Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

En flytsula får lite samma eftekt- att sulan får understöd men oxå belastning.
Kan nog vara bra om marken inte har tinat fram till utsläppet. andra löser det med att lägga ut spån, flis. torv fryser som bekant.

PDF filen har några år på nacken o som man kan läsa i citatet som jag la in så är barfota bäst, men säkerligen kan ngt beslag komma in om man t.ex har gjort en stor hovväggsresektion.

jag ska fråga micke vad han gör numera.

Senast ändrad:

Jo din hovis verkade även bra, men.... den KANSKE hade sluppit att få bölderna- som oxå gör jäkligt ont o som oxå kan separera lamellerna mer- om bölderna nu satt där:confused:

Som det står skrivet-
Under denna femtonveckorsperiod rekommenderar vi att hästen inte har några skor, vilket har visat sig minska risken för komplikationer och smärtbilden avtar snabbare
Man får självklart förlita sig på sin hovis o ta det som den anser vara bäst.
Jag skulle inte anlita ngn annan än den jag har haft, då min häst blev bra förhållandevis snabbt o håller än.
Jag valde som sagt att åka till Strömsholm just pga deras kunskap- fast jag har närmare till SLU.
Risken att få en nyutexaminerad där är avsevärt mkt större.

Det var oxå hovisen som pekade på vikten av att snabbt få bort fettdepåerna för att det kunde vara ursprunget till insjuknandet o även att det kunde späs på av samma anledning. Depåerna skulle bort fort! Sjukdomsframkallande fettvävnad!
Han har en ganska god kunskap om hela bilden av fång.

F A fick inte dessa råd o den fick fång igen- gick på gräs både under sommaren o höst- frostgräs dessutom.

Jag skulle bli ledsen på den Vet. som inte gav mig den infon. Fast å andra sidan rek. alla Vet att ge den mindre näring o tjocka ponnies har alltid varit de givna fångkandidaterna.

Senast ändrad:

Jag tror inget speciellt i det fallet. Det jag däremot vet är att han inte hade minsta att invända mot att mina stod på silage. Utan fungerade de på silage - vilket de ju gjorde - fanns ingen anledning att ändra på det bara för sakens skull.

Hade det däremot INTE fungerat för mina med silage, hade han ju garanterat inte tyckt jag skulle fortsätta.

Och just den synen, att om det fungerar så behövs det inte ändras bara för att, även om rekommendationen är hellre hö före silage, har jag som sagt mött hos ALLA de experter jag har varit i kontakt med i olika frågor ang fång/IR/ETC.

Men skulle de i t ex varje artikel skriva om alla ev undantag etc skulle det bli hemskt röriga artiklar, så därför rekommenderar man det som generellt gäller. T ex hö istället för silaget. Och raddar inte upp alla ev undantag.

Så är det ju med allt annat också. Om en arbetsgivare i reglerna för arbetsplatsen skriver att det är förbjudet att ringa privata samtal på jobbets telefon, så skrivs ju inte en rad tillägg om att 'förutom om det är en nödsituation som gäller liv och död eller om det skulle vara så att'. Utan det tas muntlig med dem/när det gäller så att säga. Men i 99 fall av 100 är det inte tillåtet använda telefonen för privata samtal.

Vad gäller följa rek så har jag följt både OWs rek och de andras som varit involverade i min/a häst/ar. Och det är de människorna jag har att tacka för att t ex L mår så bra som han gör idag :bow: OW, VR, min klinikvet, min hemmavet och ett par utrikiska veterinärer jag haft mailkontakt med.

Glömde, ang L. Som jag skrivit tidigare, så under fångkonv hade han för att vara honom ovanligt skålade sulor. Vet faktiskt inte varför, den extremt tvära tån, fånget, att vi var påväg få 'rätsida' på det eller vad - ingen aning. Tyvärr gick det över igen och tillbaka till herr plattfot.
Du får försvara ditt beslut att ge silage fast den fick fång ..igen.
Vi vet vilken svada du har o jag kan tänka mig att du hänvisade till ättiden, MJ o så vidare- att det var omöjligt att ge hö......Folk ger sig!

Ang. det första fånganfallet var det tveksamt, även sulan säger emot det- även för fullblodet. Förra vintern däremot. Då hade den karaktäristiska fångränder mm.

VR finns på Strömsholm o har aldrig sett din ponny.

Nej, faktiskt inte.

Inledningsvis mailade jag ju honom ang IR-frågor. Skrev då foderstat osv i mailet - han fick då hö. Sen mailade jag lite senare, om provresultatet, samt om 'effekten' när jag bytte från högsockerhöet till lågsockersilaget, och en följdfråga om det verkligen kunde ge så stor skillnad hull- och depåmässigt så snabbt att minska sockret. Varvid han svarade på det, att det kunde det och gav ett ex på en patient där de börjat blöta höet och som gått ner markant på bara en vecka, och att det ju var samma effekt som jag fått när jag bytte till lågsockersilaget.

Sen mindes han ju att vi mailat när jag var in med fullblodets tandfraktur senare, och frågade hur det gick osv, och jag berättade, inkl foderstaten. Och han tyckte 'fortsätt så, håll fast vid det som fungerar'.

Det är faktiskt bara inför DIG jag behövt försvara varför jag ger silage. Ingen av experterna har haft minsta att invända emot det - antagligen just för att det så uppenbart fungerar för mina.

VR har sett min ponny på film och bild men aldrig IRL nej. Men vad har det med silagedelen att göra? Hon vet också att han äter silage, och har inte haft minsta synpunkt på det.

DU har heller aldrig sett honom, vilket inte hindrar dig från att ha en massa åsikter..

(Han hade fångränder första anfallet med, och faktiskt - ironiskt nog - fler fångsymptom första ggn. Breddade lamellränder, lamellrandsblödningar etc. Men jag vet att du tycker att 2 hovslagare och 3 veterinärer - som alal såg honom IRL alltså - hade fel där. Du får tycka det, men det vore kanske trevligt om du kunde sluta upprepa det en gång i kvartalet, vi kommer liksom aldrig längre där)

Senast ändrad:

Nu hoppar jag oxå in i denna tråd...
Min häst fick fång i slutet av Januari:(
Hon har en kraftig förändring höger fram, hovbenet är väldigt närma sulan.
Det är andra gången hon har fång och denna vändan är det inte alls likt första. Förra var hon dålig länge, liksom låg i humöret och ont länge. Nu är hon pigg som attan i blicken och går ok (det lilla hon rör sig mellan dagbox och natt box) och varit utan smärtstillande i 1,5 vecka nu.
Fattar inte riktigt hur det hela hänger ihop...förra hade hon ytterst lite förändring och så mycket mer ont. Denna gången har hon en kraftig förändring men rör sig förvånansvärt bra...Nån som varit med om liknande ??
De har tagit insulinprov på henne, vilket jag tror delvis ligger bakom detta anfallet:( På enkelt fasteblodprov låg hon på 48. Nån som har erfarenhet ?? Jag vet att det är konstaterad insulinkännslighet över 60 och normalt under 30
Hon fick som smärtstillande Equioxx vilket hon svarade otroligt bra på och nu är hon skodd med flytsulor. Planen är fortsatt boxvila och att ta ett nytt blodprov för att se var hon hamnar.
Usch vad jag HATAR denna sjukdom:devil: Just nu har jag sån fångnoja utan dess like vilket jag för över på mina andra pållar..Jag kommer bli ett psykfall när gräset börjar komma:angel: Allvarligt funderar jag på att grusa igen alla mina hagar, eller bättre med asfalt så inga grässtrån kommer up:cool:

Jo din hovis verkade även bra, men.... den KANSKE hade sluppit att få bölderna- som oxå gör jäkligt ont o som oxå kan separera lamellerna mer- om bölderna nu satt där:confused:

Och hade hon INTE haft heartbarskorna så hade hon kanske fått ytterligare rotationer och sänkningar, vem vet? Även hästar som är barfota kan åka på bölder. Det är ju en VANLIG komplikation vid fång, tyvärr. Och varför de uppkommer kan man ju spekulera om i efterskott hur mycket som helst.

Ditt citat om barfota hänvisar väl inte till någon forskning/studie? Det är studien jag är ute efter, men av någon outgrundlig anledning kan varken du eller Strömsholm tala om för mig var den finns... Märkligt!

Insulin över 20 anses som känlig och i riskzon enligt artikel jag läste i equilibris om EMS. Övre normalgränsen enligt det lab som jag fick besked av är 26. Sedan beror det på när hästen åt senast och när på dagen det tas. Det beror även på om hästen hade smärta eller inte när provet togs för det höjer värdet.
Har du sockeranlys på höet? Ge lågsockerdiet till din häst om insulinet är så högt

Om det är analyserat på SLU så har de 30 som övre normalgräns. Vet inte om fler labb i Sverige analyserar insulin.

Jo, jag förstod att det var annat lab du analyserat vid. Men till frågeställaren kan det ju vara bra att veta att olika lab har olika skalor.

Sverige har generellt en 'högre gräns' för vad som anses som IR. Jag vet faktiskt inte riktigt varför.

Enligt Owe Wattle är det han som tagit fram gränsvärdena för SLUs labb btw. Jag frågade nämligen varför man i Sverige har 'totalsvält' medan man t ex i UK tillåter grovfoder (ej gräs och ej kraftfoder) inför provet (detta för att minska det stresspåslag det innebär för matfokuserade ponnyer/hästar att svälta och bli utan frukost) och han tyckte då att de tagit fram de svenska gränsvärdena med avseende på svenskt hö etc och att det inte gick att jämföra med det engelska. Jag är inte riktigt säker på att jag personligen håller helt med. (Och som 'spinoff' har jag dubbeltestat, jag lät honom ha halm över natten ena gången och svält andra. Identiska provsvar)

Men det är bra att veta att olika labb har olika gräns. I vissa fall säkert beroende på olika apparatur, men till viss del nog olika 'synsätt'. SYnsättet skiljer sig dock åt mellan veterinär och veterinär i Sverige med. OW ansåg att ett fasteinsulin på 25 (och ett fasteglukos strax under gränsvärde) förvisso var inom normalgräns MEN att de flesta hästar utom shettisar och en till ras brukar ligga under 10 i fasteinsulin normalt, så att 25 var helt klart förhöjt om än inom gränsen, och hästen skulle betraktas som IR tills vidare utredningar bekräftat eller avfärdat. Medan VR som var på Strömsholm förr inte blev så bekymrad förrän det var över 60.

Lite förvirrande att det inte finns en klar, gemensam linje.

*KL*

Hoppar in i tråden lite och flikar in en fråga till alla er fångkunniga hästägare:

Idag har jag varit på kliniken och fått en fångdiagnos på min ena ponny. Enligt veterinären dock ett lindrigt anfall, men ändå är det ju fång. Han skall stå på butta nu i två veckor till att böra med och kan få ytterligare en kur på 14 dagar om han inte skulle svara riktigt på första kuren. Boxhage i tre månader blev det också.

Min fråga är nu denna (glömde fråga veterinaren just detta, ändå frågebombade jag verkligen henne): Min ponny är gammal (25+), kan det försämra hans möjligheter att bli frisk eller är det samma möjligheter oavsett ålder?

För mig är det första ggn jag kommer i närkontakt med en fånghäst så jag känner mig ohyggligt noob :o

Så här ser plåtarna ut som de tog på honom idag:

rtg-pontus-hf.jpg

rtg-pontus-vf.jpg

Faktum kvarstår.
Hans rekommendation är att ge hö.

Sen kan väl inte han hjälpa att folk struntar i det o ger icke blötlagt sockerrikt hö under en akut fas o gör sen jämförelsen med ett silage som normalt har ett lägre sockervärde- som han noga betonade..

Sen mindes han ju att vi mailat när jag var in med fullblodets tandfraktur senare, och frågade hur det gick osv, och jag berättade, inkl foderstaten. Och han tyckte 'fortsätt så, håll fast vid det som fungerar'.
Ja och fungerade det när den fick fång igen några månader senare?

Ja vad ska han säga när du troligen övertygande honom om att det inte gick på annat sätt?

VR betonade vikten av motion o att hålla hästen slank.
Deras råd är inte helt fel ute eller diskuterbara, men man väljer själv.....när man vet bättre.
som svar på ditt sista i mängden av inlägg så undrar jag varför hästen ska fasta dels hela natten samt bli utan frukost när fastan är 6 h.
Det är troligen mer "stressande" att fasta o transporteras inför provtagningen.

så fort provet är taget på morgonen får de ju äta.

Man planerar ju så att fastan inte blir längre än nödvändigt.
Fastan inför gastroskopi är avsevärt mkt längre.

Så enligt VR är din ponny inte ens IR iallafall inte permanent. Bara väldigt lättfödd.. än sålänge.
Min hade 70, men ligger nu bra. Motionen! Ingen medicin. Det fanns inte ens då..

VR ( UK) som rekommenderar fasta kanske har märkt att man får ett mer rättvist värde om insulinet stiger trots lågt B-glukos. Matar man går värdet ner.- insulin förbrukas- varav rådet att mata lite o ofta.
Min fick nog 2-3 hg var halvtimme.

Händer inget- ja då är den insulinkänslig- frisk.

Senast ändrad:

Faktum kvarstår.
Hans rekommendation är att ge hö.

Sen kan väl inte han hjälpa att folk struntar i det o ger icke blötlagt sockerrikt hö under en akut fas o gör sen jämförelsen med ett silage som normalt har ett lägre sockervärde- som han noga betonade..

Han fick blötlagt hö utan resultat.

Och jag har aldrig sagt emot att inte OWs - och de flesta andras inkl min - rekommendation är att ge hö? Det jag invände mot var att du ser världen mer svart-vitt än någon annan.

Ja vad ska han säga när du troligen övertygande honom om att det inte gick på annat sätt?

Men snälla rara? Jag behövde aldrig argumentera eller övertyga. Han sa aldrig ens något om att byta, han hade aldrig minsta invändning mot silaget. Det blev aldrig någon diskussion. Jag talade om att hästen åt silage (utan att gå in på varför), och det ställdes inga frågor om 'varför då, du ska ge hö!'.

Den enda jag behövt förklara/försvara saker för är DIG.

som svar på ditt sista i mängden av inlägg så undrar jag varför hästen ska fasta dels hela natten samt bli utan frukost när fastan är 6 h.

För att det är inte möjligt få ut veterinär på fältet kl 06 på morgonen. Dvs frukost uteblir och ges direkt efter provet. Sista målet gavs vid midnatt.

I övrigt, så vad är det _egentligen_ du har problem med? Att Lillen är nedbantad, smal, frisk och fångfri? TROTS att jag inte gör precis som du tycker utan lyssnar på de som sett mer och kan mer? Eller? Jag begriper det inte. Om han forfarande varit tjock, om han fått fång igen etc - då hade jag förstått dig. Men vad har du för problem med att min ponny äter silage, är smal, är frisk och är fångfri? Är det så viktigt att styra vad alla andra gör och att de gör exakt som du vill? :confused:

Tråkigt med diagnosen =/ Jag har aldrig hört eller stött på att prognosen är sämre när de är äldre, men vet faktiskt inte.

Min häst var 20+ när hon fick fång förra året, hon repa sig sakta men säkert. Det min veterinär sa var att hon kunde falla ur lättare än unga hästar, men det beror kanske på individ.
Jag har inte heller hört att det är sämre förutsättningar på äldre än yngre hästar.

Tråkigt, hoppas att ponnyn repar sig!

Jo, jag förstod att det var annat lab du analyserat vid. Men till frågeställaren kan det ju vara bra att veta att olika lab har olika skalor.

Sverige har generellt en 'högre gräns' för vad som anses som IR. Jag vet faktiskt inte riktigt varför.

Enligt Owe Wattle är det han som tagit fram gränsvärdena för SLUs labb btw. Jag frågade nämligen varför man i Sverige har 'totalsvält' medan man t ex i UK tillåter grovfoder (ej gräs och ej kraftfoder) inför provet (detta för att minska det stresspåslag det innebär för matfokuserade ponnyer/hästar att svälta och bli utan frukost) och han tyckte då att de tagit fram de svenska gränsvärdena med avseende på svenskt hö etc och att det inte gick att jämföra med det engelska. Jag är inte riktigt säker på att jag personligen håller helt med. (Och som 'spinoff' har jag dubbeltestat, jag lät honom ha halm över natten ena gången och svält andra. Identiska provsvar)

Men det är bra att veta att olika labb har olika gräns. I vissa fall säkert beroende på olika apparatur, men till viss del nog olika 'synsätt'. SYnsättet skiljer sig dock åt mellan veterinär och veterinär i Sverige med. OW ansåg att ett fasteinsulin på 25 (och ett fasteglukos strax under gränsvärde) förvisso var inom normalgräns MEN att de flesta hästar utom shettisar och en till ras brukar ligga under 10 i fasteinsulin normalt, så att 25 var helt klart förhöjt om än inom gränsen, och hästen skulle betraktas som IR tills vidare utredningar bekräftat eller avfärdat. Medan VR som var på Strömsholm förr inte blev så bekymrad förrän det var över 60.

Lite förvirrande att det inte finns en klar, gemensam linje.

En åsikt om tester
http://www.holistichorse.com/Diseas...est-for-insulin-resistance-in-your-horse.html

Där är ju ett typexempel just på hur det skiljer sig :crazy: I Sverige görs det ju inte sådär. Sen kan jag nog kanske tycka det är bra, för som de skriver i början så ett enskilt blodprov säger egentligen ingenting ang IR/inte IR, och än mindre lär ett test efter födointag säga.

Samtidigt kan jag känna just att det enkla blodprovet som mäter fastevärlden är på tok för trubbigt. Minns inte vems bukefalists häst det var som testades, men den hade normala värden (med marginal) på enkla fasteblodprovet. När den glukosbelastades formligen skenade blodglukosen upp skyhögt.

Det tyckte jag var milt sagt läskigt, att det enkla blodprovet sa 'fullt normala värden', men glukosbelastningen sa något helt annat. Jag funderade ju i de banorna redan med L. Han hade i princip vartenda tecken på IR, även enligt veterinärer, men testade med nöd och näppe negativt på enkla blodproven. Dock låg han ju nära övre gränsen både i insulin och glukos efter fasta. Minns jag redan från början funderade över det att 'och hur högt sticker de när han äter?'.

Vi skulle ju glukosbelasta honom men det gick troll i det helt enkelt och fick ställas in gång på gång. Sen när han fick kortison för hältan sattes ju metformin in för att minska kortisonets påverkan på glukosen och därmed fångrisken. Och han svarade långt över förväntan på metformin, och enligt veterinär var/är det ett lika säkert svar som en glukosbelastning gett på att han var/är (beroende på hur mans er det, som livslång sjukdom som kan vara symptomfri, eller övergående) IR. Jag har funderat på att glukosbelasta för att se hur det ser ut idag, men har än så länge dels fegat ut, dels ansett det som onödiga pengar.

Men skulle man kunna ersätta glukosbelastning med ett enkelt blodprov efter mat vore det ju suveränt bra, även om det blir trubbigt (hur mycket mat fick hästen, exakt hur mkt socker var det i det, exakt när fick den det osv) och ett prov fortfarande är vanskligt iom att det kan slå så fel åt båda hållen.

Tråkigt med diagnosen =/ Jag har aldrig hört eller stött på att prognosen är sämre när de är äldre, men vet faktiskt inte.

Min häst var 20+ när hon fick fång förra året, hon repa sig sakta men säkert. Det min veterinär sa var att hon kunde falla ur lättare än unga hästar, men det beror kanske på individ.
Jag har inte heller hört att det är sämre förutsättningar på äldre än yngre hästar.

Tråkigt, hoppas att ponnyn repar sig!

Tack båda två för svar, då kanske jag inte behöver lägga åldern som last iaf då..skönt!

Jag hoppas med att han skall repa sig. Han äter iaf buttan utan bekymmer, det var en sak som oroade mig eftersom han kan vara lite petig med sådant som inte riktigt smakar tipp-topp.

Vi vet vilken svada du har o jag kan tänka mig att du hänvisade till ättiden, MJ o så vidare- att det var omöjligt att ge hö......Folk ger sig!

.

Nu är jag osäker på vad detta uttryck innebär exakt.

Men oavsett vilket så tycker jag att den som hela tiden, i tråd efter tråd efter tråd efter tråd..... tjatar om samma sak om och om igen är bra mkt tråkigare att läsa än den som kommer med sakliga argument.

Du tror att du känner till allt om alla fånghästar i trådarna men det är ganska ofta som du blandar ihop oss och kommer med felaktiga påståenden.

Fång är, precis som det mesta annat som händer i en levande organism, oerhört komplicerat. Det går inte att hävda så tvärsäkert att det bara finns en enda sanning. Den som envisas med att göra det avslöjar hela tiden sin egen okunnighet.

Det finns ett ordspråk som är ungefär som att det viktiga är inte att veta allt man kan utan att inse att man inte kan allt. Dvs det är först när man har lärt sig en hel del om ett ämne som man inser hur otroligt mkt mer det finns att lära sig.

De som har läst fysiologi, veterinärmedicin eller annat har insett detta och det är ganska så ovanligt att man träffar på detta envisa, nästan tjurskalliga sätt att ständigt hävda en enda sanning bland de som är insatta i fångproblematiken. Nu menar jag inte att alla som kan diskutera detta måste ha höga utbildningar men det blir aaaaningen tjatigt med alla dessa diskussioner om att inte sko en fånghäst, att Strömsholms hovisar och veterinärer endast gör på ett sätt, att alla vi andra med fånghästar gör fel osv.

så - nu har jag säkert brutit mot de flesta av forumets regler här men vad jag har förstått av den senaste diskussionen om vett och etikett på buke så får detta kanske vara kvar

Fång är, precis som det mesta annat som händer i en levande organism, oerhört komplicerat. Det går inte att hävda så tvärsäkert att det bara finns en enda sanning. Den som envisas med att göra det avslöjar hela tiden sin egen okunnighet.

Men de flesta fall av era hästar/ponnyer ovan som fått fång har faktiskt fått fång för att de är för feta.
Det måste väl ändå räknas som en form av vanvård-att mata sian hästar så de blir sjuka?, och ändå inte lära?

Och tillägger, det finns förlossningsfång och belastningsfång och fång som komplikation av skador och säkert en bunt till, men huvuddelen matas till sjukdomen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud