Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

*kl*
Då har min varit utan butta i två dagar. Han är ohalt men har fortfarande lite puls í ett framben och är något ljummen i hoven. Normalt? Borde man fortsätta behandla? Känns inte som att det är så akut att jag måste ringa och störa jourvet, men man vill ju gärna veta :confused: Han är ju ohalt i skritt men det ser ut som han emellanåt avlastar det frambenet lite.
Han har fått stå ute i liten hage och är jätteduktig, står mest still hela tiden.
När kan man börja introducera gräs igen?

Jag tror att de kan ha lite puls och varma ben till och från ett bra tag efteråt. Om hästen kan röra sig ngt så när normalt och då inte verkar ha ont så hade inte jag gett den mer medicin.

Gräs eller ej beror säkert på varför den fick fång och det kan vara svårt att veta. Men jag hade inte tagit några risker och hade inte släppt den på gräs den närmaste tiden, tramsig som jag gärna är så hade jag väntat till nästa sommar. Men nu var min fångponny tjock och antagligen insulinresistent. Hon fick gå på nerbetat gräs med munkorg ett par timmar om dagen 6-7 månader efter anfallet och då kollade jag henne hela tiden.

Jag vet ju inte om det är gräset, men tänker inte chansa och släppa honom på bete. Kanske får börja beta lite kanter i hagen så småningom. Ev tänkte jag slå lite gräs till att börja med. Alltså en mycket liten mängd åt gången

Ta det lugnt med gräset.
Mitt sto har nu varit utan metacam i tre dagar och jag tycker hon är piggare med svala hovar och hon rör sig bra. Magenär ok. Jag hade lite puls för någon dag sedan med varma hovar. Jag tror att det kan vara så....det är nog viktigast att titta på hur hästarna rör sig efter avslut med smärtlindring. Nu får hon stå inne en vecka till, så kan jag göra en sandhage. Hur stor tycker ni den bör vara??

*KL*

Idag är det på dagen ett år sen Lillens fånganfall förra sommaren. Jag kommer mest troligt ha skräckslagna tvångstankar på jobbet.. Att det ska hända igen.

Samtidigt så är det en trevlig dag också, det fanns ju så många dagar jag tvivlade på att få uppleva den här, och för att inte tala om dagar jag tvivlade på att någonsin få ner honom i vikt. Så även om det om nu inte eländet i vintras förstört, och vi sitter fast i 'skritta, skritta, skritta'-träsket och jag är rätt bekymrad varför han reagerar så fort jag försöker trava och vad det beror på så -

vi fixade det! Både fånget och vikten! :bump:

Även om det går åt helvete imorgon, nästa vecka eller om en månad så kvarstår ju faktumet att vi faktiskt fixade det, och tog oss ut på andra sidan! =)

Då:
fnghull.jpg

Nu:
lillenhull201006263.jpg

lillenhull2010062633.jpg

Senast ändrad:

Vilken skillnad! Vad skönt det är att läsa om andra som har klarat sig igenom, det inger ett hopp om att även jag ska klara det med min lilla häst.

*kl*
Min häst fick fång för 3,5 veckor sedan. Helt ohalt sedan dag 4 och puls/värme försvann samtidigt. Däremot kvarstår en liten tendens till stelhet i snäv vändning till vänster. Syns ingenting i vändning till höger. Jag kan knappt kalla det hälta utan mer en liten upphakning i steget just i vändningen. Han är för övrigt pigg, glad och kliver på med raska steg framåt vid hältkontroll.
Är det vanligt att fånghästar är stela i vändningen så lång tid efter att övriga symptom avklingat? Enligt veterinär kan jag släppa ut i liten hage nu men jag tvekar ändå så länge han fortfarande visar något i vändningen. Vad hade ni gjort? Nu står han inne 22h/dygn i box och flyttas ut i liten hage (ca 8x8m) 2 h/dygn, vågar jag utöka hagtiden?

Just vändandet är ett allvarligt symptom.

Jag´skulle rådfråga Vet innan ändringar görs.

Axel: Jag har rådfrågat behandlande veterinär som då tyckte att hästen skulle släppas ut i liten hage hela dagar. Jag tycker inte det känns bra alls så länge någon form av hälta/markering finns kvar.

Bettysmatte: Jag skulle väldigt gärna också vilja röntga hans hovar men det är tyvärr inte praktiskt genomförbart. Han är omöjlig att köra i transport (vid sista transportförsöket hoppade han över bommen under färd och tumlade ut genom framdörren. Vi har lasttränat i mängder men har en lång bit kvar innan vi är färdiga för att åka någonstans. B-kortslastbil finns inte att hyra i närheten. De djurlastbilar som finns inom närområdet har fullt upp och är inte ett dugg intresserade av att köra oss till klinik, vänta under undersökningen och sedan köra oss hem igen.) Så tyvärr kommer vi inte till någon röntgen hur gärna jag än skulle vilja:(

Trist läge :(! Det finns, på vissa ställen i landet, veterinär med röntgen i bilen. Det finns kanske någon sådan hos dig?

Nej, tyvärr finns ingen sådan veterinär häromkring:( Det är verkligen en urusel situation och jag vet inte hur jag ska lösa det.

Hur är det med nedbetat gräs, blir det lika "stressat" som om det vore nedklippt med gräsklippare?
Hade en tanke att jag skulle putsa hagen med gräsklipparen och sen låta min ponny beta där några timmar per dag, men nu blev jag osäker...

Härligt. Vi som är mitt i väntan på att se vad som händer blir glada av att se och höra att det kan bli bra.....

Hur är det med nedbetat gräs, blir det lika "stressat" som om det vore nedklippt med gräsklippare?
Hade en tanke att jag skulle putsa hagen med gräsklipparen och sen låta min ponny beta där några timmar per dag, men nu blev jag osäker...

Det finns många som varnar för att låta en fånghäst gå på kraftigt nerbetat bete. Jag tror att det är svårt att veta. Det handlar ju om hur mkt gräs de lyckas få i sig och inte bara hur pass hög kolhydrathalten är.

Till Bonapple
Min ponny var dålig länge och hade ganska kraftiga förändringar, sänkningar och rotationer i framförallt båda framhovarna. Det är nu 18,5 månader sedan fånganfallet bröt ut. Hon mår idag bra, inga återfall (än så länge), går ca 8 timmar om dagen på gräs den största delen av tiden med munkorg. Jag rider henne flera ggr i veckan. Det är ett pyssel fortfarande med all extra vakt i stället för sommar=bete 24 timmar om dygnet men det är det värt.

*kl*

Det som inte fick hända, har hänt!!

Hästkraken har nattetid lyckats med att öppna boxdörren och tagit sig ut i det gröna :devil:

Till saken hör att jag ALLTID stänger stängseltråden utanför stallet, när jag tar in Lillkillen på kvällen, men just denna dag gjorde jag det inte.....

Så, hon har varit ute o käkat o sprungit som det verkar. Åtminstone var magen betydligt större än kvällen innan :crazy:

Vad händer nu? Hon pulsar i lite alla fyra igen, men inte jättemycket.
Är vi tillbaka på ruta 1 ??

Hon hade precis fått börja vara ute lite, efter ca 3,5 vecka på box...
och då helt symptomfri vad gäller puls o värme i alla ben.

Ställ hästen i boxen, kyl benen med iskallt vatten så mkt du orkar och så hade jag gett ngt foder jag visste var säkert i mitt fall lusernpellets och halm. Bakjäst för magen.
Det behöver inte hända ngt.

Här ser man fram emot sommaren o allt vad det innebär med färskt gräs till kusarna å lite sovmornar för mig. Men med facit i hand, så var det mindre jobbigt i vintras med 1 meter snö o myggfritt :)
Ack så tokigt det kan bli :cry:

Ojojoj, vad jag kände igen det där. Hade oxå sett fram emot sommaren och alla dess härligheter att bli liite hästfri iaf.
Men just nu önskr jag att det fortfarande var vinter och att hästen min aldrig fick fång. Mitt sto fick fång här för tre veckor sen, och jag känner mig helt hjälplös och vet inte alls hur och vad som ska göras. Jag känner att jag får ta en dag i taget :) Lycka till med din häst

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar