Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja, jag tror att ett positivt och accepterande humör/temperament är väldigt viktigt. Visst, det kan maskera smärta, men samtidigt är det ju bra om en häst kan hålla sig positivt inställd trots smärta. Var det helvirrigt...;)?

Jag tror att ni fixar detta med. Båda verkar vara samarbetsvilliga:laugh:

Ja, jag tror att ett positivt och accepterande humör/temperament är väldigt viktigt. Visst, det kan maskera smärta, men samtidigt är det ju bra om en häst kan hålla sig positivt inställd trots smärta. Var det helvirrigt...;)?

Inte alls helvirrigt! Jag hävdar ju envist att utan just temperamentet och det soliga humöret så hade han inte överlevt fången. Varken smärtdelen eller 'boxarrestdelen'.

Så det är ju - stora - fördelar med det, även om det är nackdelar i andra fall.

Men det är och förbllir otroligt skönt just det där att när veterinären säger 'lång konvalescens, räkna med ett halvår, och minst 4 månader box/sjukruta, men det är god prognos' så kan man sas fokusera på 'god prognos' och inte få ont i magen för 'hur ska hästen klara boxvilan' eller 'shit, det går aldrig med boxvila så'

Jag har ju haft några hästar som INTE gick att ha på boxvila/sjukruta. Inte ens med droger höll de sig i skinnet. Då är en sån här diagnos nattsvart, inte pga prognosen men på behandlingen som krävs. Medan med sådana som Lillen (haft flera som varit lika 'accepterande') så slipper man helt oron och magontet för konvalescensen, utan den är 'bara' trist men hanteringsmässigt etc inte värre än om vet sagt 'fri rörelse i hage i 4 - 6 mån'.

Och även om man önskar sig kombon accepterande OCH 'pipig' i meningen 'säger till' att det gör ont, så hänger de nog ihop. Att de accepterar inte bara att stå och hänga i en box/sjuruta/annat - utan de accepterar just att hyfsat opåverkade sprattla runt med smärta etc.

Är det någon som vet hur det är med fruktan osv i:

Trädstammar?
Blommande eh ängssvingel tror jag det är?
och så måste jag räkna ut vad det jag alltid trott är målla men som inte är det är, återkommer ang det..

Trädstammar - ingen aning. Jag gav ju mina det i höstas och det var inga problem. Sedan vågade jag inte ge när löven trillade av, för då visste jag inte vad jag gav dem längre (pinsamt dålig på träd och växter över huvudtaget...:D). Nu har de inte heller fått för jag vet inte hur det är med socker nu? Borde väl i och för sig ha "lugnat ner sig", för om man tänker på att folk förr tog sav från björkar och gjorde sirap så var det ju relativt tidigt på våren.

Ängsvingel hoppas jag är okej. Mitt hö består av timotej och ängsvingel, och mina verkar ju tåla det bra. De har ätit det i nästan ett år nu.

*KL*

Nu har vi varit och röntgat fodershettisen. Han hade måttliga rotationer på båda fram. Dock var rotationerna gamla, så det hade bildats en liten spets formad som en liten snabelsko. Hovbenet har försökt att bli plant liksom, om jag fattade rätt. Skönt ändå att veta at than inte fått rotationer i våran vård. Kan lägga in bilderna sen om jag fattar hur man gör.

Denna rotation kan han leva med, men han kommer dock ha problem med sina fötter och bara tåla lätt arbete.

Vi har bestämt oss för att vi inte kan ha kvar honom eftersom vi inte har hagar som passar en fånghäst osv. Säg gärna till om ni vet nån som vill ha sällskap till fånghäst. Det vore väl det bästa kanske...

Är det någon som vet hur det är med fruktan osv i:

Trädstammar?
Blommande eh ängssvingel tror jag det är?
och så måste jag räkna ut vad det jag alltid trott är målla men som inte är det är, återkommer ang det..

Nate var det jag grubblade på där. Är det mycket fruktan i det? (Det växer en hel del där sjukrutan hamnar)

Om Nate är = våtarv så är det väldigt osmakligt. Mina äter det inte och kompisens shettisar som har haft fång kan gå på det utan att käka det. Blir som en gigantisk rata där det växer. Men dina kanske äter det?

Nej de äter det inte om det finns annat - det är därför det är så mycket där, det har ratats =) Men när det är det enda som växer i en sjukruta tror/befarar jag att det glatt skulle konsumeras?

Fast omsakligt? Höns och marsvin t ex ÄLSKAR det? Och japps, våtarv och nate är samma sak, det heter ju våtarv eg.

Kompisens shettisar äter det inte även fast det bara är jord på den andra delen av hagen. Fast de får ju halm och hö istället så de är ju lite skillnad. De har ett annat val.(Din får ju med men kanske inte så mkt)
Skit i hönorna:devil: de har inte förstånd till bättre :)

Nä, men marsvinen, så hur förklarar du det? Va? ;)

Googlar man så anses det som 'mild, frisk smak' och 'smakligt'. Finns ju konstiga människor som äter en massa skumma gröna grejer..

Hmm, kan ju göra ett enkelt test och bjuda dem på en näve nu när jag går ner..

Men faktum kvarstår ju, OM de äter det - är det någon risk?

Jo när jag väl fått bilderna från skivan så fattar jag hur man gör, men veterinären hade tydligen nåt program på skivan där bilderna ligger.. Har inte kollat så noga, men kan försöka klura lite. Annars får sambon hjälpa mig sen :p

Har du satt i CDn och provat om bilderna går att öppna på din dator? Jag har också fått bilder på CD som har öppnats med ett speciellt program, men det har varit inkluderat så att det har fungerat från CDn. Prova att "slänga in" skivan och se vad som händer, om du inte redan har gjort det!

Googla på Stellaria media +fructan så kommer det upp lite intressanta grejer.

Fast inga svarar på frågan. Eller har du hittat ngt intressantare än jag hittat?

Jag får dels inte svar på hur "raffinose family oligosaccharides" skiljer sig mot t ex fruktan/etc, och heller inte vilken mängd det innehåller, nate alltså. Att det har en utmärkt egenskap att lagra är ju lätt räkna ut - det är ett ogräs ;) Samtidigt är det ett ganska kinkigt ogräs jämfört med exvis maskrosor? Iaf här växer bara nate där/när det är tillräckligt fuktigt, inte som maskrosor som fan kan överleva 'allt'?

För fruktan är det ju i 'allt' som växer i princip, just nu växer ju allt här utmärkt med, vi har en väldigt avvägd dos av regn och värme. Så, jämfört med 'annat', ligger nate högt eller lågt i fruktan/motsvarande?

Googlat en lång stund men får inget svar på det, däremot är det utmärkt trevligt att leka med för forskare uppenbarligen, nate alltså =)

Jag har lyckats "få loss" bilderna från skivan, men de är inte jpg. morr....

Kompisens shettisar äter det inte även fast det bara är jord på den andra delen av hagen. Fast de får ju halm och hö istället så de är ju lite skillnad. De har ett annat val.(Din får ju med men kanske inte så mkt)
Skit i hönorna:devil: de har inte förstånd till bättre :)

De kommer garanterat äta det i hagen. Jag höll på att bli av med fingrarna nyss..

Nä jag insåg det nu med när jag tittade närmre på det. Attans det såg lovande ut.
Ja de har grejat mycket med våtarv så det finns säkert någon forskare som vet halterna. Du får ta kontakt med någon av dem :idea:

Själv skulle jag vilja ha ett piller som jag kan ge hästen som gör att det neutaliserar fruktanerna i magen/tarmarna. Det är men hjärtat i halsgropen jag släpper ut min häst på kortkort nerbetad rajgräsblandning.........
Gärna ett bantningspiller också när jag ändå är igång och önskar mig.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 119
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 337
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar