Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Tack, men jag sökte inte svaren (har redan gjort det) utan bara påpekade att för att söka kunskap så börjar det oftast med en fråga.

Jag förstod att du inte behövde svaren. Jag gav däremot mina svar på dem. Du riktade inlägget till mig, utan knapplån, så jag svarade på det...

Dock lite intressant att du inte tycker det är relevant att söka svar på:

• En fånghäst där hovväggen släppt, hur påverkas sjukdomsförloppet vid höga trakter?
  • Om man fäster en sko i hovväggen som inte sitter fast som den ska, vad händer då?
  • Hur påverkas läkningsprocessen om hästen har utrymme att röra på sig i egen takt?

Svar på sådana frågor tycker jag inte, som glad amatör, att man söker på internet. Det är då man behöver experterna.

Om inte annat så för att försöka förstå hovens funktion och uppbyggnad ;)

Jag tycker att det är jätteintressant med hovar, men jag förstår mina begränsningar...

Delvis Kl
Hade en hovslagare ute, som då han verkade tårna direkt sa att den här hästen har fång. Då hade stoet inte visat några tecken alls på detta.
Han sa att det syntes tydligt på hur bred lamellranden var; ett tecken på att hovväggen var på väg att släppa antar jag. Jag borde ju ha fotat den lamellranden, men det var hur som helst tydligt även för en lekman när han visade och jämförde med bakhovarna.
En vecka senare började hästen visa symptom...

Inlägget med frågorna var knapplån. Det var det efterföljande inlägget jag svarade på om vilket underlag som påverkade hovarna :grin:

Rolle
IpL

Inlägget med frågorna var knapplån.

Ursäkta - där läste jag nog lite för fort!

Hade varit intressant om du själv hade svarat på frågorna, samt länkat till var du hittar svaren!

Förresten, har du haft fånghäst(ar)? Hur behandlades de i så fall?

Har haft en egen kronisk fånghäst. En fjording, sto och ibland överviktig. På den tiden skötte vår hovslagare hovvården så jag kommer inte ihåg vad som gjordes med hovarna.
Det som var absolut viktigast var att vid minst tecken fick hon sättas i hagen bredvid med hö som var lite grövre. Då gick det över på några dagar till en vecka. Då gjordes inget med hovarna vid dessa lindriga symptom. Hon gick med "Greenguard" de sista åren.
När hon var 20 år var vi på SM och hon sågs efter av mycket hästvana och kunniga vänner. Ingen skugga ska falla över dessa. Det fodras att man känner hästen väldigt väl och har uppsikt flera gånger om dagen för att kunna reagera tillräckligt snabbt, snabbheten är avgörande hur pass allvarligt det hinner bli. Denna gång gick de så långt att de fick köra henne till Helsingborg där de konstaterade kraftig fång. Veterinärerna trodde inte hon var så gammal som hon var, hon var i mycket bra skick annars.
Vi har alltid sagt att om vi inte kan erbjuda ett värdigt hästliv utan hon måste hela tiden gå bredvid med anpassat foder utan sällskap och hela tiden riskera fånganfall, så skulle vi välja att ta bort henne.
Både veterinärerna i Helsingborg och vår försäkringsbolags veterinär hade samma åsikt. Vi fick då ta det tunga beslutet att låte henne somna in vi drygt 20 års ålder :crazy:

För övrigt har jag hjälpt andra fånghästar med fångverkning. Hästen ska då gå i grushage eller annat mjukt underlag som stöder hela undersidan av hoven, och med anpassat foder. Vid fångverkning så slutar fångställningen när hästen känner att den kan sätta frambenen under sig. Vad jag märkt, på det fåtal hästar jag sett, är att konvalescensen går mycket fortare. Men som sagt, det är för få hästar för att dra några slutsatser, men hittills är min erfarenhet att det fungerar bra för hästen.

Jag tänker inte dra igång och diskutera vad som är rätt eller fel, jag använder mig av det som jag anser är lindrigast för hästen och det tänker jag fortsätta med. Det jag skrivit ovan är väldigt kort och summariskt då det finns hur mycket som helst att lägga till i frågan ;)

Vad gäller frågorna jag ställde, så skulle det ta upp så mycket utrymmer att det inte går att redovisa på ett forum. Jag får väl skriftligen summera mina erfarenheter när jag blir gammal och har tid ;)

Rolle
IpL

Hull (enligt Liman):
Av alla 71 hästarna som ingår i studien var enligt ägarna 36 stycken i överhull när hästarna drabbades av fång (tabell 5). Övervikt tycks således vara en bidragande faktor. Av hästarna i kategori A var 23 (59%) stycken överviktiga, men endast 13% i kategori C.

Enligt Liman:
Könsfördelningen mellan ston och valacker är relativt jämn. Dock ses en överrepresentation av ston i kategori B och C med signifikant risk för negativt
utfall(p=0,036).

Det var dom här två punkterna jag blev mest nyfiken på. Ska försöka läsa mer ingående.
Kategori A = A-ponny, eller?

Visst är det intressant.
Jag hade en del diskussioner med våra veterinärer här hemma. Min uppfattning är nog att det inte är så vanligt att man röntgar, i alla fall gör långt ifrån alla det. Min ponny insjuknade i samband med en julhelg och det var inte lätt att få hem veterinären när det behövdes. Jag kommer ihåg att veterinären jag nyss skrev om tyckte inte att det var ngn mening att röntga henne när jag beskrev situationen i telefonen. Men jag hade redan bestämt mig för att göra det och när han kom ut och såg henne så höll han med mig om att det var bra att jag redan hade beställt tid på klinik. Han kunde alltså inte helt säkert säga att det var fång. Hon röntgades ett par veckor senare och den första kliniken bedömde det som rotationer båda fram. Av olika anledningar skickade jag röntgenbilderna till en större klinik där de konstaterade lindriga rotationer och måttliga sänkningar på båda fram samt lindriga rotationer hb.

så jag tycker nog att det var ganska osäkert egentligen

Din häst hade ett ganska lindrigt anfall med tydliga symtom då?

Portabla röntgenapparater används i alla fall, sen vet jag dock inte hur väl det möter kraven på strålskydd etc. Men det finns veterinärer i alla ändar av vårt avlånga land med portabel röntgen. Dock inte alla.

Min är röntgad två eller om det var tre - minns inte - gånger under fånganfallet. Sen röntgad minst (gud vad minnet är dåligt) tre gånger efter. Hans plåtar är ju dock ganska 'tråkiga' ur fånghänseende då han klarade sig från lägesförändring av hovbenet, dvs det ser likadant ut på samtliga plåtar. Tack och lov ska tilläggas. Men han har röntgats ca 1 v, 1½ mån, 2½ mån, 8 mån och 11 mån efter första fångsymptom och ytterligare en gång som jag inte minns exakt när den var, men 13 - 14 månader efter första symptom. Kommer att röntgas en gång till i vår, då är det nästan 2 år sen första fångsymptom.

Det är dock mycket av en slump hans fossingar är så väldokumenterade, i normalfallet och om vi inte hade velat titta på annat i hovarna så hade det inte blivit så väldokumenterat. Känns dock för kontrollfanatiker-mig tryggt att ha så många jämförelseplåtar att ha i ryggen, OM utifall att.. Även om jag gärna sluppit anledningen till alla plåtar.

Ang. portabel röntgen, så gissade jag bara att det inte var tillåtet. Har hört att det är vanligt utomlands, men ej i Sverige. Men det är väl bra att dom finns ändå. Så länge dom skyddar sig själva och alla runt omkring....

En fråga om röntgenbilderna. Motsvarade bilderna vad veterinärer/hovslagare misstänkte. Alltså om lägesförändringen. Röntgades han för säkerhetskull? Vilka symtom visade han?

Delvis Kl
Hade en hovslagare ute, som då han verkade tårna direkt sa att den här hästen har fång. Då hade stoet inte visat några tecken alls på detta.
Han sa att det syntes tydligt på hur bred lamellranden var; ett tecken på att hovväggen var på väg att släppa antar jag. Jag borde ju ha fotat den lamellranden, men det var hur som helst tydligt även för en lekman när han visade och jämförde med bakhovarna.
En vecka senare började hästen visa symptom...

Ok! Tror du det hjälpte att han kortade tån? Var hästen skodd och skoddes om? Visade din hästen kraftiga symtom? Har hovarna röntgats efter diagnosen?

Som jag förstår så verkar du själv, eller? I något av dina inlägg nämnde du något om att höga trakter påverkar fånghoven. Vad menar du med det? Det lilla jag hört vid verkning av fång hov är att korta tån.

Du nämner att du rekommenderar dissekering av hovar. Hur? Kan du beskriva mer om det. Har du dissekerat en fånghov?

För övrigt har jag hjälpt andra fånghästar med fångverkning. Hästen ska då gå i grushage eller annat mjukt underlag som stöder hela undersidan av hoven, och med anpassat foder. Vid fångverkning så slutar fångställningen när hästen känner att den kan sätta frambenen under sig. Vad jag märkt, på det fåtal hästar jag sett, är att konvalescensen går mycket fortare. Men som sagt, det är för få hästar för att dra några slutsatser, men hittills är min erfarenhet att det fungerar bra för hästen.

Jag tänker inte dra igång och diskutera vad som är rätt eller fel, jag använder mig av det som jag anser är lindrigast för hästen och det tänker jag fortsätta med.

Jag vill inte heller dra igång en rätt-eller-fel diskussion, MEN jag antar att du vet att man måste vara godkänd hovslagare för att få verka en häst med fång? Men det är du kanske?

Som jag förstår så verkar du själv, eller? I något av dina inlägg nämnde du något om att höga trakter påverkar fånghoven. Vad menar du med det? Det lilla jag hört vid verkning av fång hov är att korta tån.

Du nämner att du rekommenderar dissekering av hovar. Hur? Kan du beskriva mer om det. Har du dissekerat en fånghov?

Om du har för höga trakter så går hästen på tå och hovbenet har fel vinkel. Den är vinklad nedåt i framkant så det blir högre tryck i tån. Så det är lika viktigt att trakten inte är för hög som att korta tån. Hovbenets framkant är ju ganska skarp :eek:

Det är alltid bra att kombinera teori med praktik. Har du något slakteri i närheten som slaktar hästar kan du be att få ett ben som är kapat c:a 30 cm ovanför hoven. Koka den sedan, kommer inte ihåg hur lång tid, det var så många år sedan nu men det tar minst halva dagen, gärna utomhus;). Man känner när det lossnar, du kan då ta av hela "hovkapseln" när det är klart. Har inte dissikerat någon fånghov tyvärr, hade varit intressant.
Annars kan jag rekommendera DVD jag nämnde tidigare "The Glass Horse" kan beställas här.

Rolle
IpL

Jag vill inte heller dra igång en rätt-eller-fel diskussion, MEN jag antar att du vet att man måste vara godkänd hovslagare för att få verka en häst med fång? Men det är du kanske?

Det räcker inte att vara godkänd hovslagare heller enligt de nya konstiga reglerna. De måste ansökt för att vara godkänd djurvårdspersonal. Skulle bara de få som nu är det sköta fånghästar, så skulle de istället stå utan vård:devil:.
Knasig lag som säkerligen kommer att omarbetas enligt mig.

En fråga om röntgenbilderna. Motsvarade bilderna vad veterinärer/hovslagare misstänkte. Alltså om lägesförändringen. Röntgades han för säkerhetskull? Vilka symtom visade han?

Nej, det gjorde de faktiskt inte. Samtliga var eg rätt 'säkra' på att det skulle finnas förändringar, iom symptomen. DV var ju ut akut och rekommenderade å det starkaste rtg så snart som transporterbar, iom så starka symptom och stor risk för förändring. Min hovslagare var ut efter 3 dagar och kortade tårna och var väl inte så 'positiv' heller. Sen var vi ju in för rtg efter 7 - 10 dagar, och både klinikvet och klinikhovis har i efterhand berättat att de var i princip säkra på att det skulle se 'rätt illa' ut på rtg. Jag trodde det också ska tilläggas, dels pga så starka symptom och att de inte klingade av riktigt som man velat se.

Röntgen var helt ren - inte minsta förändring.

På återbesöket 4 v senare hade han dock fortfarande rejäla symptom (även om han såklart var bättre än innan), och just därför röntgades det om, då det fanns stor risk det 'hänt saker' sen sist. Även denna rtg förvånade han med att vara helt ren.

Initialt var han en obelgrad 4. Stapplade enormt, kunde knappt vända, alla fyra fötterna tydliga symptom men värst fram såklart. Låg helst ner men kunde förmås resa sig och röra sig med lite lirkande.Lyfta motvilligt hovarna för mig - la sig dock i princip på mig för att försöka skifta vikten dock, men vägrade konsekvent ta upp någon hov för veterinären. Och är normalt en samrabetsvillig ponny, så för det gjorde för ont.

Sen med butta så blev det lite bättre och han stod upp, lyfte hovarna villigare om än inte glatt, stapplade fortfarande men mindre, kunde vända men fortfarande problem.

På kliniken med gummiasfalt som underlag rörde han sig frivilligt i skritt och erbjöd några steg i trav i ren 'uppspeltheten' av att vara på klinik, men var mkt kort fram, och han vände väldigt stappligt även då. Han har dock HÖG smärttröskel den lille herrn och visar sällan hur ont saker gör/det illa det är.

Vi provade ta bort buttan efter 10 dagar men då blev han sämre. Fick en kur till, nytt försök att ta bort men med samma resultat. I box på butta var han relativt oberörd dock.

På ÅB på kliniken 4 v efter första rtg var det ngt bättre med symptomen men fortfarande tydligt kort BF, puls, och vände illa. Och det på butta. Det var det besöket man gipsade framhovarna BF - och han blev betydligt mer bekväm av det. Sen efter ngn vecka hemma fick jag ju fatt i orsaken att anfallet aldrig gav sig, och lyckades byta ut högsockerhöet mot lågsockersilage och på en vecka avklingade symptomen och buttan kunde tas bort etc. Och på ÅB som var några v senare så gipsades han av och travade glatt upp u.a. framför en märkbart lättad veterinär.

Det var i september. I mars (? ev feb) året efter röntgades höger framhov igen, ur precis alla vinklar och vrår. Han hade en skum, enkelsidig komma-och-gå-hälta där och komma-och-gå puls och värme i hoven. Vi hittade inget dock, fång tänkte ju alla i början men fanns ingenting som stödde det. (I april avslöjade fångränder sitt tydliga språk att det VAR fång ändå, den mest asymptomatiska man kan tänka sig). Sen när han skadade gaffelbanden i juni så röntgades även hovarna BF eftersom hans matte är en nojig typ, och så har vi röntgat dem en gång i höstas igen med, d vi röntgade kotorna, och då passade på att kolla hovbenen igen. Hovbenens läge har förblivit oförändrat hela tiden, och plåtarna från första fånganfallet och plåtarna från nu i höstas är som rena karbonkopior av varandra. Och helt utan förändringar. Tacksamt - och förbluffande nog.

Tillägg: 3 dagar efter anfallsdebut kortades tårna in till lamellranden, tvär 'avhuggen' tå. I övrigt så har han snarare problem med för låga trakter än för höga så ingen annan ändring. Tårna behölls kortade in till lamellranden (verkades var 4:e v på kliniken) hela aktiva anfallet, och när det klingat av och han fick börja komma ut fortsatte vi med mycket kort tå om än inte in till lamellranden riktigt. Han fick skor till vintern, och då siktade vi på att behålla tån så kort som möjligt. Han fick sidokappor och kort tå som jag håller efter mellan skoperioderna (var 4:e v) så den är lika kort hela tiden. Han får rejält utlägg på skorna även bakåt för att ge understöd till trakten med.

Vintern 09/10 hade han en period VM i tappskor pga snön, och hovis fick byte till tåkappa och inte kunna ha lika kort tå och ffa inte HÅLLA tån lika kort hela perioden. Hästen gillade inte det riktigt, och jag anser det var en av flera faktorer som bidrog till fång där i feb 2010. Han har sen skotts med tåkappa, kort tå och hålla efter den mellan skoningarna sen dess och fungerar bra med det, men är rätt 'pipig' mot om tån blir 'för lång'. Och för lång är då i hans tycke och inte allmängiltig norm. Så, kapa tårna gjordes ganska omgående efter fånget, och vi har sen dess hållt tån 'extrakort' (den var ju inte lång innan). Jag håller tån så kort det går på shettisen med, som haft fång hos förra äg men so far mått prima hos mig. Men jag 'tror på' kort tå för fångisar/fd fångisar just för att minska påfrestningen på lameller och hovben och snabba på överrullningen.

Senast ändrad:

Det finns 17 st godkända hovslagare i Skåne på 42 000 st hästar....:eek:
Sedan finns det en gråzon som inte är prövat än så det är många frågetecken än.

Rolle
IpL

Mja, jag tror att man får välja om man vill stå med på listan över godkända hovslagare. Så det finns nog fler.

Dessutom är ju inte alla hästar i Skåne sjuka, tack och lov, och de får ju en icke-godkänd hovslagare verka och/eller sko...

Din häst hade ett ganska lindrigt anfall med tydliga symtom då?

lätt att gå vilse i tråden, kul med diskussioner

Min ponnys anfall kom först lite smygande. Men jag behandlade det som ett ev fånganfall för säkerhets skull. Men när hon blev sämre, efter några dagar, så gick hon stappligt, hade svårt att vända, ville inte lyfta framhovarna osv. Det var svårt att ställa in NSAID medicinen med passande läkemedel och dos. Hon låg mkt ner under hela den lååååånga julhelgen.

Utan att ha ngn större erfarenhet av fånghästar och aldrig ngn tidigare erfarenhet av en egen akut sjuk fånghäst så vill jag nog ändå påstå att det definitivt inte var ett lätt fånganfall. Men veterinären som såg henne när hon var som sämst var trots det inte helt övertygad om att det var fång. På den första kliniken fick jag veta att inte alla fånghästar blev bra igen. På nästa klinik, dit jag sedan åkte flera ggr diskuterade vi aldrig utgången av rehabiliteringen. Men jag minns att veterinären var mkt glad den dag vi kom dit och hon kunde friskförklara min lilla häst. Det var nästan på dagen ett år efter det att hon hade insjuknat.

Utan att ha ngn större erfarenhet av fånghästar och aldrig ngn tidigare erfarenhet av en egen akut sjuk fånghäst så vill jag nog ändå påstå att det definitivt inte var ett lätt fånganfall. Men veterinären som såg henne när hon var som sämst var trots det inte helt övertygad om att det var fång. På den första kliniken fick jag veta att inte alla fånghästar blev bra igen. På nästa klinik, dit jag sedan åkte flera ggr diskuterade vi aldrig utgången av rehabiliteringen. Men jag minns att veterinären var mkt glad den dag vi kom dit och hon kunde friskförklara min lilla häst. Det var nästan på dagen ett år efter det att hon hade insjuknat.

Uppenbarligen hade din häst ont, så det var inte ett lindrigt fall. Jag uttryckte mig lite otydligt och tänkte på den lindriga lägesförändringen.

Men då tycker jag i ditt fall kan man ju dra slutsatsen att smärta inte är kopplat till allvarlig lägesförändring. Tack och lov, får man väl säga. Smärta går ju ganska lätt att medicinerar bort. Rehablitering av lägesförändringar tar längre tid.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar