Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Oh jag vill gärna hålla med. Alla feta hästar får inte fång och alla fånghästar är inte feta. Jag klistrar åter in vad jag nyligen skrev i ett inlägg.
Min fånghäst är mycket smal
"Veterinären sa att det inte alls är ovanligt med för smala fånghästar också men det hör man sällan talas om för folk vill liksom inte tro att det är mer komplicerat än att kunna säga att en fånghäst är en misskött fet häst. SÅ ÄR DET INTE! ,"

"kanske är det lite vanligare med överviktiga fånghästar men jag är inte helt säker."

Men alla feta hästar är i riskzonen, och många av de nu mer smala eller smala fånghästarna har faktiskt en gång i tiden varit feta.

Jag skrev även i mitt första inlägg att inte alla var feta, att det fanna andra anledningar, även om det blev lite kortfattat.

Men alla feta hästar är i riskzonen, och många av de nu mer smala eller smala fånghästarna har faktiskt en gång i tiden varit feta.

Fast nu skriver du ju samma sak igen. Det resonemanget håller inte.
Det verkar som att du är så säker på din sak att du inte kan ta in annan information än den som passar in på din teori.

Jag kan hålla med om att vissa feta hästar är i riskzonen. Visst kan det även vara så att vissa smala även har varit feta. Det betyder inte att alla är latenta fånghästar.

Om man ska följa ditt resonemang måste ju alla behandla sina hästar som potentiella fånghästar. Inget kraftfoder, inget sommarbete, inga vitaminer/mineral m. melass, uppblött hö eller jaga analyserat hösilage med minsta möjliga socker. För alla har ju inte full historik på sina hästar. Den kan ju ha varit fet någon gång.

Det är inte din personliga uppfattning, men ej heller forskningsbaserat. Det är alltså någons personliga uppfattning.

Och självfallet finns det ingen studie som visar att barfota är överlägset beslag. Tro mig, då hade den varit publicerad. Jag har själv verkat inom forskningsvärlden och vet hur angelägen man är att publicera resultat. Det är ingen som utför en kontrollerad studie med intressanta resultat och som sedan "sitter på detta"...

Något jag har grunnat på är varför det skulle vara så fel med heartbarskor vid boxvila? Det är ju nämligen inte så att jag efter skoningen ställde hästen direkt på betong. Hon fick en väldigt djup spånbädd att stå på. Därför torde BÅDE sula och stråle få stöd och bära vikt, eller? Skon motverkar ytterligare sänkning/rotation av hovbenet, och sulan får sitt stöd av ett lämpligt underlag i boxen. Bästa av två världar, kanske?

Som AW redan har sagt, det finns INGEN här som sagt att man på Strömsholm gör fel någonstans. Det vi andra, med andra erfarenheter, hävdar är att man faktiskt kan göra RÄTT på andra ställen också!
Barfota är inget beslag alls...
Sen handlar det om verkningsmetoden sker på rätt sätt. bara barfota ger inte den avlastningen o avdunstning av trycket inuti hoven.

Tänk lite. din skoddes men...behövde få understöd för strålen- för att skon gjorde att hoven kom högre upp o strålen tappade kontakt.

Är vi ense om att det är hovväggen som bär upp hästen initialt? Den som är trasig. Varför skulle då skon i sig hålla emot sänkning?

Kan tänka mig att den skon är bra när man som många här har släppt ut hästen tidigare o inte tänk ngt vidare på vilket underlag den står på- vilket du lade ner stor möda på. Att metoden hänger ihop med vilken rehab man anser att de ska ha. Vilket verkar skilja sig åt beroende på vilken klinik man har uppsökt.
Ute= skor på om underlaget är hårt.
På box- kan alla vara barfota.

ingen annanstans finns rekommendationen att inte släppa ut dem på blött underlag.
en del menar sand- oavsett fukt.

Har du tänkt på anledningen till varför man i andra länder limmar på skor eller sätter på en strålkudde? Allt för att inte förvärra lamellskadorna.
Strålkudden allena gör att strålen blir högre än hovväggen o den får stort mottryck. Är då dock trakten för låg o tån inte kapad kan det bli ännu mer drag i hovbenet av senapparaturen. En ngt högre trakt för stunden i komb. med tvärtå gör att det blir mindre drag.

för mig låter det logiskt att hela hoven belastas- att även sulan tar en mindre del.

en annan väsentlig punkt är att man slipper ge NSAID i "onödan". Man kanske släpper ut för tidigt o man får börja om.....på vems bekostnad?
Jo hästens förstås.

mkt trubbel kan ske bara av behandlingen- magen pajar.

Fast nu skriver du ju samma sak igen. Det resonemanget håller inte.
Det verkar som att du är så säker på din sak att du inte kan ta in annan information än den som passar in på din teori.

Jag kan hålla med om att vissa feta hästar är i riskzonen. Visst kan det även vara så att vissa smala även har varit feta. Det betyder inte att alla är latenta fånghästar.

Om man ska följa ditt resonemang måste ju alla behandla sina hästar som potentiella fånghästar. Inget kraftfoder, inget sommarbete, inga vitaminer/mineral m. melass, uppblött hö eller jaga analyserat hösilage med minsta möjliga socker. För alla har ju inte full historik på sina hästar. Den kan ju ha varit fet någon gång.
Det är skillnad på tjock o fet o hur långvarigt, samt hästens ålder- precis som med människan.

Sommartjock är inte hela världen, men året runt.

En tjock 5 åring eller 15-åring är det skillnad på.

Sen är även IR-hästar ofta friska sålänge de motioneras, men när de ställs av... som min som blev halt.

det finns trots allt ganska bra rekommendationer idag som om man följer dem får hästen sällan fång. "mysteriet" börjar lösas.

vi måste ändra på idealet- rund =muskler o börja använda/ motionera dem mer. Fodra efter individen.

Lösdrift med fri tillgång användes förr bara till avel o unghästar. Där funkar det fortfarande.
Lösdrift är bra om man sätter ihop liknande energikrävande individer o fodrar med måtta. Att man inte släpper ponnies loss på smörgåsbord o inte orkar rida dem när det tar emot pga diverse ursäkter o sen ut på fina beten på det:eek:

Barfota är inget beslag alls...

Var har jag sagt att barfota är ett beslag? Vad jag menade, självklart, är att det inte finns någon studie som bevisar att barfota är bättre än sjukbeslag. Jag skrev att det inte finns någon studie som visar att "barfota är överlägset beslag", men jag antar att du fick det till att "barfota är ett överlägset beslag". Du läste för fort, för slarvigt?

Allt det du ber mig "tänka lite" på... Nej, det behöver jag verkligen inte göra, och varför skulle jag göra det? Jag har en kunnig, välutbildad och erfaren hovslagare. Hans kunskap och erfarenhet litar jag på. Jag kan "ingenting" om hovar, jämförelsevis. Jag skulle ALDRIG ifrågasätta vad han ser, och hur han bedömer en hov. Han såg min hästs hovar, vilket tillstånd de var i, och gjorde bedömningen utifrån detta. Han bedömde att hon behövde hearbarskor. Resultatet blev väldigt bra. VARFÖR skulle jag ifrågasätta detta? Jämför med dig själv och din häst. Du fick en förklaring till varför din häst inte skulle ha skor. Det blev jättebra. Du är nöjd. Varför skulle du ifrågasätta det? Det är PRECIS SAMMA SAK!

en annan väsentlig punkt är att man slipper ge NSAID i "onödan". Man kanske släpper ut för tidigt o man får börja om.....på vems bekostnad?
Jo hästens förstås.

Min häst fick 14 + 10 dagar butta, vilket jag inte anser vara en orimligt lång kur? Jag släppte verkligen inte ut för tidigt. Tvärtom, var du väl en av de personer som tjatade på mig att jag tog det för lugnt...:grin:?

mkt trubbel kan ske bara av behandlingen- magen pajar.

Ingen nyhet.

Jag har skrivit att man är i den behandlande hovisens/ vets "våld" o får rätta sig efter det.

Hade jag åkt till SLU hade vården troligtvis sett annorlunda ut.

Men... nu när man jämför så ser jag ju att metoden är mer gynnsam o att de flesta hästarna blir bra utan komplikationer i samma utsträckning.
Skriver återigen att verkningsmetoden är av yttersta vikt!

studien som du vill ha är nog mer S.´s hovis erfarenhet o då de har ett stort kundunderlag o i samarbete med den mest kunniga vet.medicinaren som andra Vet över hela landet konsulterar ang fångutredning o dess behandling- är den ganska tillförlitlig.

Även hon lägger över all hovbehandling på denne.

Senast ändrad:

Men... nu när man jämför så ser jag ju att metoden är mer gynnsam o att de flesta hästarna blir bra utan komplikationer i samma utsträckning.
Skriver återigen att verkningsmetoden är av yttersta vikt!

studien som du vill ha är nog mer S.´s hovis erfarenhet o då de har ett stort kundunderlag o i samarbete med den mest kunniga vet.medicinaren som andra Vet över hela landet konsulterar ang fångutredning o dess behandling- är den ganska tillförlitlig.

Jag är redo att banka pannan i skrivbordet...

För det första, och för ungefär hundrade gången, så är det INGEN som betvivlar att Strömsholm (vet och hovis inkluderade) gör ett bra jobb. MEN så länge det inte finns några oberoende kontrollerade studier att luta sig mot, så kan vare sig du eller någon annan säga att Strömsholms metod är överlägsen någon annan! Då är det bara tyckande.

Även hon lägger över all hovbehandling på denne.

Vilken hon?

Banka på du....

Tja. om den hovisen kan gå ut med att påstå att 80% av behandlade hästar blir helt återställda, så räcker det för mig.

ingan annan klinik har ngt alls att säga i frågan- hur ser du på det?
SLU har bara generella råd o ingen studie heller- vilket jag anser vara märkligt när så många studerar där.
Inte ens Limans fil är grundat på patienter därifrån.

Hon= V R

Tja. om den hovisen kan gå ut med att påstå att 80% av behandlade hästar blir helt återställda, så räcker det för mig.

Men var finns underlaget för detta? Om man har såpass god rehabiliteringsgrad, VARFÖR publiceras det inte då någonstans? Varför skriver man det bara som ett påstående på sin hemsida? Vem ska kunna verifiera att en siffra stämmer, om det inte finns en kontrollerad och publicerad studie som backar upp ett påstående? Från den siffran går det inte att utläsa något egentligen... Vad för typer av hästar kommer dit (ras, kön, ålder, etc), hur seriösa är ägarna, etc. Alla dessa faktorer kan påverka, och vet man inte svaret så vet man egentligen inte mycket...

Har skumläst Liman lite igen och fann denna referens till en annan studie:

Hur stort inflytande behandlingsprotokollet haft på resultatet kan endast spekuleras omkring, eftersom någon liknande studie av traditionell behandling inte gjorts. I Cripps & Eustace studie från 1999 återvann 77% av hästarna sin fulla tidigare hälsa. Dessa hästar hade behandlats med acepromazin och smärtstillande och hållits i box tills 30 dagar förflutit utan tecken på smärta. Endast mer långtgångna fall genomgick hovväggsresektion. I stället för vanliga sömmar limmades heartbarskorna på. Hästarna skoddes sedan regelbundet var 6:e vecka vid kliniken under ett års tid. Det mer positiva utfallet i Eustace studie jämfört med denna, kan tänkas bero på att hästarna skoddes av samma hovslagare under ett helt år och på så vis fick en bättre uppföljande korrigering.

Det lyfter ju många väldigt intressanta frågor, minst sagt. Här ser vi ungefär samma rehabliliteringsgrad som på Strömsholm, men med limmade heartbarskor. ÄR det behandlingsprotokollet som är viktigt eller är det beslag/icke-beslag? Jätteintressant, tycker jag :)!

ingan annan klinik har ngt alls att säga i frågan- hur ser du på det?

Jag skulle kunna hitta på hur många saker som helst som svar till denna fråga :devil:...

Fortfarande är det verkningsmetoden som är väldigt avgörande för om den behöver beslag eller inte.
Även hur rek. av rehaben ser ut.

Troligen har metoden med liten hovväggsresektion kommit fram nu under senare delen av 2000-talet.

Undrar du inte varför man såg det som bättre att inte spika i de trasiga lamellerna?
Tänk dig då om man kan få till hoven att vara ortopediskt riktig utan ngt beslag som helst. Skulle inte det vara det mest optimala?

Om du hade blivit tillfrågad- ska jag limma eller sömma- vad hade du valt?

Senast ändrad:

Fast ang verkningsmetod så samma sak där - du påstår något som saknar vetenskapligt stöd. Som bettysmatte redan sagt så det som är avgörande är om det finns en behandlingsplan/behandlingsprotokoll eller ej. Det ger signifikant skillnad på prognosen. Innehållet i behandlingsplanen/behandlingsprotokollet har hitills saknat signifikant skillnad.

Dvs det finns utefter de studier som finns idag ett antal sätt att rehabilitera (och medicinera) som ger likvärdiga resultat, så länge det gör med en plan. Men finns en plan har inget sätt visat sig vara överlägset ett annat än så länge.

Det är skillnad på tjock o fet o hur långvarigt, samt hästens ålder- precis som med människan.

Sommartjock är inte hela världen, men året runt.

En tjock 5 åring eller 15-åring är det skillnad på.

Sen är även IR-hästar ofta friska sålänge de motioneras, men när de ställs av... som min som blev halt.

det finns trots allt ganska bra rekommendationer idag som om man följer dem får hästen sällan fång. "mysteriet" börjar lösas.

vi måste ändra på idealet- rund =muskler o börja använda/ motionera dem mer. Fodra efter individen.

Lösdrift med fri tillgång användes förr bara till avel o unghästar. Där funkar det fortfarande.
Lösdrift är bra om man sätter ihop liknande energikrävande individer o fodrar med måtta. Att man inte släpper ponnies loss på smörgåsbord o inte orkar rida dem när det tar emot pga diverse ursäkter o sen ut på fina beten på det:eek:

Oavsett om jag håller med dig eller inte i påståenden du gör här så förstår jag inte riktigt vad du vill ha sagt.
Verkar som du tycker det här med fång är enkelt.... Fång är ju inte enkelt.
Allt du skriver ovan är och förblir bedömningar från "the eyes of the beholder" som därför tolkas olika.

Du verkar tycka att ägare till fånghästar gör fatala fel under rehabilitering OCH att dom framkallat fång för att hästen på ett eller annat sätt misskötts.
Åtminstone är det så jag tolkar dina svar.

Hur kan du vara så tvärsäker på hur och varför fång uppkommer och dessutom veta precis hur rehabilitering ska gå till? Är du veterinär? Är du hovslagare? Oavsett hur lång erfarenhet man med hästar så är det lite skillnad att som lekman ha åsikter inom ett område man saknar utbildning och yrkeserfarenhet i.

Varför blev din IR-häst halt? Vad har du för teori? Vad händer med en IR-häst när den ställs av? Bara nyfiken!

Jag råkade hamna här av en slump och har bara läst lite i de senaste inläggen. Jag borde kanske inte lägga mig i denna diskussion men det som förvånar mig är att Axel tycks vara ensam om att tro att en fånghäst rehabiliteras bäst om den får vara barfota. För mig råder det ingen som helst tvekan om att han har rätt. Jag kan inte tänka mig en enda situation där det skulle vara fördelaktigt att sko en fånghäst.

Det som händer när en häst får laminitis är att förankringspunkterna mellan de sekundära hornlamellerna och basalmembranet reduceras kraftigt vilket leder till att lamellrandens hållfasthet sjunker. En skodd häst bär i princip hela sin tyngd på hovväggen och denna last ger upphov till drag- och skjuvspänning i lamellranden. Vad tror ni händer när en lamellrand med låg draghållfasthet påverkas av en hög dragspänning? Jo, hornlamellerna kommer först att dras ut och därefter släpper infästningen vilket leder till att en förskjutning uppkommer mellan hovkapsel och hovben, dvs. hästen har fått en s.k. hovbensrotation.

På en häst med laminitis måste man istället föra över så mycket last som möjligt från hovväggen till stråle och sula. Detta försöker man delvis göra med heartbarskor men detta är ju bara en halvmessyr. Bäst gör man detta genom att verka hovväggen så att den inte har markkontakt. Hästen får m.a.o. i en övergångsperiod bära lasten via sula och stråle så att en ny frisk lamellrand kan växa ner.

Den som är intresserad av ett utmärkt behandlingsprogram för fånghästar kan läsa här:

http://www.hoofrehab.com/HoofRehabProtocol.htm

Det pågår f.n. en studie av fånghästar vid Auburn University i USA där man behandlar hästarna enligt detta program. Studien är långt ifrån färdig. Tyvärr har man svårt att få finansiering för projektet. Man har dock data för 26 “fånghästar” som är under behandling. I medeltal hade de studerade hästarna Obelgrad 3 och ca. 12 graders rotation före behandling och nu har dom Obelgrad 0 och ca. 5 graders rotation efter behandling:

http://www.hoofrehab.com/Taylor26horses.html

Visst finns det fånghästar som har blivit bättre även med skor men då har man även vidtagit åtgärder som har medfört att last har förts över från hovvägg till sula/stråle. I de mest lyckade fallen har skon inte haft någon mekanisk funktion, dvs. den har bara hängt på hoven som en dekoration!

Jag råkade hamna här av en slump och har bara läst lite i de senaste inläggen. Jag borde kanske inte lägga mig i denna diskussion men det som förvånar mig är att Axel tycks vara ensam om att tro att en fånghäst rehabiliteras bäst om den får vara barfota.

Om du läser igen så är det inte så stor oenighet om att barfota är bäst om det går. Men att - och det är där det skiljer sig - det finns tillfällen då en individ inte går att ha/mår bäst barfota.

Enligt axel fungerar och mår *alla* fångpatienter bäst barfota tills de ska gå ut. Enligt mig mfl fungerar de *allra flesta* fångpatienter bäst barfota - men inte precis alla.

Sen har det blivit en spinoffdiskussion på om t ex Strömsholms metod har bättre tillfrisknandeprocent är andra behandlingsmetoder (dvs annan verkning och/eller att använda beslag, gips etc).

Jag har flera gånger hävdat men orkar inte argumentera mer, att det är mest logiskt att inte hänga upp hoven i en inflammerad lamellrand med en sko, det kan förvärra rotation om man ökar belastningen på lammelranden som en sko gör. Jag tycker barfota är bäst för hästen med stöd för sulan under rehab, den slutsatsen har jag också dragit på allt jag läst. Allt annat är ologiskt så jag håller med Axel där.
Även djursjukhuset här har gått ifrån gips och de verkar och lägger på mjuk sula som tejpas för stöd på hovens sula och stråle i akut läge, och bandageras fast för att ge stöd och säger sig se bäst resultat av det.
Synd att det är så ont om dokumentation kan jag tycka, men det kommer.
Någon kan ju ringa runt till större djursjukhus och kolla vad som är vanligast nu om de vill ;-)

Jag vet inte vad du läser in, men visst är jag lite obstinat när det finns ett par 3 experter i alla dessa trådar:D

Lite kött på benen har jag även som lekman o har sett en hel del patienter på S. Frågat micke om nästan allt:o

Min häst blev skrämd av hundar i hagen o vred till ett bakben i ett dike o sen rullade den dittills friska hästen igång i sjukkarusellen *14år*

Jag blir nämligen less när många här påstår att Vets rekommendationer att banta en fånginsjuknad häst här är nästan BS. Man vet bättre. De kan få ngn väldigt ovanligt sjukdom o varje gång jag skriver banta, så får man det till svält.
Sen har flera fått fång igen.....av de som visste bättre.

jag skämdes över att min häst fick fång o lyssnade o handlade konkret- utan svält. Jag skulle självfallet ha dragit ner på maten innan, men jag var efterklok o hoppas att jag nu vet bättre.
Jag visste inte om en enda häst som fått fång. Endast ett stort halvblod på ridskolan när jag var tonåring- länge sen.

Numera får var o varannan det- som jag upplever det. Sjukdomen är hemsk för hästarna o kan man rädda ngn är det bra.

Är mkt tacksam för Strömsholm för att deras metod o nitiska jobb att spåra var hästs anledning till insjuknandet.
De är oxå de enda som satt ut förhållningsorder på nätet som folk lätt kan följa.

Ingen aning. Jag är inte hovslagare...
Men man kan fråga:cool:

Jag läste så mkt jag bara kunde om fång- mellan mockningarna, kylandet o småfodrandet.
Tittade på andra hästar, frågade....
Stog med hovis o frågade.... igen o igen:o
Ja du vet att jag är jobbig.. enveten:devil:

Jag började läsa ditt inlägg o tänkte- Nej.. inte av en Vet!
Attans.
Det skulle jag köpa..
Jag blir gärna tillrättavisad av kompetent folk.

Sen läste jag ordentligt..

Hästarna.. kommer att tacka dig:bow::angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar