Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Hur lång tid kan det gå innan dessa fångsymtom försvinner efter att man tagit bort orsaken?

Hittade ett recept på metacam idag i bilen som jag inte löst ut. Är det jättefel att lösa ut och använda det nu?

Hon är varm i hovarna fortfarande och allmänt lojj och "off". Ingen puls och inte stapplig, men man ser att hon inte tar för sig som vanligt.

Kl

Nu sätter jag fart på den här fångtråden för min älskade lilla shettis hat fått fång i vinter :( Jag vill jättegärna veta hur ni har behandlat era fånghästar och vilka resultat ni fått, berätta gärna hur pass allvarlig fången var i det akuta stadiet.

Jag hittade min shettis ståendes på ett och samma ställe i måndags, när jag försökte få honom att gå så vägrade han. Inget ovanligt egentligen då han har väldigt bestämda åsikter men när jag skulle vända honom så vände han sig som bara en häst med fång gör. Jag ställde direkt in honom på box med mjukt underlag och verkade hans hovar med mycket kort tå, på mjukt underlag så rör han sig bättre. Jag kände direkt att jag ville ha i honom smärtstillande men ville ändå pröva lite alternativa behandlingar först, han hade inte jätteont och stod med hovarna rakt under sig i boxen.

Började med att ge ½ paket jäst morgon och kväll för att stabilisera magen, dag 3 och 6 så kom en bekant till mig och behandlade hela kroppen, magen och framhovarna med elektromagnetiska fält och på dag 5 fick han akupunktur. Han har sen dag 1 även fått homeopatmedicin och glutamin. Magen är helt stabiliserad nu och han rör sig bättre men inte helt smärtfritt på hårt underlag.

Hur har ni andra gjort?

Är du medveten om vad som händer inuti en häst vid ett fånganfall?
Fång är en mkt allvarlig sjukdom och jag hade aldrig testat några alternativa metoder till en fånghäst.

Vet du på vilket sätt de olika "behandlingarna" och tillskotten du har gett kan bidra till ett ev tillfrisknande?

Helt tvärtom mot vad du gjort. Det vill säga ringt ut en veterinär omgående för en ordentligt undersökning och för att få medicin. Det är i min värld rent vansinne att börja behandla med "alternativa metoder" när det rör sig om en så pass allvarlig sjukdom. Om du är rädd om din lilla häst rekommenderar jag att du genast tar ut en veterinär. I bästa fall gör väl inte "alternativmetoderna" någonting alls, men i värsta fall kan de förvärra fången!

Forest Autum och bettysmatte:

Fång är en förgiftning som påverkar hela kroppen men som yttrar sig genom smärta i framhovarna eftersom lamellranden blir påverkad (i vissa fall väldigt inflammerad) och tappar sin hållbarhet, andelningen till att framhovarna drabbas i större utsträckning än bakhovarna är för att dom är utsatta för mer tyngd. Förgiftningen i det här fallet kom från mag/tarm därför vill jag inte ge medicin som kan ställa till det för magen, jag har siktat in mig på att behandla ORSAKEN inte symptomen.

Han är smärtfri på mjukt underlag och rör sig bättre och bättre på hårt underlag. Jag har ingen aning om den här behandlingen har någon som helst effekt just därför som jag ville prova ett annat alternativ, hittills verkar det gå åt rätt håll.

Jag förlorade nästan en häst i somras då hon reagerade på ett antiinflammatoriskt läkemedel, hon fick stå på Ultuna i 3 veckor där hon utvecklade blödande grovtarm, fång och hjärtmuskelinflammation. Hon kunde dom/vi inte ge nåt antiinflammatoriskt alls (pga hennes magsår) så hon fick bara homeopatmedicin när hon kom hem och hon återhämtade sig bra och är helt symptomfri sen i oktober.

bettysmatte: Hur tror du fången skulle kunna förvärras?

Det finns inte ngt sätt att bota en häst från fånganfall. Medicinerna man ger är för att lindra smärtan. Det finns studier som visar att den antinflammatoriska effekten av smärtlindrande läkemedlen kan ha en viss positiv effekt på förloppet men det går alltså inte att bota hästen.

Den vanligaste orsaken är för stort intag av lättlösliga kolhydrater och det man kan göra är att minska detta intag. Då får grovtarmen en chans att återhämta sig och eventuellt förhöjda insulinvärden en möjlighet att minska. Det är alltså utfodringen som är orsaken till det som händer i kroppen och om det är den man vill komma åt (vilket naturligtvis är det enda rätta) så är det fodret man ska ändra.

Sedan har jag full förståelse för att man är livrädd att ge antiinfl till sin häst om man har de erfarenheter som du hade med din andra häst. Det framgick inte av ditt tidigare inlägg.
Har du diskuterat detta med din veterinär?

Du har helt rätt i att fång är en förgiftning.

Våran fd fånghäst, som i princip inte tål kolhydrater i större mängder, gav vi magnesiumoxid, äppelcidervinäger.

Magnesiumet tog bort fettnacken och äppelcidervinäger är väldig bra för att stöta ut gifter och slagg ur kroppen, samtidigt som det innehåller mkt vitaminer och mineraler.

Våran stod på smärtstillande när han hade akut fång, men i slutändan är det man själv som måste förebygga återfall och der gjorde vi genom att sätta honom i rörelse (givetvis när han var tillräckligt frisk), begränsat bete och några tillskott.

Jag förlorade nästan en häst i somras då hon reagerade på ett antiinflammatoriskt läkemedel, hon fick stå på Ultuna i 3 veckor där hon utvecklade blödande grovtarm, fång och hjärtmuskelinflammation. Hon kunde dom/vi inte ge nåt antiinflammatoriskt alls (pga hennes magsår) så hon fick bara homeopatmedicin när hon kom hem och hon återhämtade sig bra och är helt symptomfri sen i oktober.

Jag har full förståelse för att det skrämmer dig, men långt ifrån alla hästar reagerar ju så på en kur antiinflammatorisk medicin.

bettysmatte: Hur tror du fången skulle kunna förvärras?

Jag skulle ALDRIG ge något mer än bara hö, halm och melassfri lucern till en fånghäst i ett akut stadium. Jag skulle alltså aldrig få för mig att peta i min häst några andra preparat som inte är noggrant testade och kontrollerade. Vad är egentligen glutamin bra för? När jag googlar får jag upp en massa info från bodybuilding- och gymsidor. Varför ger du glutamin?

Jag är också nyfiken på om du vet orsaken till fånganfallet?

Senast ändrad:

Vilket NSAID preparat fick den som blev illa däran?

Jag skulle blötlägga höt o hellre ha den på mjukt underlag lite längre.

Var den tjock? Röntgad? Kapad tå?

Vänta nu. Jag gav min häst Hagtornsdroppar som hjälpte min mor med ett svullet stasat ben- för cirkulationen o även några örter o djävulsklo efter NSAID behandlingen. *Det var så pass länge sen o jag har nog förträngt det. Den blev bra förhållandevis fort från sin måttliga rotation iallafall*

Sen

Senast ändrad:

Det var quadrisol som hon reagerade på. Har även en häst som har problem med en tand och han fick finadyne vilket pajjade hans mage totalt, tog många veckor innan han var bra i magen igen.

Fånghästen är inte speciellt tjock och han rör på sig mycket, jag har inte röntgat honom men kommer göra det när han återhämtat sig, kapade tån gjorde jag direkt jag märkte att han hade ont.

Jag skulle ALDRIG ge något mer än bara hö, halm och melassfri lucern till en fånghäst i ett akut stadium. Jag skulle alltså aldrig få för mig att peta i min häst några andra preparat som inte är noggrant testade och kontrollerade. Vad är egentligen glutamin bra för? När jag googlar får jag upp en massa info från bodybuilding- och gymsidor. Varför ger du glutamin?

Jag är också nyfiken på om du vet orsaken till fånganfallet?

Jag tror fånganfallet beror på just för mycket kolhydrater i fodret, han går med stora hästar och dom har alla fri tillgång på hösilage. Jag hade beställt ett rundbalshönät men det var så lång leveranstid så när jag fick den i måndags var det redan för sent. Han har haft fri tillgång på hösilage varje vinter i flera år, han busar väldigt mycket med unghästarna så han har aldrig blivit för tjock.

Glutamin hjälper tarmen så att immunförsvaret får sig en boost.

Här diskuteras just glutamin, både ris och ros men ändå intressant: http://www.halso.info/forum/thread-31777-post-376502.html

Senast ändrad:

Vänta nu. Jag gav min häst Hagtornsdroppar som hjälpte min mor med ett svullet stasat ben- för cirkulationen o även några örter o djävulsklo efter NSAID behandlingen. *Det var så pass länge sen o jag har nog förträngt det. Den blev bra förhållandevis fort från sin måttliga rotation iallafall*Sen

Ok, spännande. Vad gav du för örter kommer du ihåg det?

Du har helt rätt i att fång är en förgiftning.

Våran fd fånghäst, som i princip inte tål kolhydrater i större mängder, gav vi magnesiumoxid, äppelcidervinäger.

Magnesiumet tog bort fettnacken och äppelcidervinäger är väldig bra för att stöta ut gifter och slagg ur kroppen, samtidigt som det innehåller mkt vitaminer och mineraler.

Våran stod på smärtstillande när han hade akut fång, men i slutändan är det man själv som måste förebygga återfall och der gjorde vi genom att sätta honom i rörelse (givetvis när han var tillräckligt frisk), begränsat bete och några tillskott.

Gav ni magnesium och äppelcidervinäger i förebyggande syfte eller när han insjuknade? Vad gav ni för tillskott? Har hästen inte fått några återfall?

Sedan har jag full förståelse för att man är livrädd att ge antiinfl till sin häst om man har de erfarenheter som du hade med din andra häst. Det framgick inte av ditt tidigare inlägg.
Har du diskuterat detta med din veterinär?

Jag har diskuterat med en vet. på Ultuna om hans tillstånd och hon tyckte jag skulle fortsätta med det jag gör och se om han blir bättre. Jag berättade även för dom när jag fick hem mitt sjuka sto att jag gav henne homeopatmedicin, dom vara bara positivt inställda till att jag provade andra alternativ då det ju inte gick att ge henne antiinfl.

Gav du ngt för magen i samband med behandlingen?
Det har mina Vet. alltid förordat.

Vänta nu. Jag gav min häst Hagtornsdroppar som hjälpte min mor med ett svullet stasat ben- för cirkulationen o även några örter o djävulsklo efter NSAID behandlingen. *Det var så pass länge sen o jag har nog förträngt det. Den blev bra förhållandevis fort från sin måttliga rotation iallafall*

Gav du allt detta i samråd med din veterinär? Just djävulsklo tycker jag skulle vara lite vanskligt i detta sammanhang eftersom det ju ska fungera som en "naturlig" NSAID... Teoretiskt sett, skulle man inte kunna dölja smärta då och tro att hästen är bättre än den egentligen är? Undrar om djävulsklo har samma biverkningar som "riktiga" NSAID-preparat?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 340
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar