Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag har en häst som fick fång i september förra året. Anledningen va att hon gått på kortison behandling på sommarn pga knott-allergi/klåda och fick en dubbeldos ivomec. Detta satte hennes tarmbalans helt ur spel. Hon fick metacam av distriktvet men blev mycket dålig av detta. Det rann ur hästen och hon låg konstant ner. Detta gjorde att fången blev värre. Bytte vet och hon fick finadyne som hon fick i ca 4 veckor. Sakta ner trappandes. Röntga hovarna och upptäckte lindrig hovbensrotation bägge fram. Hon fick stå inne i 2 mån innan hon fick komma ut i en liten sjukhage precis utanför stallet i max 45 min. Om hon stod stilla. Sen i dec har hon stått ute i sin sjukhage från morran till kvällen. I dec fick jag även ta på henne skor med sula då hon ömma när hon rörde sig. Nu står hon utan skor utan problem. Står idag fortfarande i sin lilla sjukhage. Inga promenader. Man får hitta på andra underhållande lekar och träningar för en tjej som fyller 3 till sommarn.

Tycker att din ponny går bättre på din andra film. Har inte läst alla 48 sidorna men har du haft ute hovslagare som kortat hovarna?

Min ponny har också fått fång nu i vinter :cry: Inget man direkt väntar sig med all snö. Min häst har stått inne i box med väldigt mycket spån i två veckor idag, han fick finadyne och har varit utan medicin i ca en vecka nu och hovarna har börjat kallna, dock lite puls kvar på båda fram. Han är glad och pigg nu, kan vända runt i boxen igen i en himla fart när man kommer med hö :)

Mitt dilemma nu är hur jag ska göra nu längre fram med stallplats då han gå på en mindre lösdrift. Han måste bantas, han såg fin ut i våras till nu i vintras då han bara svällde upp! Ridningen blev det inte mycket med när det började töa och frös igen, innan var han igång när man kunde rida i snön och på vägarna.

Trivs super därute så antingen får jag stängsla av och ge honom begränsat med mat, han får lite sällskap av shettisen eller får jag leta boxplats.
Problemet blir nu framåt att ge mat på morgonen så jag funderar på nån typ av automatisk lunchgrind, kan det funka tro? Han har ju sin box att gå in i och precis utanför är det sand och lite skog.

Är dte en väldigt liten ponny du har? Annars brukar en shettis rent matmässigt vara ett bra sällskap till fångponnysar.

Lunchgrind/etc fungerar bra för de flesta hästar (vissa blir stressade av den bara, men för de flesta fungerar det fint). Ett annat alt, beroend epå hur lättfödd den är, är att ge halm i hagen så man kan lägga ut så det räcker över hela dagen. Vissa glufsar dock i sig halm också som om de hade betalt för det, och blir för tjocka ändå.

Min är en d-ponny, halm hade jag inte en tanke på bra idé! Jag var mammaledig när han blev sjuk så då kunde jag åka ut och ge honom mat morgon, kväll och sen fick han av annan tjej på em men nu ska jag börja jobba igen så därför måste jag lösa det på nåt sätt. Vad ska man tänka på när man fodra med halm? Är det ett visst sorts halm man ge? har aldrig fodrat med det innan.

När det gäller halm så det man ska tänka på är att ha samma krav på halmen som på höet, dvs den får inte damma, vara möhlig/svartprickig etc. Utan den ska vara av 'ätkvalitet'. Inte alla år/alla ställen i landet det går att hitta det, men. Vilken sorts halm spelar mindre roll, undvik råg dock. Havrehalm brukar vara godast, på gott och ont. Vetehalm går också bra och brukar vara mindre god.

Den ska vara VÄL tröskad, dvs det ska inte vara 'korn' kvar i den om du förstår vad jag menar? Om det är lite gräs i den gör inget, men då får man tänka på att det är mer kalorier i den än om det inte är gräs i.

Sen var det det med kalorierna (MJ). Halm innehåller ungefär 5 - 5.5 MJ/kg. Jmf med hö som oftast innehåller 7 - 9 MJ/kg. MEN..halm innehåller ingen protein. Så om man byter ut hö mot halm måste man endera ha så högt proteininnehåll i höet att det täcker proteinbehovet, eller komplettera halmen med t ex lucern. Har du inte analyserat hö är det viktigt nu med en fångis att du analyserar det! Ta gärna en sockeranalys med om du vill ha extra koll.

I övrigt inget speciellt att tänka på ang fodra med halm kontra hö, utan det ska vara bra kvalitet, fodras så de inte trampar ner den och sölar ner den - och så gott om vatten. I övrigt ingen skillnad rent utfodringsmässigt mot hö.

Fördelen med halm är att 1 kg ger mindre kalorier (gäller dock ersätta proteinet utan att få massa extra kalorier där), och att det för de flesta - INTE alla - hästar inte är lika gott som hö, och de äter alltså långsammare och mindre av halm än hö. Dvs lägger du ut 2 kg halm räcker dte längre än 2 kg hö.

Du kan om du vill blanda halm och hö, det är inga problem. T ex till frukost lägga ut 1 kg hö och 1 kg halm, hästen äter då först höet, och kan sen peta i sig halmen så räcker maten längre än om du la ut 2 kg hö. Om du har tur =) Har du stor tur kan du ge dem 'fritt' med halm ute i hagen på dagen, utan att de äter för mycket. Dvs då lägger du på morgonen ut kanske 3 kg halm, och det räcker ända tills intag.

(Min ena äter halm sparsamt och i 'sista hand', den andra plöjer numera i sig det i samma fart som hö/silage om det är det enda som finns).

Jag har förresten en D-ponny och en shettis ihop - fungerar perfekt matmässigt förutom att D-ponnyn äter mkt fortare än shettisen. D-ponnyn är insulinresistent och har haft fång 2 ggr (nr 2 i februari förra året, dvs vinterfång). Shettisen har haft fång innan jag köpte honom, och är köpt som den perfekta hagkompisen till fångponnyn. Än går det utmärkt, men jag ger numera shettisen i egen lösdrift så han hinner äta i lugn och ro. (Jag har som två stora uteboxar de kan gå in i ifrån hagen, och har satt upp en bräda som lilla shettisen kommer under men inte D-ponnyn till den ena. Därinne får shettisen sin mat. Så de är ihop hela tiden och hur mkt de vill, men shettisen kan äta i sin fart. Shettisen har halm i sin lösdrift med, medan D-ponnyn har spån)

Tycker att din ponny går bättre på din andra film. Har inte läst alla 48 sidorna men har du haft ute hovslagare som kortat hovarna?

Jag tycker också han rör sig bättre, han har stått på box i 2 veckor och har bara fått homeopatmedicin (bella donna (homeopatisk, viktigt!) nux vomica och glutamin. Jag verkar mina hästar själv så jag har kortat av tån samt tagit ner hans trakter/hovväggar så sulan och strålen får jobba så mkt som möjligt. Jag är faktiskt förvånad över hur snabbt han blivit bättre men jag ropar inte hej än.

*kl*
Här börjar snön smälta undan och det dröjer inte länge till innan hästarna kan komma åt gräs igen. Jag är livrädd för att min häst ska få ett nytt fånganfall (på så sätt är det perfekt med 50cm snö, försök äta gräs då:devil:) och funderar lite på hur jag ska göra? Hur 'farligt' är det gräset som finns under snön nu? Bör jag sätta på honom munkorg igen? Jag har både greenguard och globus betesreducerare, vilken av dem kan han komma åt mest mat med? Jag vill att han ska kunna äta grovfodret men inte frossa hejvilt av gammalt gräs.

Likadant så funderar jag på praktiska lösningar inför våren och sommaren. Hur har ni era fd fånghästar under den perioden? Jag har tillgång till naturbete och skogshagar, hade ni haft era hästar där dygnet runt eller del av dygn? Installning nattetid med begränsad grovfodergiva och bete dagtid med munkorg? Hur snabba på är ni med betesreducerare på vårkanten?

Ska ev åka och kolla på "vanlig" stallplats, fick ett erbjudande idag på dagis om box i fint välskött stall, fyra fodringar/dag, in-och utsläpp ingår i priset, upplyst paddock :) Har tillgång till liten paddock nu men inga belysning, testat att rida med pannlampa men det gick inget vidare..
Så nu är jag kluven. Men jag skulle säkert hålla igång honom bättre i det nya stallet då jag vinterhalvåret måste rida i mörker(väldigt mörkrädd människa) plus att jag kan begränsa maten och han får gå med kompisar igen. Mer motion och lagom med mat!
Ska åka och titta på det iaf så får jag se sen, just nu kan han inte flyttas ändå då han fortfarande har boxvila.
Krångliga lilla fånghäst :grin:

Jag har satt på min fånghäst greenguard, gjorde det så fort gräset började komma fram. Även så att hon inte kan gräva fram rötter. Är livrädd att hon ska få återfall.

angående sommaren så kommer hon nog stå på stall nattetid och ute med greenguard dagtid. Alternativt får hon stå i en grusad hage nattetid (med skydd) och gräs med G-G dagtid, beror på hur förhållandet ser ut i sommar, antal hästar och tillgång till sällskap (Har magert bete)

Måste köpa en betesreducerare till min pålle nu inför våren. Vilken är bra? Inget skav och ska sitta bra. Jag har en tinker med kraftigt huvud/bred mule.
Jag förstår hur den funkar med gräset men när man fodrar med hö? Går väl inte att äta hö med den på eller?

Kan tyvärr inte se några filmer. Jag kommer till Photobucket när jag klickar på bilderna, men sedan händer inget mer...

Jag vill jättegärna höra vad du har att säga om mina filmer :) Mest för att du hade lite åsikter om mitt sätt att behandla min fånghäst

Jag vill jättegärna höra vad du har att säga om mina filmer :) Mest för att du hade lite åsikter om mitt sätt att behandla min fånghäst

Jag tycker inte att filmerna är bra nog för att uttala sig om. Det är fruktansvärt svårt att avgöra från film över huvudtaget. Om du vill att jag ska säga något, så tycker jag att hästen ser "piggare" ut på den senare filmen men att den fortfarande fångvänder och avlastar (dvs har ont i någon grad). Men, nej, jag tycker som sagt inte att filmerna är bra nog för att verkligen se något...

Jag står dock fast vid min åsikt att det är veterinär samt utbildad hovslagare som gäller vid fång!

När gäller det att bara utbildade godkända hovisar får behandla sjuka hästar?

Jag gillar greengaurd, har det till alla mina hästar:). Mina har inte fått skav, men har hört att vissa fått det.

De kan ej äta grovfoder med den på, utan man får ta av den under tiden.

Jag gillar greengaurd, har det till alla mina hästar:). Mina har inte fått skav, men har hört att vissa fått det.

De kan ej äta grovfoder med den på, utan man får ta av den under tiden.

Min äter utan problem silage även med modfierad greenguard (de flesta skårorna igentejpade, bara två skåror kvar). Samma med hinkmodellen, inga problem äta silage. Så kan vara väldigt olika mellan individerna =)

Jag har både greenguard och hinkmodellen, lite olika vad hästen tycker bäst om. Stora ponnyn föredrar hinkmodell, shettisen hatar hinkmodell men accepterar greenguard.

När gäller det att bara utbildade godkända hovisar får behandla sjuka hästar?

Jag trodde att alla använde utbildade hovslagare vid sjukdom. Både pga deras utbildning och kunskap och även för försäkringens skull. Försäkringsbolaget har ju betalat mina senaste räkningar.

Jag trodde att alla använde utbildade hovslagare vid sjukdom. Både pga deras utbildning och kunskap och även för försäkringens skull. Försäkringsbolaget har ju betalat mina senaste räkningar.

Utbildad och godkänd är inte samma sak. Det med godkända hovslagare började gälla 1/1.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4