Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Släppa ut medan hästen fortfarande äter medicin är inget som de större klinikerna brukar rekommendera... Risk finns för att hästen rör sig mer än den borde, pga att den inte känner ev smärta. Därmed större risk för lägesförändringar av hovbenet!

Fast hon vänder sig. Men gör hon det obehindrat och balanserat, eller skiftar hon över vikten bak i vändningen? De behöver inte ha superstappligheten.

7 - 10 dygn innan rtg (och ja att hästen är skick att köra såklart, vilket kan ta längre tid) är vad jag fått rek, och som bettysmatte klistrade in i linje med t ex s-holms rek när man tidigast kan rtg.

Min röntgades efter 10 dagar, och sen 4 v efter det (då han inte var bra då, och det ju kunde hänt saker sen den första rtg)

Fast hagen hon gick i när hon åt medicin var likastor som en box. Sen när medicinperioden var slut så avvaktade vi 2 dagar så verkligen medicinen gått ur kroppen och hon gik helt obehindrat. Då släpptes hon ut i en hage där hon hade möjlighet att gå runt. Hagen är fortfarande liten, som jag skrev tidigare 1/3-1/2 av en paddock ungefär.

Allt enligt veterinärens rekomendationer.

Det är ju, alldeles oavsett, de rekommendationerna som inte riktigt är i linje med vad de större klinikerna osv anser.

Sen, man får när det gäller fång välja lite så att säga 'vem man litar på', och på gott och ont hålla sig till det.

Men då din häst haft 2 eller ev 3 anfall på några månader, så kan det kanske vara ide att ta till den betydligt mer strikta konvalescens som rek av de flesta (alla?) stora djursjukhus och kunniga veterinärer?

Det kommer blir en stor skillnad konvmässigt för både dig och ponnyn, men förhoppningsvis också en positiv skillnad så ni kan få slippa ett 3:e/4:e (beroend epå hur man räknar) anfall..

Fast hovslagaren ser väl bara om det skett en förändring i lamellranden? Jag är mer ute efter att kunna se om det pågår en inflammation just nu, och hur själva lamellerna ser ut, om dom sitter fast eller är döda?

Min häst har så diffusa symptom, så jag vet inte om han har problem nu eller inte. Han har puls ibland, men det verkar vara väldigt väderberoende. När det är så svalt ute att jag vill ha långärmad tröja finns det ingen puls alls, är det lite varmare finns det svag, svag puls och är det riktigt varmt känns den lite tydligare. Kan det vara så utan att det är något fel på honom? Vet ju inte hur han har känts förut...
Ibland ser han lite stel ut, också när det är varmt, men vänder fint. Jag funderar på om det kan vara att han är slö och saknar energi som gör att han ser stel ut, för när han är pigg går han helt normalt. Förra sommaren, när det mindre varmt än nu, var han som en annan häst, mycket lugnare temperament än vanligt och ganska slö (är en liten hetsporre vintertid), min stallkompis påpekade frampå hösten att NU är han som jag trodde att han skulle vara, hon hade inte förknippat 6-årig arab med så lugn häst som han hade varit under sommaren/tidig höst. Hur han varit tidigare somrar minns jag inte, han reds knappt då.

Han står i gräsfri hage, så det kan inte vara fruktanhalten som påverkar. Jag vet bara inte hur mycket jag vågar låta honom röra på sig, OM det nu skulle vara inflammation/lösa lameller trots allt. Hade gärna börjat promenera lite längre sträckor än 5-10 minuter som vi gör nu annars.

De kan få stas/lättare kännbar puls av värme.

Sen kan ju fång vara grymt lömskt med, så omöjligt via nätet eg tro bu eller bä. Men iaf teoretiskt kan pulsskillnaderna du sett bero på inget annat än olika temperaturer.

Idag har jag tagit mitt värsta beslut hittils tror jag... min kära kära häst har fått somna in för en stund sedan och behöver ej mer ha ont...
Pratade med kliniken imorse ang skivan jag skickade in.. verkar som den har kommit bort via posten... de har inte fått den iaf... han rådde mig till att kontakta vet som skulle komma ut och kolla på hästen och ev ta bort den då hon hade fått ont igen... han hade även pratat med den vet som var här och röntgade mina hästar och han visste att prognosen inte såg bra ut... fick ringt ut distriktsvet plus att vi lyckades få hem grävmaskin och ringt kommunen som med stor eloge!, kom ut omgående och vi kollade ut ev plats... hade på känn att detta går inte längre.. mår dåligt varje gång jag går till stallet och ser mina hästar stå inne hela tiden dygnet runt imorgon i 7v... och dessutom den som vi nu har tagit bort som dessutom har ont hela tiden... inget värdigt liv... Fick diskuterat med veterinären som kom hon var ute vid första besöket när de insjuknade och hon tyckte inte heller de såg bra ut när vi tog ut henne stelbent och vilade om vartannat på frambenen... och när man har gjort flera behandlingar och hästen till slut blir bättre men till slut blir sämre igen ja då är frågan... Fick ju utav första vet sagt att vila ett år till att börja med och sen kanske hon inte blir bra ändå... vad är de eg för ett liv? Vill verkligen göra allt för mina hästar, kosta vad de kosta vill... men ngn gång måste man tyvärr säga stopp... och de kändes nu motvilligt att nu måste de få ett slut... Den sista stunden innan de var dags så gick hon och betade gräs hon visste inte riktigt vad hon skulle göra när hon kom ut bara luktade på gräset... men sen började hon äta... vilket är livet för hästarna... inte vara instängda i en box hela tiden... Nu är allt fixat hon ligger en bit från stallet ute i hagen jag vet vart hon har tagit vägen behöver inte fundera på vart e hon nu vad gör de nu med henne osv... På ngt sätt så känns de som att jag gjort rätt fast de känns fruktansvärt... kommer aldrig mer att få se min lilla tös mer... och i de läget ångrar jag mig och vill ha henne tillbaka.....
Nu skall papper skrivas och skickas in till försäkringsbolaget ... och mamman till henne står med våran shettis i stallet och gnäggar och gnäggar... mamman och dottern var så tighta kunde knappt vara ifrån varandra... tur jag har shettisen iaf så hon inte blir helt ensam, för ngn ny häst vete sjutton om jag kommer att skaffa.. vill inte vara med om de här igen... de jag har kvar får ju givetvis stanna... Hopaps nu bara att mamma hästen den som "bara" hade rotationer och är symptomfri blir bra, skall röntgas om ett par månader igen och att jag vid nästa sommar kan rida henne igen ... Hon skall få börja komma ut i box hage liten stund om dagen nu men idag får hon stå inne... risken är att hon springer som en tok och letar efter den andra... allt får lägga sig lite....

Nej, efter att ha läst länken som det tipsades om ovan ser jag också att det inte är riktigt samma riktlinjer vad jag blivit rådd till som strömsholm går efter.

Men att man ska tänka efter vem man litar på... en veterinär ska jag väl inte behöva bli dumförklarad för, för att jag litade på. :confused:

Fast ingen har väl dumförklarat dig? Jag har iaf inte menat det.

Det som är så besvärligt med fång är just att olika veterinärer är olika uppdaterade. Du är absolut inte ensam om att ha fått råd som går stick i stäv mot vad djursjukhusen rekommenderar.

Man får helt enkelt - TYVÄRR - försöka kolla och dubbelkolla, och sen försöka hitta en veterinär som 'kan fång' (om man inte har det från början, jag har inte haft problem, DV här har koll etc), och sen hålla sig till den.

För, och här kommer det knepiga, när det handlar om detaljer, te x när sko/inte sko, hur många veckor i box/sån hage, när börja promenera osv så skiljer det sig ÄVEN mellan de olika djursjukhusen, och än mer mellan olika vet. Så där man 'behöver' en veterinär och/eller klinik man litar på, och sen så kollar man att råden inte verkar vara HELT uppåt väggarna jmf med den kunskap baserad på forskning etc som finns idag, och så håller man sig till det.

Som ett ex så min häst gipsades hovarna på. Många anser/ansåg det vara HELT felaktigt, för deras vet/klinik tyckte att man absolut inte skulle gipsa t ex. Men det var vad det när anfallet inte gav sig rek av veterinären och kliniken jag valt som 'min'. Och han blev bra. Men om jag t ex frågat 'gipsa eller ej' hade jag kunnat få 5 olika svar t ex.

Så, hitta en vet som kan fång, och en ledtråd om det får man som sagt av att kolla om de generella rehabiliteringsråden ( t ex ang vila/stillhet kontra rörelse) är i linje med vad 'alla stora' är överens om idag. Och sen så följer man det veterinären tycker. Även om veterinären tycker 4 veckor på box efter symptomfri, och djursjukhus 1 tycker 3 v, djursjukhus 2 tycker 5 veckor och veterinär X tycker Y veckor.

Hängde du med hur jag menade? =)

Men att man ska tänka efter vem man litar på... en veterinär ska jag väl inte behöva bli dumförklarad för, för att jag litade på. :confused:

Jag tror inte att det var NÅGON som menade att dumförklara dig - synd att du tog det så - utan bara att visa att de råd du fått strider mot vad som vanligtvis rekommenderas.

Ingen aning angående risk. Jag hade haft en OTROLIG fångest. Men du har väl tyvärr inte mycket val annat än att ge kortisonet :(?

'Rareley' fick jag som svar från Strömsholms 'expertvet' ang hur ofta/hur stor risk det är att kortison orsakar fång. MEN, när det gör det är via att det ger en minskad insulinkänslighet och därmed förvärrar en IR. Så han ska få metformin samtidigt för att minska den risken. Så kanske jag kan sova på natten med =)

Jag tog det inte så, inte alls, tills någon skrev att man skulle tänka sig för vem man litade på.
Det tolkade jag som att jag var lite bakom flötet som lyssnade på veterinären och inte sökte direkt på bukefalos på fång istället :crazy:

Jag tog det inte så, inte alls, tills någon skrev att man skulle tänka sig för vem man litade på.
Det tolkade jag som att jag var lite bakom flötet som lyssnade på veterinären och inte sökte direkt på bukefalos på fång istället :crazy:

Det var jag som skrev, jag skrev: Sen, man får när det gäller fång välja lite så att säga 'vem man litar på', och på gott och ont hålla sig till det.

och det var inte alls menat som du tolkade det. Därför jag skrev att det är på gott och ont.

Som jag skrev senare så frågar du 10 personer med fånghäst hur deras vet rekommenderat kan du få 10 olika svar, och frågar du fem vet om 'när börja promenera?' så kan du få 5 olika svar. Man måste alltså hitta någon man sen får välja att lita på. Vilket är på gott och ont. Gott för att den som kan ge bäst svar om t ex 'när promenera?' är den som sett och ser hästen IRL. Ont för att om man - av misstag - 'valde fel' kan det bli som i ditt fall. Alltså att man följer veterinärens råd till punkt och pricka, och inser den att de kanske inte var de bästa.

Det är väldigt olyckligt tycker jag att det är så med fång, men tyvärr kan nästan varenda skribent i den här tråden vittna om det =/

Så, inte alls meningen att på minsta vis dumförklara eller kritisera, enda jag ens varit i närheten av att mena att kritisera är din veterinär :devil: Att DU följer en legitimerad veterinärs råd är INTE dumt nånstans utan i sig helt rätt. Det är bara så tråkigt när det med fång kan bli så fel ändå. Därför rekommenderar jag att läsa på så mycket som möjligt, och just om det som 'alla' (veterinärer pratar jag nu) är överens om, hitta en veterinär som har koll på det och som man har/får förtroende för, och sen följer ju 'detaljerna' enligt den vet också.

En bra veterinär har också ödmjukhet nog att säga 'jag vet inte riktigt', alla veterinärer kan inte vara proffs på allt, det är omöjligt. Men de kan rekommendera att vända sig till proffs på det man söker om de är osäkra och/eller inte uppdaterade (vanligare). En veterinär på fältet innebär ofta men inte alltid en distriktsveterinär. De ska kunna en hel massa om en hel massa djurslag. Det är inte lätt för dessa att inom alla djurslag hålla sig 100% uppdaterade om alla åkommor.

Jag tror inte alls att det var menat så, utan snarare att man får sålla även bland "experterna". Alla veterinärer är inte jättebra på fång, tyvärr.

:)

Jag ska väl egentligen inte såga veterinären totalt i det här fallet. Det var jag som flyttade hagen så hon fick lite gräs i den. Så jag kan inte annat än banka huvudet i väggen nu och inte göra om det. Även om det inte var alls mycket, så var det tydligen tillräckligt för att hon kände av det.

Hon är på box nu iallafall.

Hur är det med metacam? Ges det för att häva fången eller för att smärtstilla hästen och göra tillfrisknadsprocessen mer dräglig?

Metacam är inte ett förstahandsval riktigt vid fång, men vissa svarar kanon på det, andra inte alls. Men det är ju en NSAID, precis som fenylbutazon, finadyne och quadrisol t ex.

De är smärtstillande och antiinflammatoriska. När det gäller fång så har du den smärtstillande effekten, men även en inflammationshämmande och att NSAID motverkar/minskar en del av de processer som bryter ned hoven. Enkelt förklarat.

Bot finns ingen mot fång, man får sikta på att behandla symptomen och försöka bromsa/minska följdskadorna så mycket det går. Så metacam mfl är både för hästens välbefinnande (smärtan) och försöka minska skadorna fånget ger.

Fy vad tråkigt! men det är rätt.. Som du söger, vad är det liv för en häst?

OBS, det är INTE riktat mot summerwind eller andra som valt att ta bort sina hästar. Jag har full förståelse och respekt för deras beslut.

MEN.. dylika uttalanden, där du tussilago får vara exempel, ta det inte personligt, om att 'vad är det för liv för en häst?'. Jag tycker man ska vara försiktig med sådana. Det finns flera i den här tråden som har låtit sina hästar genomgå mycket långa boxvilor i sin kamp att få hästarna bra.

Genom att tycka 'vad är det för liv' så även om man inte menar det så, så kritiserar man indirekt deras beslut. Jag är nog lite överkänslig i frågan då jag nyss 'tagit beslut' att låta min genomgå 6 månader på box. Jag ser inte boxvila som ett värdigt liv för en häst, men jag ser inte dessa 6 månader som 'ett helt liv' heller. Utan min absoluta önskan och förhoppning är att dessa 6 månader ska vara en mycket liten del av ett långt liv för hästen, där han de övriga 19.5 åren (förhoppningsvis blir de många) ska kunna njuta av ett fullvärdigt liv.

Och sen tänker jag på de i tråden som med enormt engagemang, pengar och slit - inkl låång boxvila - har lyckats återrehabilitera hästar med dålig prognos och stora hovbensförändringar tillbaka till sundhet, och hoppas de inte 'tar åt sig' ang 'vad är det för liv?'-delen.

Det finns individer där en lång boxvila är och förblir närmast ren tortyr. Dessa ska inte utsättas för det anser jag (oavsett orsak), men man får inte förglömma att det finns individer som tar sin boxvila, även lång sådan, med jämnmod. Visst, de skulle garanterat heller gå ute och få röra sig, men de blir varken hysteriska, deprimerade, apatiska eller stressade t ex av sin boxvila. Och där blir förhoppningsvis en lång boxvila i slutänden bara en liten del av ett långt, lyckligt liv =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar