Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Men de flesta fall av era hästar/ponnyer ovan som fått fång har faktiskt fått fång för att de är för feta.
Det måste väl ändå räknas som en form av vanvård-att mata sian hästar så de blir sjuka?, och ändå inte lära?

Vadå "och ändå inte lära"? Vem i tråden är det som inte har lärt sig? Jag har två hästar som fick fång samtidigt för två år sedan, den ena överviktig och den andra snarast underviktig. Den fd överviktiga har bantats och hålls nu smal. Den fd underviktiga har i snart två år fortsatt att få blötlagt hö, eftersom det är det som verkar fungera för att hålla henne frisk. Det är väl snarast så att de flesta hästägare i tråden har kämpat som djur sedan diagnosen för att hålla sina hästar friska, eller?

Det har säkert de flesta gjort.

Men de är ändå matade sjuka, de som har fått fång för att de är för feta.

och vad menar du med detta och med ditt tidigare svar på mitt senaste inlägg?

Jag tycker bara dina två senaste inlägg i den här tråden bekräftar det jag skrev igår.

Jag har insett att det inte är lönt att besvara dessa meningslösa sandlådeinlägg som aldrig leder till några seriösa diskussioner utan endast slutar med att trådar stängs. Jag drar mig därför ur diskussionen. Det är fritt för vem som att spekulera över varför min ponny fick fång. Jag har definitivt annat att göra.

Senast ändrad:

Visst är det så att de flesta, inklusive axels, fick fång för att de bland annat var för tjocka. Men det som diskussionen nu handlade om var att det är individuellt vilket sätt att behandla fångsymptomen på. Det kom att centreras kring barfota eller beslag, där axel framhöll att det är barfota och endast barfota och Strömsholms metod som gäller.

Vilket jag mfl protesterade mot, att visst finns det saker som generellt är bäst om man kan uppnå - t ex barfota. Men att vissa individer behöver/mår bäst av t ex skor - och även t ex Strömsholm resonerar och agerar så.

Att ha hästen barfota kontra skodd förhindrar inte någon fång, men just den diskussionen handlade inte om förhindra fång utan behandla redan uppkommen fång, dvs ''rehabilitering av fång' (som tråden heter med)

Sen reagerade jag också över 'inte lärt sig' - samtliga jag på rak arm kommer på har bantat eller håller på och bantar sina fånghästar smala. Dvs har i allra högsta grad 'lärt sig'. Men inte heller där finns det ett sätt - eller en foderstat då - som passar alla. Det viktiga är ju dock att hästen går ner i vikt, når en sund vikt och stannar där. Sen om man gör det på 6 kg hö och 3 fodringar per dag eller 4 kg hö och 15 fodringar per dag t ex det är ju beroende på individen.

Det är inte frågan vad som gäller, utan vad som är mest fördelaktigt.

Läs citatet igen.
Jag vet inte hur ni tänker, men nog skulle jag vilja att min häst blev frisk så fort som möjligt o inte få hovsmärta igen.
Om man finner en bra metod kan fler ge sig på att ta hand om en fånghäst istället för att ta bort den.

Hela vitsen är egentligen inte att banta dem utan att förbygga fetma o se till att inte nya hästar får fång o då börja banta hästar som inte får röra sig- vilket är mkt svårare.

Att vi får ett annat ideal.

Smala hästar får få sjukdomar, men tjocka får fler.
Det är väl ingen som motsätter sig det.

Om man vet om att motion förebygger de flesta sjukdomar så är det ju BARA att följa det. Även nästan alla hagrelaterade skador är en följd av överskottsenergi.

Problemet är ju större nu när folk skaffar häst o knappt använder dem.

Och det är där du anser att det mest fördelaktiga är en väldigt svartvit värld, där exakt precis varenda fånghäst ska vara barfota till exempel. Och där jag inte håller med, och jag än i alla fall (de kanske finns dock) inte träffat på en enda klinik eller en enda veterinär som är lika svartvit i att det finns ett sätt som passar att behandla precis alla fånghästar.

Att alla fångisar ska bantas om de är överviktiga, och hållas i normalhull eller strax därunder resten av livet, samt att det överlägset bästa sättet att minska risken för fång är att hästen inte tillåts bli tjock är en annan diskussion än den du fört om Strömsholm & barfota. Och den delen - vikten - är nog ingen oense om - inte ens du och jag.

Jag ser att du har svårt att smälta det som de har kommit fram till.

Man ska inte banta först när hästen har fått fång, utan förebygga med lagom kost i förehållande till vad den förbrukar o uträttar.

Även att man inte tror att en rund häst per automatik är vältränad.

Vi har väl sett många hästar här som blir tunna över ryggen o rumpan sen de bantats. ja då ser man vad som var fett eller muskler. När sadeln inte längre passar är det ofta fett på rygg o bakom bogbladet.

AR-hästar som motioneras lågfrekvent o får en äppelrumpa tros ha musklat sig:crazy:
Du såg väl själv hur stort ar..e din ponny hade som tjock.
Kvinnor o eunucker ston/ valacker lägger på sig där- rumpan- sällan hingstar.

Inte fasen säger man att en rund människa är välmusklad/ tränad.
När man är det är musklerna definierade- som på häst.

Senast ändrad:

Nu blandar du två diskussioner.

Ang att förebygga fång så är vi helt eniga angående viktkontroll som den absolut viktigaste faktorn. Jag har aldrig protesterat mot det. Tyvärr så är vi många, både du och jag inkluderade, som inte på allvar tagit tag i det förrän efter fång.

Ang att behandla redan uppkommen fång har jag inte svårt att smälta något Strömsholm kommit fram till. Jag har däremot svårt att smälta att du är så extremt svartvit - när inte ens Strömsholm eller någon annan klinik är det. Barfota är generellt bäst om det går, men för vissa hästar är skor ett bättre val, dvs man måste ta hänsyn till individen. Vilket alla kliniker jag vet, inklusive Strömsholm, gör. Dvs vissa fånghästar/-ponnyer behöver skor även under den tid de står på boxvila.

Sen om jag har svårt att smälta dina personliga åsikter, det är ganska orelevant. Men när du alltför svartvitt råder andra utifrån dem, då brukar jag försöka nyansera bilden.

Under denna femtonveckorsperiod rekommenderar vi att hästen inte har några skor, vilket har visat sig minska risken för komplikationer och smärtbilden avtar snabbare.
Det är m a o inte min personliga uppfattning.
De fallbeskrivningar som du angav verkar inte vara troliga. Iallafall inte om de varit patienter på S.
Du har möjligen missuppfattat.

Du skrev att det skotts vid första besöket - när de ska stå på box. Hur rimmar det?

Ditt fullblod fick skor på SLU, men den var ju öm av andra skäl. Haft tappsko o varit ute ett dygn utan. Knappast foderrelaterad fång iallafall.
Den hade normalt sett hovproblem o fick ju NSAID så fort den tappade en sko.

Hovisen torde ha bedömt att den behövde skor o den blev mkt riktigt bättre. Jäkligt ont i sulan/ strålbenet:confused: inte i hovväggen.

Ytterligare ett ·
Ytterligare fem veckor senare kan oftast hovslagaren hemma verka hästen.
Då ser hemmahovisen hur den verkats o kan även få råd per tel.
jo metoden är bra.
Har inte sett en enda fånghäst blivit verkad så på andra kliniker.

Man kortar inte bara tån utan försvagar hovväggen så att trycket släpper utan att för den delen göra hovväggsresektion så omfattande som man kan se på bilder.
Det är övertrycket som gör mest ont o som ger skador. På samma sätt som en stor hjärnblödning måste öppnas via kraniet.
hovkapseln släpper som bekant inte ut ngt, utan det tar sig ut i mjukdelar- vilket serumet inte verkar kunna göra annat i extrema fall där kronranden spricker.

Vid fång är ofta kronranden svullen vilket oxå påverkar hovmaterialets nya utväxt. Hornet ser annorlunda ut.

Jag har inte missuppfattat S-holmspatienterna jag beskrev. Och mitt fbl skoddes inte på SLU.

Men, det står klart att du anser att Sholms sätt är det enda rätta, och då strikt utefter hur de förenklat förklarat i en artikel på sin hemsida,

Jag håller inte med i din svartvita tolkning, och jag anser inte att Strömsholms resultat - dvs hur många som blir återställda resp ej återställda - heller visar på att det är överlägset alla andra sätt. Jag anser INTE att Strömsholms sätt är dåligt. Det är bra - liksom flera andra. Exakt vad som passar individen bör behandlande veterinär och hovslagare avgöra. Inte personer på nätet som inte sett hästen och är just vet/hovslagare.

Längre än så kommer vi inte. Jag tycker en sak, du en annan - och det är helt okej. Men det finns ingen vits att 'diskutera' det. Dels för du inte diskuterar, och dels för vi aldrig kommer bli ense.

Ursprungligen postat av ginnies
Men de flesta fall av era hästar/ponnyer ovan som fått fång har faktiskt fått fång för att de är för feta.
Det måste väl ändå räknas som en form av vanvård-att mata sian hästar så de blir sjuka?, och ändå inte lära?

Min häst är normalviktig mer åt underviktig.
Han tappar alltid i vikt över vintern så att jag får ta in honom och stödfodra.
Och det är inte tänderna det är fel på.
Han äter lite långsammare än vissa av de andra hästarna.
Dra inte för snabba slutsater att hästar som fång har ägare som inte vet hur hästar skall skötas.

Det är m a o inte min personliga uppfattning.

Det är inte din personliga uppfattning, men ej heller forskningsbaserat. Det är alltså någons personliga uppfattning.

Och självfallet finns det ingen studie som visar att barfota är överlägset beslag. Tro mig, då hade den varit publicerad. Jag har själv verkat inom forskningsvärlden och vet hur angelägen man är att publicera resultat. Det är ingen som utför en kontrollerad studie med intressanta resultat och som sedan "sitter på detta"...

Du skrev att det skotts vid första besöket - när de ska stå på box. Hur rimmar det?

Något jag har grunnat på är varför det skulle vara så fel med heartbarskor vid boxvila? Det är ju nämligen inte så att jag efter skoningen ställde hästen direkt på betong. Hon fick en väldigt djup spånbädd att stå på. Därför torde BÅDE sula och stråle få stöd och bära vikt, eller? Skon motverkar ytterligare sänkning/rotation av hovbenet, och sulan får sitt stöd av ett lämpligt underlag i boxen. Bästa av två världar, kanske?

Som AW redan har sagt, det finns INGEN här som sagt att man på Strömsholm gör fel någonstans. Det vi andra, med andra erfarenheter, hävdar är att man faktiskt kan göra RÄTT på andra ställen också!

Delvis kl
Min häst är också tunn och fånghäst, lite för tunn enligt vet, hans foderstat borde räcka, väl uträknad. Han har störningar i insulinet ibland och tål inte de förhöjda sockerhalter som kan förekomma i vanligt hö/hösilage.
En fånghäst med någon form av störning i ämnesomsättningen kan lika väl vara för smal då de får svårt att ta upp näringen som andra hästar. Han börjar lägga på sig lite nu när hans insulin är ganska så under kontroll för tillfället.
Veterinären sa att det inte alls är ovanligt med för smala fånghästar också men det hör man sällan talas om för folk vill liksom inte tro att det är mer kompliserat än att kunna säga att en fånghäst är en misskött fet häst. SÅ ÄR DET INTE! , kanske släpper fångsymtomen lite lättare om man lyckas balansera insulinet igen 0m hästen är lättare än på en överviktig, och kanske är det lite vanligare med överviktiga fånghästar men jag är inte helt säker. Vi som har fånghästar får minsann lära oss mer än andra hästägare för att hålla liv i våra skyddslingar. Visst hade det varit lättare att ge upp, men om man kan få symtomen att hålla sig under kontroll så gör man det. Även om det innebär att blötlägga hö resten av hästens liv.
Det är inte så enkelt som vissa tror med fångproblematiken och nya rön dyker upp ständigt idag som visar att fler hästar och andra symtom också har med varann att göra som korsförlamning tex.
Sluta anklaga ägare till fånghästar!!
(Känns lite sandlåda)

Senast ändrad:

Det som varit det allra finaste med hela fånghistorien, om det nu finns något sådant, är att INGEN av "experterna" (dvs de riktigt duktiga hovslagarna och veterinärerna) har skyllt sjukdomen på mig som hästägare. Men de vet väl antagligen att man som hästägare mår tillräckligt dåligt, och lägger tillräckligt med skuld på sig själv, utan att någon annan behöver komma och strö salt i såren också...

Ang att förebygga fång så är vi helt eniga angående viktkontroll som den absolut viktigaste faktorn. Jag har aldrig protesterat mot det. Tyvärr så är vi många, både du och jag inkluderade, som inte på allvar tagit tag i det förrän efter fång.

Fast du har ju inte tagit det på allvar fast du haft flertal fånghästar innan den du har som fick fång senast, och den var ju väl så fet och omotionerad, som du också fick kritik för när andra här såg bilder men då var det fel på kritikerna.

Fast du har ju inte tagit det på allvar fast du haft flertal fånghästar innan den du har som fick fång senast, och den var ju väl så fet och omotionerad, som du också fick kritik för när andra här såg bilder men då var det fel på kritikerna.

Jag har haft en fånghäst innan honom. Sen har ponnyn jag hade när jag var liten fått fång i pappas vård med.

Mitt kallblodssto som fick fång var smal när hon fick fång.

Ang L så JAG gnällde över hans hull och slet mitt hår över hur försöka hejda det redan när han var två. Varvid andra tyckte att han INTE var tjock, så där känner jag inte igen det du skriver.

Men jag såg han gick upp ja, man valde att hellre än att krascha magen och sko en tvååring hoppas hålla det under kontroll tills han blev äldre. Det lyckades inte. Så nej, jag tog inte till 'hårdhandskarna' förrän efter han fått fång. Liksom de flesta andra med mig, inkl t ex axel som inte försitter en chans att kritisera det.

Om jag låter honom bli tjock igen, ska ni gärna få släpa mig till galgen på offentlig plats dock, det vore oförsvarbart. Men han är smal, har varit det ett bra tag, och är fångfri. Vad mer begär du? Att jag ska backa tiden?

Jag håller med tidigare inlägg här från. bla. Forest Autumn. Diskussionen börjar bli meningslös. Jag läser här för att jag på sistone kommit i kontakt med fånghästar och är nyfiken och vill lära mig mer.

Men äntligen pratar ni ur skägget..... Menar inlägget här nedan och Axel's senaste inlägg. Det är väl bra att ni själva faktiskt skriver rakt ut vad jag (och säkert fler med mig) läst mellan raderna.

Magstarkt att påstående att fånghästar är matade till fång eller är feta.....
Arrogant och korttänkt!

Hur kommer det sig att alla hästar som är feta INTE faktiskt får fång då? Eller alla hästar som byter foder --> ändrad tarmflora. Eller att vissa raser inte har samma benägenhet att utveckla fång. Jo, kanske för att finns andra underliggande orsaker som inte enbart kan kopplas till mat eller hull. Det skulle ju betyda att fång, utom förlossningsfång och belastningsfång, går att utrota genom att hålla hästen i normalt hull.

Fång är mer komplicerat än så. Acceptera det.

Tycker även att det i en tråd om rehabilitering inte passar att gång på gång prata förebyggande. Jag tror alla ägare till fånghästar hade förebyggt om dom kunnat, eller vetat exakt hur.

Jag håller med tidigare inlägg här från. bla. Forest Autumn. Diskussionen börjar bli meningslös. Jag läser här för att jag på sistone kommit i kontakt med fånghästar och är nyfiken och vill lära mig mer.

Men äntligen pratar ni ur skägget..... Menar inlägget här nedan och Axel's senaste inlägg. Det är väl bra att ni själva faktiskt skriver rakt ut vad jag (och säkert fler med mig) läst mellan raderna.

Magstarkt att påstående att fånghästar är matade till fång eller är feta.....
Arrogant och korttänkt!

Hur kommer det sig att alla hästar som är feta INTE faktiskt får fång då? Eller alla hästar som byter foder --> ändrad tarmflora. Eller att vissa raser inte har samma benägenhet att utveckla fång. Jo, kanske för att finns andra underliggande orsaker som inte enbart kan kopplas till mat eller hull. Det skulle ju betyda att fång, utom förlossningsfång och belastningsfång, går att utrota genom att hålla hästen i normalt hull.

Fång är mer komplicerat än så. Acceptera det.

Oh jag vill gärna hålla med. Alla feta hästar får inte fång och alla fånghästar är inte feta. Jag klistrar åter in vad jag nyligen skrev i ett inlägg.
Min fånghäst är mycket smal
"Veterinären sa att det inte alls är ovanligt med för smala fånghästar också men det hör man sällan talas om för folk vill liksom inte tro att det är mer komplicerat än att kunna säga att en fånghäst är en misskött fet häst. SÅ ÄR DET INTE! ,"

"kanske är det lite vanligare med överviktiga fånghästar men jag är inte helt säker."

Ämnesomsättningsstörningar som det handlar om kan lika väl leda till fettdepåer, som att en häst blir undernärd i princip för den inte kan ta upp näring normalt, även den hästen kan få depåer trots undervikt.
Det forskas jättemycket på detta nu och nya rön kommer hela tiden. Som att även korsförlaming har med insulinvärden att göra.

Ni som klandrar fånghästägare hoppas att ni aldrig råkar ut för en fånghäst med den inställningen.
Vi som har fånghästar här i tråden har försökt lära allt som idag finns i ämnet för att kunna hjälpa våra egna och förhoppningsvis även andra hästar som råkar ut för detta svåra tillstånd som ger fång. Det är aldrig något enkelt som hänt en sådan häst. Likaväl som varje häst är individuell på symtom och rehab.

Önskar verkligen att det vore så enkelt som att banta en fånghäst men tyvärr, då hade min dött/försvunnit tex. Behöver den banta så ska den givetvis göra det, men säg inte att alla är feta och att det är ägarens fel. Övervikt förvärrar alla sjukdomstillstånd, men är inte sjukdomstillståndet i sig. Anlag är en stor del som många glömmer. Vissa raser är känsligare och mer genetiskt benägna tex.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar