Sv: Rehabilitering vid Fång
Nej, det är kanske dumt att jämföra, men jag håller på att bli knäpp. Jag VET ju inte ens om det är fång han har. Han har visat konkreta rörelsestörningar vid ett enda tillfälle, dagen efter betessläppet. Då gick han försiktigt i nerförsbackar, var lite kort i steget, vände annorlunda och ville inte gå på grus. Allt utom gruset KAN dock vara träningsvärk, hagen dom släpptes i består av en stor kulle med väldigt branta och långa backar där hästarna gick (och även galopperade en gång) upp och ner ett antal gånger. Själv fick jag träningsvärk av att gå upp där EN gång
Och min häst är inte speciellt vältränad. Teoretiskt sett kanske även oviljan att gå på grus skulle kunna bero på att han pga träningsvärk fick ett annorlunda rörelsemönster, vad vet jag.
Han har inte fått någon medicin, ingen strikt boxvila, visar inga som helst tecken på smärta vad jag kan upptäcka och går obekymrat på alla underlag. Så det enda jag verkligen har att gå på, om det skulle vara så att det där andra berodde på träningsvärk, är just pulsen och värmen och när då andra hästar känns likadant blir jag ju alldeles
Ska försöka få ut hovslagare nu i veckan som kommer, och se om denne kan se något som tyder på fång.
Ibland känner jag att det kanske vore bättre att ställa honom på boxvila ett par veckor för säkerhets skull, men han mår verkligen inte bra av det. Hade honom där i två dygn och han försökte nästan springa över mig för att komma ut ibland när jag gick in, och jag såg snabba glimtar av något som liknade panik i hans ögon. Däremellan gick det dock bra, han fann sig men var ju inte särskilt munter, förutom när han fick mat. När jag sen lät honom gå ut i hagen igen ville han inte följa med ut ur den några timmar senare, han ville inte tillbaks till stallet. Det tog flera dagar innan han gick in i stallet frivilligt igen. Dessutom håller dom på och bygger precis intill så det är mycket oljud där, vilket ju också är stressande. Så jag hoppas verkligen att det inte blir nödvändigt.
Angående hans släpande ben så TROR jag att det beror på att han är slö av värmen, och uttråkad - saknar energi. Jag har sett flera av dom andra hästarna (jämför igen...) röra sig likadant idag och när jag skulle promenera med min ner till en skogsdunge för att beta ett par tuggor solfritt gräs vaknade han till liv och visade inte tillstymmelse till att släpa med tårna. Han släpar inte heller när han ska ut i hagen. Men när han ska in, eller bara strosar omkring i hagen så släpar dom.