Sv: Rehabilitering vid Fång
Jag anser att torrt gräs är visset dvs dött o innehåller inget fruktan eller annat för den delen. Det är för torrt.
För att NY tillväxt ska kuna ske krävs vatten- som din gräsmatta- min är nästan brun
Det är då inte de bruna stråna som vaknar till liv igen när vatten tillförs, utan roten producerar nya strån.
Nu när vi har korta nätter- knappt mörkt alls, så sker konstant tillväxt om jorden har rätt fuktighet alt. dagg.
Under Juli månad brukar man säga att tillväxten avstannar för att sätta igång igen i aug.. Kanske pga ökad regnmängd samt färre timmar av solljus som torkar ur marken.
Benen blir mest stasade av de står stilla o att det är varmt.
På natten rör de sig mer o även lägger sig.
Kolla benen på morgonen istället eller senare på kvällen.
Forest
Torrt och nerbetat = hög fruktanhalt dvs mkt fruktan per grässtrå
Men det jag menar med nedbetat får de inte i sig ett kg på 1 Ha ens. Hur kan det vara farligt? Som att äta med munkorg på.
Däremot att släppa på en nyslagen vall. De flesta brukar låta den växa upp 1 dm.
Hela den här diskussionen o den enorma rädslan för fruktan blir absurd.
Överkonsumtion av socker eller för stor mängd gräs i förhållande till vad den är i för hull samt om den motionerar dagligen( kommer bort från bete X antal h.)är det man bör räkna på o den vanliga rekommendationen av den anledning är att nattbete på högsommaren är bättre dagtid, då sockret ökar i den värsta hettan, Långt innan skymningen sjunker det igen- på kvällen. Gryningen kommer redan vid 03.30 här.
Om man tycker att det är OK att hästen knappt ska äta ngt utan bara stå o stampa, vifta utan skugga- ska den vara ute i solgasset hela dagarna.
Varför ska de stå inne under ljuvliga sommarnätter som vi har nu
- enstaka per år
Kan själv tänka mig att nu sova ute i det fria