Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

*lite kl igen*

Vad tror ni om situationen..? Kan man vänta sig att det finns nån som vill ta emot en ponny som inte kan gå på gräs och som bara kan köras litegrand... Eller hade ni tagit bort en sådan ponny. Han kommer ju alltid ha lite problem med fötterna till och från, även utan fånganfall.

Inte våran ponny som sagt. Ägaren verkar inte förstå allvaret i det hela.. :(

Det går inte... Sambon kommer hem sen, så han får fixa det. Blä på datorer ibland...

*lite kl igen*

Vad tror ni om situationen..? Kan man vänta sig att det finns nån som vill ta emot en ponny som inte kan gå på gräs och som bara kan köras litegrand... Eller hade ni tagit bort en sådan ponny. Han kommer ju alltid ha lite problem med fötterna till och från, även utan fånganfall.

Inte våran ponny som sagt. Ägaren verkar inte förstå allvaret i det hela.. :(

Jag skulle försökt höra om det finns nytt hem, men om det inte funnits ett utmärkt hem hellre tagit bort. Inte sas sålt/lånat ut bara för att någon vill ha/låna alltså. En fånghäst behöver ett hem där det finns en ägare som vet vad det innebär att ha fånghäst. Sådana ägare vill sällan köpa fånghästar, just för man vet precis vad det innebär.. Lite moment 22 alltså.

Jag köpte ju shettis som haft fång, men enbart för han var HELT återställd OCH hade smällfet gått på gräs, inkl fostgräs osv EFTER fånganfallet utan att drabbas igen - OCH att han i ALLT övrigt var PERFEKT, dvs precis vad jag letade efter. Dvs jag bedömde risken som att han skulle drabbas av fång igen här, som sällskap till en betydligt känsligare fångis som LITEN.

Jag hade tyvärr inte köpt/lånat 'din'..

Fast inga svarar på frågan. Eller har du hittat ngt intressantare än jag hittat?

Jag får dels inte svar på hur "raffinose family oligosaccharides" skiljer sig mot t ex fruktan/etc, och heller inte vilken mängd det innehåller, nate alltså.

Har bara googlat som hastigast. RFO är inte fruktaner utan ja vad ska man säga ngt liknande. Det finns vad jag förstod i ärtväxter en del men hann inte kolla hur mkt.

Du lär nog inte ha ngn nytta av att veta vad det är för kemisk skillnad utan det intressanta i sammanhanget måste vara hur eller om det kan brytas ner inuti hästen. Jag antar att det är mkt svårare att ta reda på än vad det är för ngt. Jag har ingen aning alls.

Men man kanske kan söka på kemiska namnet och digestion eller liknande.
Men egentligen tror jag inte man blir klokare av det heller.

hmmmm
jättebra inlägg med ett klart, tydligt och användbart svar.:)

Då får du rensa ogräs.

Det är ju inga problem rensa bort. Samtidigt, om det är okej för dem att äta det så lämnar jag det gärna. SÅ de har NÅGOT 'grönt att pilla med' en liten stund i alla fall, det hjälper ju mig med.

Därför jag vill veta, inte för jag känner 'åh nej, inte rensa bort det' Eller rensa och rensa, det är typ det, fem grässtrån och en maskros som växer i blivande sjukrutan, så..

Har bara googlat som hastigast. RFO är inte fruktaner utan ja vad ska man säga ngt liknande. Det finns vad jag förstod i ärtväxter en del men hann inte kolla hur mkt.

Du lär nog inte ha ngn nytta av att veta vad det är för kemisk skillnad utan det intressanta i sammanhanget måste vara hur eller om det kan brytas ner inuti hästen. Jag antar att det är mkt svårare att ta reda på än vad det är för ngt. Jag har ingen aning alls.

Men man kanske kan söka på kemiska namnet och digestion eller liknande.
Men egentligen tror jag inte man blir klokare av det heller.

hmmmm
jättebra inlägg med ett klart, tydligt och användbart svar.:)

Nä, det jag hittade var det nedan, och hästar är ju förvisso enkelmagade, men med en 'knorr' jämfört med t ex människa och hund. Så vet inte hur mycket det hjälper heller?

'Humans and other monogastric animals (pigs and poultry) do not possess the α-GAL enzyme to break down RFOs and these oligosaccharides pass undigested through the stomach and upper intestine. In the lower intestine, they are fermented by gas-producing bacteria which do possess the α-GAL enzyme and make carbon dioxide, methane, and/or hydrogen -- leading to the flatulence commonly associated with eating beans and other vegetables.'

ingen aning
Det låter inte som det nyttigaste en häst kan äta stora mängder av eftersom det verkar kunna hända samma sak som med fruktanerna. Men de kan ju äta ärtväxter. Nu finns det ju massor av olika andra kolhydrater i växter som man aldrig hör talas om antagligen för att det är i så små mängder. Detta är kanske en sådan.

Ingen aning överhuvudtaget.

Nej, det blir ju dock inga stora mängder, men ville försöka ta reda på om det sas är rena 'sockerbomben', eller mest troligt inte farligare/ofarligare än annat 'gräs'. T ex kvickrot är ju heller inte det bästa att äta mängder av, men det har de ju klarat fint det de fått i sig via munkorgarna. Är det lika med naten får de ju gärna gå där och gnaga tills den tar slut, så har de nåt att göra 'en stund'.

Men är det en sockerbomb så att jag lika gärna (nu överdriver jag men så ni fattar) kunde gå och låta dem slicka i sig 1 dl melass från stallgången, då vill jag ta bort den.

Och jag har aldrig funderat över den förr, just för de äter den inte om det finns annat alt äter inga märkbara mängder av den i alla fall. Iofs aldrig tänkt på om den vissnar eller äts på hösten. Men nu är jag ju närmast rabiat med vad de kanske stoppar i sig, och iom att den växer just där jag kommer låta dem gå i arrester så började jag fundera.

Det är precis så jag tänker. Att det måste vara nån som verkligen vet vad de ger sig in på och verkligen har kunskap och resurser att ha hand om en fånghäst...

Jag har funderat på avlivning också, men det är ju svårt när ponnyn är pigg och vaken även när han hade som ondast. Har alltid sagt. "vad är det för liv att gå i en grushage" och allt det där ni vet. Nu står man här själv.

Detta tar så mycket energi, äter upp mitt självförtroende och gör att jag bara vill gå o lägga mig under en sten. Det hade varit skönt på ett sätt att bara släppa allt och låta någon annan ta över och bestämma, men nu är ju ägaren som han är och jag bryr mig för mycket. :(

Svammel svammel.. Borde finnas BRIS för hästägare...

Det låter ju som verkningen inte är bra. Rotation borde inte synas långt efter ett anfall, om hästen är rätt verkad. Har du bilder på hovarna?

Nej det är inte bra... Veterinären trodde inte att man kunde verka tillbaka den heller på grund av den där lilla spetsen extra där framme... Det är en obehandlad gammal rotation. Ponnyn har haft fång många gånger innan och jag var den första som åkte till röntgen.

Jag har bilder, men sambon måste hjälpa mig att fixa om filerna. Han har somnat i soffan. :p

Nu så!

31241290.jpg

31241342.jpg

Alltså enligt vet. en gammal obehandlad rotation. Den lilla spetsen har bildats genom att hovbenet försökt att plana ut sig igen...

Jag fick också bilder på skiva men inte lyckats få upp dom.... knepigt knepigt och givetvis är jag helt nollställd på sådana där grejer, får ta och sätta mig ner ngt dag och försöka få igång de..

Idag e de fyra veckor sedan mina två hästar fick fång.
"mamma" hästen är ohalt ingen puls el värme jippi... men står på box fortfarande pga hennes dotter (unghästen) som också fick fång, hon har dock stått på två kurer butta, avslutade den sista för typ 3dgr sedan ... har tyckt att hon sett piggare ut har varit lite motståndare till medicinen (när den gavs de sista) de har hon inte varit under hela tiden annars de har gått super bra! MEN... ikväll när jag skulle mocka så tog jag ut henne lite utanför boxen i gången, måste ju se om de är bättre el sämre o de e inte lätt att se i boxen.. stapplade fram..... stackaren har ont... frågan är ju för hovis var här och tog av skor och verkade henne, om hon kanske är ömfotat uppe på allt??? Hon är väldigt känslig vid ny verkning i vanliga fall innan hon fick skor på... men detta känns inget bra... Hon har fortfarande puls i båda fram men e inte varm ( hade rotationer båda fram och sänkning på ena) Skall ringa vet imorgon skulle höra av mig ngr dgr efter avslutad kur om de ej blev bättre..
Har varit en ledsam kväll... för mig e mina hästar som mina barn (som för många andra..) gör så ont i en när man ser att de har ont...
Vet att jag har frågat innan säkert men frågar igen.. Hur många av era hästar som haft både sänkningar och rotationer har INTE varit bra efter ca fyra v? Hur lång tid har de tagit innan de har gett sig någorlunda? Har de gett sig överhuvudtaget?? Medicin el ej medicin? Man funderar om och om igen de bästa för henne kanske hade fått vara att få somna in och slippa ha ont?? Men hon är pigg och kry i boxen och går där bra, vill verkligen göra allt för att hon skall bli bra... Får höra mer med vet imorgon, men de är även intressant om man nu kan säga så om en sådan tråkig grej som fång men intressant att höra hur ni går till väga med allt...

I förhållande till hovväggen är inte hoven särskillt roterad men däremot till marken vilket betyder att trakterna är alldeles för höga och skapar rotationen. Har du hovfoton från sidan och undersidan?
Hästen kan fungera mycket bättre med lägre trakter!! och kort tå!

Hur många av era hästar som haft både sänkningar och rotationer har INTE varit bra efter ca fyra v? Hur lång tid har de tagit innan de har gett sig någorlunda? Har de gett sig överhuvudtaget?? Medicin el ej medicin?

Har två hästar som båda fick fång vinter 08/09 och var på klinik med dem i feb-09. Min stora hade 15 resp 10 graders rotationer + sänkning på sämsta hoven och den lilla har rotationer på alla hovar utom hb. Den sämsta hoven, vb, var det 10-15 graders rotation på. Mina stod på strikt boxvila LÄNGE. Haflingern klarade sig på två omgångar butta på 10 resp 14 dagar.

Men shettisens akuta fas verkade inte vilja ge sig och hon stod på medicin från februari till april/maj. Väldigt länge, men så fort vi försökte ta bort buttan fick hon puls efter ett par dagar och rörde sig sämre igen. Något var det ju som pågick med henne som vi inte fick bukt på, och jag fick rådet har att börja blötlägga höet. Efter 1-2 veckor (minnet börjar svika...) fungerade det äntligen att plocka bort medicinen. Sammanträffande? Kanske, men jag tror att det var för mycket socker i höet och att det var det som höll igång anfallet på henne. Hur gör du, har du provat att blötlägga grovfodret? Två ggr 20 min (med vattenbyte emellan) är väl egentligen idealiskt, men ett bra tag nu har vi blötlagt en timme utan vattenbyte i stället. Tidsbesparing... Och, ja, jag vågar inte riktigt låta bli att blöta, man blir lite skrockfull med fånghästar. Det som fungerar är kanske bäst att låta bli att ändra på... Mina får också fortfarande 1/2 paket bakjäst varje dag.

Var jag till någon hjälp, annars får du fråga mer!

Hur länge sedan är det som hovis tog av skorna?
Om det är det som hon reagerar på så tycker jag att hon bör skos igen. Nu kan det säkert vara att hon inte får smärtlindring som gör det. Egentligen är det dumt att ändra två saker på en gång ex verka, sko, ta av skor och så då ex ta bort medicinen. Då är det svårt att veta vilket som inte fungerar. Man måste hela tiden vara observant på om ngt inte fungerar så man kan ta bort orsaken till det.

Min häst åt butta ganska länge. Tyvärr minns jag inte hur länge för den tiden är som i en dimma. Men det var mer än ett par veckor. Nu är ju NSAID medicinerna inte bra att äta en lång tid så det är en avvägning som man får göra dvs vilket som är minst dåligt. Men jag minns att det kändes som om hon aldrig skull bli bra igen. Hon blev det, till sist. Jag åkte med henne till kliniken en del under första halvåret och det var tydligt att hon blev bättre för varje gång. Efter ca nio månader började jag rida henne lita försiktigt. På återbesöket nästan på årsdagen efter anfallet syntes det inte på röntgenbilderna att hon hade haft fång. Nu blev detta besök ganska försenat av olika anledningar (dragbilen gick sönder och annat kul). Så man hade kanske sett det om man röntgat lite tidigare. Hon går nu på begränsat bete och rids flera ggr i veckan. Allt detta för att ge ett ex på hur det kan bli.

Vad jag förstår så blir ganska många hästar bra igen vilket för en fånghäst betyder att smärtan försvinner, de kan röra sig helt normalt, ridas ungefär som innan och röntgenbilderna visar ett hovben på rätt plats. Sedan måste man nog passa den resten av livet mer eller mindre. Det beror nog på varför den fick fång hur rädd man måste vara om den sedan.

Det kan vara jättejobbigt att rehabilitera en fånghäst med tid, pengar och att försöka lära sig lite om hur man bör göra. Jag tror eller i alla fall hoppas att de flesta kan bli bra om man verkligen försöker. Sedan beror det nog på hästen också den bör vara ganska lätt att hantera tex annars funkar inte all boxvila. Men alla hästar blir inte bra. Om det känns alltför hopplöst och jättejobbigt så hade jag diskuterat med veterinären och kanske pratat med fler veterinärer. Man kan ju ringa till hästklinikerna och fråga dem.

Fördelen med att inte medicinera kan vara att hästen inte skuttar omkring. Men samtidigt så kan den ju inte ha ont.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 338
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar