Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Har ringt vet idag.... Pratade igenom bilderna som vi tog när vi röntgade henne de var ca 2 veckor efter insjuknandet, ville göra det så fort som möjligt för att se hur illa de verkligen var... Han tyckte inte de såg så bra ut nu kommer jag inte ihåg vad han sa i grader el så hur mkt de var men hon hade ganska mkt rotationer och en sänkning, procenten att hon tex skulle bli tävlingshäst OM hon blir bra vill säga var typ lika med noll... MEN hon kanske kan bli bra och bli skogs mulle häst, spelar mig iof ingen roll bara hon blir bra och inte har ont... Fick rådet att skicka skivan med bilderna på henne till en klinik så jag ringde kliniken idag också och skall ringa tillbaka på tisdag för att prata med vet om bilderna och om vad de tror.... så jag hoppas de finns en gnutta chans.. Fick även smärtlindring för fem dgr till så hon skall slippa gå och ha ont... Får ringa hovis och rådfråga med honom men jag tror hon är väldigt ömfotad pga att skorna är borttagna... Jag har i vanliga fall hovslagaren var 8v ligger rullande... men vi pratade sist när han skodde att vi skulle lägga oss på 7v för att hon växer så mkt..

Valde att skicka bilderna eftersom jag anser att hon har såpass ont och inte skall behöva dras runt i en transport i en och en halv timma x2... så vi får se vad de säger till veckan..

Apropå foder mängd och givan..
De får fyra ggr dag har ju lyckats få fång på båda mina shettisen har klarat sig... fick stränga order att blöt lägga höt minst en timma innan det skulle ges, det blir 8 hö nät om dagen... har ett rostfritt tvätt ställ där de får plats ett hö nät åt gången , ett jäkla slit och bök med detta och de skall bytas vatten om och om igen... kan de vara så att pga att jag använder två hö nät per en gång byte vatten pga att de inte alltid hinns med pga jobb osv, får försöka pricka in med fodringar när jag har lunch och sticka hem och lägga nya i blöt... som sagt ett jäkla slit och bök... men men de får ju gå. Har även fått tag på hö från förra året som är jättefint... Vet sa att de spelar ingen roll om de är gammalt el nytt bara de är bra och blöt läggs innan...

Ja vi får se hur de går... får höra med vet til veckan vad de säger....

Ang blötläggningen. Sockeranalysera höet, då vet du om du BEHÖVER blötlägga det. Och om det är högt i socker kan du försöka leta annat.

Du kanske blöter höet helt i onödan, har du tur är det tillräckligt lågt i socker ändå.

Ang unghästen, fråga kliniken om de har sådana där 'paddar' som tejpas på, så kan du köpa sådana och tejpa på under fossingarna. Mitt fbl (en ömfotad krake barfota) fick sådana när han stod barfota mellan anfallsdebut och rtg. Kostar en slant, men gjorde iaf för honom stor skillnad. Man kan göra själv med diverse material själv med, men det är enklare med de färdiga som har 'rätt stuns' direkt.

Sluta att motsäga vets order om att blöta höt!

Ju mindre socker ju bättre.
Ska hon vänta på analys anser du

Sluta att motsäga vets order om att blöta höt!

Ju mindre socker ju bättre.
Ska hon vänta på analys anser du

Nu tolkade du alldeles galet?

Jag har inte sagt att hon ska sluta blöta höet nu? Men att hon kan ta en analys, sen vet hon om hon måste blöta det eller ej. Och behövs det inte kan hon sluta.

Givetvis ska höet blötas tills hon fått analyssvaret.

Ok om de är låg sockernivå så kan man slippa blöta höt?... Hade ju inte vart fel :) ett jäkla jobb... men som sagt de får gå.. nu börjar man få in snajsen och rutin på grejerna... :)
Jag skall höra med killen som jag köpte höt utav de brukar analysera sitt foder köper hösilage där även på vintern.
Nu frågade jag inte så mkt var bara i akut behov av hö NUUUU... så bara de var ok och fint de var de viktigaste i just den stunden... Men skall kolla de imorgon..

Ja paddar har jag läst att ngn har haft har bara inte vetat vart mna köper dem... måste man tejpa eller hur funkar de? Håller de ett tag eller måste de bytas ut ofta? Bilder =gärna :) skall ringa till veckan imorgon blir de jobb och jag kommer inte iväg till ngt ställe som har sådana, tips på sida på nätet som kan ha sådana? Om de nu finns på andra ställe...

Hovis skall komma förbi imorgon och titta på fossingarna, min vanliga hovslagare är hemma igen från sin semester hade en tillfällig förra veckan för att fixa tilld e akutaste... frågan e om de går och sko henne igen?? ja ja.. han skulle komma förbi och kika iaf vi skulle vänta tills jag pratat med kliniken på tisdag innan vi gör ngt..

Ok om de är låg sockernivå så kan man slippa blöta höt?... Hade ju inte vart fel :) ett jäkla jobb... men som sagt de får gå.. nu börjar man få in snajsen och rutin på grejerna... :)

Man blöter höet för att laka ur socker ja. Dock så i Sverige ingår inte sockeranalys som standard utan får beställas 'separat', du kan dock ta prov och analysera socker själv.

Rek till IR häst är under 10 - 12 procent icke-strukturella kolhydrater (socker etc) samt stärkelse. Stärkelsehalten är generellt låg i hö dock. Men sockermässigt så kan du hamna nästan var som helst mellan nästan inget och 30%

Min Ls fånganfall vägrade ju ge sig, inte gick han ner i vikt heller trots minimalt med hö, och depåerna var kvar. Fick ovärderlig hjälp här på buke kring det här med socker och IR osv. Började blöta höet men det gav ingen skillnad. Analyserade det, inklusive analyserade det silage jag köpt. Höet var en sockerbomb, över 30% socker, silaget hade 10,1% socker. Jag bytte så snabbt jag någonsin vågade. Och jag kan ju inte SVÄRA på att det var sockret, men inom en vecka hade fånganfallet klingat av, buttan kunde sättas ut, depåerna formligen rann av (de försvann inte helt men minskade extremt mkt) och hullet började falla. Har bilder med 5 dagars mellanrum, och det är faktiskt svårt tro sina ögon.

Så om du analyserar höet och det är högt i socker måste du 'minst' fortsätta blöta, men helst ska du ju hitta ett med mindre socker. Men ligger det under 10% så det är ju aldrig skadligt laka ur socker, men det är troligen inte så att det behövd, dvs socker i höet är inte triggern (om hon inte får enorma mängder)

Ett alternativ är att slopa höet och 'bara' fodra med halm och melassfri lucern. Hästen tar ingen skada av det, och det blir i det närmaste sockerfritt om halmen är vältröskad och gräsfri (man kan analysera halmen med om man vill det). Forest Autumn te x fodrade sin så om jag inte minns fel. Jag hade gärna gjort det om min gått med på att äta halm på den tiden.

Ja paddar har jag läst att ngn har haft har bara inte vetat vart mna köper dem...
måste man tejpa eller hur funkar de? Håller de ett tag eller måste de bytas ut ofta? Bilder =gärna :) skall ringa till veckan imorgon blir de jobb och jag kommer inte iväg till ngt ställe som har sådana, tips på sida på nätet som kan ha sådana? Om de nu finns på andra ställe...

Det finns lite olika tror jag, men de jag hade hade som 'klister' på ena sidan, man drog av ett skyddspapper och satte klisterdelen mot hästens fossing, och lät den ställa sig på padden, så fastnade den. Sen rek de jag lindade över med någon klibbig linda (inte vetrap, mer klibbigt, klistrigt) för det skulle hålla bättre.

Det höll i en knapp vecka kanske, sen blev det på tok för 'platt' och gav inte samma stöd. Men beror ju lite på vikt och sånt med. Ingen bild tyvärr. Vet inte var man kan köpa dem utom via klinik, men någon som säljer hovslageriartiklar (fackbutik alltså) kanske, eller någon hovslagare, de har dem ibland i sitt sortiment. I nödfall kan du prova med liggunderlag osv själv, men lite knepigt ibland få tillräcklig 'stuns' så de inte trampar igenom. Frigolit i ngn form används också vet jag.

inklusive analyserade det silage jag köpt. Höet var en sockerbomb, över 30% socker, silaget hade 10,1% socker.
Jag har för mig att du då skrev 22g.:confused:
Runt 20 är som jag förstår ganska normalt.

Men för en tjock eller potentiellt fångbenägen häst o definitivt för en fångsjuk häst bör man blötlägga det oavsett- som hennes Vet. rådde henne.
Rådet om blötläggning 1h. är rådet från Strömsholm- enligt forskning från UK.

Rådet om 2 X 20 min. är från....Buke:grin: men det kanske räcker.

Jag har för mig att du då skrev 22g.:confused:
Runt 20 är som jag förstår ganska normalt.

Men för en tjock eller potentiellt fångbenägen häst o definitivt för en fångsjuk häst bör man blötlägga det oavsett- som hennes Vet. rådde henne.
Rådet om blötläggning 1h. är rådet från Strömsholm- enligt forskning från UK.

Rådet om 2 X 20 min. är från....Buke:grin: men det kanske räcker.

Nä, då blandar du nog ihop?

Jag har haft höet, med över 30, har inte pappret kvar så minns inte exakt. Och så horse hage high fibre, det hade 10.1%, vanliga horse hage strax under tio, och mitt 'vanliga' silage, det blöta med klöver hade 8.8%

Enligt forskning från UK ska de ha under 10 -12% NSC. Är höet över det så kan man blöta det för att minska sockret. Sockret minskar i genomsnitt med 30% vid blötläggning 30 - 60 minuter. Det är dock stora individuella variationer.

Har du källa till UK-forskningen? Skulle gärna vilja läsa den också. Tycker annars att jag bara hittar den som utförts av Watts i USA. Där blötlade man i antingen 60 min kallt vatten alternativt 30 min hett vatten. Som Alexandra säger så var spridningen stor. Beroende på hötyp lyckades man laka ur mellan 0-59% av sockret, och i genomsnitt ca 30%.

Enligt forskning från UK ska de ha under 10 -12% NSC. Är höet över det så kan man blöta det för att minska sockret. Sockret minskar i genomsnitt med 30% vid blötläggning 30 - 60 minuter. Det är dock stora individuella variationer.

Det är inte NSC-värdet som är intressant för IR-hästar utan glukosekvivalenten. NSC är summan av socker, fruktan och stärkelse. Fruktan ger inte upphov till någon insulinkick.

Stärkelsehalten brukar inte mätas och anges på svenska analyser så det enda du kan göra bedömningen på är sockerinnehållet i höet. Sockerhalten bör inte vara större än 8% (80 g/kg TS). Är den högre så blötlägg höet en timma och byt vatten efter halva tiden.

Jo han behöver verkas, men har inte vågat låta hovis komma och knipsa nu när pålle haft så ont...

DU resonerar fel.
Om hovslagaren verkar rätt sänker trakterna och kortar tån utan att verka i sulan så kommer hästen att få mindre ont direkt.

Det höll i en knapp vecka kanske, sen blev det på tok för 'platt' och gav inte samma stöd. Men beror ju lite på vikt och sånt med. Ingen bild tyvärr. Vet inte var man kan köpa dem utom via klinik, men någon som säljer hovslageriartiklar (fackbutik alltså) kanske, eller någon hovslagare, de har dem ibland i sitt sortiment. I nödfall kan du prova med liggunderlag osv själv, men lite knepigt ibland få tillräcklig 'stuns' så de inte trampar igenom. Frigolit i ngn form används också vet jag.

Sådana där knäskyddspaddar som man stoppar in i knäfickan på arbetsbyxor brukar kunna fungera bra och ha rätt 'stuns'. Är kanske bland de lättare att få tag på?!

Fast jag pratade med hovslagare när hästen hade som ondast. Han sa då att man inte skulle göra nåt just då.

Det är inte NSC-värdet som är intressant för IR-hästar utan glukosekvivalenten. NSC är summan av socker, fruktan och stärkelse. Fruktan ger inte upphov till någon insulinkick.

Stärkelsehalten brukar inte mätas och anges på svenska analyser så det enda du kan göra bedömningen på är sockerinnehållet i höet. Sockerhalten bör inte vara större än 8% (80 g/kg TS). Är den högre så blötlägg höet en timma och byt vatten efter halva tiden.

Nu citerade jag bara de råd som finns i UK eftersom det var det som diskuterades.

Var kommer 8% ifrån btw? *nyfiken*

Och ja, svenska analyser visar 'bara' socker och inte stärkelse, skrev det innan i något inlägg. Dock är ju stärkelsehalten i svenskt hö (med de grödor som brukar användas) inte speciellt hög generellt. Man kan säkert analysera stärkelse med dock, men iom att sockret kan variera så himla mycket så känns det som prio ett att veta.

Man kan dock skicka sitt prov utrikes och få NSC analyserat, kostar i analyskostnad bara marginellt mer än att sockeranalysera i Sverige, men frakten blir ju lite mer. Om man vill veta exakt.

Så länge det fungerar nöjer jag mig med att sockeranalysera, och hålla sockret så lågt som möjligt och inte högre än 10%, då det tycks fungera utmärkt för hästen. Skulle det inte det däremot skulle jag skicka iväg det för att få mer fullständig analys.

Såg du min fråga om RFOs förresten? =)

Fast jag pratade med hovslagare när hästen hade som ondast. Han sa då att man inte skulle göra nåt just då.

Det är en svår gränsdragning. Man vill så fort som möjligt korta tån (in till lamellranden), och långa tår (alltså förvuxna) är absolut inte bra på en fånghäst.

Samtidigt vill man i akuta anfallet inte förvärra lidandet och riskera att förvärra ev följdproblem genom att hästen måste stå med ett ben upplyft.

Så man får försöka jämka, och göra det så snabbt som möjligt när hästen är såpass bekväm att den klarar att lyfta på en fot. Många hästar klarar inte det alls i akuta läget.

Min kortades tårna på 3 dagar in i anfallet. Han var inte smärtfri, men klarade att lyfta en fot i taget. Hovis verkade så fort han kunde, med många pauser emellan där hästen fick sätta ner benet, och hästen fick stå kvar på mjukt underlag under tiden. Finishen får man hoppa över i det läget dock.

Så, är det tids/tillväxtmässigt dags att verka din för ett tag sen är det jätteviktigt nu att du får den verkad. Så ring och prata med hovslagaren igen.

En lite korkad fråga:):

men vad är det man egentligen uppnår när man kortar tån till lamellranden?

Avlastning av hovväggen i tån?

Varför vill man i så fall detta?

Tidsmässigt så är det dags om nån vecka, så den bokade tiden får stå kvar. Pratade nyss med hovis och han sa det gick bra. Veterinären sa inget om att det var akut att verka heller, då när vi röntgade.

Den andra hovslagaren jag pratade med, när ponnyn hade som ondast, jobbar på klinik och sa att man inget skulle göra i det skedet. Jag litar såklart på honom.

Sen är det ju absolut inte så att jag inte vill ha ut nån hovslagare eller så. Jag betalar det jag måste osv. Jag litar på råden jag fått.

Jag tog det inte som att du ville slippa eller så, det behöver du inte oroa dig för, det märks utan minsta tvekan att du vill dem väl - oavsett =)

Men när de har som ondast verkar man inte nej, dock är väl hästen bättre nu (eller ja, har lite mindre ont iaf), eller har jag blandat ihop nu?

En lite korkad fråga:):

men vad är det man egentligen uppnår när man kortar tån till lamellranden?

Avlastning av hovväggen i tån?

Varför vill man i så fall detta?

Nu kan någon av hovslagarna detta myycket bättre.

Men för att underlätta överrullningen, så att man dels inte får extra tänjning/belastning på tån, och att man avlastar djupa böjsenan, den fäster ju i hovbenet, på undersidan så det blir en 'dragning' bakåt - uppåt (vilket då kan få ett hovben som släppt från lamellerna att rotera framåt - nedåt).

Förr (kanske görs fortfarande i viss mån?) höjde man ju trakten på fånghästar med klackar/gips, just för att avlasta böjsenan.

Ja jag gör allt och lite till för den där hästen, även om jag faktiskt inte känner att jag tycker om honom jättemycket... Dumt, men den krassa sanningen. Hoppas det finns nån som vill ha honom till sällskap, men jag tvivlar på det faktiskt. "Här, ta denna sjuka hästen..." Jag kan ju inte bestämma vad ägaren ska göra med honom, så hittar han ett annat hem där han tycker han kan vara så får han väl flytta dit... :(

Han gick bra på betongen hos veterinären, men då hade han fått Buttan innan. Han ska äta färdigt sina påsar medicin, så får vi se hur han rör sig sen...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.