Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Nej, graden av ev förändringar och smärta går inte alltid hand i hand... Min, uppenbarligen mycket smärttåliga häst (på gott och ont...), visade mycket mindre smärta än en annan häst som kommit in till kliniken några dagar tidigare med betydligt lindrigare lägesförändringar... Så man kan aldrig riktigt veta hur det ser ut inuti hoven innan man röntgar!

*KL*

ANg graden av smärta/symptom och lägesförändringar så tycker jag heller inte det verkar finnas ett 'säkert' samband, dvs att de behöver hänga ihop.

Naturligtvis beror en del på individen, hur 'pipig' eller 'tålig' den är.

Men min L t ex hade ju mycket starka symptom och mycket ont - men inga förändringar. Han är en mycket tålig herre. Mitt kallblodssto hade MINIMALA symptom och i princip inte ont alls. Hon var lite 'tassig' bara som symptom, och u.a. 12 h efter fått butta. Fick butta en vecka och sen u.a. utan. Hon hade förvisso mycket lindriga men ändock lägesförändringar. Ponnyn jag hade när jag var liten som fick fång på äldre dar hos pappa. Han hade mkt mkt små symptom initialt, när det var som värst så hade han starka symptom men ingen puls/värme. Var pigg och glad i boxen och verkade inte ha ont. Stapplade svårt när han gick men gick utan knot och frivilligt och med öronen framåt den dag han avlivades. Han hade så kraftiga förändringar att hovbenet var påväg genom sulan, sulan buktade utåt. (Om jag minns rätt hade det perforerat sulan precis på ena fram). Han röntgades aldrig dock, men veterinären drog av skor + sulor (sjukbelslag, PG, på den tiden förstahandsbeslaget vid fång) efter han var avlivad - och då behövdes som sagt ingen röntgen för att se hur stora förändringar det var.

Så även om jag läst motsatsen, att det går att se på symptom, omfattning och obelgrad hur illa det är, så är dte inte min erfarenhet.

En gång när jag var på klinik btw kom det in en shetlandsponny. Jag reagerade när den kom in för det var så uppenbart att den rörde sig som om den hade fång. Ägaren talade om för vet att den varit 'seg, och legat mycket i hagen' i någon månad, men de väntat ut det för det var ju 'bara sällskapsponnyn'.. Ponnyn TRAVADE snällt bredvid matte för att hinna med. Men stapplig. ABSOLUT inte värsta sorten men tydligt aj aj i fossingarna. När den stod rakt upp och ner stod den normalt, och som sagt 'pigg och glad'. Den avlivades efter röntgen, svåra hovbenssänkningar på alla fyra hovarna. Nu hade den ju mest troligt haft betydligt ondare hemmavid då den just 'legat mycket i hagen' och så, men ändå. Att den frivilligt travade är ett mirakel/mysterium.

Det hela är lite motsägelsefullt. Fånghästen har ont, tydligt genom hälta, puls, varma hovar. Allmänpåverkad. Men är inte dessa symtom mer kopplade till inflammationen och den akuta fasen - inte primärt skadan på lamellerna?

Så har väl i alla fall jag tänkt. Att smärtan kommer FRÄMST av skadade lameller och avskiljningen från hovkapseln. Men eftersom era hästar verkar ha ganska lindriga lägesförändringar så spinner jag vidare på det.

Lägesförändringar syns först under den "kroniska" fasen eller rehabliteringen Kan det betyda att lägesförändringar kanske inte uppkommer i den akuta fasen utan snarare uppkommer pga. den akuta fasen (inflammationen).
Akuta fasen = Smärta mm. pga. inflammationen?
Kroniska fasen = Stapplighet, stumhet pga. lägesföränringar och/eller skadad lameller?

Det här kanske är självklarheter för er med erfarenhet av fånghästar. Men jag har i alla fall lärt mig något iom. era berättelser.

När man ser första symptomet har ju iofs fånganfallet pågått upp till 48 h.

Jag vet inte hur fort som snabbast en lägesförändring kan uppstå, men 48 h efter första symptom (dvs säg upp till 96 h efter anfallsstart) så kan det ha skett radiologiskt påvisabara lägesförändringar.

Dvs hovbenet kan släppa och sjunka och/eller rotera även under det vi kallar 'akut fas'.

(Skrev ett längre mycket bättre inlägg nyss men det försvann i en av bukes oändliga 'nu gick servern och la sig')

Senast ändrad:

Men eftersom era hästar verkar ha ganska lindriga lägesförändringar så spinner jag vidare på det.

Nej, min hade INTE lindriga lägesförändringar. På ena fram hade hon 15 graders rotation. Enligt min vet sägs gränsen för att få tillbaks en "ridbar" häst gå vid 11 graders rotation... Hon hade också en sänkning, vilket ofta har en ännu sämre prognos. Det var på vänster fram som det var värst, och det är också den hoven som syns på röntgenbilderna. Höger fram var det "bara" 10 graders rotation på. Men, som jag tidigare sagt, med en väldigt duktig hovslagares hjälp så gick det bra ändå :bow:!

Nej, min hade INTE lindriga lägesförändringar. På ena fram hade hon 15 graders rotation. Enligt min vet sägs gränsen för att få tillbaks en "ridbar" häst gå vid 11 graders rotation... Hon hade också en sänkning, vilket ofta har en ännu sämre prognos. Det var på vänster fram som det var värst, och det är också den hoven som syns på röntgenbilderna. Höger fram var det "bara" 10 graders rotation på. Men, som jag tidigare sagt, med en väldigt duktig hovslagares hjälp så gick det bra ändå :bow:!

Nej, just det. Inte din.
Men om jag får fråga - har din friröntgats efter? Det kanske du skrivit som jag missat.
Och, hur lång var rehabiliteringen?

Kan inte sluta tänka på den där shettisen du berättade om. Usch. Tappra lilla stackare!

(OT för just den här frågan, men min L har alltså INGA lägesförändringar och har inte haft, dvs inte ens lindriga)

Och ja, den där stackars shettisen sitter kvar i hjärtat. Mycket för det där med 'det är ju bara sällskapsponnyn'. Med betoning på bara... Förstå vad den måste genomlidit i det 'tysta', och sen som du säger, sån tapper liten stackare.

Jag får inte riktigt kläm på rehabfrågan.
Var på klinik förra veckan och fick ett svävande svar av vet. som inte vill att hästen rör sig för mycket men skall samtidigt röra sig lite under kontrollerade former.
Han rör sig obehindrat men sätter i framhovarna med trakten först. Ingenting jag ser men enl. vet.
Ingen puls på 7-8 veckor.
Jag förstår att vetrinären är försiktig med hur han skall behandlas då hon inte vet hur hagarna ser ut samt hur hästen beter sig i större hage.
Det är nu 10 veckor sen anfallet och inga förändringar som syns på röntgen.
5 veckor box, 5 veckor liten hage på dagen.
Hästkraken är grymt uttråkad så jag har uppgraderat utevistelsen med en dubbelt så stor hage med ett hästsällskap ett par timmar på em.
Problemet med den vanliga hagen är att den är så bergig och kuperad.
Vad kan hända i hoven om han går i stora hagen blir det för stor påfrestning?
Tar rehabiliteringen längre tid eller kan det gå helt åt skogen?

Uppenbarligen hade din häst ont, så det var inte ett lindrigt fall. Jag uttryckte mig lite otydligt och tänkte på den lindriga lägesförändringen.

Men då tycker jag i ditt fall kan man ju dra slutsatsen att smärta inte är kopplat till allvarlig lägesförändring. Tack och lov, får man väl säga. Smärta går ju ganska lätt att medicinerar bort. Rehablitering av lägesförändringar tar längre tid.

Hon hade nog en ganska allvarlig lägesförändring eller ngt mitt emellan i alla fall, tyvärr.

Det går ju inte att bota ett anfall, bara lindra smärtan.

Jag har nog förstått det som att det är inflammationen och upplösningen av lamellerna som gör ont. Det är då vi ser anfallet. Sedan kan det nog ta olika lång tid fram till lägesförändringarna beroende på hur stor del av lamellerna som går sönder, hur snabbt det går (ex hur många matrixspjälkande proteiner som aktiveras), belastningen på hoven, hur annan stödjande vävnad "håller emot" osv.

Ett fånganfall kan verkar kunna starta på flera olika sätt och det bestämmer nog delvis hur allvarligt det blir.

En intressant fråga är hur hovens ursprungsform påverkar utfallet:
box-foot.gif

eller

triangle-foot.gif

Eller hur? Bara en tanke......

Rolle
IpL

Hon hade nog en ganska allvarlig lägesförändring eller ngt mitt emellan i alla fall, tyvärr.

Det går ju inte att bota ett anfall, bara lindra smärtan.
Nog:confused:

Det finns ju en skala för lätt, måttlig o grav. Antal grader.

Man kan häva anfallen via magen o lindra genom att kyla hovarna- kapillärerna drar ihop sig o tar inte emot mer toxiner. Halv fasta är samma som används vid andra kolikfall.
För det är ju uppenbart att ngt har hänt i mag/ tarmsystemet-metaboliken.
ett klassiskt fånganfall där hästen har ett allvarligt anfall o t o m står i fångställning är ju ett solklart fall. Så jo. vets rekommendationer på att fasta ngt är nog klokt.

däremot så kan fångkänning vara riktigt diffust, men gemensamt är att de går lite mer försiktigt än i vanliga fall- som min. Kände ju det direkt när jag satt upp.

jag beskrev detta för min vet flera ggr o vid klinikbesök så var den OK- fram- troligen jämnhalt. Ngn klinikhovis fanns ej.

Den hade i samma veva SI-led problem o när det blev fixat 2 dagar senare var den mkt bättre.

Så för ägare utan fångerfarenhet är ett solklart fall nästan att föredra- inga tvivel om diagnos.

Nog:confused:

Det finns ju en skala för lätt, måttlig o grav. Antal grader.

Man kan häva anfallen via magen o lindra genom att kyla hovarna- kapillärerna drar ihop sig o tar inte emot mer toxiner. Halv fasta är samma som används vid andra kolikfall.
För det är ju uppenbart att ngt har hänt i mag/ tarmsystemet-metaboliken.
ett klassiskt fånganfall där hästen har ett allvarligt anfall o t o m står i fångställning är ju ett solklart fall. Så jo. vets rekommendationer på att fasta ngt är nog klokt.

däremot så kan fångkänning vara riktigt diffust, men gemensamt är att de går lite mer försiktigt än i vanliga fall- som min. Kände ju det direkt när jag satt upp.

jag beskrev detta för min vet flera ggr o vid klinikbesök så var den OK- fram- troligen jämnhalt. Ngn klinikhovis fanns ej.

Den hade i samma veva SI-led problem o när det blev fixat 2 dagar senare var den mkt bättre.

Så för ägare utan fångerfarenhet är ett solklart fall nästan att föredra- inga tvivel om diagnos.

Vad du menar med första raden har jag ingen aning om.

Sedan antar jag att det är Obelskalan du menar? Den har ingen direkt koppling till röntgenbilderna utan utgår från hästens rörelsemönster. enligt den hade hon inget lätt anfall.

Om man ska häva anfallet helt gnm kylning, vilket är det enda vet bevisade sättet att helt stoppa ett anfall, så bör man börja innan synliga tecken på anfall och kyla oavbrutet dygnen runt. Jag kylde så mkt jag kunde för att försöka bromsa det så mkt som möjligt. Det har jag sedan gjort vid ett par senare tillfällen som OBS inte har varit nya anfall utan bara lite så där ifall att.

Att fasta en häst med fånganfall startat av rubbad tarmflora verkar inte särskilt klokt - inte för mig i alla fall.:crazy:

Nu är det ju så att om en häst får ett fånganfall utlöst av för höga insulinhalter i blodet så kan dessa insulinhalter troligtvis starta ett anfall som enda utlösande faktor. Dvs tarmen behöver inte vara påverkad och då lär man inte få stopp på anfallet gnm att försöka göra ngt för tarmen. det är säkert bra att se till att tarmen mår bra ändå så att inte anfallet blir värre.

Men det räcker inte som enda åtgärd utan man måste se till att minska socker och stärkelse (och fruktan) innehållet i fodret. Man kan alltså behöva byta foder. Men jag vet att inte alla tror på detta här på forumet, inte axel i alla fall.

Nej, just det. Inte din.
Men om jag får fråga - har din friröntgats efter? Det kanske du skrivit som jag missat.
Och, hur lång var rehabiliteringen?

Nej, hon röntgades i februari -09, april -09 samt juni -09. Efter det så lyssnade jag på min hovslagare, och eftersom hästen var symtomfri och hovslagaren tyckte att hovarna såg väldigt fina ut så röntgade jag aldrig igen.

Rehabiliteringen blev ungefär ett år. I augusti -09 kunde hon skos med vanliga skor igen (det kändes som ett STORT steg i rätt riktning!) och i november -09 fick jag klartecken att sätta igång hästen försiktigt. Men jag hann inte sitta på henne många gånger förrän det blev stelfruset och knöggligt, och den egentliga igångsättningen skedde inte förrän i mars -10 (om jag inte minns fel).

Ok! Tror du det hjälpte att han kortade tån? Var hästen skodd och skoddes om? Visade din hästen kraftiga symtom? Har hovarna röntgats efter diagnosen?

Nja, han kortade tån väldigt måttligt, skodde om hästen. Då visade hon inga symptom alls, är inte röntgad.
Någon vecka senare kom ordinarie hovis och hon kortade tån mer , tog ganska mycket av sulan, och eftersom hästen då visade ganska rejäl smärta, var det tydligt att detta hjälpte.
Bara en vecka senare symptomfri, efter byte från finadyne till butta, som tog direkt. Förstår inte varför vet envisas med finadyne?

Finadyne och butta är båda NSAID, dock olika ämnen. Det lilla farmakologi jag läst så vet jag att båda hämmar samma inflammationsmediatorer, men på olika sätt.

Ungefär som Ipren och Magnecyl, för oss.

Varför veterinär väljer den ena framför det andra gissar jag har med biverkningar, karens och läkemedlets nedbrytning att göra.

Rent teoretiskt är båda inflammationshämmande och smärt"hämmande". Men den ena kanske är mer effektiv mot inflammationen och den andra effektiv mot smärtan. Kanske på individnivå?

I ditt fall så sa hovslagaren fång och skodde om hästen som några veckor, skoddes igen och senare fick butta och blev symtomfri. Hur lång rehabilitering blev det totalt?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar