Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Du är ju en av dem som inte verkar se vad jag skriver o blir förorättad för att jag anser att man bör rida sin häst. I synnerhet när man vet att en IR-häst kan hålla sig frisk med motion.

Nej då, mina ögon är alltid vidöppna, och jag förstår vikten av motion som en del av att hålla en häst frisk och nöjd.

Tänker inte gå in i sandlådan med dig, utan jag skriver att en häst som upplevs hungrig kan bli mer tillfreds o även må fysisk bra av att ges motion o då kan få äta mer.

Sandlådan kan vi nog hålla oss utanför, även om du helt plötsligt skulle börja besvara direkta frågor. Det går säkert jättebra. Men sedan är det så att jag själv kan förstå att jag aldrig kommer att kunna motionera min häst såpass mycket att hon kan äta så mycket som hon skulle önska. Det är ett stort hopp från 7-8 kg grovfoder till, säg, 14-15 kg vilket antagligen är vad hon skulle vilja äta om hon fick fri tillgång... Inte blev det väl någon sandlåda här? Och det behöver det inte bli om du beskriver vad och hur mycket dina hästar äter heller. Det hade bara gjort diskussionen lite mer intressant än mer eller mindre vaga påståenden.

Jag ser inte problemet.
Stressätande är inte alltid hunger.

Om du inte ser problemet med att balansera kost, motion, fång/IR, etc då har du ett enkelt hästägande. Jag har suttit och diskuterat dessa frågor nyligen med yrkesverksamma hästmänniskor, och inte tyckte de att det är en enkel ekvation precis. Men det är ju härligt för dig att du har hittat en balans - njut av det! Men inse också att det inte alltid är så lätt för alla. Vi har inte alla samma tillgång till fritid som kan läggas på att sköta om våra hästar, till exempel. Vi har inte tillgång till exakt samma hagar, exakt samma grovfoder, exakt samma ridförutsättningar (vägar, underlag) etc etc etc. Förutsättningarna varierar för oss alla, och på något vis måste man försöka göra det bästa av vad man har.

Jag kritiserar inte alla hovisar för jag vet att det inte är bara att...men åsikter/ frågeställningar kan jag ha, som alla andra.

Jag nöjer míg inte med att få hästen skodd si eller så, utan frågar vad syftet är o ser om det fungerar eller ej.
Hästar är ganska komplicerade.

Det jag inte förstår är att du aldrig vill visa hur dina egna hästar ser ut, vare sig i hull eller fötter, eftersom du alltid använder dem som exempel på hur det ska vara när det är bra. Det hade väl varit intressant för alla?

*KL*

För att tvinga sig att tänka själv och kunna ställa frågor till de som sköter ens hästs hovar kan man ställa sig själv frågor och söka svaren vilket är lätt i denna internets tid ;)
Lite frågor man kan ställa sig:

• Hur stor del av hästar som får diagnosen fång är eller har varit överviktiga och inte fått motion dagligen?
  • Hur stor del är: hingstar, valacker och ston?
  • En fånghäst där hovväggen släppt, hur påverkas sjukdomsförloppet vid höga trakter?
  • Om man fäster en sko i hovväggen som inte sitter fast som den ska, vad händer då?
  • Är det naturligt att största vikten ska ligga på hovväggen, jämför med hästar som lever "vilt i ex Nevada,USA eller Australian dessert Brumbies"?
  • Får de ovan nämnda hästar fång, i så fall hur klarar de sig?
  • Hur mycket (hur många poäng) läser veterinärer, som inte fördjupar sig i ämnet, hovens funktion i detalj. Nu och förr?
  • Vilka dokumenterade metoder har hovslagarna lärt sig att man ska använda vid fång, nu och förr?
  • Hänger hovbenet i luften fäst i hovväggen eller vilar hovbenet på sulan i en för tyngden gynnsamt läge/vinkel?
  • Är det möjligt att det finns veterinärer och hovslagare jobbar på slentrian och inte kontinuerligt sätter sig in i nya kunskaper?
  • Hur påverkas läkningsprocessen om hästen har utrymme att röra på sig i egen takt?

Det fins givetvis många fler och mer specifika frågor man kan ställa sig.
Till slut vill jag bara tillägga att jag anser att det är varje hästägares skyldighet att skaffa sig sådana kunskaper att man kan ställa rätt frågor till de som behandlar ens häst.Detta för att kunna skaffa sig kunskaper för att någorlunda avgöra kompetensen på den anlitade:cool:

Rolle, som gör så gott han kan...
IpL

Just det, ett bra exempel på vad man kan hitta om man frågar och söker ;)

*KL*
Jag håller också med att man måste behandla hästar individuellt. Men hur mycket och vad skiljer sig på olika hästar när det gäller fång förutom Obelgraden?

Rolle
IpL

Det är ganska mycket som kan skilja på olika hästar när det gäller fång. Det framgår väl av denna tråd och alla andra tycker jag.
Jag själv har ju tagit upp att alla inte är feta tex. Det är olika hur de reagerar i rehab och på olika mediciner. En tidigare fånghäst(min vänninas) tål ett hö med 18-20% socker en annan blir sjuk (min smala) i ett nytt fånganfall. .....listan kan göras hur lång som helst på skillnader i fånghästar.
Har du inte läst det i trådarna......?
(ps min häst är också barfota och har verkats enligt rek. i länken under 8 år. Jag skriver det för jag förstår att du är inne på hovform mycket.)

Ursäkta det var jag som inte uttryckte mig klart. Jag menar hur man behandlar hoven vid fång, inget annat.

Rolle
IpL

Många av de frågeställningar du tar upp skulle jag jättegärna vilja spinna vidare på. Väldigt intressant.

Något som jag kom att tänka på är också HUR veterinären ställt diagnosen.
Hur många fånghovar röntgas? Före OCH efter!
Men det kanske behövs en helt ny tråd till det.

Jag har inte någon större praktisk erfarenhet av fånghästar. Men i de fall jag har träffat på, andras fånghästar och min egen, så är det inte någon lätt diagnos att ställa. Det verkar bli ungefär som att det kan vara fång men även ngt annat eller också ställs det en annan diagnos. Detta gäller nog speciellt de hästar som får fång som i alla fall delvis orsakas av insulinresistens. De artiklar jag har läst, skrivna av veterinärer som har forskat en hel del om sjukdomen, visar på att just IR hästarnas fång ofta kommer smygande och inte efter samma mönster som ett fånganfall utlöst av ex en tunna havre.

När min egen ponny fick fång så var veterinären, traktens hästveterinär och mest fångkunnige, inte helt säker trots att hon rörde sig som en fånghäst dvs stapplig gång och svårt att vända. Han menade att det kunde vara ngt annat i hoven.

Man försöker nog ofta ställa diagnosen innan hästen röntgas eftersom man helst inte ska transportera en akut sjuk fånghäst. det gör ju att man måste försöka få anfallet att gå tillbaka innan man egentligen kan ställa diagnos mhja röntgenbilder.

ursäkta lite rörigt inlägg, hoppas ngn fattar vad jag menar

Det är en jätteintressant artikel, men jag vet i ärlighetens namn inte riktigt vad jag ska "göra med den" i detta sammanhanget. Nu har jag bara skummat den, men visst känner jag att min hovslagare verkar med låg trakt och kort tå. Eller?

PC220013.jpg

Sedan har jag faktiskt jätteproblem med en del mot slutet, som jag inte riktigt kan förlika mig med. Kan ni?

What about barefooted horses with tender feet? Bowker explains, “It is simply a matter of ‘whatever you ride the horse on is what you should bed the horse on.’ The foot will adapt to whatever environmental surface the horse is standing on. The problem arises when we bed them on soft surfaces (straw, shavings, rubber mats, etc.) and then expect them to walk/trot/gallop on rocks.

“There are hundreds of barefoot endurance horses that are housed and trained on hard-packed surfaces (hard dirt, gravel, small rocks, etc.) without tender feet. The environment is the major determinant of a healthy foot rather than genetics. Again, it is a matter of common sense, as the foot will adapt to its environment. However, I do not recommend that horses be kept on cement.”

Helt ärligt, känns det "rätt" mot en häst att den ska hållas på hårdpackad jord, grus eller makadam för att härda hovarna? Är det ens tillåtet enligt djurskyddslagen att ha det så? Jag säger inte att det inte är det bästa för hovarna, det är mycket möjligt att det är så, men inte finns det väl någon här som tycker att det skulle vara bra för resten av hästen:crazy:?

Helt ärligt, känns det "rätt" mot en häst att den ska hållas på hårdpackad jord, grus eller makadam för att härda hovarna? Är det ens tillåtet enligt djurskyddslagen att ha det så? Jag säger inte att det inte är det bästa för hovarna, det är mycket möjligt att det är så, men inte finns det väl någon här som tycker att det skulle vara bra för resten av hästen:crazy:?

Jag har stött på den här typen av uttalanden, vet ej om det varit specifikt Bowker. Nu tror jag att uttalanden liknande det här grundar sig i hur vilda hästar lever. Har för mig att Bowker grundar delar av sin forskning på vilda mustanger.

Jag får associationer till "active stable"-principen. Att ge möjligheten att ha både ock. Hårt och mjukt. Samtidigt som man uppmuntrar till rörelse. Att göra en hård passage som hästarna måste gå på för att komma till vattnet eller maten. Eller att man har grövre grus eller makadam runt vattenkaret, som samtidigt dränerar och förhindra gyttja. Det tror jag inte strider mot djurskyddslagen.

Då menar jag ju friska hovar förtåss!

Våra fötter skulle ju också anpassa sig om vi gick barfora jämt. Förhårdnader och tjockare hud. Kallt på vintern här iofs.

Senast ändrad:

Helt ärligt, känns det "rätt" mot en häst att den ska hållas på hårdpackad jord, grus eller makadam för att härda hovarna? Är det ens tillåtet enligt djurskyddslagen att ha det så? Jag säger inte att det inte är det bästa för hovarna, det är mycket möjligt att det är så, men inte finns det väl någon här som tycker att det skulle vara bra för resten av hästen?

Poängen var mer att man inte kan hålla hästen på mjuka underlag för att sedan tro att den klarar stenigt underlag. Hästen måste vara anpassad till den miljö den lever i.

Det gjordes ett försök i Australien av Prof Chris Pollitt and Brian Hampson för att se hur mycket miljön betyder för hovens status. Jag tycker kanske inte helt om hur de gjorde när de tog en häst från Queensland där underlaget är mjukt och satte i öknen med de hästar som lever där. Jag har DVDn med hela projektet och det visade att det är miljön som är det avgörande. Dessa Brumbys har helt fantastiska hovar som klarar underlaget med sant sten och berg. Man skulle kanske flytta till någon öken med sina hästar ;)
Det finns en promo här

Rolle
IpL

• Hur stor del av hästar som får diagnosen fång är eller har varit överviktiga och inte fått motion dagligen?

• Hull (enligt Liman):
    Av alla 71 hästarna som ingår i studien var enligt ägarna 36 stycken i överhull när hästarna drabbades av fång (tabell 5). Övervikt tycks således vara en bidragande faktor. Av hästarna i kategori A var 23 (59%) stycken överviktiga, men endast 13% i kategori C.

[*]Hur stor del är: hingstar, valacker och ston?

Enligt Liman:
    Könsfördelningen mellan ston och valacker är relativt jämn. Dock ses en överrepresentation av ston i kategori B och C med signifikant risk för negativt
    utfall(p=0,036).

[*]En fånghäst där hovväggen släppt, hur påverkas sjukdomsförloppet vid höga trakter?
    [*]Om man fäster en sko i hovväggen som inte sitter fast som den ska, vad händer då?

Dessa frågor tycker jag INTE att man som hästägare ska "behöva" kunna svara på.

[*]Är det naturligt att största vikten ska ligga på hovväggen, jämför med hästar som lever "vilt i ex Nevada,USA eller Australian dessert Brumbies"?
    [*]Får de ovan nämnda hästar fång, i så fall hur klarar de sig?

Ingen aning vad som är "naturligt", men eftersom vi håller våra hästar på ett mer eller mindre "onaturligt" sätt, så vet jag inte heller hur pass relevant det är? Vet NÅGON om vildhästar får fång (det antar jag att de får faktiskt) och hur de klarar sig? Hur skulle man kunna veta det?

[*]Hur mycket (hur många poäng) läser veterinärer, som inte fördjupar sig i ämnet, hovens funktion i detalj. Nu och förr?

Ingen aning. Men jag förlitar mig mer på utbildade, erfarna, intresserade hovslagare än veterinärer, helt generellt, när det handlar om hovar.

[*]Vilka dokumenterade metoder har hovslagarna lärt sig att man ska använda vid fång, nu och förr?

Vet ej på rak arm, men det går att läsa mycket om detta i Pollitt (Equine Laminitis - Current Concepts, 2008).

[*]Hänger hovbenet i luften fäst i hovväggen eller vilar hovbenet på sulan i en för tyngden gynnsamt läge/vinkel?

Huh? Förstår inte alls hur du menar?

[*]Är det möjligt att det finns veterinärer och hovslagare jobbar på slentrian och inte kontinuerligt sätter sig in i nya kunskaper?

Absolut! Men jag antar att det är därför man anlitar de stora hästklinikerna där chansen är som störst att man träffar de veterinärer och hovslagare som både besitter mest kunskap och det största intresset?

[*]Hur påverkas läkningsprocessen om hästen har utrymme att röra på sig i egen takt?

Så länge de stora klinikerna rekommenderar boxvila vid fång kommer jag att följa detta.

Till slut vill jag bara tillägga att jag anser att det är varje hästägares skyldighet att skaffa sig sådana kunskaper att man kan ställa rätt frågor till de som behandlar ens häst.Detta för att kunna skaffa sig kunskaper för att någorlunda avgöra kompetensen på den anlitade:cool:

Jag håller med dig här, till en viss gräns. Dock anser jag att man måste kunna lita på att de veterinärer och hovslagare som finns på de stora hästklinikerna faktiskt håller en viss standard. Vill tillägga här att man också som hästägare bör veta att det INTE är tillåtet för barfotaverkare att ta sig an fånghästar. Endast godkända hovslagare får göra detta.

Hur många fånghovar som röntgas, det vet jag inte. Men hovslagare vill ha röntgenbilder för att kunna se hovbenets läge innan de börjar verka. Mina hästar röntgades på klinik feb-09 och sedan igen i april-09. Min "stora" röntgades ytterligare en gång i juni-09 när hon var inne pga en hovböld. Det såg stadigt bättre och bättre ut för varje gång :)! Hon hade rotationer på båda fram (15 resp. 10 grader) samt även en sänkning på vf. Det var KÄMPIGT, men jag hade ett underbart stöd från veterinär och hovslagare hela tiden :love:! Det är viktigt, för man känner sig lätt väldigt ensam och utelämnad när man kämpar med att rehabilitera en fånghäst...

Om intresse finns, så är detta bilderna:
Vänster fram såg ut så här i februari:

nebell_vf_feb.jpg

Och så här i juni:
nebell_vf_juni.jpg

Jag har inte någon större praktisk erfarenhet av fånghästar. Men i de fall jag har träffat på, andras fånghästar och min egen, så är det inte någon lätt diagnos att ställa. Det verkar bli ungefär som att det kan vara fång men även ngt annat eller också ställs det en annan diagnos. Detta gäller nog speciellt de hästar som får fång som i alla fall delvis orsakas av insulinresistens. De artiklar jag har läst, skrivna av veterinärer som har forskat en hel del om sjukdomen, visar på att just IR hästarnas fång ofta kommer smygande och inte efter samma mönster som ett fånganfall utlöst av ex en tunna havre.

När min egen ponny fick fång så var veterinären, traktens hästveterinär och mest fångkunnige, inte helt säker trots att hon rörde sig som en fånghäst dvs stapplig gång och svårt att vända. Han menade att det kunde vara ngt annat i hoven.

Man försöker nog ofta ställa diagnosen innan hästen röntgas eftersom man helst inte ska transportera en akut sjuk fånghäst. det gör ju att man måste försöka få anfallet att gå tillbaka innan man egentligen kan ställa diagnos mhja röntgenbilder.

ursäkta lite rörigt inlägg, hoppas ngn fattar vad jag menar

Jag har inte heller någon stor erfarenhet. Men vem har det, förutom veterinärer eller hovslagare? Hästägare har väl oftast något enstaka, förhoppningsvis. Det tycker jag framkommit här i tråden.

Därför tycker jag det vore extra intressant att vet hur diagnosen har ställts. Är det så att röntgen inte används så har man konstaterat fång vid ett tidigare stadie i utredningen.

Visst är det otrevligt att behöva transportera en ev. fånghäst. Men jag har sett en blockhalta häst hoppa ut på tre ben från transporten utanför ATG-klinik. Då utan att speciellt många reagerade. Då var hästen undersökt i stallet dagen innan av veterinär som bollade över till klinik. (HOVBÖLD)

Så av två onda ting, transport och röntgen kanske det borde vara praxis för att ha före och efter bilder. Också för att optimera rehabiliteringen.

Portabla röntgenapparater är vad jag vet inte tillåtet i Sverige, pga. av hårda krav på strålskydd.

Hur många fånghovar som röntgas, det vet jag inte. Men hovslagare vill ha röntgenbilder för att kunna se hovbenets läge innan de börjar verka. Mina hästar röntgades på klinik feb-09 och sedan igen i april-09. Min "stora" röntgades ytterligare en gång i juni-09 när hon var inne pga en hovböld. Det såg stadigt bättre och bättre ut för varje gång :)! Hon hade rotationer på båda fram (15 resp. 10 grader) samt även en sänkning på vf. Det var KÄMPIGT, men jag hade ett underbart stöd från veterinär och hovslagare hela tiden :love:! Det är viktigt, för man känner sig lätt väldigt ensam och utelämnad när man kämpar med att rehabilitera en fånghäst...

Om intresse finns, så är detta bilderna:
Vänster fram såg ut så här i februari:

nebell_vf_feb.jpg

Och så här i juni:
nebell_vf_juni.jpg

Intressant!
Nu tycker jag den här tråden börjar bli riktigt givande.

Men nu måste jag tyvärr gå ut i stallet. Får studera dina bilder lite senare. Såg också att du skrivet ett långt inlägg till.

Tack för att du delar med dig av dina bilder.

Visst är det intressant.
Jag hade en del diskussioner med våra veterinärer här hemma. Min uppfattning är nog att det inte är så vanligt att man röntgar, i alla fall gör långt ifrån alla det. Min ponny insjuknade i samband med en julhelg och det var inte lätt att få hem veterinären när det behövdes. Jag kommer ihåg att veterinären jag nyss skrev om tyckte inte att det var ngn mening att röntga henne när jag beskrev situationen i telefonen. Men jag hade redan bestämt mig för att göra det och när han kom ut och såg henne så höll han med mig om att det var bra att jag redan hade beställt tid på klinik. Han kunde alltså inte helt säkert säga att det var fång. Hon röntgades ett par veckor senare och den första kliniken bedömde det som rotationer båda fram. Av olika anledningar skickade jag röntgenbilderna till en större klinik där de konstaterade lindriga rotationer och måttliga sänkningar på båda fram samt lindriga rotationer hb.

så jag tycker nog att det var ganska osäkert egentligen

*KL*

Det intressanta med underlagets betydelse och jämförelse med vilda hästar/vilda hov-/klövdjur är ju att de inte har det 'problemfritt' i det vilda på alla underlag heller. Utan hov-/klövdjur som lever på mjuka marker t ex, de sliter inte ner sina klövar/hovar naturligt, utan får förväxta diton.

Fång har konstaterats på vilda/frilevande hästar, och även IR förekommer hos frilevande hästar. IR är strikt sett en överlevnadsstrategi och ganska smart, sålänge dte är med måtta och hästarna svälter vintertid och äter upp sig sommartid.

I det vilda får man dock något som gör stor skillnad i långa loppet - selekterad avel, survival of the fittest. Det är nog många hästar i den här tråden som aldrig fått fång i det vilda - helt enkelt för de blivit lejonmat. Men minst lika många ur den här tråden som överlevt och fortplantat sig i det vilda - av EXAKT samma anledningar som är ett problem som tamdjur; dvs lättföddhet, födgeni, hög ättakt osv.

Men det är lätt att glömma bort att vilda hästar inte nödvändigtvis har finfina, starka och lagom slitna hovar. Utan det finns avvikelser åt alla håll.

Och inte ens djurparksdjur som hålla i mycket stora hägn, mångt större än även en stor hästhage, klarar att slita sina hovar/klövar såpass som i det vilda. Dvs det är inte så enkelt som att översätta.

Min L skulle tveklöst överlevt i det vilda OM han fått förmånen att bo på rätt ställe/underlag. Lika tveklöst som han blivit lejonmat om han haft oturen att bo på fel ställe/underlag. Eller, frågan är om han blivit född då - han har sin mors hovar närmligen...

Tack, men jag sökte inte svaren (har redan gjort det) utan bara påpekade att för att söka kunskap så börjar det oftast med en fråga.
Dock lite intressant att du inte tycker det är relevant att söka svar på:

• En fånghäst där hovväggen släppt, hur påverkas sjukdomsförloppet vid höga trakter?
  • Om man fäster en sko i hovväggen som inte sitter fast som den ska, vad händer då?
  • Hur påverkas läkningsprocessen om hästen har utrymme att röra på sig i egen takt?

Om inte annat så för att försöka förstå hovens funktion och uppbyggnad ;)

Förutom att dissikera en hästhov kan jag rekommendera DVDn "The Glass Horse, Elements of the equine distal limb"
Man är ändå som hästägare ytterst ansvarig för hästens hälsa ;)

Rolle
IpL

Portabla röntgenapparater är vad jag vet inte tillåtet i Sverige, pga. av hårda krav på strålskydd.

Portabla röntgenapparater används i alla fall, sen vet jag dock inte hur väl det möter kraven på strålskydd etc. Men det finns veterinärer i alla ändar av vårt avlånga land med portabel röntgen. Dock inte alla.

Min är röntgad två eller om det var tre - minns inte - gånger under fånganfallet. Sen röntgad minst (gud vad minnet är dåligt) tre gånger efter. Hans plåtar är ju dock ganska 'tråkiga' ur fånghänseende då han klarade sig från lägesförändring av hovbenet, dvs det ser likadant ut på samtliga plåtar. Tack och lov ska tilläggas. Men han har röntgats ca 1 v, 1½ mån, 2½ mån, 8 mån och 11 mån efter första fångsymptom och ytterligare en gång som jag inte minns exakt när den var, men 13 - 14 månader efter första symptom. Kommer att röntgas en gång till i vår, då är det nästan 2 år sen första fångsymptom.

Det är dock mycket av en slump hans fossingar är så väldokumenterade, i normalfallet och om vi inte hade velat titta på annat i hovarna så hade det inte blivit så väldokumenterat. Känns dock för kontrollfanatiker-mig tryggt att ha så många jämförelseplåtar att ha i ryggen, OM utifall att.. Även om jag gärna sluppit anledningen till alla plåtar.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar