Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag gav min häst metacam idag igen (eftr uppehåll två veckor). Skit!! Hon rörde sig stappligt i vänster varv. Står självklart i box på rent djupt underlag. Och nu måste jag nog till klinik då lamellranden börjar bli mjuk....vad händer?

Det finns ju massor av fånghästar, och alltså borde det finnas rätt många som behöver sällskap till sina fångisar. Om din foderhäst blir "OK" så kan kanske någon behöva honom som sällskap. Får hoppas på det.

Jag var till hovis idag efter att min häst inte riktigt varit som han ska efter verkningen för två veckor sedan. Mer tydlig puls, mer värme i hovarna och tappad framåtbjudning har gjort att jag inte kunnat sova om nätterna och det enda som cirkulerat i mitt huvud är FÅNG (vilket hemskt ord det är, värre än den värsta svordom).

Hovslagaren hittade inga tecken på att hästen ska ha fått ett nytt anfall, men däremot att han varit ömfotad. Så nu sitter det skor på hans hovar, jag hoppas bjudningen kommer tillbaka snart!

OT så tyckte hovis att han hade fina fötter, och det var konstigt att han inte klarade att gå barfota. Men, kanske har fånget gjort sitt till för att försämra hovarna på honom.

Rätt verkning gör att hästen får mindre ont. Min häst gick bättre direkt efter fångverkning, sänkt trakt betydligt kortad tå, intill sulan.
Det var som en påse butta i effekt av verkningen direkt!
Tar man bort en del av orsaken till att hästen har ont, att det drar i lamellerna så är det väl vad man ska göra.
Jag tycker svaren du fått är dåliga! Eller så är det hovslagare som inte kan?

Fortsätter med ytterligare funderingar...

Hästen har efter rymningen, återhämtat sig väl.
Hon blev ju lite varm, lätt svullen samt att pulsen återkom på alla 4 efter den nattliga bravaden.

Nu är hon återigen kall i alla ben, ingen svullnad eller puls.
Dock var det vänster fram som sist av alla, återhämtade sig, ett par dar efter de övriga benen...

SÅ det det verkar som om detta ben har tagit mest "skada" av fången eftersom det har haft svårast att återhämta sig. Är det så man ska tolka detta?

Är det då så att detta ben är det som risken är störst för, att det blivit en rotation/sänkning? Det är ju det ben som efter den akuta fasen också var sist att bli " bra" före rymningen.

Jag har i dagsläget inga planer på att åka o röntga, då hon är helt hopplös att köra i släp, utan tiden får helt enkelt utvisa vad som komma skall.
Men jag är ändå nyfiken på era erfarenheter vad gäller detta.

Vi har en historia på 7 år om transportering, så den kan jag inte dra här :(
Å någon ridning finns inte på schemat alls framöver, ifall nån undrar..

Jag har i dagsläget inga planer på att åka o röntga, då hon är helt hopplös att köra i släp, utan tiden får helt enkelt utvisa vad som komma skall.
Men jag är ändå nyfiken på era erfarenheter vad gäller detta.

Vi har en historia på 7 år om transportering, så den kan jag inte dra här :(
Å någon ridning finns inte på schemat alls framöver, ifall nån undrar..

En snabb tanke. Går det inte att ge hästen lugnande inför transportering ifall man verkligen VILL (säger inte att du MÅSTE röntga, mest lite funderingar/bollplank) åka och röntga??

SÅ det det verkar som om detta ben har tagit mest "skada" av fången eftersom det har haft svårast att återhämta sig. Är det så man ska tolka detta?

Är det då så att detta ben är det som risken är störst för, att det blivit en rotation/sänkning? Det är ju det ben som efter den akuta fasen också var sist att bli " bra" före rymningen.

Det är min gissning att det kan vara så. Min häst, som visserligen hade rotationer på båda fram, haltade på vf. Den hoven visade sig också vara sämst med störst rotation + en sänkning. Jag hade gjort allt i min makt för att försöka komma iväg och röntga, men jag har full förståelse för att det kan vara svårt/näst intill omöjligt...

*KL*

Jag säger bara det att det är tur att jag försöker hitta info själv och inte bara lita på veterinären. Den som var ute sa ingenting om saltstenen. Tog bort den själv sen, för jag läste att man skulle det. Hade en annan vet. ute som skulle vaccinera vår unghäst. Sa nåt i förbigående om att jag tagit bort saltstenen. "Ska man det? Det visste inte jag." sa den veterinären då. :eek:

Hur tusan ska jag kunna lita på dom där distriktarna egentligen?? Den första sa ju att han kunde gå kvar i vinterhagen, när hon var ute o kollade först. Tur att jag inte lydde det.

*kl*

Nu är förvirringen total här hos mig - HUR ska hovar och puls kännas egentligen?
Jag känner på min häst (oskodd) typ 20 gånger om dagen och han är nästan alltid ljummen upptill på hovarna och kall längst ner, och jag kan känna pulsen lite grann. Vid några tillfällen på morgonen när han stått stilla många timmar har hovarna varit iskalla och jag har absolut inte kunnat hitta någon puls. Är det så det ska kännas även efter att hästen varit i rörelse (inte träning, strosande i hagen)?

Igår kände jag på fyra andra hästar som stått inne i stallet några timmar och alla hade ljumma hovar och jag kände puls på 15 av 16 ben. Hur kan det komma sig, håller hela bunten på att få fång eller kan det vara normalt att det känns så, så att när min är iskall och helt pulslös beror det på dålig cirkulation av för mycket stillastående?

Jag förbannar nog mig själv i genomsnitt en gång i timmen för att jag inte tagit reda på förut hur man känner pulsen, för nu har jag ju ingen aning om hur han känns i vanliga fall :crazy:

Min häst släpar bakbenen lite när han går ibland nu, med tårna i marken. Kan det vara ett fångsymtom?

Jag antar att det är så. Min ponny har en hov som är värre än de andra.

Jag har full förståelse för att det inte går att lasta hästen.
Min ponny blev skrämd när hon var med och lasttränade en annan häst, en lucka föll igen och hon satt fast. Sedan gick det inte att lasta henne. Men en sjuk fånghäst i den värsta snö/is sörjan - inget läge att fortsätta träna lastning. Inget läge för många vandringar upp och ner i transporten. Hon lärde sig att gå in - på ett brutalt sätt. Och det är det enda positiva med hennes fånganfall, hon vande sig till sist vid transporten.

Men annars finns det portabla röntgen. Det blir kanske inte lika bra eftersom det är viktigt att de står rätt men kanske bättre än inget. Det är svårt att veta när man inte vet. svårt att kräva ngt av en häst som kanske eventuellt har hovbensförändringar.

Så jag hade ändå försökt att röntga - bara för att veta. Men så är jag. Egentligen blir inte hästen bättre bara för att man röntgar, kanske ev känner man sig bättre själv.

Om det är ngn tröst har jag tänkt detsamma.
jag var kanske klok nog att inte känna på de andra hästarna utan har lärt mig min fångponny. Hon brukar inte ha ngn puls alls. Men det är nu ett och ett halvt år efter anfallet. Hon hade puls i början ibland.

Jag har inga planer i nuläget att kolla ngn annan häst.

Din andra fråga om att släpa ben har jag ingen aning om, kanske, kanske inte. Alla förändringar måste man se upp med.

knapplån

Fång är en fruktansvärd sjukdom både för häst och ägare.
Jag levde i en dimma i flera månader, totalt avstängd från verkligheten.

Men det går att komma ut på andra sidan - om man är envis.

Idag, ett och ett halvt år efter det hemska fånganfallet, har vi varit på uteridning med ridlektionskompisarna. Min älskade lilla häst tyckte det var jättkul med fler hästar i skogen. Det blev många glada skutt mitt i den långa galoppen! Det var en ganska tuff ridtur med hårt tempo men hon klarade det utan problem.

Senare idag har hon gått i gräshage, sista timmen utan munkorgen. Hon lämnade gräset för att stå och mysa i skuggan med sina kompisar!

Det börjar kännas som att vi är tillbaka igen.

Och då har hon varit ganska dålig.

jag vill egentligen förmedla att det går att åtminstonde komma dit jag har kommit idag. om det håller imorgon kan man aldrig veta.

Senast ändrad:

Och jag håller med dig - det krävs en STOR portion envishet och också kompetent hjälp.

ENGAGEMANG och ifrågasättande tror jag också är superviktigt.
Det är inte viktigast att kunna mycket om sjukdomen från början. Utan viljan att lösa det på bästa sätt. Leta reda på så mycket man kan från olika kunskapskanaler, sålla bort, se sin häst och komma fram till vad som kanske är bäst för den.
Jag har börjat inse hur många det är som får ta bort sina fångdrabbade hästar eftersom de litat blint på vad veterinären sagt, utan att tänka själva.

Jag är lite bedrövad eftersom en bekant precis fått fång på sin fjärde ponny. Tre stycken har avlivats pga sjukdomen. Jag hoppas h*n inte kör på samma rahabilitering den här gången som de andra eftersom det uppenbarligen inte fungerar :(

Vet ni hur man ska kunna nå fram till en människa som alltid hållt på med hästar, och som gärna lever kvar i de gamla rönen?

Svar på din sista fråga

ingen aning, jag tror inte det går, så optimistisk är jag :crazy:

annars tror jag som du att det gäller att hitta det som passar ens egen häst.
Och jag har lärt mig att ta en sak i taget, en dag i sänder.

Om det sedan hjälper - det vet vi inte än.

Nej, det är kanske dumt att jämföra, men jag håller på att bli knäpp. Jag VET ju inte ens om det är fång han har. Han har visat konkreta rörelsestörningar vid ett enda tillfälle, dagen efter betessläppet. Då gick han försiktigt i nerförsbackar, var lite kort i steget, vände annorlunda och ville inte gå på grus. Allt utom gruset KAN dock vara träningsvärk, hagen dom släpptes i består av en stor kulle med väldigt branta och långa backar där hästarna gick (och även galopperade en gång) upp och ner ett antal gånger. Själv fick jag träningsvärk av att gå upp där EN gång :o Och min häst är inte speciellt vältränad. Teoretiskt sett kanske även oviljan att gå på grus skulle kunna bero på att han pga träningsvärk fick ett annorlunda rörelsemönster, vad vet jag.

Han har inte fått någon medicin, ingen strikt boxvila, visar inga som helst tecken på smärta vad jag kan upptäcka och går obekymrat på alla underlag. Så det enda jag verkligen har att gå på, om det skulle vara så att det där andra berodde på träningsvärk, är just pulsen och värmen och när då andra hästar känns likadant blir jag ju alldeles :confused: Ska försöka få ut hovslagare nu i veckan som kommer, och se om denne kan se något som tyder på fång.

Ibland känner jag att det kanske vore bättre att ställa honom på boxvila ett par veckor för säkerhets skull, men han mår verkligen inte bra av det. Hade honom där i två dygn och han försökte nästan springa över mig för att komma ut ibland när jag gick in, och jag såg snabba glimtar av något som liknade panik i hans ögon. Däremellan gick det dock bra, han fann sig men var ju inte särskilt munter, förutom när han fick mat. När jag sen lät honom gå ut i hagen igen ville han inte följa med ut ur den några timmar senare, han ville inte tillbaks till stallet. Det tog flera dagar innan han gick in i stallet frivilligt igen. Dessutom håller dom på och bygger precis intill så det är mycket oljud där, vilket ju också är stressande. Så jag hoppas verkligen att det inte blir nödvändigt.

Angående hans släpande ben så TROR jag att det beror på att han är slö av värmen, och uttråkad - saknar energi. Jag har sett flera av dom andra hästarna (jämför igen...) röra sig likadant idag och när jag skulle promenera med min ner till en skogsdunge för att beta ett par tuggor solfritt gräs vaknade han till liv och visade inte tillstymmelse till att släpa med tårna. Han släpar inte heller när han ska ut i hagen. Men när han ska in, eller bara strosar omkring i hagen så släpar dom.

Svar på din sista fråga

ingen aning, jag tror inte det går, så optimistisk är jag :crazy:

annars tror jag som du att det gäller att hitta det som passar ens egen häst.
Och jag har lärt mig att ta en sak i taget, en dag i sänder.

Om det sedan hjälper - det vet vi inte än.

Ja man kan inte tvinga sig på folk. Just hästmänniskor är ju väldigt "jag vet bäst" också :o

:( Det känns hemskt när man vill hjälpa, men inte kan. Eller iallafall kunna bolla tankar och frågor med h*n, för att få denne att se mönstret.

En stor suck. Jag hoppas att det går bra denna gång.

Känn på någon annans häst så får du ett hum :idea:
Fast det är klart att det varierar, så det kanske inte är en bra idé.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar