Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jo Micke brukar be den ordinarie hovisen ta kontakt för råd.

Jag chansade inte utan bad honom verka o sen sko på Återbesöken.

Det är farligt att sitta och döma människor och taskigt att ge dem dåligt samvete och säga att de orsakat sin häst ohälsa och sjukdom genom att släppt på bete för tidigt med mera. Inget konstruktivt kommer ut av det!!!!!!

Jag känner till halvblod som fått fång i februari och som ätit av samma lager hö som under tidigare under vintern.

Min ena ponny har haft fång och är numer symtomfri sedan fem år. Men jag har valt att betrakta stoet som en ponny i riskzonen för fång och hon får inte beta. Hon står på proteinfattigt hö och får bara mineral och b-vitamin (vid fällning och päls sättning). Det fungerar för henne så jag har funnit rätt lösning för just den hästen.

Du får prova dej fram till det som fungerar för din häst och lilta på din magkänsla och ditt öga. Du känner din häst och är den som ser den varje dag.

Belastningsfång kan hästar få genom att gå på hårt underlag och utföra ett arbetspass.

Förlossningsfång kan stoet få om efterbörden efter fölningen inte släpper helt och hållet eller om efterbörden dröjer med att stötas ut.

Sedan är det faktiskt så att inte veterinärer heller vet varför våra hästar får fång alla gånger. Studier görs på vildhästar i Australien och Nya Zeeland där man avlivar hästar som vi gör med våra älgar och rådjur. Man har visat att även vilda hästar har fång. Däremot är det inte tillåtet att framkalla fång på hästar enligt svensk djurskyddslag och kunna se hur och varför i detalj fång uppstår på grund av att fång är så smärtsamt.

Rådjur och älg får också fång. Men det är inte lika kännt.

Så lita på din instinkt och känn dej för vad det gäller dej och din häst.

KL mig själv...

Läste lite "bakåt" i inläggen här och såg att du varit på Strömsholm i mars med rotationer 10,5 och 8,5 grader (var det fram, bak eller båda delar?), och att hästen ev hade ett mindre anfall i början av juli. Har den skotts på Strömsholm någonting alls? Har din nuvarande hovis varit i kontakt med hovslagare där?

a dem ville inte sko honom på strömsholm för han gick tillräckligt bra utan beslag. Men de verkade honom där efter röntgenbilderna.

Han fick skor i mitten av sommaren. Innan dess var han utan skor.

Det är farligt att sitta och döma människor och taskigt att ge dem dåligt samvete och säga att de orsakat sin häst ohälsa och sjukdom genom att släppt på bete för tidigt med mera. Inget konstruktivt kommer ut av det!!!!!!

Hjälp var detta till mig! Hoppas du har tryckt på fel knapp!

Hon står på proteinfattigt hö och får bara mineral och b-vitamin (vid fällning och päls sättning). Det fungerar för henne så jag har funnit rätt lösning för just den hästen.
Proteiner är inte en fångframkallande orsak och det är viktigt att hästar får proteiner. B.vitaminer hjälper inte mot pälsfällning/sättning utan det är viktigt med proteiner hela året. Det har jag fått lära mig på föreläsningar på SLU.

Annars håller jag med dig på ett sätt att har man hittat ngt bra för en fånghäst bör man fortsätta men din behöver uppenbarligen mer proteiner.

Du får prova dej fram till det som fungerar för din häst och lilta på din magkänsla och ditt öga. Du känner din häst och är den som ser den varje dag.

Jag hoppas att jag har koll på läget med min fångponny - säker kan man ju aldrig vaar förstås.

Sedan är det faktiskt så att inte veterinärer heller vet varför våra hästar får fång alla gånger. Studier görs på vildhästar i Australien och Nya Zeeland där man avlivar hästar som vi gör med våra älgar och rådjur. Man har visat att även vilda hästar har fång. Däremot är det inte tillåtet att framkalla fång på hästar enligt svensk djurskyddslag och kunna se hur och varför i detalj fång uppstår på grund av att fång är så smärtsamt.

Jag känner inte till svenska lagar men vet att man utomlands gör studier på hästar där man framkallar fång. det är def inte så att man bara studerar vilda djur. Det skulle inte kunna säga så mkt som kontrollerade studier.

Har inte sett något sånt här så vet inte vem du svarar till men...
Om man släpper tidigt etc, är det verkligen fel att påtala att det
kan vara en orsak? Det är ett diskutionsforum och man måste tänka till lite
när hästen fått fång för att veta om man kan ändra något för att hindra fler anfall.

Fånghästar ska INTE ha mindre protein än "friska hästar".

KL

tänke lägga upp lite bilder på min isis hovar hur de ser ut nu. Fick ju fång i mars.

Nu är han smärtfri och "symptomfri" har skor och även sulor fram.
står dock i vila fortfarande i mindre sjukhage utan gräs.

fram

31479720.jpg

31479722.jpg

bak

31479749.jpg

Här är min ögonsten
31479772.jpg

helkropp
31479768.jpg

fler bilder finns här
http://www.pixbox.se/pic_show_id31479852.html

Hej
Jag är glad att din häst mår bättre men din häst har sjukt dåligt verkade och skodda hovar !!!!
Det är på tok för höga trakter. Det ger stor påfrestning på leder och hovben att den går med så branta hovar.
Byt hovslagare!
Att den går med sådana hovar gör också att risken för rotation vid ny fångkänning är mycket större.
Se gärna hur man ska återställa en hov som denna på
http://www.johnthevet.com/publication.php
Den prickade linjen i bilden till höger på sidan visar hur man ska återställa vinklarna.
Vill inte skrämma dig men det ser inte bra ut med så höga trakter, kommer att ge problem om det inte åtgärdas :crazy:
Lycka till! Din häst ser underbar ut :love:

KL
En tjej i stallet har en fånghäst och den fick det runt midsommar. Hästen går idag med skor + sula och har inte det minsta tecken på att den har haft fång. Han går med stora luftiga steg, och har tom. busat i hagen. Han är inte röntgad då han inte går att lasta/köra. Han är en häst som behöver motion och jag undrar när och hur man börjar rida en fånghäst? Är det förtidigt att börja nu? Är det mjukt/hårt underlag man börjar med? Hur länge ska man rida?

Jag undrar även när och hur man vänjer fånghästar att äta gräs igen, har en hage som det nästan bara växer kamomill i, är det farligt för en fånghäst att släppas ut i den hagen? Är det även farligt för friska hästar att gå i en sådan hage?

Alla dina frågor är väldigt svåra att svara på, nästan omöjliga.

En tjej i stallet har en fånghäst och den fick det runt midsommar. Hästen går idag med skor + sula och har inte det minsta tecken på att den har haft fång. Han går med stora luftiga steg, och har tom. busat i hagen.

En fånghäst i min ägo hade inte fått "busa i hagen" så kort tid efter anfallet.

Han är inte röntgad då han inte går att lasta/köra.

Har man inte röntgat vet man inte om hästen har några hovbensförändringar, och det beror en hel del på det hur lång tid det tar innan man kan rida hästen igen.

Han är en häst som behöver motion och jag undrar när och hur man börjar rida en fånghäst? Är det förtidigt att börja nu?

Omöjligt att säga eftersom ni inte har röntgat, men helt generellt har jag läst att man ska vänta 3 månader efter ett anfall om det inte finns några hovbensförändringar. Det blir för er slutet av september då. Har hästen rotationer och/eller sänkningar kan man få vänta mycket längre.

Jag undrar även när och hur man vänjer fånghästar att äta gräs igen, har en hage som det nästan bara växer kamomill i, är det farligt för en fånghäst att släppas ut i den hagen? Är det även farligt för friska hästar att gå i en sådan hage?

Har ingen aning om kamomill, däremot skulle jag inte låta en häst som haft fång för en såpass kort tid sedan gå i gräshage ALLS. Inget mer gräs i sommar och höst, skulle jag vilja säga.

Hmm ja det lät ju inge bra (svar till alla)
Jag har så svårt för att se vad som är bra och dåligt även om jag försöker lära mig. Jag ska rådgöra med strömsholm igen. Vi ska ju tillbaka dit så då är det nog likabäst att hovisen som är på strömsholm fixar till hans små fötter när vi har röntgat.
*återkommer*

KL
när och hur man börjar rida en fånghäst? Är det förtidigt att börja nu? Är det mjukt/hårt underlag man börjar med? Hur länge ska man rida?

Nu svarar jag utifrån de val jag gjort med min sjuttonåriga fånghäst.
Han fick sitt första anfall förra våren i april med små förändringar i hoven. December samma år visade plåtarna att hoven var på plats igen och kring feb var vi smått igång med igångsättning dvs ca 8-9 månader efter anfallet.
Helt igångsatt och i sitt livs bästa form under april-juni detta år.

Nu har han tyvärr åkt på det en vända till. Vi har röntgat och inga förändringar alls, har varit fräsch hela tiden (reagerat ej på visitertång, ingen fångpuls, ingen stark värme, ej fånggång, etc, bara tappat bjudning vid ridning)varken hemmavet eller klinikvet trodde det var fång men tyvärr var det så. Jag räknar med ett antal månaders vila, lägst okt-nov, med förhoppningar om att kunna ridas kring jul.

Hellre lite för lång vila än att sätta igång hästen för tidigt! :)

Olika hästar har olika smärttröskel. Så på det viset behöver ju inte den smärta de uppvisar att de upplever vara samma sak som hur illa det är ställd. Där är nog en delanledning.

Men sen undrar jag eg samma sak. Min L har HÖG smärttröskel, och han hade ONT av sitt fång, obelgrad 4. Men klarade sig ändå från både rotation/sänkning - till allas förvåning ska sägas. Vi trodde faktiskt alla (jag, hovslagarna, veterinärerna) att han skulle ha 'minst' rotationer. Men icke.

Medan mitt kblsto med EXTREMT milda fångsymptom som vek extremt snabbt, fick rotation och om jag minns rätt en liiindrig sänkning.

ANg vad är mild fång så enda gradering jag hört är den kopplad till akuta stadiet, där det endera anges i obelgrader, eller som mild (obelgrad upp till typ '1.5'), måttlig (obelgrad 2 - 3 ungefär) och kraftig (obelgrad 4 - 5). Aldrig hört ngn veterinär i efterhand så säga mild t ex. Däremot kan ju skadorna efter ett fånganfall skifta oerhört, men det tycks inte alltid gå hand i hand med om det var ett anfall med relativt liten smärtpåverkan/symptom eller ej.

Har inte läst hela tråden. Såg dock ditt inlägg och fetmarkerade ovan. Vad hade din häst för symptom? Hur "milda" var de?

Min lilla ponny fick fång för två månader sen, hon svarade varken på beh. med Finadyne eller Metacam, det enda som funkar på henne är Butta och det fick vi utskrivet senare.

I november röntgade vi hennes hovar av annan anledning, och dessa plåtar visade att hon har en liten rotation sen tidigare, obetydlig enligt vet.

När hon fick fång i juni var vi in på klinik och röntgade igen, ingen förändring, varken sänkning eller rotation.
Hon hade svag puls, ingen värme, reagerade inte på visitertång, men hon kändes stel vid ridning som hon annars inte brukar göra.

Vi har inte haft henne på boxvila, hon har gått i en mjuk, uppharvad paddock på 20x40.
I boxen under natten har hon stått på tjockt lager torv, för att kunna få ner tårna och avlasta.
Boxvila hade inte funkat på henne, hon hade rivit stallet och belastat sig mer ...

Min klinikvet. anser inte att hästar med fång ska verkas i det akuta skedet, utan ha varit symptom & medicinfria i minst två veckor innan man börjar rota i hovarna, låta dem få ro i hovarna innan man stör dem ännu mer.

Igår skoddes hon och man kunde se på färgförändringar i sulan att hon haft litet tryck, men ingen "fångrand".
Min hovslagare vill inte gärna lägga sulor på fånghästar mer än om det verkligen är nödvändigt,
då man inte märker lika snabbt om anfallet blir värre och hovbenet trycker mot hästens sula.

Idag tömkörde jag henne i tio minuter, och har tidigare gått promenader med henne på 15 min om dagen i tre veckor.
Hon har haft anfall två gånger tidigare, och har då varit under igångsättning igen efter 2-3 månader.

Hon har bara fått anfall de somrar som hon inte varit i kondition ...
Nu får hon melassfri lucernpellets, 2 dl de dagar hon motioneras, samt fjolårshö som vi blötlägger ett par timmar innan utfodring.

Rent generellt är mitt tips att ta kontakt med danska veterinärer då de mig veterligen, faktiskt har bättre koll på fång, och bakomliggande orsaker, än vad svenska veterinärer har.

Någon som har synpunkter, tips, andra tankar kring hur veterinären/ hovslagaren (och jag) ville behandla och hantera ponnyn?

Har inte läst hela tråden. Såg dock ditt inlägg och fetmarkerade ovan. Vad hade din häst för symptom? Hur "milda" var de?

Hon var aningens aningens tassig fram i trav på grus. Och så såg jag det på ögonen. Ua i alla gångarter på gräs, ingen puls, ingen värme, ingen avlastning. Men på dagen ett år tidigare på samma gård hade en ponny fått smygande, atypisk fång som tom vet missade 4 ggr, när han väl fick ordentliga symptom var det bortom räddning. Utan den ponnyn ett år innan hade jag inte ens TÄNKT tanken fång.

Såg man rotationer/sänkningar på röntgen då eller hur kom man sen fram till att var fång? Konstigt isåfall att h*n fått med så lite symptom. Men det är ju inte första gången en lite sjuk häst har förändringar medan en jätte sjuk häst kan vara utan. Min t.ex var ua trots underligheter hela tiden med hovarna!:crazy: Därför trodde alltid mindre rutinerade vettar att det inte rörde sig om fång.

Tråkigt med din häst! men du låter iallafall positiv, ge inte upp! det löser sig säkert!

Såg man rotationer/sänkningar på röntgen då eller hur kom man sen fram till att var fång? Konstigt isåfall att h*n fått med så lite symptom. Men det är ju inte första gången en lite sjuk häst har förändringar medan en jätte sjuk häst kan vara utan. Min t.ex var ua trots underligheter hela tiden med hovarna!:crazy: Därför trodde alltid mindre rutinerade vettar att det inte rörde sig om fång.

Tråkigt med din häst! men du låter iallafall positiv, ge inte upp! det löser sig säkert!

Såg ingenting nu på plåtarna. Men hovis såg på hovarna att det varit ett anfall nu för ett tag sedan. Så för vår del kan man nog sammanfatta det med ingen förändring på röntgen + knappt synliga symptom (förutom tappat bjudning vid ridning) = fånganfall :crazy: . Knephäst.
Ja jag känner mig faktiskt positiv, helst efter att plåtarna var bra, så jag hoppas vi kommer igen även denna gång.
Precis som med din häst så trodde ingen av veterinärerna att det var fång, inte heller hovslagare när jag frågade i mitten av juni/början på juli där någongång...
Det är en dryg sjukdom!

KL
Jag har läst på några sidor att det finns teorier nu kring att för mycket järn i kosten eller vattnet kan göra hästen mer IR.
Intressant att se om det kan bevisas....?
Sett artiklar från två veterinärer i USA i alla fall.

KL
Jag har läst på några sidor att det finns teorier nu kring att för mycket järn i kosten eller vattnet kan göra hästen mer IR.
Intressant att se om det kan bevisas....?
Sett artiklar från två veterinärer i USA i alla fall.

Kan du inte länka til dem här så vi också får läsa? ;)

Har en fånghäst som är på väg tillbaka. Var och röntga henne igår, inga mer förändringar så det ser bra ut. Hon har haft boxvila i ca 5 månader, så det har varit långdraget och man har velat ge upp många gånger för att jag tyckte så synd om henne.

Sista tiden har hon fått stått ute i en lite sjukhage. Det har pendlat mellan hopp och förtvivlan, då vi trodde att vi skulle behöva låta henne vandra vidare.
Ska börja promenera med henne ca 15 min/dag i 2 veckor. Sedan öka hennes hage till en halvpaddock.

Fick veta igår att hon har en ämnesomsättnings störning, men inte cushing utan något liknande. Vilket är en orsak till detta fånganfall.

Lycka till alla ni med era hästar, hoppas det går bra för er och era vänner. För fång är en hemsk sjukdom!

Vilka prover tog de på din häst för att komma fram till störningen?
Vilken klinik gjorde det?

Grattis i övrigt och lycka till i fortsättningen med att hålla fången borta!!

Kan du inte länka til dem här så vi också får läsa? ;)

Dessa artiklar ligger på en "barfotasite" men jag vet att i alla fall dr Kellon som är mycket duktig på IR och cushing inte är för eller emot just barfota eller inte så ni som är tveksamma kan lugnt läsa ändå ;-)

För övrigt kan man googla iron eller iron overload i kombination med laminitis eller horses.

http://www.naturalhorsetrim.com/Dan Pitzen on excess iron and laminitis.doc

http://www.naturalhorsetrim.com/EQUINE_CONGRESS_-_IRON-1.doc

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar