa" dagligen.

Visst är det bra med naturliga växter i stället för testade läkemedel som ex digitalis, gullregn, vit flugsvamp mfl :crazy:.
Du menar väl ändå inte det på fullaste allvar.

När det gäller djävulsklo så har jag hittat nedanstående på internet:
hämtat från medline plus, nu gäller detta människor i och för sig men en del av biverkningarna är troligen samma

biverkningar som diaree, ont i magen, förändringar i blodtrycket och syra i magen. Vill man ge det till sin fånghäst?

Jag vet inte - men hade definitivt tagit reda på det innan jag gav det till en häst med fång.

"Devil’s claw is POSSIBLY SAFE for most adults when taken by mouth in appropriate doses for up to a year. The most common side effect is diarrhea. About 8% of the people participating in one research study developed diarrhea. Other possible side effects include nausea, vomiting, abdominal pain, headaches, ringing in the ears, loss of appetite, and loss of taste. It can also cause allergic skin reactions, menstrual problems, and changes in blood pressure.

However, not enough is known about the safety of using devil’s claw long-term or applying it to the skin.
Special precautions & warnings:

Heart problems, high blood pressure, low blood pressure: Since devil’s claw can affect heart rate, heartbeat, and blood pressure, it might harm people with disorders of the heart and circulatory system. If you have one of these conditions, talk with your healthcare provider before starting devil’s claw.

Peptic ulcer disease (PUD): Since devil’s claw might increase the production of stomach acids, it might harm people with stomach ulcers. Avoid using devil’s claw."

Ja! Det var klokt sörru;)
Hästen stog fortfarande på box o i sjukhage. Men var obehandlad vid ÅB 1. NSAID är även antiinflammatorisk o ges inte bara som ren smärtlindring.
Djävulsklo anses ha liknande egenskaper.

Fortfarande undrar jag om djävulsklon gav i samråd med veterinär? Hur visste du vilken dos du skulle ge? Jag är väl medveten om att NSAID-preparat har både smärtlindrande och antiinflammatoriska egenskaper förresten...

Den fick samma "magmedel" o varför skulle det ha samma biverkningar som ett starkt syntetiskt preparat som man helst vill undvika att ge?

Varför skulle det INTE ha samma biverkningar? Om djävulsklo har samma positiva egenskaper som konstgjorda NSAID-preparat, men ingen av de negativa, tror du inte då att man hade använt sig av djävulsklo i stället för, t.ex., butta då?

Du är rolig du när din kompis gav NSAID i 2 månader till en ponny som inte ens hade några förändringar. Du har aldrig uttryckt att DET var vanskligt.:rofl:

Det var precis lika illa för min egen lilla shettis där inte symtomen ville ge sig. Hon fick butta alldeles för länge i mitt tycke, och jag var orolig konstant för hennes mage, men det var trots allt i samråd med klinikveterinär... Och i en kontrollerad dos, vilket jag har svårt för att tro att djävulsklo kan vara... Om det är AW hästs du menar så tror jag att det var samma för henne, dvs att hästen fick medicin enligt veterinärs rekommendationer.

Graden av behandling ska bestå av hur pass bekväm den är i sin box. Man ska inte ta ut den o "testa" dagligen.

Jag hade inte min shettis ute och testade dagligen. Min veterinär avrådde mig den första tiden från att ens ta ut mina hästar i gången vid mockning. Alltså gjorde jag inte det. Det räckte så väl att se hur shettisen blev sämre ett par dagar efter att vi försökte ta bort buttan - hon var alltså inte bekväm och smärtlindrad på box. Jag antar förresten att det är min häst du diskuterar eftersom du riktar ditt inlägg till mig?

Helt generellt tycker jag att man ska vara VÄLDIGT försiktig med örter och diverse preparat, och speciellt till fånghästar. Jag tycker också att man ska rådgöra med veterinär innan man börjar på något preparat. Men det kan man ju ha olika åsikter om förstås.

Fortfarande undrar jag om djävulsklon gav i samråd med veterinär? Hur visste du vilken dos du skulle ge? Jag är väl medveten om att NSAID-preparat har både smärtlindrande och antiinflammatoriska egenskaper förresten...
Ja... en gång till!
Varför skulle det INTE ha samma biverkningar? Om djävulsklo har samma positiva egenskaper som konstgjorda NSAID-preparat, men ingen av de negativa, tror du inte då att man hade använt sig av djävulsklo i stället för, t.ex., butta då?Men det har inte alls samma effekt eller börjar verka per omgående, därav..
Det var precis lika illa för min egen lilla shettis där inte symtomen ville ge sig. Hon fick butta alldeles för länge i mitt tycke, och jag var orolig konstant för hennes mage, men det var trots allt i samråd med klinikveterinär... Och i en kontrollerad dos, vilket jag har svårt för att tro att djävulsklo kan vara... Om det är AW hästs du menar så tror jag att det var samma för henne, dvs att hästen fick medicin enligt veterinärs rekommendationer.
Som jag fattade var den obekväm- inte bara pulssymptom:confused:

Jag hade inte min shettis ute och testade dagligen. Min veterinär avrådde mig den första tiden från att ens ta ut mina hästar i gången vid mockning. Alltså gjorde jag inte det. Det räckte så väl att se hur shettisen blev sämre ett par dagar efter att vi försökte ta bort buttan - hon var alltså inte bekväm och smärtlindrad på box. Jag antar förresten att det är min häst du diskuterar eftersom du riktar ditt inlägg till mig? Men en gjorde just så..
Nej det var inte riktat till dig- bara ett exempel...men en annan gjorde just så..Helt generellt tycker jag att man ska vara VÄLDIGT försiktig med örter och diverse preparat, och speciellt till fånghästar. Jag tycker också att man ska rådgöra med veterinär innan man börjar på något preparat. Men det kan man ju ha olika åsikter om förstås.
Tror du att jag gav utan en dialog med Vet?

Är den där 'en annan' i meningen 'en annan gjorde just så' så är du ute och cyklar igen. Ang tog ut på gången dagligen alltså.

På vissa individer har DK starkare smärtlindrande effekt än butta, värt att tänka på, speciellt om man inte vet hur just ens egen häst reagerar på DK. Och DK kan ge magtarmbiverkning det med tyvärr - dock ingen aning hur vanligt det är/inte är. Men det förekommer.

Jag förstår att du har stor kunskap om de flesta mediciner.
Jag är mkt restriktiv med all form av medicinering-NSAID eller annat bara yttersta nödfall.

jag har heller då inte haft ngn häst med magtarmpåverkan av det.....

Jag är mkt restriktiv med all form av medicinering

Örter är väl också medicin?

ETn som jag varit hos med stora hästen (snett bäcken med tillhörande muskellåsningar) ville sälja djävulsklo till mig, men jag sa nej. Vill inte ge sådant till en fd fånghäst om jag inte absolut måste. Hon ville även sälja alger till min shettis som hostar någon gång då och då, men även där sa jag nej tack.

Jag tycker att örter o.dyl. är "jobbiga" eftersom man oftast bara får veta ev positiva effekter av dem. Biverkningar finns det väldigt sällan någon info om, från vare sig säljare eller förpackning. Det har oftast inte gjorts några ordentliga studier på dem, som görs med läkemedel, och det är väl långt ifrån säkert att preparatet man köper håller en jämn kvalitet heller. Ibland är det kanske mer av den verksamma substansen, ibland mindre. Örter tilltalar mig därför inte speciellt mycket...

Men igen, detta är min åsikt och det är helt fritt att tycka annorlunda.

Jag förstår att du har stor kunskap om de flesta mediciner.
Jag är mkt restriktiv med all form av medicinering-NSAID eller annat bara yttersta nödfall.

jag har heller då inte haft ngn häst med magtarmpåverkan av det.....

NU gör du som vanligt, styr iväg åt ett annat håll istället för att kännas vid att du återigen kom med med ett påstående som du visste var felaktigt.

Fång är ett av de tillfällen anses nödfall för övrigt, och väl värt att poängtera kanske - i och med att tråden tagit en högst alternativ vändning i dubbel bemärkelse - är att fång i veterinärsammanhang är en av de sjukdomar som räknas som akut och prioriterad och där man inte ska vänta med att ringa. Dvs ringer du distriktsveterinären om en häst med fång, så kommer veterinären även när det är jour. En av de stora anledningarna är för att man med medicinering insatt i tid kan dels göra det markant bekvämare för hästen, och att tidigt insatt medicinering kan bromsa följderna av det en del i bästa fall. Det finns det forskning på - dessvärre finns det inte forskning på djävulsklo i samma läge.

Jag är ytterst restriktiv med antibiotika förresten, ändå förlorade en av mina hästar livet pga antibiotika. Så jag vet inte vad du vill säga med att du aldrig haft en häst med magpåverkan av NSAID? Gläd dig, de flesta reagerar inte, risken minskar ytterligare om man stöttar magen samtidigt, reagerar de så tillhör de undantagen men risken för reaktion måste ställas mot risken att inte behandla. Och nej, jag anser inte jag kan såpass att jag sätter mig över en veterinär rekommendation, och t ex låter bli att ge NSAID när veterinär rekommenderat.

Men var och en gör ju som de vill, men därifrån till att rekommendera andra eller för den delen på lösa boliner 'döma ut' en veterinärs behandlingsrekommendation över nätet är det rätt långt...

Håller med. Jag förstår verkligen inte heller hur man vågar uppmuntra till att låta bli att ringa ut veterinär vid ett fånganfall :mad:!

Nu hugger jag sista här:

Jag vill veta om det finns några trädslag som kan anses säkrare än andra att ge en fånghäst? Min äter inte den serverade halmen men gnager gärna på de enstaka rotstumpar som följer med torven. Veterinären var inte positiv till idén pga bla tanninerna och förändringar av tarmfloran och då jag fått ett anfall på en annan ponny efter att ha slängt in syrén i hagen (dock ej ända trolig orsak) är jag själv tveksam. Vad säger ni?

Mina har ätit alm, sälg och lönn utan problem. Sen om de är säkra eller ej är ju svårt att säga utefter det, mer än att just mina inte haft minsta problem.

Lillen äter också 'grejer' i torven, och inte heller det har gett problem när han stått på torv, men jag gillade att han åt just 'okontrollerade grejer', nu var min torv ganska ren, men ändå.

KL
En veterinär jag talade med tyckte det var bra att ge Djävulskloört till fånghäst. Den fick också Finadyne, senare butta.

DK kan ge magtarmbiverkning det med tyvärr - dock ingen aning hur vanligt det är/inte är. Men det förekommer.

Ja, det förekommer men det är mindre risk för magsår om man använder djävulsklo än om man använder NSAIDs.

NSAIDs fungerar genom att blockera enzymerna i de inflammatoriska COX (cyclooxygenases). Dessa enzymer finns i två former, COX-1 och COX-2. COX-1 är den vanliga, “snälla” formen som är involverad i normal celluppbyggnad medan COX-2 endast finns vid inflammatoriska reaktioner (DNA aktiveras för att producera dem). Läkemedel som blockerar både COX-1 och COX-2 har störst risk för att orsaka magsår.

Djävulsklo fungerar genom att den förtrycker den cytokin som på engelska kallas “nuclear factor kappa-B” vilket hämmar COX-2 produktionen och ger en anti-inflammatorisk och smärtlindrande effekt.

Jag har själv ingen erfarenhet av djävulsklo men jag känner hästägare som har använt djävulsklo till häst i många olika sammanhang inklusive laminitis/fång med gott resultat och utan några som helst problem. Man bör dock inte använda djävulsklo till hästar med magproblem.

Sen ska man komma ihåg att örter kan vara minst lika kraftfulla som läkemedel. Dom måste doseras lika noggrannt som läkemedel.

Där ser jag ett till potentiellt problem med DK/örter btw. Med veterinärmedicinska preparat så vet du hur mkt verksamt ämne du har per enhet, medan när det gäller örter så kan du ha väldigt olika styrka per enhet. Dvs det är tämligen svårt för en lekman att dosera så nogrannt som krävs.

Ang NSAID kontra DK, så även om man kollar på rena COX2-hämmare så är väl funktionen på vilket vis de hämmar olika, alltså jmf med DK? *nyfiken*

Jag har också gett djävulsklo (torkad, ren), men jag skulle inte laborera med en fångis och DK utan då använda NSAID.

det är väl det som inte är bra.
en fångis äter ju NSAID längre tid än vad som annars är brukligt.

Kan man undvika det borde det givetvis vara bättre.

Har man haft hästar med magsår o kraschade magar kanske man borde tänka om- i nya banor.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar