Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Det finns skalor på vad som är lätt, måttlig o grav rotation. antalet grader som hovbenet har tippat.
Jo kylande- inte hela tiden- lite beroende av om vattnet är 10 grader eller +1 påverkar även ödemet som kvarstår av serumet i hoven- som ger övertrycket.
Bra om det är sommartid.
Man kyler alltså för att inflammationen ska lindras o ännu viktigare om man inte har fått bukt på orsaken! Hela förloppet späds på hela tiden. hästen svarar kanske dåligt på NSAID eller blir inte bättre trots boxvila o rätt hovvård.
Kylandet ska vara från ovan knät. Inte bara hoven.

en del vet rek. att ställa ut hästen i lössnö av samma anledning- om det är årstid för det.

svullen kronrand kan du inte ha missat:confused:

självklart måste man byta foder om det är det som löst ut fånget.
Varav den pissiga rek. ott ge fjolårshö. Det är inte fel men man kanske nu skulle säga blötlägg höt. Det skadar inte iallafall.

Vet inte om det är pga att man har trott att det är proteiner som kan utveckla fång, men strunt samma, kanske har själva foderbytet från det som hästen inte har tålt har gett effekt eller om det är i komb. med den mindre givan som har vänt förloppet.

Sen tror jag att IR-hästar är experter på att omvandla protein till energi. Jag vet om att det krävs mkt energi för den processen, men tror iallafall att det för dem kräver mindre. De... som kan leva på stäppen med gula strån utan ett uns av protein.;) o ändå få avkommor hela tiden...
Överlevnadsexperter.

PPID- hästar är ju oxå IR som jag fattar det o de är äldre. Vad utlöser det egentligen:confused: Varför får de tumörer just där?

Just det med att ge fjolårshö är ju generellt verkligen en dum rekommendation, och säkerligen en kombination av en kvarleva från 'protein ger fång!'-tiden OCH för att kunna få tag i ett sent slaget hö. Det går vid sommarfång inte få tag i sent slaget årshö då det inte är slaget än. Haken är ju att det här med 'sent slaget' är en kvarleva det med för proteinskräcktiden.

Enda foget för att rek fjolårshö är ju dock vid sommarfång där årets höskörd svårligen kan vara analyserad än eller inte ens är inne än. Då är det bättre leta efter en analyserad skörd av förra året, och hitta ett lämpligt hö där, än att spela rysk roulette med årets skörd i väntan på analys. Men att bara köpa en oanalyserad sen skörd är ju lika mycket rysk roulette.

Jag tror man får en skillnad i rekommendationerna först när de redan överbelastade veterinärerna har möjlighet att sätta sig in i behov, analyser osv. Dvs det lär dröja, tyvärr. Det bästa vore ju om veterinärerna rek fånghästägarna att skaffa ett analyserat hö med låg MJ, lågt socker och tillräckligt med protein. Oavsett vilket år och vilken månad (dvs tidigt/sent) det är slaget. Som spinoff vet jag mer än en gång veterinär frågat 'har du analys på grovfodret' och man säger 'ja' och veterinären svarar 'bra, dåså'. Utan att fråga VAD analysen visar ;) Och det är ju tyvärr inte så att 'har analys' är likvärdigt med 'har analys, räknat på foderstaten och ger en lämplig giva/grovfodret är lämpligt för den hästen'

Nu krånglar du till det igen.

Man kanr spara lite hö om det skulle vara så att hästarna måste stå inne av en eller annan orsak.

"2 Du kan mkt enkelt bara blötlägga hönäten o har en säkrare metod då hö innehåller socker.

En jäkligt enkel metod- avsett hösort eller vad analysen säger.

Man bör heller inte ge hästen mer mat än vad som skapat tillståndet- som i ditt fall ett helt kg extra lucern.. mitt i allt.

Har svårt att se att en boxvilande häst behöver så mkt...menar ponny..

Återkopplar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtofsweden
Som jag förstår så verkar du själv, eller? I något av dina inlägg nämnde du något om att höga trakter påverkar fånghoven. Vad menar du med det? Det lilla jag hört vid verkning av fång hov är att korta tån.

Du nämner att du rekommenderar dissekering av hovar. Hur? Kan du beskriva mer om det. Har du dissekerat en fånghov?

Om du har för höga trakter så går hästen på tå och hovbenet har fel vinkel. Den är vinklad nedåt i framkant så det blir högre tryck i tån. Så det är lika viktigt att trakten inte är för hög som att korta tån. Hovbenets framkant är ju ganska skarp
Det har gjorts många försök där man har kapat böjsenan för släppa draget som kan bli o i hovbenet.

Men man kan slippa ytterligare drag om man ger hästen en djup LÖS spånbädd- där den kan borra ner tån- samma slack i böjsenan uppstår.

min fick ha en ngt högre trakt till det 2-a ÅB. Den hade då varit ute dagtid o skulle gå 5v. till i paddock.
Den behövde troligen fortfarande slippa större drag än nödvändigt, då tån inte kan dippas ute sommartid.

På 3-ÅB verkades den normalt- trakten verkades även den-lite.

Kan dock inte säga om det berodde på att min nu HADE lägesförändringar.

Ojojoj...................

Hur mkt mat innehåller ett helt kilo lusern?

(för att undvika missförstånd så ja,jag är ironisk men vill gärna veta hur mkt axel anser finns i ett kg lusern)

Nu krånglar du till det igen.

Man kanr spara lite hö om det skulle vara så att hästarna måste stå inne av en eller annan orsak.

"2 Du kan mkt enkelt bara blötlägga hönäten o har en säkrare metod då hö innehåller socker.

En jäkligt enkel metod- avsett hösort eller vad analysen säger.

Man bör heller inte ge hästen mer mat än vad som skapat tillståndet- som i ditt fall ett helt kg extra lucern.. mitt i allt.

Har svårt att se att en boxvilande häst behöver så mkt...menar ponny..

Vad yrar du om NU? Nu kan jag inte ens följa dina irrgångar tyvärr?

Ojojoj...................

Hur mkt mat innehåller ett helt kilo lusern?

(för att undvika missförstånd så ja,jag är ironisk men vill gärna veta hur mkt axel anser finns i ett kg lusern)

Ja, gud ja, tänk ett helt kilo.. med samma MJ som ett kilo ngt sämre hö, och protein som ett kilo mycket bra hö. Antagligen totalt livsfarligt med andra ord, rena anabola.. *också ironisk, kanske ska tilläggas*

Axel översätter ju lucern med KRAFTFODER, och sålänge det has den synen så ja då kan man ju anse det som livsfarligt..

Glöm nu inte att det här var innan den kunde äta halm o var "tvungen" att äta ganska stora mängder hö- för att inte riva upp boxen, magen tålde inte mindre, ..................................................................................Plus att den var en smällfet akut fångsjuk ponny.

Samt att fixeringen vid att få i den proteiner var absurd.

Glöm nu inte att det här var innan den kunde äta halm o var "tvungen" att äta ganska stora mängder hö- för att inte riva upp boxen, magen tålde inte mindre, ..................................................................................Plus att den var en smällfet akut fångsjuk ponny.

Ja axel, 4 kg hö är ju verkligen 'ganska stora mängder hö' för en stor D-ponny. Verkligen.. Och absolut jätteabsurdt att ge ponnystackaren ett helt kilo lucern som skonsam proteinkälla som komplement till dessa hialösa 4 kg proteinfattigt hö. Hur kunde jag..

*är kraftigt ironisk, även om det mest troligt går mottagaren helt förbi, som det mesta*

Många hästar får fång av bara grovfoder- när de har nått gränsen o puttas över den.
Denna var som sagt redan drabbad akut fång o får mer mat- i jakten på proteiner.

Då räknades foderstaten på dess reella vikt X 1,3 TS.

Såhär räknades och gavs det, jag svarade dig då, men du struntade i det då med (och titta, det var 1.3 kg lucern till och med!)

Postat 2009-07-19 Hela inlägget med längre förklaring finns här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=12571304&highlight=h%F6jt+lucernet#post12571304

Alexandra_W skrev:
[..] Så, jag ska alltså hålla magen nöjd, och det kräver 1.3 kg TS/100 kg, jag ska försöka hålla kalorierna nere, och samtidigt försöka täcka proteinbehovet.

Lösningen blev att använda finmaskiga hönät, modell mini. Fylla em sådana/dygn med 4 kg hö kraftigt utblandat med halm. Även om han inte äter halmen så gör den att det tar tid att peta i sig maten. Detta täcker dock varken TS eller proteinet, så därför har jag sakta, sakta höjt lucernet upp till 1.3 kg/dygn. Det är 2 liter torrvikt för övrigt. Jag har beställt (för ett bra tag sen) lucernhack, då det blir bättre, men inte fått hem det. Att ge 1 kg lucern istället för 1 kg hö innebär MINDRE kalorier, men bättre med protein.

Sen är det massiv tumhållning, han får i sig mindre strå än magen behöver med höet + lucernet, och sålänge han inte äter halmen är det en tidsfråga innan magen går och dör. Jag hoppas kunna motverka lite av det genom att se till att han 24 h om dygnet har mat och kan äta (därav hönäten och 4 lucerngivor/dygn).

OM han börjar äta halm så ökar TS, han åt en munfull igår, om det var för just den balen är dåligt tröskad och axrik, eller om han sett ljuset återstår att se. Men idag t ex så har han i hönät fått 1 kg halm, och jag tog ut 0.8 kg, så han har ätit 200 gram halm, dvs några tuggor bara. Men om han äter halm ökar TS, och då ökar chansen att magen håller.

Om han äter halm däremot så går kvoten protein/energi ner, och då måste jag motverka det genom att tillsätta mer protein. Idealiskt om han kan tänka sig att äta ett helt kilo halm, så tar jag bort ett kilo hö, och ökar lucernet. Han får då inte i sig mer kalorier, men han får i sig vettigt med protein.
[...]

Frågor på det?

Jag minns hur det var, tror att det är du som har glömt det.

Lusern kan vara ett mkt bra alternativ till ett sockerrikt hö om man har en fånghäst.

Lusern innehåller inte så mkt lättlösliga kolhydrater, inte fruktaner, det har ett relativt lågt energiinnehåll jfr med hö, innehåller bra proteiner i ganska stor mängd vilket är jättebra för en fånghäst som ska bygga nya vävnader i sina fötter, slutligen så innehåller det också kalk som neutraliserar i grovtarmen.

Det finns studier som visar att lusern är bra mot ex magsår hos hästar pga pH höjningen.

Min fångponny har hela tiden ätit 2-2,5 kg lusern om dagen. Du har själv kommenterat hennes hull som bra efter att foto i ett inlägg. Hon har...... mått bra hittintills.

Vi får se hur lång rehab det blir. Går allt som det ska räknar jag med promenader i maj, ökad dos under sommaren och kanske skrittarbete from aug.
Första hovisen satte dit skorna igen, men min ord hovis tog av dem. From konstaterad fång, 9/1 till symptomfri 1/2.

Senast ändrad:

Jag minns hur det var, tror att det är du som har glömt det.

Lusern kan vara ett mkt bra alternativ till ett sockerrikt hö om man har en fånghäst.

Lusern innehåller inte så mkt lättlösliga kolhydrater, inte fruktaner, det har ett relativt lågt energiinnehåll jfr med hö, innehåller bra proteiner i ganska stor mängd vilket är jättebra för en fånghäst som ska bygga nya vävnader i sina fötter, slutligen så innehåller det också kalk som neutraliserar i grovtarmen.

Det finns studier som visar att lusern är bra mot ex magsår hos hästar pga pH höjningen.

Min fångponny har hela tiden ätit 2-2,5 kg lusern om dagen. Du har själv kommenterat hennes hull som bra efter att foto i ett inlägg. Hon har...... mått bra hittintills.
Det är inte ens jämförbart när det var i kombo med halm.
De var inte hö som byttes ut utan det lades till-extrafoder- för att den växte mm mm......

Att höt var sockerrikt framkom långt senare.
Oavsett så hade blötläggning varit klokt.

Såhär räknades och gavs det, jag svarade dig då, men du struntade i det då med (och titta, det var 1.3 kg lucern till och med!)

Postat 2009-07-19 Hela inlägget med längre förklaring finns här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=12571304&highlight=h%F6jt+lucernet#post12571304

Frågor på det?
Ja när det sen står såhär..
Slutade med att klinikvet rek att sätta in butta igen, och ge honom mer hö. Skit i bantningen, det viktiga är att häva anfallet, och för att göra det måste han ha medicin, och pajar magen måste buttan ut. Buttan i sig kan paja magen med. Om han blev minsta dålig i magen skulle jag ringa direkt.

Han reagerade tyvärr ganska direkt på buttan, efter drygt ett dygn. Då var det helg och beh vet gick inte att nå. Alt var köra in honom akut till Ultuna, eller försöka hålla magen i styr. Således gjorde jag som vet rek - och höjde högivan. Han åt 6-7 kg hö.
Sen väljer du att ge butta i fler perioder för att den"pulsar"- ingen tanke på magen där inte...
Man ger bara NSAID kliniska symptom- tills den är bekväm i sin box.

Och han står fortfarande på butta. Jag provade sätta ut den men då började han pulsa. Jag kontaktade vet som rek att sätta in den igen, och frågade hur det gått med magen. Jag svarade som det var, och även denna vet (DV) höll helt med klinikvet om att skit i bantningen om det inte går att få både och - magen är det ABSOLUT viktigaste nu, då om den pajar kan vi inte behandla, och kan vi inte behandla så tja..
Flera olika vet satte in o ut butta, metacam o ngt mer o butta igen
Magen - av behandlingen som var onödigt riskabel.
Du borde veta.

Pulsen kan kvarstå länge.

När du har upplyst mig om detta så är nog lucernet en bagatell.

Senast ändrad:

Det är inte ens jämförbart när det var i kombo med halm.
De var inte hö som byttes ut utan det lades till-extrafoder- för att den växte mm mm......

Att höt var sockerrikt framkom långt senare.
Oavsett så hade blötläggning varit klokt.

Hmm.... jag kan inte låta bli att undra

Känner du den användare du är så engagerad i?
Hur kan du veta exakt vad hon har gjort/gör med sina hästar?
Och varför i hela fridens namn fortsätter du att envisas med detta i tråd efter tråd efter tråd?

och neeeeej jag anser inte att jag gör detsamma när jag ifrågasätter dig.
Jag angriper inte dig och din hästhållning.

Inser du inte själv hur oerhört tråkig du faktiskt har blivit?

( Jag minns diskussionen mkt väl och det var inte så som du beskriver det. Anledningen till att jag minns den var just det att många hade så svårt att förstå att man ibland faktiskt blir tvungen att ändra foderstaten till en fånghäst. Den användare du alltid kritiserar var klok som gjorde det. Jag fattar inte varför du, nästan två år senare fortfarande engagerar dig i detta).

än en gång har en diskussion övergått till sandlådenivå

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar