Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL mig själv...
Läste lite "bakåt" i inläggen här och såg att du varit på Strömsholm i mars med rotationer 10,5 och 8,5 grader (var det fram, bak eller båda delar?), och att hästen ev hade ett mindre anfall i början av juli. Har den skotts på Strömsholm någonting alls? Har din nuvarande hovis varit i kontakt med hovslagare där?
Det är farligt att sitta och döma människor och taskigt att ge dem dåligt samvete och säga att de orsakat sin häst ohälsa och sjukdom genom att släppt på bete för tidigt med mera. Inget konstruktivt kommer ut av det!!!!!!
Proteiner är inte en fångframkallande orsak och det är viktigt att hästar får proteiner. B.vitaminer hjälper inte mot pälsfällning/sättning utan det är viktigt med proteiner hela året. Det har jag fått lära mig på föreläsningar på SLU.Hon står på proteinfattigt hö och får bara mineral och b-vitamin (vid fällning och päls sättning). Det fungerar för henne så jag har funnit rätt lösning för just den hästen.
Du får prova dej fram till det som fungerar för din häst och lilta på din magkänsla och ditt öga. Du känner din häst och är den som ser den varje dag.
Sedan är det faktiskt så att inte veterinärer heller vet varför våra hästar får fång alla gånger. Studier görs på vildhästar i Australien och Nya Zeeland där man avlivar hästar som vi gör med våra älgar och rådjur. Man har visat att även vilda hästar har fång. Däremot är det inte tillåtet att framkalla fång på hästar enligt svensk djurskyddslag och kunna se hur och varför i detalj fång uppstår på grund av att fång är så smärtsamt.
KL
tänke lägga upp lite bilder på min isis hovar hur de ser ut nu. Fick ju fång i mars.
Nu är han smärtfri och "symptomfri" har skor och även sulor fram.
står dock i vila fortfarande i mindre sjukhage utan gräs.
fram
bak
Här är min ögonsten
helkropp
fler bilder finns här
http://www.pixbox.se/pic_show_id31479852.html
En tjej i stallet har en fånghäst och den fick det runt midsommar. Hästen går idag med skor + sula och har inte det minsta tecken på att den har haft fång. Han går med stora luftiga steg, och har tom. busat i hagen.
Han är inte röntgad då han inte går att lasta/köra.
Han är en häst som behöver motion och jag undrar när och hur man börjar rida en fånghäst? Är det förtidigt att börja nu?
Jag undrar även när och hur man vänjer fånghästar att äta gräs igen, har en hage som det nästan bara växer kamomill i, är det farligt för en fånghäst att släppas ut i den hagen? Är det även farligt för friska hästar att gå i en sådan hage?
KL
när och hur man börjar rida en fånghäst? Är det förtidigt att börja nu? Är det mjukt/hårt underlag man börjar med? Hur länge ska man rida?
Olika hästar har olika smärttröskel. Så på det viset behöver ju inte den smärta de uppvisar att de upplever vara samma sak som hur illa det är ställd. Där är nog en delanledning.
Men sen undrar jag eg samma sak. Min L har HÖG smärttröskel, och han hade ONT av sitt fång, obelgrad 4. Men klarade sig ändå från både rotation/sänkning - till allas förvåning ska sägas. Vi trodde faktiskt alla (jag, hovslagarna, veterinärerna) att han skulle ha 'minst' rotationer. Men icke.
Medan mitt kblsto med EXTREMT milda fångsymptom som vek extremt snabbt, fick rotation och om jag minns rätt en liiindrig sänkning.
ANg vad är mild fång så enda gradering jag hört är den kopplad till akuta stadiet, där det endera anges i obelgrader, eller som mild (obelgrad upp till typ '1.5'), måttlig (obelgrad 2 - 3 ungefär) och kraftig (obelgrad 4 - 5). Aldrig hört ngn veterinär i efterhand så säga mild t ex. Däremot kan ju skadorna efter ett fånganfall skifta oerhört, men det tycks inte alltid gå hand i hand med om det var ett anfall med relativt liten smärtpåverkan/symptom eller ej.
Har inte läst hela tråden. Såg dock ditt inlägg och fetmarkerade ovan. Vad hade din häst för symptom? Hur "milda" var de?
Såg man rotationer/sänkningar på röntgen då eller hur kom man sen fram till att var fång? Konstigt isåfall att h*n fått med så lite symptom. Men det är ju inte första gången en lite sjuk häst har förändringar medan en jätte sjuk häst kan vara utan. Min t.ex var ua trots underligheter hela tiden med hovarna! Därför trodde alltid mindre rutinerade vettar att det inte rörde sig om fång.
Tråkigt med din häst! men du låter iallafall positiv, ge inte upp! det löser sig säkert!
KL
Jag har läst på några sidor att det finns teorier nu kring att för mycket järn i kosten eller vattnet kan göra hästen mer IR.
Intressant att se om det kan bevisas....?
Sett artiklar från två veterinärer i USA i alla fall.
Kan du inte länka til dem här så vi också får läsa?