Sv: Rehabilitering vid Fång
Om du tycka den funker ok.
Hur vet du när hans sockerhalt är fel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men fructans=fruktan, fructose=fruktos. Är det samma?
Har läst det samma flera ställen, det höga stärkelsesinnehållet omvandlas till glukos i hästen och det är detta som ger problem, ej det tillsynes låga sockerinnehållet som finns i växten innan den hamnar i hästens tarmar.
Det är skrivit av Eleanor Kellon (googla namnet) och inte från 1971 utan förhållandevis ny.
Hans sockerhalt har jag ju dålig koll på Men ang sockerhalten i fodret så mitt mål är att hålla mig under 10% i grovfodret, och in absurdum utesluta socker via tillskottsfoder, samt att ligga under 500 gram socker/dag.
Sen går det ju inte alltid, dels är analyserna väl trubbiga, T ex en felprocent på +/- 15% - helt utöver att analys aldrig kan visa mer rättvist än provet är taget. Dels så vissa år går det inte hamna där man vill. I år t ex har jag 'för högt' socker i silaget, 15,3% (153 gram/kg TS). Men jag försöker då fördela det väldigt jämnt över dygnet samt hålla mig under 500 gram totalt.
Den del av året han går lite på gräs är det ju än svårare, men minsta lilla tecken så minskar jag gräset. Men jag vet än inte exakt var hans gräns går, mer än att han klarar 15% i grovfodret om totalmängden är under 500 gr/dag t ex. Jag HOPPAS slippa någonsin behöva ta reda på exakt var hans gräns går.
Sen är det säkerligen väääldigt olika. NU t ex tål han säkerligen väldigt mkt mindre socker än han tål när hans IR är bättre.
Göra du en ännalys på värja ensilage bal?
Hur länge innan ett bal är uppätit?
Stärkelse är ju inte heller bra för fångis, men frågan är det där med skördetid och land osv. Jag har iofs bara sett EN stärkelseanalys på lucern, svenska lucernpellets. Det var väldigt lågt. Men frågan är ju om det var en slump, om det var för att det var svenskodlat etc?
Hmm, man kanske skulle skicka iväg lite lucern på analys bara på kul? =)
KL
Någon som sett analyser på Hösilage kontra hö ang dessa faktorer?
Din häst, var den "bara" IR eller har den även cushings?
Min har ju också samma symptom, fyllnad över ögonen och känsliga ögon som ofta rinner lite. Alltid varit slank, aldrig tjock. Inga fettdepåer. Han är arab och dom sägs ju vara extra känsliga för det här.
Och det enda han äter som skulle kunde vara dåligt mht till IR är just lusern. Annars får han urlakad hö och betfor (mkt noggrant sköljd). Kommer nu byta ut nästan hela luserngivan (behåller några näver för smakens skuld bara) till betfor.
Blir intressant att se om det märks någon skillnad på ögonen! Och om han kommer lägga på sig lättare nu.
BTW vet någon var man kan få tag på ren riskli, ej pelleterat?
Inte för att vara envis med lusernet men varför skulle det inte lika gärna kunna vara ditt urvattnade hö? Ibland fungerar det att blötlägga hö, ibland inte.