Sv: Rehabilitering vid Fång
Fy vad tråkigt! men det är rätt.. Som du söger, vad är det liv för en häst?
OBS, det är INTE riktat mot summerwind eller andra som valt att ta bort sina hästar. Jag har full förståelse och respekt för deras beslut.
MEN.. dylika uttalanden, där du tussilago får vara exempel, ta det inte personligt, om att 'vad är det för liv för en häst?'. Jag tycker man ska vara försiktig med sådana. Det finns flera i den här tråden som har låtit sina hästar genomgå mycket långa boxvilor i sin kamp att få hästarna bra.
Genom att tycka 'vad är det för liv' så även om man inte menar det så, så kritiserar man indirekt deras beslut. Jag är nog lite överkänslig i frågan då jag nyss 'tagit beslut' att låta min genomgå 6 månader på box. Jag ser inte boxvila som ett värdigt liv för en häst, men jag ser inte dessa 6 månader som 'ett helt liv' heller. Utan min absoluta önskan och förhoppning är att dessa 6 månader ska vara en mycket liten del av ett långt liv för hästen, där han de övriga 19.5 åren (förhoppningsvis blir de många) ska kunna njuta av ett fullvärdigt liv.
Och sen tänker jag på de i tråden som med enormt engagemang, pengar och slit - inkl låång boxvila - har lyckats återrehabilitera hästar med dålig prognos och stora hovbensförändringar tillbaka till sundhet, och hoppas de inte 'tar åt sig' ang 'vad är det för liv?'-delen.
Det finns individer där en lång boxvila är och förblir närmast ren tortyr. Dessa ska inte utsättas för det anser jag (oavsett orsak), men man får inte förglömma att det finns individer som tar sin boxvila, även lång sådan, med jämnmod. Visst, de skulle garanterat heller gå ute och få röra sig, men de blir varken hysteriska, deprimerade, apatiska eller stressade t ex av sin boxvila. Och där blir förhoppningsvis en lång boxvila i slutänden bara en liten del av ett långt, lyckligt liv =)