Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

kl

Funderar på att lägga in asp till min ponny(IR) så han har något att pyssla med i hagen,är det någon fara?

kl

Funderar på att lägga in asp till min ponny(IR) så han har något att pyssla med i hagen,är det någon fara?

Finns tyvärr inget säkert svar på den frågan.

Men jag och flera med mig har utan att drabbats av problem lagt in sly att gnaga på i hagen. Det finns dock tyvärr inga garantier, men det VERKAR vara riskfritt om man håller sig till vettiga trädslag.

(Jag har gett lönn, asp, sälg och alm)

KL

Vet inte om så många följer tråden längre men är det någon som har använt Easyboot glove under rehabiliteringen och har några erfarenheter att dela med sig av angånde det? Ponnyn rör sig bra i boxen men det är för hårt ute än så länge - även på plogad slät väg - och jag funderar på om Glove-sulan är lika hård eller om den skulle upplevas mjukare av hästen? Fortfarande är det mer frågan om kontrollerade :angel: promenader än om hagvistelse för hon skulle förmodligen springa av sig hovarna oavsett vad de är skyddade av om jag släppte ut henne nu. Jag har fått inse att sjukhage inte är ett alternativ för denna ponny för tyvärr har hon utvecklat ett beteende som är ett mellanting mellan rodeohäst och elvisp i boxen så fort något ska hända i stallet (trots boxkompis) men just det tycks ändå gå förhållandevis bra (vi försöker ju undvika det så gott det går ändå, förstås) tack vare tjock bädd, hovarna är inte varmare efteråt.

Är det någon som har någon teori om Glove? Jag vet att det finns en för rehabilitering men jag tänkte fortsätta använda den vid ridning sedan också. Vi har 20 minusgrader just nu, påverkar det materialet :confused:?

Jag har just köpt glove till min fånghäst. Han går med dem och tunna iläggssulor i hagen. Jag har tidigare använt easyboot epic som rehabsko, där kan man få i tjockare sulor. Båda fungerar mycket bra. Gummit blir hårdare i kylan men hoven värmer något så den blir inte stenhård. Han rör sig mycket bra i glove och sprang förra veckan i dem på undersöknningen hos veterinären, som tyckte att det skyddade hovarna perfekt nu efter fång under rehab, när det är hårt ute.

Min häst fick fång på nyårsdagen.
Jag tycker det finns så mycket motsägelsefulla rehab planer på nätet.
Mest extrem var att dra skorna och släppa ut hästen igen på lösdrift med fri tillgång på hö. Absolut ingen boxvila samt tvinga hästen till att röra sig i hagen och gå promenader varje dag.:mad:
fick agrias fång broschyr vid 1:a vet besöket på nyårsdagen men själva rehabiliteringen står det inte så mycket om.
Sen finns det massor av andra bättre men ändå skiftande förslag.
sko eller inte ?
Hur farligt är det med hårt underlag nu när hästen rör sig obehindrat.
Min häst är nu ute 8 tim dag i sjukhage där halva hagen är täckt med gummimattor och halm, resten används som toalett.
Men det är ju hårt att gå till och från hagen.
Sen har han gått i paddocken 20 min när jag kommer till stallet så att han rulla sig och gå runt lite.
Vi ska på återbesök till kliniken om ett par veckor så får vi se vad dom säger om fortsatt rehab.
När vi var där för 3 veckor sen så var liten sjukhage ok enl vet.Något om hårt underlag sa dom inget om inga direkt foderanvisningar heller så nu har vi gått upp till samma mängd hö som han hade förut. Han blev också skodd då och det syntes inga förändringar på röntgen.

Jag vill att de ska kunna röra sig obehindrat på det underlag de vistas på och det varierar ju med vart i processen de är. Denna är väldigt mycket mer yr i hättan än de jag tidigare haft med fång (en foderrelaterad och två belastningsrelaterade på 3 olika djur) och det gör det svårare eftersom hon inte är försiktig alls och det är svårt att övertala henne att ta det lugnt. Första turerna vi gick innebar att hon fick stå på box igen en vecka varje gång innan jag fattade riktigt hur yr hon var (köptes i höstas), och då var det turer på kanske 300 m. Första 250 m svävade hon fram, de sista (när hon landat mentalt) hade jag velat haft helikopter. Sådana bakslag har jag inte råd med, det jag lärt mig är att det är jätteviktigt att det läker som det ska, det tar tillräckligt lång tid ändå. Vi har haft tur ändå och det har lagt sig fort men bootsen borde göra det lite säkrare ändå tycker jag.

Om din häst inte blir sämre låter det som om han tål den rehabilitering ni gör, skulle jag säga. Jag bantar min, hon hade blivit för tjock, men jag längtar tills hon kan börja röra sig lite så att hon förbränner mer.

Han rör sig helt obehindrat med, och något mer försiktigt eller lite öm utan boots. Hagen är mycket ojämn och hård, utom i lösdriften och just utanför. Veterinären tyckte det är bra att man får jämnare och mjukare mot sulan då den är "som ett blåmärke efter fång". Det var min tanke från början men kul att hon också såg det så ;-)

Delvis KL.
Hur länge har ni fått höra att det ska gå efter det hästen är symptom/smärtfri tills man kan börja promenera med den? Får så olika svar av vet o hovslagare.

Delvis KL.
Hur länge har ni fått höra att det ska gå efter det hästen är symptom/smärtfri tills man kan börja promenera med den? Får så olika svar av vet o hovslagare.

Min klinikveterinär, vars råd jag följt, ville inte se promenader förrän han varit ute i stor hage utan besvär i 4 v.

Först boxvila tills helt symptomfri utan medicin på box. Då fick han kvarstå i boxen några veckor. Sen boxhage ute i 4 v, följt av liten sjukhage 4 v, sen paddockstorlek på hage 4 v, och sen stor hage 4 v. Därefter börja promenera.

Det viktiga var att han inte reagerade på någon förändring. Dvs om han när han kom ut i boxhage fick puls eller andra symptom, backa och tillbaka till boxvila och 'börja om', dvs symptomfri där ett par v, sen ut i boxhage.

Jag fick 'backa' en gång, när han gick från sjukhage till paddock, då fick han lite puls och jag ställde tillbaka honom i sjukhage och så fick han stå där X veckor till tills symptomfri, sen nytt försök och då gick det bra.

Men det är väldigt olika råd från olika veterinärer, det enklaste är nog att hitta en veterinär man har förtroende för, litar på och som har sett hästen och följa dess råd. Efter en dubbelkoll att de verkar vettiga då, iom att alla veterinärer inte är insatta i fång.

Sen, det kan gå precis hur bra som helst om man gör 'allt fel' med, det som gör det så svårt. Du kan hitta folk som rekommenderats att släppa ut från dag ett, som gjort det och det gått kanonbra. Och folk som tagit det fint och försiktigt och där det gått åt skogen.

TILLÄGG: Min fick fång i slutet av juli. Så när han fick börja komma ut i boxhage osv, så det var bra underlag. Med det underlag som är i stora delar av landet nu (påfruset knöggel) skulle jag tro även min veterinär rekommenderat promenader på bra underlag föra att stå i hage med knöggel. Så man får ju se till omständigheterna med.

Här är 2 bilder på min unghäst som fick fång sept förra året. Hon går fortfarande i sjukhage. Måste ha skor på sig då hon ömmar väldigt annars. Hovbensrotation/sänkning på båda fram.

fnghov2.jpg

fnghov.jpg

Delvis KL.

Det beror ju helt på hur sjuk/dålig hästen blev. Om den fått någon rotation/sänkning av hovben mm. Jag ska börja promenera med min nu (efter ca 20 veckor) men tyvärr har vi så mycket is att det inte går än. Min häst måste ha skor med sula på sig fram annars ömmar hon då sulan är väldigt känslig.

Min hade inga sänkningar och inga rotationer kanske ska tilläggas. Konvalescensen blir ju betydligt längre om de har det.

Delvis KL.
Det är ju från fall till fall o beroende av hur stora komplikationer den har som avgör rehab.

Här är 2 bilder på min unghäst som fick fång sept förra året. Hon går fortfarande i sjukhage. Måste ha skor på sig då hon ömmar väldigt annars. Hovbensrotation/sänkning på båda fram.

fnghov2.jpg

fnghov.jpg
Det ser ont ut- att den är svullen ovanför de två staserna- fång anfallen.

På Strömsholm raspar man tåväggen rak- från den nedersta stasen.Att hela hoven följer den vinkeln som den övre biten ner till övre stasen har.

annars blir det den konvexa bågen som din nu har.

Det kanske ser svullet ut på bilden men det är inte svullet. Hon har bara haft 1 anfall. Ränderna är tiden mellan hon va dålig, i ca 4 veckor. Ang att raspa ner väggen går inte just nu då hon måste ha skor på sig. Jag har en väldigt duktig hovslagare. Hon jobbar på klinik ibland och med en fång-speciallist.

Kl
Skriver här då jag inte fick någon respons på min trådstart och hittade denna tråden istället.

Vilket ger bäst effekt egentligen av bakjäst och probimin? Jag kan inte hitta någon forskning som tyder på att probimin ska vara så bra och ge den effekt tillverkaren säger men jag kanske har letat dåligt?

På bakjäst finns det ju forskning som säger att det kan motverka fång om den är foderrelaterad men trots ett paket om dagen har vår ena häst tyvärr fått fång och veterinären gissar på att han har blivit IR. Inga prover är tagna ännu då det är så färskt att det inte är aktuellt just nu.

Det kan också vara överbelastningsfång då han strax innan hade en hälta på ett framben. Han var friskförklarad efter drygt två månaders vila (metacam i tio dagar med boxvila sedan vila i liten hage) och vi satte igång att skritta och hann skritta i två veckor och sedan blev han ofräsch igen. Egentligen inte riktigt halt men han gick inte som han skulle och detta konstaterades att det var fång Han hade inga typiska fångsymptom, kalla hovar utom en kväll två dagar innan det slog ut riktigt då de var lite ljumna och samma dag som det blommade ut fick han fångnacke och började sätta i bakdelen på hoven först, alltså dubbelslag. Fortfarande ingen ökad värme i hovarna. Ingen fångställning förren hovslagaren kom (samma dag som det upptäcktes) och skulle fångverka honom.

Är det ens någon ide att köpa probomin i det här läget eller ska jag bara fortsätta ge honom bakjäst, försöka få ner honom i vikt och hålla tummarna? Han är bra i magen och har inte haft någon märkbar obalans på flera år. Han är i dagsläget något överviktig pga av vilan då tyvärr det mesta av hans ridmuskler har omvandlats till fett.

Vad jag har förstått är probimin och bakjäst samma sak, i alla fall den delen av probimin som är verksam eller hur man nu uttrycker det. Båda innehåller samma jästsvamp Saccharomyces cerevisiae. Det finns flera studier som visar att den gynnar mikrofloran i grovtarmen. (Jag har nog inte läst ngn studie om effekten just vid fång, det är kul att det finns sådana) Men det är nog ganska så säkert att man kan tänka sig att den kan vara bra vid ett fånganfall som orsakas av en störd tarmflora.

Sedan innehåller probimin en del annat också. Jag gav det till min fånghäst för några år sedan, nu har de ändrat produkten lite. Men när jag fick reda på att det var i stort sett samma som bakjäst så övergick jag till jäst i stället.

Men efter din beskrivning så verkar det som att din häst kan ha fått fång pga insulinresistens. En sådan häst borde kunna få fång utan att tarmfloran slås ut. En IR häst kan ha mkt höga insulinhalter i blodet och detta tillstånd kan utlösa ett fånganfall.

I så fall blir den inte bättre av att äta jästsvamp. Men jag hade definitivt gett den det i förebyggande syfte så att inte tarmen också blir påverkad.
Men om den är IR så måste insulinhalten sjunka i blodet. Det gör den om man minskar andelen socker, stärkelse (och troligen fruktan) i fodret till minsta möjliga, bantar den så att ev fettdepåer försvinner och motionerar den.

Motion ökar cellernas förmåga att ta upp sockret och det räcker med lite motion för att få den effekten. Nu kan man ju inte motionera en häst som nyss har haft fång.

Tråkigt med din häst! Jag tycker att fång är en fruktansvärd sjukdom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar