Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Det finns tydligen många olika sätt att behandla en fånghäst på.
Min häst stod utan skor med tjocka paddar fram i box med spån nästan till knäna i 4-5 veckor. smärtstillande i 3 veckor.
Sedan iväg till klinik röntgade och skoddes.
Det som gjordes var att korta tårna rejält samt söm väldigt långt ned på hoven.
Han har inga förändringar på röntgen och rör sig obehindrat och är inte öm.
Sulorna är tjocka enl röntgen och hårda.
Har gått i liten sjukhage med halm och gummimattor på dagarna.
Nu skall vi på återbesök på torsdag så får vi se.
Hovarna har växt rejält på de här veckorna.

Jag återger bara vad man säger påStrömsholm. den sidan som även du brukar hänvisa till.

Jag förstår att du återger vad Strömsholm säger. Men det kan vara bra att berätta det för de som inte vet, eftersom jag inte tror att det är någon som helst absolut sanning och att det finns kompetenta veterinärer och hovslagare på andra håll i landet som tänker i andra banor.

Visst brukar jag själv hänvisa till Strömsholms sida! Jag tycker att deras råd om boxvila, och om hur underlaget i boxen ska se ut, är väldigt bra och vidarebefordrar gärna det till andra.

På tal om detta, så har jag fortfarande inte fått tag i studien som du påstår har gjorts sedan Strömsholm började hålla hästar barfota i stället för att sko. Jag har till och med mejlat Strömsholm, för flera veckor sedan, och frågat dem om det finns en sådan studie. De har inte svarat mig... Men det hade kanske hjälpt om du kunde tala om vilken som utförde studien och när den genomfördes?

Jag frågade på kliniken om heartbar och dom ansåg att det var en föråldrad metod.

*Delvis KL*

Finns ju en hel massa olika sätt att sko, jag vet två som skotts på Strömsholm senaste året, den ena fick heartbar och den andra fick en annan typ av sko.

Min klinikveterinär uttryckte det ganska bra tyckte jag, hon är inte från Strömsholm dock utan annan klinik, att det som passar just den hästen är rätt beslag. För vissa är det barfota, andra är det bakvänd/tåöppen sko, för en tredje är det heartbar, för en fjärde något annat. Inget passar alla, och inget kan sägas vara bättre eller sämre generellt.

Ponnyn som fick fång hos pappa för många år sen nu skoddes med PG. Mitt kblsto som fick fång för mer än tio år sen skoddes med tvärstå och sidokappor.

Nu i modern tid så Lillen var oskodd vid insjuknande, och fortsatte så vara, tån kortades och tvärades in till lamellrand. Senare gipsades han under en del av boxvilan för att ge sulan och därmed hovbenet mothåll (inga rotationer). Det diskuterades om han skulle skos och då hade han skotts med natural balance för att få bak överrullningen. Nu ansågs det i slutändan han inte behövde skos, och han skoddes när han var friskförklarad igen, och då utan något speciellt just för fången. (Han är skodd med hela sula BF, samt sidokappor och kort tå, men det skulle han varit även utan fång).

Fullblodet stod med 'paddar' första tiden, skoddes sen med roller motion på kliniken. Han avskydde dem, och skoddes om hemma med ordinarie skoning - ringsko med tåsidokappor och kort tå och blev symptomfri av det. Hela sulor (det hade han innan med). Fbl var väldigt ömfotad och att ha honom barfota var liksom aldrig något att tänka på för någon inblandad.

Så, jag tror det är farligt att alltför mycket låsa sig vid något specifikt, hästar har så olika hovform och sulform osv. 'Alla' är ju rätt överens om att fungerar det barfota är det bäst under akut fas. Men vissa behöver hjälp, och där är det inget (tyvärr, det vore praktiskt =)) som kan ses som mirakelbeslag utan individuellt.

12mm, de sjunker ihop efter någon vecka när man har dem på hela tiden så jag har t o m lagt de nya under de gamla i bootsen. Hästen har varit kort verkad så det har fått plats dubbla sulor i easyboot epic. I glove har han bara ett par 12mm som tidigare legat i andra bootsen och nu är lite plattare. Glove är inte gjorda för paddar vid ridning men epic är jättebra att lägga paddar i . Spänner även bootsen mycket löst vid hagvistelsen så inget trycker på framsidan av hovväggen. Det håller ändå eftersom han bara går och inte får plats att springa i den hagen.
För tillfället går han helt utan något på hovarna sedan ett par dagar i liten padockstor hage och mår bra. (fång i december)

Men fånghästar skos ej under konvalescensen- om det inte är för att det är isigt eller för hårt, knöligt.

Det diskuterades om han skulle skos och då hade han skotts med natural balance för att få bak överrullningen.
Fram- inte bak menar du väl..:confused:
Nej NB är inte rollermotion- en sko som är rund undertill- med en spång som gör att det är som ett halvt hjullager. Hästen kan då vända utan att få tryck på sidan av hoven- som en fånghäst visar vid vändning.

Man har oxå en svindyr gele istället för t.ex silikon,.

Men fånghästar skos ej under konvalescensen- om det inte är för att det är isigt eller för hårt, knöligt.

Fram- inte bak menar du väl..:confused:
Nej NB är inte rollermotion- en sko som är rund undertill- med en spång som gör att det är som ett halvt hjullager. Hästen kan då vända utan att få tryck på sidan av hoven- som en fånghäst visar vid vändning.

Man har oxå en svindyr gele istället för t.ex silikon,.

Nej, flytta bak överrullningen, bak mot hovbensspetsen alltså. Kanske blev lite syftningsmissuppfattning där. Överrullning bak mot hovbensspetsen dvs en snabbare och tidigare överrullning och därför mindre påfrestning på tån.

NB är ju betydligt tvärare i tån, och genom det + att lägga den längre bak, skulle tån kunna bibehållas lika fångkortad även med skor på, och överrullningen hamna längre bak mot hovbensspetsen.

Att NB och roller motion inte är samma vet jag, framgick väl av mitt inlägg med. Den ena diskuterades NB för, den andra fick roller motion?

Och vissa fånghästar skos även under boxkonvalescensen för att ge understöd till sula/hovben. Så även de två som senaste året är skodda på Strömsholm. Båda de fick skor efter röntgen vid första besöket, och skickades hem på box.

Och vissa fånghästar skos även under boxkonvalescensen för att ge understöd till sula/hovben. Så även de två som senaste året är skodda på Strömsholm. Båda de fick skor efter röntgen vid första besöket, och skickades hem på box.
Läste du vad de säger på sin hemsida?
Understödet får de av det lösa djupa underlaget!
¨Skos när fånganfallen är pågående- akuta. När de knappt kan stå på 3 ben:crazy:

Skulle inte tro det då de klistrar på skydd för transporten hem.

Kanske var de helt utan symptom eller förändringar eller var där för andra sjukdomar.

Jag har läst, men jag har också insyn i att även Strömsholm - liksom alla de andra klinikerna - har fall där de gör bedömningen att för just den hästen är det inte bästa lösningen vara barfota, även om det är det för de flesta andra.

Båda två var inne för fång och enbart fång. Den ena hade lägesförändringar på hovbenet och var/är extremt plattfotad och enormt öm även innan fånget, den andra hade det inte, men den har VÄLDIGT skålade hovar, och man ansåg att den behövde understöd då risken annars var stor för sänkning och att spånbädd inte skulle räcka för att 'hålla emot'. Den fick något mellan sula och hov med, för att 'fylla upp' hålrummet. Den plattfotade är en rätt grov häst btw, och den skålade en rätt liten och dessutom ädel/nätt ponny (Stor B eller liten C, jag vet inte exakt, men kring 130 cm, 50% arab)

Tyvärr finns ingen av dem på Buke, annars kunde jag 'skickat in' dem hit.

Jag förstår inte riktigt varför du är så 'anti' mot att även Strömsholm gör en individuell bedömning och 'plockar ut' de hästar som inte fungerar med det generella (barfota)? Det är ju något positivt och sker på alla de stora klinikerna. Ingen klinik har ju funnit sättet som fungerar till 100% för alla. Och så länge man ser till individen och den blir hjälpt spelar det ju eg ingen roll om kliniken gör si eller så, det är ju när det gäller fång slutresultatet som räknas. Och hellre att 'göra avsteg' från behandlingsprotokollet de har på hemsidan, än att förlora det fåtal - för få är de - som inte det behandlingsprotokollet passar.

Den fick något mellan sula och hov med, för att 'fylla upp' hålrummet.
Den kommentaren gör det än mindre trovärdigt då man inte vill stänga in hoven o defintivt inte få en fuktig sula- se råden igen.

Jag vet inte om du har sett hur hästar ser ut av just den verkningsmetoden- som inte utförs på ngn annan klinik- ännu. Då spelar en skålad sula ingen roll.

Jodå, jag har sett det. Både den betydligt mer radikala hovväggsresektionen de gjorde förr, och deras nuvarande. Det gjordes fö ingen sådan på ponnyn nämnd i förra inlägget. Den fick 'bara' tån kortad till lamellranden, men inte 'öppnad'.

Sen, jag kan inte göra något åt om du finner det trovärdigt eller ej, det är upp till dig. Jag ser dock inte vad jag skulle vinna på att 'hitta på'?

Ang ngt mellan sula och hov och torka upp. Lillen fick gips med lite samma tanke. Klinikhovslagaren var bekymrad över hans skålade hovform, och halva meningen med gipset var just att ge stöd underifrån. Andra anledningen var att smärtlindra, dvs göra det bekvämare för honom. Jag är mest nöjd att det fungerade jag. Men hans hovar blev faktiskt av att gå gipsad en månad, torrare och finare än när han stod i box. Med gips var sulan ju 'kliniskt ren' hela tiden, medan i box så även med mockning + kratsning 4 ggr/dag så stod han ju del av dag med söligt spån och/eller bajs i hoven.

Men ofta är det väl ett avvägande av fördel och risk. Vilket överväger. Och det är just där svaret kan bli olika för två olika patienter.

Nyligen var ponnyn plattfotad o sulkänslig. jag hänger inte med i svängarna.

Jag mockade konstant o då var det inte bädd utan löst spån- just för att inte ha skitiga sjuka fötter. Sulan skulle ju vara torr!
Det var min semester det.

KL
bäst att citera så inga missförstånd uppstår.

här säger Wattle det som jag har försökt förmedla med anledningen till varför man bör banta bort fettdepåer- helst innan den fått fång.
Fettvävnad påverkar vävnadsförmågan, inte bara det att det blir mer att bära på.

T o m han förespråkar hö- visste väl det:cool:
Det är bättre med hö än hösilage. Visserligen innehåller hö mer socker än hösilage men ändå så tål de hö bättre.

Senast ändrad:

Vad hängde du inte med? Du har läst för fort i och för sig. Jag skrev:
Den plattfotade är en rätt grov häst btw, och den skålade en rätt liten och dessutom ädel/nätt ponny (Stor B eller liten C, jag vet inte exakt, men kring 130 cm, 50% arab)

Så du blandade ihop dem om du tyckte att 'nyss var ponnyn plattfotad och öm'.

Men du frågade om verkningen, och jag svarade att ponnyn inte ens fick 'standardverkningen', utan 'bara' tn kortad till lamellranden. Innan den skoddes då.

OW är i verkliga livet mer 'tolerant' än i skrift. Han föredrar och rekommenderar hö ja, men han har inget emot silage till de som det fungerar till. Dvs han anser inte man bör ändra bara för att ändra. Och de som kommer in med fång och ätit silage hemma får silage på kliniken med om djurägaren så vill. Man fyller i ett papper vid inskrivningen vad man vill hästen ska äta/den får äta.

Sen om hästen inte vill äta av någon anledning trugar de rätt hårt och äter då hästen hellre hö än silage - eller vice versa - trots att den äter silage hemma, då får den hö.

Jag har faktiskt än inte mött speciellt många som är så väldigt svart-vita 'i verkligheten' som du får det till. Vad gäller artiklar osv kan de ju inte ta upp exakt alla tänkbara aspekter hos alla fall, utan får ju bli just det generella. T ex helst barfota och helst hö. Men det innebär inte i översättning att det i verkligheten i 100% av fallen är totalt rabiat. Vilket jag tycker är bra, det räddas fler hästar så anser jag.

Det gällde din egen ponny.

Tror du wattle går ut med rekommendationer för en fånghäst o sen struntar i dem.
Blanketterna på kliniken är inget specifikt för just fånghästen o självklart gör man inget abrubt foderbyte mitt i.

Om man har Wattle som expert bör man nog oxå lyda hans råd o inte gå stick i stäv o få fång igen....

Det gällde din egen ponny.

Tror du wattle går ut med rekommendationer för en fånghäst o sen struntar i dem.
Blanketterna på kliniken är inget specifikt för just fånghästen o självklart gör man inget abrubt foderbyte mitt i.

Om man har Wattle som expert bör man nog oxå lyda hans råd o inte gå stick i stäv o få fång igen....

Jag tror inget speciellt i det fallet. Det jag däremot vet är att han inte hade minsta att invända mot att mina stod på silage. Utan fungerade de på silage - vilket de ju gjorde - fanns ingen anledning att ändra på det bara för sakens skull.

Hade det däremot INTE fungerat för mina med silage, hade han ju garanterat inte tyckt jag skulle fortsätta.

Och just den synen, att om det fungerar så behövs det inte ändras bara för att, även om rekommendationen är hellre hö före silage, har jag som sagt mött hos ALLA de experter jag har varit i kontakt med i olika frågor ang fång/IR/ETC.

Men skulle de i t ex varje artikel skriva om alla ev undantag etc skulle det bli hemskt röriga artiklar, så därför rekommenderar man det som generellt gäller. T ex hö istället för silaget. Och raddar inte upp alla ev undantag.

Så är det ju med allt annat också. Om en arbetsgivare i reglerna för arbetsplatsen skriver att det är förbjudet att ringa privata samtal på jobbets telefon, så skrivs ju inte en rad tillägg om att 'förutom om det är en nödsituation som gäller liv och död eller om det skulle vara så att'. Utan det tas muntlig med dem/när det gäller så att säga. Men i 99 fall av 100 är det inte tillåtet använda telefonen för privata samtal.

Vad gäller följa rek så har jag följt både OWs rek och de andras som varit involverade i min/a häst/ar. Och det är de människorna jag har att tacka för att t ex L mår så bra som han gör idag :bow: OW, VR, min klinikvet, min hemmavet och ett par utrikiska veterinärer jag haft mailkontakt med.

Glömde, ang L. Som jag skrivit tidigare, så under fångkonv hade han för att vara honom ovanligt skålade sulor. Vet faktiskt inte varför, den extremt tvära tån, fånget, att vi var påväg få 'rätsida' på det eller vad - ingen aning. Tyvärr gick det över igen och tillbaka till herr plattfot.

Senast ändrad:

¨Skos när fånganfallen är pågående- akuta. När de knappt kan stå på 3 ben:crazy:

Min skoddes under sin boxvila, men inte under pågående/akut anfall. Hon visade inga tecken på smärta under skoningen - alls. Så den myten kan vi slå hål på, om det är det du är orolig över?

Jag har en grymt duktig hovslagare. Själv kan jag inte tillräckligt om hovslageri för att uttala mig mer än så, men så mycket förstår jag att han är väldigt, väldigt bra på vad han gör. Han smidde heartbarskorna själv. De justerades efter hur hoven förändrades varje gång vi var där. Hästen mår nu bra, efter att från början ha haft 10 och 15 graders rotationer samt även en sänkning på ena fram. Ibland vet jag inte vad det är du far efter? Vad är det min hovslagare har gjort som skulle vara så fel, när det blev så bra???

Jag skulle fortfarande vara mycket tacksam om du kunde hänvisa mig till den studie (publicerad då alltså) som gjorts på Strömsholm med den "nya metoden". Den enda som jag någonsin har lyckats hitta och läsa är ju den där de använda samma beslag som på min häst, dvs tåöppna heartbarskor...

Delvis knapplån

Jag pratade med veterinären igen igår då jag insåg att jag inte mindes så mycket av vad hon sa i fredags, jag var väl i sådan chock :cry:

Hon pratade bland annat om en flytsula som skulle vara bra sedan när han får gå ut igen. Är det någon som har erferenhet av att sätta på en sådan?

Hon var mycket positiv dessutom och menade att det var ett lindrigt anfall och det är jag ju enormt tacksam för.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar