Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag vet att du syftar på en viss person envist hela tiden och det lägger jag mig inte i ;-)

men man ska nog vara lite mer ödmjuk när det gäller fång.....man kan drabbas igen även om du inte tror det....det trodde inte jag heller under 5 år.

Jag vill bara nämna min häst igen. Han är kanske lite mer undantag men han är smal och har så varit de två allvarligare fånganfall han haft. Veterinären tycker t o m att han är för tunn, vilket jag trots allt hellre har honom.
Han har aldrig varit fet (däremot lite mer rund än nu). Därför utreddes nu, om han trots allt inte var PPID eftersom han får fång på hö, men nej han är insulinkänslig och halkar lätt dit, trots att han aldrig varit en fet häst. Han får noga räknas socker på resten av livet.
Veterinären säger att det inte är helt ovanligt med tunna hästar som har detta också (ems ir) så generallisera är livsfarligt.

Jag vill gärna har bort felmatad-fet-häst-stämpeln så enkelt är det inte! Även om de också finns!
Många hästar är idag för feta men det känns som en annan diskussion trots allt.

Senast ändrad:

Har du haft den sen den var mkt ung?
Visst finns det alltid undantag, men generellt är det övervikt som är boven.

axel skrev:
De kan få ngn väldigt ovanligt sjukdom o varje gång jag skriver banta, så får man det till svält.
Sen har flera fått fång igen.....av de som visste bättre.

jag skämdes över att min häst fick fång o lyssnade o handlade konkret- utan svält.

Fast jag undrar igen vilka fånghästar du åsyftar som inte bantats? Du tar gärna upp det, att häst blev för fet och fick fång - men att de sen inte bantas etc.

Men vilka menar du egentligen?

Jag har haft honom sedan han var 7 år. Han fick första fång vid 11 års ålder och sedan 15 år och nu 20 års ålder.
Jag vet ju och håller med om att fettma förvärrar insulinresistens där är vi helt överens, men jag har även varit i kontakt med fler som har tunna ir-hästar, men någon av dem har varit fet tidigare, någon inte. En ir-häst lägger ju ofta fett i lager lättare också pga ämnesomsättningen så ibland undrar man om ägget eller hönan är först.
Någon fångavhandling av de svenska jag läste sa att en häst som en gång haft fång alltid var mer insulinkänslig om man visste varför kommer jag inte ihåg, så var alltid försiktig med din häst även om hullet är ok.
Jag menar mest att man inte ska generallisera även om det ena är mer vanligt än det andra!

Fast då vet du kanske inte om den var tjock som yngre:confused:

Men visst. Som med barn kan de ha det ärftligt betingat.

Reds den hela tiden då när den fick fång?
Under betessäsong eller annat?

Jag har haft min sen föltiden o den utvecklade en helt annan kropp vid kastreringen o har sen dess varit relativt lättfödd. Var dock aldrig smällfet.

Senast ändrad:

Jag vet inte vad du läser in, men visst är jag lite obstinat när det finns ett par 3 experter i alla dessa trådar:D

Lite kött på benen har jag även som lekman o har sett en hel del patienter på S. Frågat micke om nästan allt:o

Min häst blev skrämd av hundar i hagen o vred till ett bakben i ett dike o sen rullade den dittills friska hästen igång i sjukkarusellen *14år*

Jag blir nämligen less när många här påstår att Vets rekommendationer att banta en fånginsjuknad häst här är nästan BS. Man vet bättre. De kan få ngn väldigt ovanligt sjukdom o varje gång jag skriver banta, så får man det till svält.
Sen har flera fått fång igen.....av de som visste bättre.

jag skämdes över att min häst fick fång o lyssnade o handlade konkret- utan svält. Jag skulle självfallet ha dragit ner på maten innan, men jag var efterklok o hoppas att jag nu vet bättre.
Jag visste inte om en enda häst som fått fång. Endast ett stort halvblod på ridskolan när jag var tonåring- länge sen.

Numera får var o varannan det- som jag upplever det. Sjukdomen är hemsk för hästarna o kan man rädda ngn är det bra.

Är mkt tacksam för Strömsholm för att deras metod o nitiska jobb att spåra var hästs anledning till insjuknandet.
De är oxå de enda som satt ut förhållningsorder på nätet som folk lätt kan följa.

Jag är helt övertygad om att man som lekman kan bli påläst och insatt i fångproblematiken genom att vara frågvis. Jag är också helt övertygad om att landets veterinärer rekommenderar det dom tror är det bästa för just den individen.

Alla hästar visar ju inte ens samma symtom vid fång. Det är väl då inte så konstigt att vissa här inte är helt överens om optimal rehabilitering. Allas erfarenheter skiljer sig lite, för att behandling och rehabilitering anpassats individuellt. Det känns ganska självklart, och lite konstigt att skriva för det just är så självklart.

Visst har jag förstått att du varit frågvis, men du baserar din självsäkra uppfattning på EN fånghäst (eller har jag fel?). Att du sedan lärt dig en hel del om fång under tiden och frågat dina veterinärer och hovslagare är väl jättebra. Men att du som icke-yrkesverksam ska kunna tillgodogöra dig yrkesverksammas kunskaper.....

Jag tror inte att någon ägare till fånghäst med extrakilon, INTE VILL banta sin häst. Men problematiken är väl att kunna få ner vikten under vila och vid smärta. Att en häst får återkommande fång, är också något som är den del av sjukdomsbilden. Är lamellerna försvagade av det första anfallet, så är ju risken större, som du säkert vet. (För att vara extra tydlig) Återfallen beror väl också på hur kraftigt anfallet var - hur skadade lamellerna blev - om jag förstått det rätt. Inte enbart kopplat till rehabiliteringen eller maten.

Att fler och fler hästar få fång är inget jag har en kvalificerad uppfattning om. Det är ju svårt att veta om man inte kan få fram statistik på det.

Alla hästar visar ju inte ens samma symtom vid fång. Det är väl då inte så konstigt att vissa här inte är helt överens om optimal rehabilitering. Allas erfarenheter skiljer sig lite, för att behandling och rehabilitering anpassats individuellt. Det känns ganska självklart, och lite konstigt att skriva för det just är så självklart.
Då tycker jag att du ska klaga på strömsholms behandlingsmetod.
De har funnit att de 5-v intervaller som de har mellan besöken ger en god kontroll/rehab- OM... man följer råden som ges.
Alla gör inte det.

Smärtbilden- den kliniska är det som är avgörande huruvida man ska gå vidare eller inte. Man måste ju finna orsaken- utredningarna som görs idag är av största vikt. Alla behandlas mer eller mindre lika, men vissa kan ha behov av att banta, få mindre socker, bättre hovvård eller medicineras.
Vissa kan behöva längre konvalescens.

Återfallen på grava skador vet jag inget om, men däremot kan det ta väldigt lång tid. Betydligt mer än de 15 v. Tunga/ stora hästar måste vila längre.

Eller pratar du om skor eller inte nu?

Jag rider min idag rätt gamla häst lika hårt som när den tävlade MSV A.

Den enda skillnaden som jag gör är att nogrannt välja underlag för "farten dödar". Sen är jag skitnoga med kosten o bönderna tycker jag är gnällig som har såna krav på höt:devil:
Min höbonde fick nu ett återfall på sin o kanske börjar lyssna..:angel:

Han har dock alltid undvikit silage o hästen har klarat sig i 7-8 år- på bete, lite riden, gammal mm.

Usch. nu raljerar jag.

natti

Fast då vet du kanske inte om den var tjock som yngre:confused:

Men visst. Som med barn kan de ha det ärftligt betingat.

Reds den hela tiden då när den fick fång?
Under betessäsong eller annat?

Jag har haft min sen föltiden o den utvecklade en helt annan kropp vid kastreringen o har sen dess varit relativt lättfödd. Var dock aldrig smällfet.

Jag tycker själv det är intressant att förstå varför min häst blir sjuk, särskillt som han klarat sig långa perioder emellan. Jag är extremt noga med hans foder och han går aldrig på fritt bete man har fått några timmars per dygn under åren.
Jag har ett kort på honom som 2,5 åring, inte fet men jag ska fråga förra ägaren när jag ser honom men han hade inte smällfeta hästar då.

Första anfallet var betesfång efter lång invänjning.
Andra var decemberfång och han åt endast fri tillgång på hö. (dumt med fri tillgång tycker jag idag.)
Förra året fick han lite känning under våren men fick riktig fång i december på 7 kg hösilage + 1 näve lusern, som foderstat, dock var det hög halt socker i hösilaget men normal energihalt , bra kvot.

Hästen reds innan första och andra anfallet men endast promenadridning nu i dec och inte mycket. Han har klarat att gå som konvalesent i 2 år utan fång??? och är nu bara kapabel till promenadridning pga ligamenskada, men promeneras och longeras mm. (när han inte har sin fång givetvis)

Visst är det skumt???!!! Jag lär inte förstå hela fånggåtan i alla fall men mycket har med individens förmåga att klara/omvandla socker att göra.
Men rådet jag fått nu och kommer att följa stenhårt är att sockerräkna allt i hans foderstat så jag ser vad nivån han klarar är, dvs komma så lågt som möjligt. Detta bestämde jag mig för redan i december att vara noga med och gör så redan, synd att man inte började för 5 år sedan minst..men då fanns inte kunnskapen, varken hos mig eller andra vad jag vet.
Jag väntar på analys på mitt blötlagda hösilage för att se sockervärdena efter blötläggning och det blir intressant.

ps jag har en till häst som är pigg och frisk under nu 8,5 år hos mig :-) (sedan föl)

Senast ändrad:

Smärtbilden- den kliniska är det som är avgörande huruvida man ska gå vidare eller inte. Man måste ju finna orsaken- utredningarna som görs idag är av största vikt. Alla behandlas mer eller mindre lika, men vissa kan ha behov av att banta, få mindre socker,

Sen är jag skitnoga med kosten o bönderna tycker jag är gnällig som har såna krav på höt:devil:
Min höbonde fick nu ett återfall på sin o kanske börjar lyssna..:angel:

Usch. nu raljerar jag.

Nu blev jag så nyfiken så jag blir tvungen att svara i tråden ändå.

På vilket sätt är du "skitnoga" med kosten?
Vad är det för speciella krav du har på höet? Och hur ser hästens foderstat ut? Vilka värden/kvoter anser du att din fånghäst bör utfodras efter för att må bra och inte få ngt återfall?

Jag har läst många av dina inlägg men har nog missat denna detalj.

Jag tror att man ska vara försiktig med socker i synnerhet när man inte kan röra på hästen nämnvärt.
Som jag fattar det är t o m skritt helst under ryttare bättre än inget för en IR-pålle. Menar nu inte slapp skritt utan lite energisk sdn.

Så länge hästarna rids slipper man allsköns skador:laugh:

Jag tror absolut att skritt är bättre än inget, han har promenerats vid handnär han inte kunnat ridas, tyvärr hände hans ligamentskada på djursjukhuset vid en sövning på uppvaket (för att sy sårskada,) så det var en olycka.
Förhoppningsvis kan han börja promenadridas igen när fången i hovarna läkt, innan dess promenad vid hand som idag :-)

Usch o fy vilken otur.

Nej fång vill man inte ha igen.
För mig är det samma morot eller piska om man vill- att alltid motivera sig att rida. Förr var tävlandet det som gav mig disciplin.

Hästarna har hållit sig friska länge nu bara för att jag ger dem vad de behöver.

Mat är en självklarhet, men så borde oxå motionen vara. Hästens andra stora behov.

Man blir bekväm med åren, men jag tänker inte sätta mig i sjukkarusellen igen- om jag kan undvika det med så enkelt medel.

Nu gör du samma sak igen axel - dvs struntar i att svara på ett inlägg som bemöter ngt du själv tar upp. Anledningen till att jag blir superirriterad är att det är inte första gången.

Jag kan ha fel men jag har svårt att förstå hur man i en diskussion kan gå ut så pass hårt/envist/dumdristigt eller vad vi nu ska kalla det som du gör och sedan aldrig bemöta ett inlägg från en del av de användare du ständigt "tjabbar" emot.

Hur du kan fortsätta att samtidigt envist hävda att du vet allting bäst är för mig en gåta.:confused:

Jag struntar visserligen i vilket, har inga som helst behov av att vinna ngn diskussion, tycker mest det är mkt märkligt sätt att diskutera och kanske inte helt bra att envisas med hur man ska sköta en fånghäst på ett forum där vem som helst kan tro på det man skriver.

Men det är ju inte mitt bekymmer förstås.........

Det du gör nu är precis som de som blev bannade påstogs göra- kräva svar.
När jag svarar så är du inte nöjd med det heller.

Jag vet ju att ni vill få mig bannad.
Varför ska jag svara- att ignorera är inte straffbart!

Du är lite snabb att döma. Jag kanske hade svarat dig om en timme, imorgon eller om en vecka. Lugn o fin bara...

Jag har för mig att det är så att en häst som haft fång skall ha förhöjda halter av triglycerider i blodet. Läste detta i en av de svenska, tror det är den om EMS.

Tog prov på min häst, som diagnosticerats med fång för flera år sedan, låga värden:-). Nu tror jag dock att min häst feldiagnosticerades, men men det hjälper ju inte vad jag tror eller inte tror, låga triglycerider har hon i alla fall och det är toppen:-).

Vore intressant om fler tog detta prov i samband någon annan blodprovstagning.

Axel,

även om Strömsholm är super super super och Micke är fantastisk, flera av veterinärer likaså så är det faktiskt så att de inte botar alla.

Jag tänker inte gå in på min häst sjukdomshistoria, förlopp m.m. men det är faktiskt inte så enkelt som Du i många fall vill göra gällande.

Och ja, jag har löpande kontakt med Micke, ringer och frågar när jag undrar något, pratar med veterinärerna när jag vill veta mer. Och de är helt fantastiska, men de har inte alla svar.

Jag gillar verkligen inställning, fungerar det så använd det. Alla är olika:-).

Varför ska jag svara- att ignorera är inte straffbart!

Absolut inte, men det ger så fruktansvärt tråkiga diskussioner ibland... Vet inte HUR många gånger du kritiserat hovar och hovslagare här på forumet. Inte en gång har du själv visat en bild på dina hästars hovar, hovar som enligt dig är "perfekta". Likadant med hulldiskussioner. Även där har många önskat bilder på dina hästar, men icke. För inte alls länge sedan var diskussionen om problem med att fodra hungriga hästar med en begränsad mängd grovfoder uppe igen. Inga problem, menade du, man bara gör si och så. Jag undrade då hur mycket hö du ger dina hästar, men se det kunde du inte svara på eftersom du inte väger. Men du måste ju ändå veta om de får 5, 10, 15 eller 20 kg? Och så är du ändå "skitnoga" med kosten, säger du. Men vad betyder det? Det hade väl varit vettigt om du hade beskrivit vad du menar för, vem vet, någon kan kanske ha nytta av det?

Fast jag undrar igen vilka fånghästar du åsyftar som inte bantats? Du tar gärna upp det, att häst blev för fet och fick fång - men att de sen inte bantas etc.

Men vilka menar du egentligen?

Fast då är skadan redan skedd, du hade ju flera fånghästar innan den sista och trots det var han som en tunna.:eek:

Dax att börja banta efteråt, då har man ju redan fånget som en livstidsföljeslagare, även om man lyckas hålla den stången.

Om du läser vad jag svarade dig förra gången du påstod det, så kanske du vill korrigera 'flera fånghästar tidigare'? Dessutom var den fånghäst jag hade innan (kallblodsstoet) smal när hon fick fång.

Sen om du läser ännu mer i svaret på samma påstående jag fick tidigare, så har du svar ang varför L blev för rund. Fet/som en tunna blev han inte förrän han blev IR och där blev en utveckling över 3 v - jag försökte bromsa det genom att strypa betet men förvärrade det i ren okunskap av det.

Men nu frågade jag axel vilka hästar som FÅTT fång och sen INTE bantats, eftersom det var det axel både nu och tidigare raljerat om. Om jag kan varken nu eller tidigare inte förstå vilka hästar hon menar.

Du är ju en av dem som inte verkar se vad jag skriver o blir förorättad för att jag anser att man bör rida sin häst. I synnerhet när man vet att en IR-häst kan hålla sig frisk med motion.

Tänker inte gå in i sandlådan med dig, utan jag skriver att en häst som upplevs hungrig kan bli mer tillfreds o även må fysisk bra av att ges motion o då kan få äta mer.

Jag ser inte problemet.
Stressätande är inte alltid hunger.

Jag kritiserar inte alla hovisar för jag vet att det inte är bara att...men åsikter/ frågeställningar kan jag ha, som alla andra.

Jag nöjer míg inte med att få hästen skodd si eller så, utan frågar vad syftet är o ser om det fungerar eller ej.
Hästar är ganska komplicerade.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve