Sv: Rehabilitering vid Fång
När det gäller halm så det man ska tänka på är att ha samma krav på halmen som på höet, dvs den får inte damma, vara möhlig/svartprickig etc. Utan den ska vara av 'ätkvalitet'. Inte alla år/alla ställen i landet det går att hitta det, men. Vilken sorts halm spelar mindre roll, undvik råg dock. Havrehalm brukar vara godast, på gott och ont. Vetehalm går också bra och brukar vara mindre god.
Den ska vara VÄL tröskad, dvs det ska inte vara 'korn' kvar i den om du förstår vad jag menar? Om det är lite gräs i den gör inget, men då får man tänka på att det är mer kalorier i den än om det inte är gräs i.
Sen var det det med kalorierna (MJ). Halm innehåller ungefär 5 - 5.5 MJ/kg. Jmf med hö som oftast innehåller 7 - 9 MJ/kg. MEN..halm innehåller ingen protein. Så om man byter ut hö mot halm måste man endera ha så högt proteininnehåll i höet att det täcker proteinbehovet, eller komplettera halmen med t ex lucern. Har du inte analyserat hö är det viktigt nu med en fångis att du analyserar det! Ta gärna en sockeranalys med om du vill ha extra koll.
I övrigt inget speciellt att tänka på ang fodra med halm kontra hö, utan det ska vara bra kvalitet, fodras så de inte trampar ner den och sölar ner den - och så gott om vatten. I övrigt ingen skillnad rent utfodringsmässigt mot hö.
Fördelen med halm är att 1 kg ger mindre kalorier (gäller dock ersätta proteinet utan att få massa extra kalorier där), och att det för de flesta - INTE alla - hästar inte är lika gott som hö, och de äter alltså långsammare och mindre av halm än hö. Dvs lägger du ut 2 kg halm räcker dte längre än 2 kg hö.
Du kan om du vill blanda halm och hö, det är inga problem. T ex till frukost lägga ut 1 kg hö och 1 kg halm, hästen äter då först höet, och kan sen peta i sig halmen så räcker maten längre än om du la ut 2 kg hö. Om du har tur =) Har du stor tur kan du ge dem 'fritt' med halm ute i hagen på dagen, utan att de äter för mycket. Dvs då lägger du på morgonen ut kanske 3 kg halm, och det räcker ända tills intag.
(Min ena äter halm sparsamt och i 'sista hand', den andra plöjer numera i sig det i samma fart som hö/silage om det är det enda som finns).
Jag har förresten en D-ponny och en shettis ihop - fungerar perfekt matmässigt förutom att D-ponnyn äter mkt fortare än shettisen. D-ponnyn är insulinresistent och har haft fång 2 ggr (nr 2 i februari förra året, dvs vinterfång). Shettisen har haft fång innan jag köpte honom, och är köpt som den perfekta hagkompisen till fångponnyn. Än går det utmärkt, men jag ger numera shettisen i egen lösdrift så han hinner äta i lugn och ro. (Jag har som två stora uteboxar de kan gå in i ifrån hagen, och har satt upp en bräda som lilla shettisen kommer under men inte D-ponnyn till den ena. Därinne får shettisen sin mat. Så de är ihop hela tiden och hur mkt de vill, men shettisen kan äta i sin fart. Shettisen har halm i sin lösdrift med, medan D-ponnyn har spån)