Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

KL

Hur är det med gräset nu när det är så varmt. När är det mest fruktan i?

Jag funderar på att vända på dygnet för Wincent. Så att han får stå inne på dagarna och ute på nätterna. Men hur blir detta mht gräset?

Han har ju väldigt nerbetad i sin hage, så han får inte i sig mycket gräs, men däremot är gräset nog väldigt stressat och särsklid nu när det även är så torrt.

svårt att svara på

Fruktanhalten beror ju på flera olika faktorer. Den sjunker när det blir kallt och stiger när det är torrt. Nerbetat gräs har högre fruktanhalt per kg gräs än långt gräs. Så hur det blir varma, torra dagar i en nerbetad hage kan man ju fundera på. Dessutom är det den totala mängden som hästen får i sig som är intressant (långt gräs innebär nog mer gräs i magen än kort).

Däremot är det antagligen lättare med dygnsvariationerna speciellt om det är ganska varmt hela dygnet. Då är halten som högst på kvällen för att sjunka när det börjar mörkna. Sedan stiger den när det börjar bli ljust igen.

Däremot är det antagligen lättare med dygnsvariationerna speciellt om det är ganska varmt hela dygnet. Då är halten som högst på kvällen för att sjunka när det börjar mörkna. Sedan stiger den när det börjar bli ljust igen.

Så vi som har ljust dygnet runt har inte hjälp av att släppa ut på nätterna...

Vet inte om jag förstod ditt svar riktigt. Men ska försöka sammanfatta hur jag fattade det, då får du se om det stämmer.

Man kan ju säkert räkna med att fruktaninnehållet är ganska högt eftersom det är varmt ute, torrt och gräset är väldigt nerbetad.

Jag tänker då att det kanske är lite bättre på natten, då det är svalare ute (fast inte under 15 gr) och det kommer lite dagg. Men minns inte hur det blir när det är mörkt... När det inte finns något ljus kan ju inte fotosyntesen funka - ackumuleras då fruktan?

Jag tycker nog att detta jag nämner talar för att det är bättre på natten (+ att hästen slipper stå i stekande sol, med alla flugfän virrandes runt huvudet.)

Men då återstår ju frågan just hur fruktanet varierar över dygnet. Om jag förstod ditt inlägg rätt är det minst mitt på dagen och mitt på natten och det är i "övergångsfasen" mörkt till ljust och ljust till mörkt, det kan vara mycket. Har jag fattat det rätt? Jag är medveten om att det är svårt att veta med alla faktorer som väger in. Men rent teoretisk och schablonmässigt?

Ett annat skäl till att jag vill testa att vända på dygnet är för att se hur mycket värmen påverkar gallor och svullnad i benen. Det verkar nämligen bli värre ju varmare det är ute, så jag vill se om jag kan få bort det lite på detta viset.

Och ett litet plus i kanten är att det känns som att det skulle bli enklare för mig också. Sen är ju frågan också hur det påverkar honom eftersom att han kommer att få gå ute mer.

Usch... Vad svårt det är att veta hur man ska göra med allt... Vet inte om någon fatade något av alla svammel jag precis har skrivit...:confused:

jag skrev nog otydligt, onödigt otydligt, ursäkta.

Man kan ju säkert räkna med att fruktaninnehållet är ganska högt eftersom det är varmt ute, torrt och gräset är väldigt nerbetad.
Torrt och nerbetat = hög fruktanhalt dvs mkt fruktan per grässtrå

varmt väder är jag mer osäker på. egentligen tror jag att fruktanhalten hade varit låg om det hade varit gott om vatten men om det är torrt så blir den högre så jag antar att det är ganska mkt fruktan i dina grässtrån. Men man måste nog sätta det i relation till hur mkt hästen lyckas sätta i sig. en del är visserligen bra på det.

Jag tänker då att det kanske är lite bättre på natten, då det är svalare ute (fast inte under 15 gr) och det kommer lite dagg. Men minns inte hur det blir när det är mörkt... När det inte finns något ljus kan ju inte fotosyntesen funka - ackumuleras då fruktan?
Mörkt = ingen fotosyntes = inget nytt socker = fruktanet förbrukas för att gräset ska växa så under normala förhållanden så minskar fruktanhalten tills fofosyntesen börjar igen i ljuset. Men eftersom det är torrt (vi har ganska så torrt, har just gått en runda på vallen) så är jag lite osäker egentligen på hur stora skillnaderna blir.

Jag tycker nog att detta jag nämner talar för att det är bättre på natten (+ att hästen slipper stå i stekande sol, med alla flugfän virrandes runt huvudet.)
Håller med dig. det är dessutom inte värre på natten än på dagen.

Men då återstår ju frågan just hur fruktanet varierar över dygnet. Om jag förstod ditt inlägg rätt är det minst mitt på dagen och mitt på natten och det är i "övergångsfasen" mörkt till ljust och ljust till mörkt, det kan vara mycket. Har jag fattat det rätt? Jag är medveten om att det är svårt att veta med alla faktorer som väger in. Men rent teoretisk och schablonmässigt?
Om det är varma nätter och tillgång till vatten bör fruktanhalten vara som störst ungefär vid solnedgången och som minst vid soluppgången (sedan får man ju kolla när det är så det blir ju olika var man bor)
Är det nätter under fem plusgrader och ännu värre under noll grader men soliga dagar så blir det ungefär tvärtom.

Med andra ord omöjligt att lista ut egentligen (ångrar nästan att jag försökte svara).

Men man ska vara försiktig när det är torrt och även sedan när det precis börjat regna. Under torkan för fruktanhalten men efter regnet för då tror jag att det är mängden gräs som plötsligt blir farlig.

Ett annat skäl till att jag vill testa att vända på dygnet är för att se hur mycket värmen påverkar gallor och svullnad i benen. Det verkar nämligen bli värre ju varmare det är ute, så jag vill se om jag kan få bort det lite på detta viset.
Håller med dig. det kan vara värt att testa. jag har märkt på min att hon kan få tjockare ben av betet. Hon fick det ibland i våras. De kan kanske få det av värmen också men det kan nog vara bra att försöka lista ut vad som ger vilket.

Och ett litet plus i kanten är att det känns som att det skulle bli enklare för mig också.
Det gäller att förenkla så mkt man kan detta är jobbigt nog ändå.

Usch... Vad svårt det är att veta hur man ska göra med allt... Vet inte om någon fatade något av alla svammel jag precis har skrivit...:confused:
Om det är ngn tröst så är du inte ensam om att tycka det är svårt att veta. Jag tycker många ggr det är ganska så frustrerande att inte veta hur jag ska göra. Då kan det vara bra att diskutera med ngn annan.

En hel vetenskap som sagt!
Min tjej verlar må bra än så länge! Gårute 2 timmar per dag i nerbetad hage med munkorg. Går små korta promenader med henne vid 2 av fodringarna, ibland vid 3. Rör sig fint, är pigg o glad. men hysterisk över att få äta gräs! Blir tokig då hon försöker få ner huvudet i backen hela tiden då vi är ute. fasoner!! Börjar bli bra på o gå samtidgt oxå!!

Jag anser att torrt gräs är visset dvs dött o innehåller inget fruktan eller annat för den delen. Det är för torrt.
För att NY tillväxt ska kuna ske krävs vatten- som din gräsmatta- min är nästan brun:crazy: Det är då inte de bruna stråna som vaknar till liv igen när vatten tillförs, utan roten producerar nya strån.

Nu när vi har korta nätter- knappt mörkt alls, så sker konstant tillväxt om jorden har rätt fuktighet alt. dagg.

Under Juli månad brukar man säga att tillväxten avstannar för att sätta igång igen i aug.. Kanske pga ökad regnmängd samt färre timmar av solljus som torkar ur marken.
Benen blir mest stasade av de står stilla o att det är varmt.
På natten rör de sig mer o även lägger sig.
Kolla benen på morgonen istället eller senare på kvällen.
Forest
Torrt och nerbetat = hög fruktanhalt dvs mkt fruktan per grässtrå
Men det jag menar med nedbetat får de inte i sig ett kg på 1 Ha ens. Hur kan det vara farligt? Som att äta med munkorg på.

Däremot att släppa på en nyslagen vall. De flesta brukar låta den växa upp 1 dm.
Hela den här diskussionen o den enorma rädslan för fruktan blir absurd.
Överkonsumtion av socker eller för stor mängd gräs i förhållande till vad den är i för hull samt om den motionerar dagligen( kommer bort från bete X antal h.)är det man bör räkna på o den vanliga rekommendationen av den anledning är att nattbete på högsommaren är bättre dagtid, då sockret ökar i den värsta hettan, Långt innan skymningen sjunker det igen- på kvällen. Gryningen kommer redan vid 03.30 här.

Om man tycker att det är OK att hästen knappt ska äta ngt utan bara stå o stampa, vifta utan skugga- ska den vara ute i solgasset hela dagarna.
Varför ska de stå inne under ljuvliga sommarnätter som vi har nu:love:- enstaka per år:crazy: Kan själv tänka mig att nu sova ute i det fria:banana:

Jag anser att torrt gräs är visset dvs dött o innehåller inget fruktan eller annat för den delen. Det är för torrt.
För att NY tillväxt ska kuna ske krävs vatten- som din gräsmatta- min är nästan brun:crazy: Det är då inte de bruna stråna som vaknar till liv igen när vatten tillförs, utan roten producerar nya strån.

TYvärr kan man långt ifrån lita på det, tvärtom. När hela växten är brun, och helst efter att (höst)regn lakat ur den, då kan man beteckna det som säkert.

Så länge gräset lever, och gräset är inte bara yttersta delen, så är istället torkan en stressanda faktor och kan ge höga fruktannivåer istället.

Under Juli månad brukar man säga att tillväxten avstannar för att sätta igång igen i aug.. Kanske pga ökad regnmängd samt färre timmar av solljus som torkar ur marken.

Den avstannade tillväxten beror oftast på precis som du skriver att det är för torrt, för lite vatten, för att växten ska kunna växa, dvs den blir stressad.

Så 'juligräs' är hur man än vrider på det generellt sett tryggare än tidigt vårgräs eller frostgräs, men det behöver tyvärr inte vara tryggt alls.

Sen är det ju alltid omöjligt sia om hur specifika individen reagerar, men jag personligen har stor respekt för gräset som det är nu. Det var precis sånt som L fick fång på. Dva värme och solljus nog för att växa, men för torrt.

Shettisen måttbandsvikt har vänt en aning uppåt igen nu med, trots att han får i sig mindre gräs nu än förr, men gräset är som sagt hårt stressat av torkan, hettan och betandet. Så trots att hans hage till 50% är jord och den andra 50% är kort, gulgrönvissnande gräs (torkan), så är det rätt rejält 'drag' i det, Han tycks dock klara det bra fångsymptommässigt, men vikten är avslöjande.

1 dm.
Hela den här diskussionen o den enorma rädslan för fruktan blir absurd.
Överkonsumtion av socker eller för stor mängd gräs i förhållande till vad den är i för hull samt om den motionerar dagligen( kommer bort från bete X antal h.)är det man bör räkna på o den vanliga rekommendationen av den anledning är att nattbete på högsommaren är bättre dagtid, då sockret ökar i den värsta hettan, Långt innan skymningen sjunker det igen- på kvällen. Gryningen kommer redan vid 03.30 här.

knapplån

Men detta är ju en tråd om rehabilitering av fånghästar. Det finns vad jag vet ingen som har lyckats framkalla fång hos en häst gnm att ge den för mkt socker eller i alla fall inte i relation till vad den kan få i sig på ett bete, Men man har visat att hästar får fång av fruktan och det i sådana mängder som motsvarar ungefär en tredjedel av den uppskattade maxdosen av det dagliga intaget på ett fruktanrikt bete. Däremot har man framkallat fång gnm att ge hästar höga doser av insulin. Så rent teoretiskt skulle en i alla fall insulinresistent häst kanske kunna få fång av endast av sockerinnehållet (om man nu skulle kunna trolla bort fruktaninnehållet). Nu är antagligen inte alla hästar som får fång insulinresistenta.

Det finns de som menar att det är bäst för dem att beta på natten pga lägre halter av icke strukturella kolhydrater. Men det finns de som menar att häatr äter mer på sommarnätter än på dagarna och att det därför inte alls behöver vara bättre på natten. Dessutom har man inte koll på ev munkorgar och annat, inte jag i alla fall för jag sover på natten.

Om det är hysteriskt att vara rädd för höga fruktanhalter kan man diskutera om man vill. Jag tar inga risker med min fångponny - eller rättare sagt det gör jag hela tiden, utmanar tillgången på bete tex. Men jag väljer själv vd jag vill riskera.

Men man bör vara medveten om att halten fruktan och socker ofta följs åt, om den ena är hög är ofta den andra det också.

Senast ändrad:

knapplån

Jag har ju bara tillgång till odlade marker. Om man skulle så in en ny betesvall med hänsyn till fångkänsliga hästar, vad skulle man välja för gräsblandning?

Sedan har jag funderat på en sak till. Någongång i gräsets utvecklingstadium måste ju sockerhalten börja minska. När infaller det?

knapplån

Jag har ju bara tillgång till odlade marker. Om man skulle så in en ny betesvall med hänsyn till fångkänsliga hästar, vad skulle man välja för gräsblandning?

Sedan har jag funderat på en sak till. Någongång i gräsets utvecklingstadium måste ju sockerhalten börja minska. När infaller det?

Socker, fruktaner och andra lättlösliga kolhydrater finns inuti växternas celler. Cellulosa och de andra kolhydrater som vi kallar fibrer finns i cellväggarna. Ett nytt gräs har stor andel celler och liten andel cellväggar men ju äldre och grövre växten blir desto mer ökar cellväggarna och då fiberinnehållet. Så lite enklare ett gräs med mest blad innehåller mer socker och mindre fibrer än ett med stor andel stjälk och mindre blad.

De flesta betesblandningar är säkert framtagna för att tåla ett stort betestryck och ge så mkt bete som möjligt. De grässorterna innehåller ofta höga halter av oönskade kolhydrater för en fånghäst. Det gör att de växer snabbt och ej blir söndertrampade och övervuxna av ogräs.
jag kan inget om vallgräs eller vallodling, vet bara att timotej är ett bra gräs för fånghästar men det tål inte bete så bra.

*KL*

Sista Buttan kl 9 igår morse. Idag, puls och värme i båda fram. Dessutom så snorar han.. Vitt klegg. Ska tempa honom strax.

Veterinären tycker att vi ska ta bort honom. Jag tycker väl samma. Svårt när han är så himla pigg i huvudet... Å andra sidan kan vi inte ha honom. Ägaren bor i lägenhet och vem vill ha en sjuk ponny? Han har bott på så många olika ställen nu, stackars shettisfisen... :(

Det här kan nog låta hårt, men för att över huvudtaget ha en chans att rehabilitera en fånghäst måste man verkligen vilja ha kvar hästen. Såpass mycket tar det av ens energi, ekonomi och tid. Om varken du eller ägaren vill, så är det antagligen bäst att ta bort hästen...

Jag har velat fram och tillbaka INNAN han blev sjuk här, så jag har bestämt mig för att jag inte vill ha honom iallafall. Därmed inte sagt att jag vill att han ska dö. Ägaren har inte kunskap så det räcker och ser heller inte allvaret i fång, så nja. Det är ju ägaren som får bestämma såklart, men jag har sagt att jag inte kan ha hästen...

Däremot så sa ju veterinären att hon tyckte nog att han skulle få somna in.

Jag vet inte om du läst mina tidigare inlägg. Vi har testat med metacam, finadyn och ny sist butta. Har haft anfallet i en månad nu. Svarade till slut bra på Butta, men nu efter 20 dagar på buttan, ett dygn utan, så har puls osv kommit tillbaka. Han har även gamla obehandlade rotationer som gör att han alltid kommer ha problem med sina fötter.

Nej, jag menade inte att du vill att han ska dö. Men jag har faktiskt förståelse för om man inte vill fortsätta med en fånghäst. I detta fallet verkar det ju inte finnas något riktigt val heller? Om inte du vill behålla hästen, och ägaren inte kan ta tillbaks den, vem ska då åta sig en häst med pågående anfall?

Jag vet också att det kan ta en väldig tid att häva ett anfall. Min shettis tog det ett par månader för, minst, innan vi fick bukt med puls och smärta. Det var efter jag började blötlägga hennes hö. Finns det NÅGOT i din shettis miljö som kan tänkas hålla igång anfallet?

Jag pratade nyss med den veterinären som röntgade. (Det var distriktaren som var ute i början av anfallet som jag pratade med igår.) Hon tyckte inte vi skulle ge upp... Vet varken ut eller in och känner att min magkatarr kommer tillbaka... Jag har liksom ingen att prata med om detta heller. Det hästfolk jag känner har ingen erfarenhet av fång.

Jag undrar också vad som håller igång det. Han får ca 1 dl avsköljd betfor med profeed i. 2,5 kg hö uppdelat på 4ggr. Halm, som han inte äter. That's it... Vet. funderade på profeeden, den innehåller socker, men han är kräsen med mat och jag tror inte han äter MagTarm, så hon sa att han får ha kvar den då, eftersom han behöver nåt för magen.

Han står i en sandruta utan chans att nå nåt gräs eller annat grönt.

Veterinären skrev ut en omgång Butta till... Så ja.. det är väl bara att börja om igen. :(

Det kan vara höet som innehåller "farliga" kolhydrater, tror du redan fått det svaret i och för sig.
Prova att lägga det i blöt en halvtimme gärna med vattenbyte mitt i.

Vad tycker ägaren att du ska göra med ponnyn?

Det kan ta massor av tid och pengar att rehabilitera en fånghäst.
Jag kan förstå om man väljer att inte göra det.

Dessutom är det inte lätt att veta vad man ska göra alla gånger vilken nog är en av anledningarna till att det finns så mkt skrivet om detta här på forumet.

J

Jag undrar också vad som håller igång det. Han får ca 1 dl avsköljd betfor med profeed i. 2,5 kg hö uppdelat på 4ggr. Halm, som han inte äter. That's it(

I Lillens fall var det som för betysmatte - höet höll igång det. Trots blötläggning tyvärr. Höet visade sig ha väldigt högt sockerinnehåll. När jag insåg det och bytte till grovfoder med LÅGT socker så klingade anfallet av inom en vecka.

Jag skulle ta bort profeeden och ge honom något annat. Även de kräsna brukar acceptera bakjäst även om de är skeptiska i början. Jag rörde ut det i melassfri lucern. Alt finns på Granngården något som heter Bakteriebalans. Det står på 'kohyllan' men går bra ge till häst. Det är ett vitt pulver, smakar inget, luktar inget.

Sen finns Diamond V, det är torkad jäst, smakar/luktar lite men mindre än färsk jäst och mycket mindre än Krafft Magtarm. Det åt även kräsna fullblodet.

Jag tänkte också på höet, men är det så att man alltid kommer att få blötlägga det? Även när han är "bra" igen..?

Ägaren ringer inte och frågar hur det är. Han har aldrig träffat oss, bara pratat på telefon. Det enda numret som finns till honom går till hans butik. Hästen var inte försäkrad innan vi tog honom, jag krävde att han skulle vara det. Han letar ny fodervärd tror jag...

Jag ska ringa honom sen. Vet bara inte vad jag ska säga. Har mailat röntgenbilderna, men han har inte sagt nåt om dom...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar