Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Just så förklarade upphovsmannen till metoden i S. som även har en studie gjord på ett mkt stort antal patienter.

Vilken studie är det då? Du menar alltså att det finns en färskare studie på Strömsholmshästar, som visar hur det går för de hästar som är behandlade enligt den "nya metoden"? I så fall måste du länka till den, för det skulle vara hemskt intressant att läsa den :)!

Jag har själv försökt att "googla" utan resultat...

Kl

Denna veckan har jag varit bortrest så då har min mamma och pappa skött om våran lilla fånghäst, han har inte fått någon bella donna, nux vomica eller glutamin då jag ville se om det blev nån skillnad på hans allmäntillstånd. Det går åt rätt håll men utan medicinen så är hans mage lite sämre, han har fortfarande liite puls i BF men rör sig smärtfritt på mjukt underlag.

Varför i hela friden bella donna :crazy:? Om det nu inte finns något annat som också heter så, så är belladonna en MYCKET giftig växt...

Vad säger din veterinär?
Har en veterinär ordinerat bella donna till en akut sjuk fånghäst?
Det är vad jag förstår kramplösande och mkt giftigt. På vilket sätt skulle det verka mot fång?

Det är väl illa nog med ett fånganfall. Varför förgifta hästen ännu mer?

Min lilla pålle har fått fång nu mitt i vintern. Har inte vart ett dugg halt eller några tendenser till fång på flera år! och nu står hon i en box och kan knappt flytta sig till vattenhinken typ=(
Hon har inte fått något foderbyte.... Hon svettades av smärta i förmiddags. Hon har nu fått metacam och hovslagaren kommer i morgon ch kortar ner tårna. Hon står dessutom på frigolit "skor" som jag tejpat fast med silvertejp och sen satt vanliga människo strumpor över så det inte ska lossna. Hoppas hon mår bättre i mogon och har mindre ont i hovarna då.

Ska ta och mejla Strömsholm, tror jag, och höra med dem om det finns någon studie av deras "barfotametod". Om ingen annan här kan svara på det så borde de ju kunna... Finns det en studie med intressanta resultat så lär den vara publicerad.

Hej
Har inte läst alla ovan inlägg, men ville kolla. Ni som har fånghästar som någon gång fått boxvila under vintertid, har ni alltid haft dem inne, ni har inte haft dem i sjukhage någon timme under dagen?
Jag tänkte på min, hon "mår ganska bra", står ej på medicin, ingen puls, men ska ändå så still i 2 månader, jag tänker om hon ändå kan få gå ut och ex vis äta lunch i sjukhagen och se de andra en stund och bara vara ute. De är inte alls lång att gå imellan boxen och sjukhagen.
Är det dumt?
Är de värre för dem när de är kallt och knöligt?
Har hört en del som säger att de kan gå ut lite och en del säger nej...
Vad säger ni som har lite erfarenhet av fångisar???

Min hade fång i december och fick gärna stå i sjukhage ute lika väl som i box enligt veterinär. Några steg om den är smärtfri är inte farligt, så länge hästen inte springer.

Hör med vet och hovslagare. Den första tiden skulle inte mina gå utanför boxen - ALLS! Hård och knölig mark är definitivt inte bra för fånghästar, så bara det hade gjort mig riktigt försiktig... Om inte hästen vantrivs något riktigt gräsligt inomhus på box så hade jag nog inte tagit ut den i nuläget. Men, som sagt, hör vad vet och hovis tycker. Det är ju bara de som sett din häst som vet exakt hur det står till med den!

De sa att hon skulle stå still, och min sjukhage och box är lika stora.
Men jag har för mig att jag läst någonstans att kylan och de här knöliga är lite sämre för hovarna, men jag vet inte.
Ska kolla med min vetrinär,men de är lite svåra och få tag på så tänkte kolla här vad ni har för erfarenheter, men jag förstår att de är bäst att kolla med de som kan sin sak;)

Jag skulle oroa mig för underlaget just nu. Ska den vara ute får du kanske lägga ett djupt lager spån, torv eller liknande även i sjukhagen.

Kylan är väl bara bra? Pratade med en gubbe som sa att de förr ställde hästen i bäcken för att kyla hovarna vid fång. Hade fånghäst tidigare som fick stå i utebox, med direkt kontakt med de andra, då med djup spånbädd o halm. Men prata med vet o hovis är aldrig fel. Länsvet brukar man ju kunna få tag i under deras telefontid.

Kylan är väl bara bra? Pratade med en gubbe som sa att de förr ställde hästen i bäcken för att kyla hovarna vid fång. Hade fånghäst tidigare som fick stå i utebox, med direkt kontakt med de andra, då med djup spånbädd o halm. Men prata med vet o hovis är aldrig fel. Länsvet brukar man ju kunna få tag i under deras telefontid.

Jag skulle inte våga utan att först prata med behandlande vet. och/eller hovslagare. Jag skulle aldrig nöja mig med någon annan veterinär eller hovslagare än, dom som är insatta i just den hästens sjukdomsförlopp.

Jag minns inte längre exakt när i sjukdomsförloppet det var. Men när min började må bättre började vi med att han fick gå omkring lite i stallgången medan vi mockade, för att få liiite stimulans. Det var för långt att gå ut till sjukhagen. Sen var han så pigg och understimulerat, så jag började med jätte korta promenader, som blev längre och längre, innan jag vågade att ha honom ens i sjukhage, för han kunde inte stå still. Jag hade bättre koll på hur mycket han rörde på sig på det viset än om jag hade släppt ut honom i sjukhagen.

Alla nya steg togs väääldigt försiktigt och med lång invänjning.

Eftersom du har sjukhagen nära boxen är det ju inte omöjligt att han kan få gå där en liten stund om dagen. Men det krävs nog att han står still, när han är där, samt att han har lika mjukt underlag som i boxen.

...Ursäkta jag råkade svara till fel:crazy:

Det är väl ingen som är så korkad att man ger örten belladonna till sin häst.... Hon menar såklart HOMEOPATISK belladonna, vilket är ett rätt vanligt medel vid akut fång.

Det är väl ingen som är så korkad att man ger örten belladonna till sin häst.... Hon menar såklart HOMEOPATISK belladonna, vilket är ett rätt vanligt medel vid akut fång.

Jag har inte den blekaste aning om vad hon menar. I min värld ringer man veterinären vid fång i stället för att börja med div. alternativa metoder först. Att det skulle vara vanligt med homeopatisk behandling vid akut fång tycker jag låter skrämmande, och helt ärligt tvivlar jag på att det är så.

Delvis knapplån.

Jag tänker inte sätta igång och försvara mitt beslut att ge min häst homeopatmedicin istället för "vanlig" medicin, han har blivit bättre och det räcker för mig.

Här kommer en film från dag 1 den 18:e januari: (Klicka på bilden så öppnas filmen i ett nytt fönster)

Dytmer
[/URL][/IMG]

Här filmade jag idag:

Dytmer
[/URL][/IMG]

Han har stått på box och jag har bara tagit ut honom för att dokumentera hans tillfrisknande, jag vet att det är inte är att rekommendera men jag gjorde valet att filma.

Vad tycker ni då? Är det en normal återhämtning efter 2 veckor på box?

Kan tyvärr inte se några filmer. Jag kommer till Photobucket när jag klickar på bilderna, men sedan händer inget mer...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar