Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

KL

Det har ju pratats en del om blötläggning av hö och urlakning av sockerhär tidigare, men jag får erkänna att jag inte har varit jätte aktiv i dom diskussionerna eftersom det inte har varit aktuellt för mig.

Det känns däremot som att det blir aktuellt nu ett tag framöver tills jag har hittat nytt hö.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det rent praktiskt - särskild på morgonen.
Hur har ni andra gjort?

Struntat i att blötlägga ett mål om dagen?
Blötlagt och gjort i ordning på kvällen innan, samt hängt på tork uder natten?
Eller låtit höet ligga i vatten hela natttan?

Någon som vet hur mycket socker som faktisk urlackas?

Ang hur mycket socker, så mellan 0 - massor med procent. I genomsnitt 30%, men tyvärr så kan det lika gärna vara noll procent man lakar ur. Så mkt trubbigt verktyg, däremot skadar det ju inte sas med blötläggning, för sockerhalten.

Här hos oss blötlägger vi två ggr/dag. På förmiddagen blötlägger vi det hö som ska användas under dagen. På eftermiddagen blötlägger vi natthöet + det hö som ska ges på morgonen dagen efter. Det hänger sedan på tork i sina hönät tills det används.

Tack.

Jag har för mig att någon skrev att det inte var bra att låta det hänga, när det var blött, pga svamp, mögel etc. Men ni har alltså inte haft bekymmer med det då? Då borde jag kunna blötlägga morgonhöet på kvällen och låta det hänga under natten.

Vist var 2x20 min du blötla?

Det verkar som att det hjälper, trots att jag bara har gjort det en gång hittills.
Men hoppas att hitta annat hö snart, för det är lite bökigt och inte så bra om man ska ha hjälp av andra ibland, då vill man ju gärna göra det lätt för dom.

Jag har för mig att någon skrev att det inte var bra att låta det hänga, när det var blött, pga svamp, mögel etc. Men ni har alltså inte haft bekymmer med det då? Då borde jag kunna blötlägga morgonhöet på kvällen och låta det hänga under natten.

Det är säkert bättre att INTE låta det hänga över natten, men det har fungerat för oss länge nu, så jag antar att det är okej.

Vist var 2x20 min du blötla?

Vi brukade göra så, men nu har vi övergått till att blötlägga i en timme i stället. Alltså utan vattenbyte. För oss verkar det inte göra någon skillnad.

Hur fungerar h*n? Rider du på som vanligt/promenadhäst/eller bara sällskapshäst? Inte ens det?

Min häst hade det på båda fram. Hon fick det i ett fånganfall för snart två år sedan. Ett år efter anfallet var röntgenbilderna som på en normal häst (även om just sänkningar nog kan vara lite svåra att se så hade i alla fall det allra mesta gått tillbaka). Då började jag rida henne igen.

Idag rider jag henne som vanligt även om det har blivit mest skogsridning så är vi i full gång igen. Hoppning har jag bestämt mig för att avstå ifrån, delvis pga att jag inte känner det som viktigt själv.

Det gick alltså att få igång henne (så här långt) men vägen dit var lång och inte helt enkel.

När kan man börja promenera med hästen?
Anfallet var i maj/juni och sen hade hon en liten dipp i slutet av juli, men inget allvarligt anfall. Inga förändringar på hovbenet.

Shettisen går fortfarande i sin lilla tråkiga hage (1/3 av paddockstorlek ca). Hon har inget sällskap i hagen, men ser de andra hästarna hela tiden. Det känns som hon är lite deprimerad. Svårt att förklara, men hon gnäggar inte längre när man kommer och ser lojj och allmänt "ledsen" ut.

Och sen en fråga om hennes hovar. Hon har en rejäl fångrand ca 1,5 cm ner på hoven. Och sulan är väldigt ojämn. Är det vanligt att den blir det?

Hovarna på min fånghäst har i stort sett varit normala hela tiden även om det har synts en fångrand men ingenting på undersidan.
Jag antar att den är röntgad för att konstatera icke hovbensförändringar?

I så fall hade jag börjat gå pyttesmå promenader och haft stenkoll på pulsen, får hon puls som inte genast går ner har hon överansträngt sig.

Men den ojämna sulan gör i alla fall mig orolig, ursäkta. På vilket sätt är den ojämn?

Hon är röntgad på mantorp atg klinik för ca 1 månad sen.

Det är dags för hovslagaren att komma ut, hon kommer på måndag och borde eg kommit för minst en vecka sen då henne shovar växt en hel del sista 2 veckorna. Sulan är inte jämn.. jättesvårt att förklara... ojämn helt enkelt.
Det var den på min islandshäst jag hade förut också som hade haft fång. Hon var också u.a på röntgen. Den blir liksom tjockare längre fram på hoven.

Hur fungerar h*n? Rider du på som vanligt/promenadhäst/eller bara sällskapshäst? Inte ens det?

Min häst är fortfarande under igångsättning, kan man väl säga. Hon har precis varit hos ET med snett bäcken, så jag börjar om lite grann igen. Jag har ridit en del än så länge, plus på sistone promenerat väldigt mycket med henne. Pigg och glad häst som verkar må väldigt bra... :) Det är inte, och kommer inte att bli, någon tävlingshäst så om hon bara håller för lite enkel promenadridning är jag nöjd.

Mitt sto fick ju anfallet för flera år sen,troor det var 2003 kanske? Hovbnssänkning bägge fram,men mest höger. Vart behandlad efter alla dess regler med vila m.m. Fick sedan så gott som bara stå/promeneras ett par år,sen så var hon bort till en som promenadred lite då och då,sen till en som hade henne som sällskap,sen tillbaka till lite prommenadridning,och nu hos mig som så gott som bara prommenadrider,men har nu börjat "kräva" lite av henne,och hon känns fräschare än nånnsin.

Därav min undran hur pass mycket man kan rida en häst med dessa "skador"? Hon har aldrig haft puls,eller varit varm i hovarna,hon kan få tokrejs i hagen,och galoppera i full fart,läääänge,snabba vändningar,tvärnitar,m.m,och känns alltid jättefin i fötterna efter. Jag är väldigt noga och känner efter puls/värme varje dag,och både före och efter ridturen de dagar jag rider. Jag hoppar alltid av och går i branta/långa backar,då jag fått för mig att det sliter mycket,och vi hoppar aldrig några hinder eller så.

Hon tycker det är så roligt nu när vi böjat trava lite mer,och t.o.m tagit nån galopp ute,men jag kan endå inte släppa att TÄNK så har/får hon ont!
Eller kan man "lita" på pulsen efter? Är det bara att rida på så länge hon känns bra,alltså absolut fortsätta ta det lugnt,men iaf lite mer tempo än att skritta på i skogen,och ta nått snabbpass på ridbanan?

Har inte haft fång någongång alls efter det där 2003.

Hon är förövrigt helt "ren" på röntgenplåtarna på alla fyra ben,så det är "bara" det här.

Senast ändrad:

Helt spontant, utan att ha vare sig ha den kunskap en hovslagare eller veterinär har, tycker jag att det låter som om din häst är fullt återställd från sitt anfall och sänkningarna. Det var ju många år sedan, och det verkar ju på dig som om hästen mår prima :)! Min åsikt (och nu är det ju bara vad jag tror) är att du nog kan rida hästen helt "normalt" om du inte har funderingar på att, t.ex, hoppa några gigantiska höjder.

*kl*

Min är sämre igen. Skulle ut å romenad och då drog hon sig till gräskanterna. Hon har varma hovar, ingen puls och vänder bra.

Vi har sista 2 veckorna börjat introducera årets höskörd för hästarna. Blandar det med fjolårshöt som dom ätit innan, men det är det enda jag kan tänka mig hon blivit sämre av. :confused: Inget annat har ändrats. Jo, hon får mer hö nu och mindre halm (hö 3 ggr/dag mot 2 ggr innan och 1 gång halm). Men hon är inte tjock alls. Lite bukig, men det beror väl på att hon ätit mycket halm i sommar och noll motion. Revbenen känns tydligt.

Hur påverkas hästarna av betfor? Hon får det och har fått det hela sommaren med loppfrön (känslig kolikmage) och mineraler.
Ska jag testa att ta bort betforn och blötlägga höt?

Jag vet inte hur vi ska göra annars. Vi har bara lite fjolårshö kvar och det kan hon inte äta hela hösten.
Tyvärr har vi inte fått analysen än på nya höt. Brukar sockerhalten i höt stå med på den?

Du måste begära sockeranalys 'särskilt', ingår inte i grundpaket.

Lakar du ur sockret ur betforn/är den melassfri?

Tack för svar. Inväntar analysen från höbonden vi köpt höt ifrån, antar att han inte gjort en speciell sockeranalys :(
Men hur effektivt är det att blötlägga höt? Minskar sockerhalten mycket?

Laka ur? Menar du vattna mycket och hälla bort vattnet? Isåfall nej... vattnar förvisso mycket men häller med det i krubban.

Kan du förklara för mig varför alla ska göra en sockeranalys- på foder man redan köpt?

Du vet inte hur mkt som försvinner vid urlakning beroende på tillvägagångssätt.

Det torde vara bättre att köpa ett hö med lagom energinivå o blöta det är så man ganska safe.

Hö är trots allt säkrare kort för fångbenägna hästar än silage.

Min vet sa att ponnies ska äta halm som basföda o sen komplettera med hö o de ska RIDAS. Dennas ponnies klarar av att gå på bete o hoppa MSV.

Här ska alla äta bästa tänkbara, bära munkorg o sen bara få upprepade konvalecsenser- utan att ha gjort ngt överhuvudtaget.

Börja i rätt ände! Välfärdssjukdomar har folk fört över även till hästarna.

Hur många topptävlingsponnies får fång?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit