Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Det är väl klart att det är bättre att hästar äter så få mediciner som möjligt, och så kort tid som möjligt, men man bör väl följa veterinärernas råd? Jag förstår nog inte riktigt vad du föreslår som alternativ:confused:? Veterinärerna är väl rimligtvis medvetna om biverkningar och risker av NSAIDs? De väger väl, förhoppningsvis, dessa mot fördelarna av att ge medicinen? Jag är helt ärligt inte riktigt med på vad du menar just nu!

Men igen...
Jag följde Vets råd att inte fortsätta med NSAID när den var bekväm i boxen o istället ge DC i 2 v.

O nej. Den har inte fått varken alger eller örter varken före eller efter o mår toppen.

Då var det på DIN veterinärs inrådan att hästen skulle ha det den fick. Min klinikvet ordinerade min ena häst först en 14-dagars-kur butta, och sedan en 10-dagars-kur till eftersom hon inte var helt symtomfri på box. Min shettis tog det betydligt längre för innan hon var symtomfri, och hon fick butta längre än vad jag vill tänka på. Men inte någon gång var det tal om djävulsklo, eller någon annan ört. Det kanske är bättre eller lika bra, vad vet jag, men jag kunde ju knappast börja experimentera på egen hand, eller hur?

Det skulle faktiskt vara rätt intressant att veta hur många veterinär som ordinerar djävulsklo som alternativ till NSAID. Hittills har jag bara fått det rekommenderat av en ET...

Fast om man måste fortsätta att ge den NSAID länge beror det på att man inte har fått bort orsaken o det späs på hela tiden. Eller taskig behandling av hoven.

man brukar ju trappa ner o se...

Glöm nu inte att min häst var symtomfri- bockade i boxen. Symptom som puls räknar jag inte med.
Den fick alltså gå ute hela dagarna redan efter 5 v o i en paddocks storlek

Fast om man måste fortsätta att ge den NSAID länge beror det på att man inte har fått bort orsaken o det späs på hela tiden. Eller taskig behandling av hoven.

Symtomen började avklinga på min shettis ca en vecka efter att vi börjat blötlägga hö. Hovvården var (och är) förstklassig, så inget felades där!

man brukar ju trappa ner o se...

Som jag skrev ett par inlägg upp:
Det räckte så väl att se hur shettisen blev sämre ett par dagar efter att vi försökte ta bort buttan - hon var alltså inte bekväm och smärtlindrad på box.
Hon fick en kur, vi försökte plocka bort, och hon blev sämre igen efter ett par dagar utan medicin. Självklart följde jag vets råd att försöka trappa ner och ta bort medicinen...

Symptom som puls räknar jag inte med.

Jag tycker nog att man ska "räkna med" pulsen ändå. Även om den kan hålla i sig en längre tid efter anfallet, så visar det ju att något fortfarande inte är riktigt som det ska vara. En frisk häst har ju inte förstärkt puls, eller hur?

Nyfiken, vad var vets motivering till att ge djävulsklo i stället för att sluta med medicin helt, alternativt att fortsätta med buttan?

det är väl det som inte är bra.
en fångis äter ju NSAID längre tid än vad som annars är brukligt.

Kan man undvika det borde det givetvis vara bättre.

Har man haft hästar med magsår o kraschade magar kanske man borde tänka om- i nya banor.

Nya banor i meningen att göra tvärtemot behandlande veterinär, och ta bort butta trots att hästen även på box blev sämre då? Nja, då tar jag hellre den mycket lilla risken för magsår faktiskt.

axel skrev:

Och i vårt fall var det ju just att vi inte fått bort orsaken. När vi fick bort den kunde vi sätta ut buttan inom en vecka.

Vi provade ju flera gånger att trappa ner, med ökade symptom varje gång. Inte bara ökad puls, även om det var det som var tydligast och kom först, men övriga symptom ökade mer också - dvs han fick mer ont.

Alla inblandade skulle givetvis varit gladast om det räckt med 7 - 10 dagar butta etc. Men nu gjorde det inte det - och alla är ytterst glada att vi inte bara tillslut hittade det som gjorde att anfallet inte vek - utan också att han inte fick några förändringar.

Sen om du över ett år senare fortfarande vill diskutera det så kanske vi åtminstone ska diskutera något du inte tuggat om och om igen redan då?

Men du höll ju på o laborera med tillsatt lucern. Ett kg
Mer mat... mindre mat o den fick bra mkt mer än nu. PLUS halm.

du skrev flera gånger att pga puls så fick den butta.
ska jag behöva leta...
Den hade inte ens en fångrand, men däremot i vintras.

Betty.

Ja i ditt fall var det kosten o säkerligen i många andras fall oxå.

Jag litar mer på min behandlande vet o hovis som faktiskt hjälpte min häst väldigt snabbt. Hästen travade självmant i gången på ÅB 1. efter 5 v.

du får tvivla hur mkt du vill.

Strömsholms erfarenhet är ju oxå att hästar återhämtar sig bäst barfota:D
Jag anser inte den erfarenheten som ringa.
Utomlands är en strålkudde (Att avlasta hovväggen som är skadad) eller möjligtvis pålimmad sko det som premieras. Att inte spika vid trasiga lameller *tänkvärt kanske*

Men du höll ju på o laborera med tillsatt lucern. Ett kg
Mer mat... mindre mat o den fick bra mkt mer än nu. PLUS halm.

Jag vet inte riktigt vad det är som gör att du inte minns eller kan ta till dig det som skrivs, men jag provar igen.

Ja, han fick lucern, för att tillgodose proteinet, han fick även mer lucern och mindre hö för att se om det hjälpte, när misstanken var sockret i höet.

Jag blötte höet med, och laborerade en hel del just för att försöka få bort grundorsaken.

Han får MYCKET mer mat nu än då dock. Han får mkt mer protein nu med för den delen.

du skrev flera gånger att pga puls så fick den butta.
ska jag behöva leta...
Den hade inte ens en fångrand, men däremot i vintras.

Prova leta upp bilderna med fångränderna från då? Så kommer nog minnet tillbaka.

Och japps, när buttan sattes ut så första tecknet var att pulsen ökade, sen ökade av symptomen (rörde sig sämre, mer ont etc). Så efter första försöket att sätta ut buttan beordrade veterinären att om han reagerade med ökade symptom, oavsett vilket, så på med buttan igen. Och eftersom pulsen tack och lov kom innan e andra, gick det mycket bra att gå på det - och bespara honom att få mer ont, bli stapplig osv. Jag vet inte vad du ser för problem med det? Jag skulle göra likadant igen. Han var dessutom INTE symptomfri på annat än boxunderlag ens med butta.

Även min travade självmant på gången dock, men det säger inte mycket mer än att han är en tålig sak.

Varför inte bara inse att det finns mer än ett 'rätt sätt', och istället glädjas åt att både min, din och bettys är återställda, smala och fångfria? Varför är det så viktigt för dig att de ska bli det på det sätt DU anser är rätt? Huvudsaken är ju ändå att de blir bra.

Sen att jämföra din, och andras, är lite som att jämföra folks förkylningar. Min förkylning gick över på 1 v med echinagard, det innebär varken att alla förkylningar gör det, eller att echinagard hjälper alla som är förkylda. T ex.

Ja i ditt fall var det kosten o säkerligen i många andras fall oxå.

Visst var det höet som höll igång anfallet! Har jag sagt något annat??? Jag blev överlycklig när jag hittade orsaken!

Jag litar mer på min behandlande vet o hovis som faktiskt hjälpte min häst väldigt snabbt. Hästen travade självmant i gången på ÅB 1. efter 5 v.

du får tvivla hur mkt du vill.

Var har jag tvivlat? Däremot var jag intresserad av att veta:
Nyfiken, vad var vets motivering till att ge djävulsklo i stället för att sluta med medicin helt, alternativt att fortsätta med buttan?

Nyfiken, eftersom jag verkligen inte visste att Strömsholms-veterinärer rekommenderar djävulsklo?

För övrigt så var min haflinger helt symtomfri (dvs ohalt och pigg som tusan :)), med förbättrade röntgenbilder, på ÅB i april. Första klinikbesök var den 19/2.

Strömsholms erfarenhet är ju oxå att hästar återhämtar sig bäst barfota:D
Jag anser inte den erfarenheten som ringa.
Utomlands är en strålkudde (Att avlasta hovväggen som är skadad) eller möjligtvis pålimmad sko det som premieras. Att inte spika vid trasiga lameller *tänkvärt kanske*

Varför tror du att den ENDA vägen är barfota, när Hbg (med flera?) använder andra metoder? Barfota fungerade jättebra på din häst (och på min shettis), men heartbar-skor fungerade ypperligt på min haflinger. Ska vi inte vara nöjda då? Min hovis håller sig för övrigt väldigt uppdaterad, så jag tror knappast att han använder förlegade metoder... Men som vi alla vet är knappast hästar, hovvård och beslag en exakt vetenskap. Det som fungerar bäst på vissa, kanske inte är helt optimalt för andra. Eller hur?

Nu var detta 6 år sen o det var jag som frågade om man inte kunde hjälpa läkningen på traven.

Mest för att stävja ev. kvarstående infl. o gynna läkningen bättre o jo det var helt OK. Inte som smärtlindring utan antiinfl. Frågan är väl om det gjorde ngn nytta- vem vet?

Ang. metoden är den du förespråkar den gamla. Strömsholms metod med alla barfota är relativt ny. De raspar hela tån fyrkantig- tån borta= ingen belastning där separationen sker mest. Ödem kan då "gå ut " den vägen= trycket avtar. Svårt o onödigt med sko där. De rids ju inte o står på mjukt underlag- varför skydd mot slitage? Heartbar avlastar bara lite genom baren- på strålen. hästen står på sin trasiga hovvägg.

Jag har fortfarande inte sett en enda studie på hur beslag skulle vara bättre än att istället låta hästen trasiga hovvägg få support med vikten även av sulan- på mjukt underlag.
Just så förklarade upphovsmannen till metoden i S. som även har en studie gjord på ett mkt stort antal patienter.

För mig låter det självklart rimligt o när man har sett det fungera själv så...
Även på stora hästar med både grava sänkningar o rotationer.

Jo det är skillnad på hästar o ponnys. Det nämndes som en viktig faktor.

Du får tycka att jag är enkelspårig, men jag har nu en äldre frisk häst som går bättre än någonsin.
ska nu se till att det underhålls- träning.

Trevlig helg på dig!

Senast ändrad:

Ja, läste idag en studie som visade att valet av beslag/sko inte hade någon betydelse för processen. I varje fall inte vetenskapligt pertinent.

Kan du länka den studien?

Studien gjord på strömsholmpatienter säger just inte så....

Ang. metoden är den du förespråkar den gamla. Strömsholms metod med alla barfota är relativt ny. De raspar hela tån fyrkantig- tån borta= ingen belastning där separationen sker mest. Ödem kan då "gå ut " den vägen= trycket avtar. Svårt o onödigt med sko där. De rids ju inte o står på mjukt underlag- varför skydd mot slitage? Heartbar avlastar bara lite genom baren- på strålen. hästen står på sin trasiga hovvägg.

Nej, det är fel att säga att jag förespråkar en viss metod. Det gör jag inte alls. Jag är varken veterinär eller hovslagare, alltså är jag inte alls så insatt som man borde vara för att kunna förespråka något i sammanhanget. Däremot fungerade heartbar-skon mycket bra på min häst, så mycket kan jag säga.

Jag tror dock, efter vad jag läst, att det kräver en väldigt, väldigt skicklig hovslagare för att det ska fungera optimalt. En hovslagare som förstår och ser precis hur skon ska utformas och justeras under tiden hästen har den. Angående tå och onödigt med sko där, så var det antagligen därför min häst fick TÅÖPPNA heartbar-skor... De som förstår sig på hur heartbar-skor fungerar, menar ju att stråltrycket är viktigt för att förhindra ytterligare rotationer och/eller sänkningar av hovbenet. Skon läggs alltså inte på för att skydda mot slitage i första hand. Jag har lagt in denna bild (från juli '09) på min hästs sko många gånger, men här är den igen:

P7070002.jpg

Även från sidan, för att visa vilket bra stöd för trakten skon ger:

P7070004.jpg

Jo det är skillnad på hästar o ponnys. Det nämndes som en viktig faktor.

Det vet jag inte riktigt vad du menar med i sammanhanget? Antyder du att min häst nog inte blivit bra med sina skor om hon varit större och tyngre, eller är det något annat du tänker på?

Du får tycka att jag är enkelspårig

Ja, faktiskt... ;) Det är lite tråkigt när man BARA kan se en sida av saker och ting!

Kan du länka den studien?

Studien gjord på strömsholmpatienter säger just inte så....

Läser du inte det du fått länkat till dig tidigare? För flera år sen länkade jag flera studier åt dig när du ställde samma fråga.

Att ha ett behandlingsprogram ger bättre resultat än att inte ha en det, men sen om planen är med skor, utan skor osv ger ingen skillnad i utfall.

Dvs att som Strömsholm ha ett behandlingsprogram är bättre än att inte ha det, men om behandlingsprogrammet är si eller så ger ingen signifikant skillnad i utfall (dvs hur många hästar som blir återställda).

Orkar inte leta upp länkarna igen när du uppenbart inte läser dem, men det går bra att googla.

Sen skor strömsholm även idag i alla fall vissa fångisar, eller limmar på heartbar. Dvs precis som i den SLUstudie på Strömsholms behandlingsmetod som jag antar är den du kallar för den 'gamla'. Dvs inte ens Strömsholm har helt låst sig vid att ett sätt är det enda rätta för exakt alla hästar.

Hur är det med studier på hur det går när man använder boots?
Orkar inte leta igenom gamla trådar i ämnet.

Nej, här ser du väl inte någon skillnad mellan olika beslag? Vid den tidpunkten skodde man ju tydligen så här på Strömsholm:

"Hästar av tyngre typ skos redan nu vid första tillfället med en heartbar-sko med öppen tå (figur 9). Lättare hästar och ponnyer förses med en plastad heartbar" (Westberg, 2003).

Däremot i inledningen (s. 13) hänvisar man till några andra studier som har jämfört olika beslag.

Nej, här ser du väl inte någon skillnad mellan olika beslag? Vid den tidpunkten skodde man ju tydligen så här på Strömsholm:

"Hästar av tyngre typ skos redan nu vid första tillfället med en heartbar-sko med öppen tå (figur 9). Lättare hästar och ponnyer förses med en plastad heartbar" (Westberg, 2003).

Däremot i inledningen (s. 13) hänvisar man till några andra studier som har jämfört olika beslag.
Fast på senare år har man gått ifrån det- ny förbättrad metod.

Just denna studie läste jag redan då min häst hade varit första gången på S.

jo jag har referarat till den.

Hittade ngt som jag har försökt att sätta ord på.
Jämförelsen med böld- ödem o övertryck.
För att söka en förklaring till utvecklingen av ödem och laminit har
blodgenomströmningen i hoven diskuterats ur många aspekter. Kärlteorin bygger
på resonemang kring tryckförändringar i lamellernas mikrocirkulation.
Vasokonstriktiva ämnen i cirkulationen binder till kärlväggsreceptorer (Moore et
al.1989). Det konstanta flödet mot den sammandragna kapillärbädden ökar trycket
perifert och ödemvätska pressas ut ur kärlen och fyller lamellens matrix. Den rigida
hovkapseln ger inte efter för detta relativt låga tryck. I stället pressas kärlen
samman när det extravasala trycket av ödemet överstiger det intravasala. Blodet
kommer nu inte fram alls, utan shuntas förbi genom anastomoser proximalt om
kapillärsystemet. Ischemi uppstår i lamellen och hypoxin gör att basalmembranets
cellbindningar till de epidermala lamellerna släpper
(Stashak 2002).

Ja, det där är inget nytt under solen, men hur menar du det har relevans såtillvida att barfota alltid är bäst för alla fånghästar? Det finns ju tyvärr mer än en sak att ta hänsyn till vad gäller behandlingen och rehabiliteringen av en fånghäst.

Jag har inget alls emot barfota, Lillen var barfota (förutom 5 v med gips) under sin konv. Samtidigt så är jag mycket försiktig vid att låsa mig vid att ett sätt passar alla. Fbl t ex hade krupit fram om han stått barfota i ett par månader vid fång t ex.

Och som sagt, även 2011 så Strömsholm skor vissa fångisar. De limmar på skor på andra. Och ytterligare andra är barfota. Så jag känner inte igen den närmast militanta barfotasynen du hävdar att de har.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar