Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Tack för ditt svar!
Ja det är en fruktansvärd sjukdom :( Jag har varit så ledsen sedan vi fick veta i fredags att jag inte riktigt vet vad jag ska göra :cry:
Både jag och dottern läser tills ögonen inte orkar mer så att vi iallafall ska få så mycket kunskap så möjligt så att vi inte gör en massa fel och förvärrar i vår okunskap.

När jag läste innehållsförteckningen på probimin så stod det förutom jästen två sockerarter men även insulin! Hur kan det vara bra att ge insulin och socker till en förmodad IR häst? Eller har jag missuppfattat något eller är det veterinären som uppmanade mej att köpa det som tänker fel?

Jag har dragit ned på hö´t så han får bara 4,5 kg nu mot 8-9 kg tidigare och ersatt övriga kilon med halm. Tidigare fick han 3 dl betfor men den har jag tagit bort. Han får också 2 dl linfrökaka och enligt veterinären var det okej att fortsätta ge det, vad har du/ni för erfarenheter av det?

Hö´t har såpass bra värden att han ändå får tillräckligt med protein och mineraler av bara de kilona. Jag har ingen sockeranalys på hö´t, det är vanligt ängshö, brukar sockerhalten vara hög på sådant hö? Jag får ju skicka in sockeranalys på det också så att jag vet vad det innehåller.

Selen använder jag den som förut fanns på apoteket, minns inte namnet just nu men det kan väl inte vara farligt? Han fick gurkmeja också tidigare men den har jag tagit bort nu när han får metacam och jag vet inte om jag verkligen ska börja med den igen sedan?

Jag är så tacksam för all hjälp och all kunskap och det är så skönt att få diskutera med människor som kan.

Jag vet inte om jag har blandat ihop olika produkter men probimin innehåller mjölksyrabakterier, enligt sidor på internet. Jag tänkte på protexin när jag svarade dig tidigare.

Är du säker på att det inte står inulin på förpackningen i stället för insulin? Inulin är en slags kostfibrer som anses vara bra för tarmarna. Det är alltså en kolhydrat och den tillhör den grupp av kolhydrater som även kallas för fruktaner. Nu är det säkert inte så stora mängder men det tar ändå emot att ge fruktanpreparat till en fånghäst. Det finns flera olika slags fruktaner, en del av dem är kanske bra i mindre mängder medan andra inte är det. Jag tror inte att man egentligen vet så mkt om dem.

Veterinärer brukar envisas med att man ska köpa alla möjliga sorters bra för magen preparat.

Riktigt urvattnad betfor är bra för tarmarna.
Det går inte att säga ngt om sockerinnehåll i hö. Det kan vara vad som helst beroende på många olika faktorer. Man måste analysera för att få veta. Men du kan alltid prova att blötlägga det i vatten. Det hjälper ibland men inte alltid.

Selen är säkert bra så länge det inte blir för mkt - då är det inte bra.

De kan ju ha skrivit fel helt enkelt, det är ju lätt att få in ett s extra. Det var på en sida på internet som jag läste innehållsförteckningen så det var inte på en förpackning. De menade säkert inulin.

Jo jag sa till veterinären att jag gav bakjäst men hon tyckte ändå att jag skulle ge probimin eller annat mag-tarm preparat men i det läget litar jag mer på den forskning jag har läst om just bakjäst och kör på det.

Jag får testa om han äter urvattnad betfor då för jag är lite orolig för magen eftersom han inte äter upp all halm. Får också testa att blötlägga hö´t, ska det ligga nån timme eller räcker det att skölja det?

Nej givetvis ska det vara lagom med selen, jag tänkte mer om det innehåller något som inte är bra men det är ju så ytterst lite för man ger ju bara en gång i veckan.

KL
Inflikar en fråga trots att det inte egentligen har att göra med fång men förebyggande iaf. Har i helgen blivit ägare till 2 st hästar, kommer från två olika ställen. Nordsvensken har ätit hö+ensilage, shettisen samma sak. Fick med några balar torrhö åt shettisen men bara 1 plastsäck med ensilage (20kg?)åt nordsvensken fast jag flera gånger sa att det ska räcka flera dagar. Hästarna bodde långt borta att jag har inte möjlighet att hämta mer. Har låtit dom äta sin egen mat till natten medan jag blandat vårat hö (analyserat) med halm på dagen. Dom SKA äta ur samma hög, nåt annat funkar inte.

Hur skulle ni ha göra med ensilaget åt nordsvensken? är det bättre att första dagarna ge större mängd (som då räcker nån dag bara) eller att ge mindre mängd ensilage (då blandat med vårt hö/halm) flera dagar?

Sen har de inte ätit kraftfoder nån av dom, nordsvensken är lättfödd och väger 50kg för mycket åtminstone. Men har stått i en frimärkshage utan kompis med fri tillgång till ensilage....shettisen har också haft fri tillgång men är förvånansvärt fin i hull med tanke på att hon motionerats 2 ggr/vecka av barn.

Försöker få dom att äta jäst för att hjälpa magen med foderbytet, icke. Inte direkt ur handen, inte uppblött, inte blandat med riven morot. Jag hade tänkt ge lite linfrökross för magen, men kan jag börja ge det nu direkt eller ska jag undvika det just nu pga foderbytet?

Hästarna har INTE haft fång och jag ska göra allt jag kan för att dom inte ska få det heller...

Försöker få dom att äta jäst för att hjälpa magen med foderbytet, icke. Inte direkt ur handen, inte uppblött, inte blandat med riven morot. Jag hade tänkt ge lite linfrökross för magen, men kan jag börja ge det nu direkt eller ska jag undvika det just nu pga foderbytet?

Hästarna har INTE haft fång och jag ska göra allt jag kan för att dom inte ska få det heller...

Jag blandade ut jästen med uppblött lusernpellets och började med en liten bit i början.

Ang foderombytet har jag inga bra råd..
Jobbig sits!
Jag har själv varit i liknande då jag akut böt från hö till hösilage. Tog och blandade upp det "gamla" med det "nya" i så pass många mål jag kunde.

Försök se till så det inte blir för många omställningar, som det blev för mig - för många små obra händelser blev till slut en stor, ledde till att bägaren rann över = fång...

En fråga till. När har ni skott era hästar igen och har ni haft sula på dem då? Det står ju olika överallt och min hovslagare sa att när hästen inte har ont längre efter att ha varit utan smärtstillande ett tag så kan man sko med sula och tvärtå och låta honom stå i en ruta ute istället för inne på box.
Nu är det ju inte aktuellt på ett tag eftersom det lär vara omöjligt att göra en ruta just nu, det blir ju egentligen inte möjligt förren kanske framåt april men ska man ändå sko honom med sula när man skor trots att han ska stå inne?
Det känns ju som att han lika gärna kan vara barfota tills det är aktuellt att han kan gå ut i ruta eller är det bättre för hoven att bli skodd? Jag tänker att det kanske blir stabilare?

Den som bäst kan svara på det är behandlade veterinär och hovslagare. Det beror ju lite på hur hästens hovar ser ut (platt sula, välvd sula osv) och hur öm/inte öm den brukar vara i vanliga fall, om det finns lägesförändringar av hovbenet etc.

Men rent generellt, så är hästen bekväm barfota i sin box så brukar barfota vara bäst tills de är symptomfria. Men det är generellt som sagt och det kan finnas lägen när de är bättre med en sko och ev sula.

Om du inte får i dem jästen på annat vis så rör ut den i vatten, dra upp i spruta (man kan köpa kanyllösa sprutor på apoteket) och spruta in direkt i munnen som man gör med avmaskningsmedel.
Angående foderbytet så tror jag att det är bättre att ha bytet så länge så möjligt även om de bara får lite av det gamla istället för tvärt byte så blanda i lite av det gamla i det nya och håll tummarna.
De flesta hästar brukar annars äta jästen om man blandar den med betfor men är du rädd för fång så skölj betforn så att sockret försvinner.

Den som bäst kan svara på det är behandlade veterinär och hovslagare. Det beror ju lite på hur hästens hovar ser ut (platt sula, välvd sula osv) och hur öm/inte öm den brukar vara i vanliga fall, om det finns lägesförändringar av hovbenet etc.

Men rent generellt, så är hästen bekväm barfota i sin box så brukar barfota vara bäst tills de är symptomfria. Men det är generellt som sagt och det kan finnas lägen när de är bättre med en sko och ev sula.

Då ska jag väl lita på hovslagaren i det här läget då men jag ska givetvis diskutera det med veterinären också.

Han har typiska arabhovar, ganska platta men han gick tidigare normalt på alla underlag utan att vara öm.

Tyvärr är han helt olastbar, vi har tränat i över två år med hjälp av diverse experter men det går inte. Han får totalpanik och kastar sig, reser sig och är helt panikslagen. Nu är han också ännu mer flockbunden än vad han brukar vara och han är extremt flockbunden i normala fall. Jag tog ut den andra hästen i hagen för att mocka hennes box men fick ta in henne genast då han helt plötsligt stod på bakbenen med nosen emellan gallret och taket :crazy: och försökte komma ut den vägen.
Vi har helt godkänt stall med galler nästan upp till taket. Jag blev ju vettskrämd, han kunde lika gärna fastnat och brutit nacken :cry:

Mitt hopp står till att vi får tag i någon med portabel röntgen som kan komma och röntga så att vi kan se om/vilka lägesförändringar han har fått. Än har jag tyvärr inte lyckats få tag i någon men jag letar vidare.

Han hade "bara" obelgrad två men jag vet att det inte är någon garanti för att det inte har blivit lägesförändringar ändå. Han har aldrig haft feber eller varit särskilt varm om hovarna, ingen förstärkt puls heller. Orsaken till att jag misstänkte att något inte var rätt var att han verkade vara lite nere, magkänslan sa att något inte stämde. På normal mark var han helt ren och han gick i hagen som vanligt. Vi har makadam utanför stallet och samma dag som hovslagaren kom så började han gå med dubbelslag på makadamen. Han gick fortfarande normalt inne i stallet och i hagen. Det är så lurigt med fång, hade vi inte haft makadam utanför stallet så hade jag nog inte märkt något om jag ignorerat magkänslan.

Jag skulle inte sko förrän den fick börja belastas- mer än frivillig rörelse.
Är det hårt, vasst eller knöligt skulle jag investera i ett par barfotaboots med padd i.
Man vill att sulan ska ta en del av belastningen från hovväggen- när underlaget är sådant typ djup snö o lösare jord. Alltså inte bara strålen som heartbarskon ger.

Har den rotation vill man få sulan torr, tjock o hård för att förhindra ev. penetration. Ej ute på blöt mark.

Håller med AW om att det alltid är bäst att behandlande veterinär och hovslagare får bedöma vad en fånghäst behöver, eftersom det kan bero på många faktorer.

Min, med kraftiga rotationer och även en sänkning på ena fram, fick tåöppna heartbarskor. Tanken med dessa är att förhindra fortsatt lägesförändring av hovbenet. Hon var på klinik i mitten av februari -09 och skoddes sedan med dessa skor i början på mars. Hade dem till augusti -09, och har sedan dess gått med vanliga skor. Hon skos fortfarande hos samma klinikhovslagare, men inte på kliniken.

Man vill att sulan ska ta en del av belastningen från hovväggen- när underlaget är sådant typ djup snö o lösare jord. Alltså inte bara strålen som heartbarskon ger.

Måste säga att jag tycker att det är fruktansvärt missvisande att skriva som du gör, speciellt eftersom du själv inte har hovslagarutbildning. Det finns mer än ett sätt att behandla fånghovar på och inte bara EN sanning!

Jag återger bara vad man säger påStrömsholm. den sidan som även du brukar hänvisa till.

jag är en frågvis jäkel o tycker att det är ganska självklart att man undviker att spika i en sjuk hov- eller.

Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute.
Under denna femtonveckorsperiod rekommenderar vi att hästen inte har några skor, vilket har visat sig minska risken för komplikationer och smärtbilden avtar snabbare. Hästen står på bärranden men får ett gott understöd av ett mjukt underlag. Genom att den står inne, helst på spån, torkar hästens egen sula och ger ett stabilt naturligt understöd

min egen häst fick skor först när det var dgs för igångsättning o den hade måttliga rotationer samt är en stor häst.

Jag vet att ni inte anser det som relevant med storleken, men det gör man där!

Senast ändrad:

Det är ju just att olika hästar är olika jag tror B-M ville poängtera.

Strömsholm skor ju också vissa fångpatienter, just för det är individuellt.

Tror dock inte någon skor om man inte behöver när det gäller en fånghäst på boxvila, men det är ju TS veterinär och hovslagare som vet vilken patientkategori TS häst hör till, och utan att veta det kan det bli vanskligt att tvärsäkert säga bu eller bä.

Så tolkade jag B-M, kanske för så menade jag själv i mitt inlägg att generellt bra om man kan undvika skor, men vissa behöver skor, och TS hovis och vet bör avgöra ang TS häst.

Har du ett bra underlag i boxen så ger det perfekt stöd till hoven. En sko i boxvila är helt onödigt, kan t o m vara dumt då det belastar sjuka lameller, som gör ont. Djursjukhuset här tejpar på mjuka paddar under boxvilan om hästen har väldigt ont.
I ett tjockt spånlager kan hästen ställa sig som det är mjukast och bekvämast.
Jag lägger mjuka paddar i boots som axel skrev under rehab efter akut fas och hästen rör sig som vanligt, eller t o m ovanligt lätt enligt vet.

Det är ju just att olika hästar är olika jag tror B-M ville poängtera.

Strömsholm skor ju också vissa fångpatienter, just för det är individuellt.Tror dock inte någon skor om man inte behöver när det gäller en fånghäst på boxvila, men det är ju TS veterinär och hovslagare som vet vilken patientkategori TS häst hör till, och utan att veta det kan det bli vanskligt att tvärsäkert säga bu eller bä.

Så tolkade jag B-M, kanske för så menade jag själv i mitt inlägg att generellt bra om man kan undvika skor, men vissa behöver skor, och TS hovis och vet bör avgöra ang TS häst.

Nej. inte numera.
Heartbar är en äldre metod som KAN fungera.

Håller med AW om att det alltid är bäst att behandlande veterinär och hovslagare får bedöma vad en fånghäst behöver, eftersom det kan bero på många faktorer.

Håller med. Mitt sto fick på skorna igen efter en vecka, och sedan dess går hon ute på ridbanan eftersom det är jämnast underlag där.
Hovis kommer ikväll och lägger på tåöppna skor och sulor, och även silikon.

Tilläggas bör att stoet verkar må ganska bra, trots att hon inte fått smärtstillande på en vecka nu. Igår kväll när jag skulle nattfodra stod hon mest på framfötterna och viftade med bakhovarna åt det andra stoet.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV