Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja det var den jag tänkte på, trodde det var typ grus/jord och inte gräs. Ser så stor ut på bilderna också, såg ut som det var hur stort som helst!

Nej bilden luras nog tyvärr. Här ser man hur brett den platta delen är (den är fortsatt lika bred som det är där mellan kortsidan på stallet och ladugården), och hur snart det börjar luta uppåt/slänten börjar

importeradebilder3278.jpg

Det var nog dock grus där en gång i tiden, på samma sätt som det varit grus på 'riktiga' stallplanen. Men det är sedan länge förlorat i upplandsleran dessvärre.

KL
Varierar pulsen på era hästar under dagen? Min som fortfarande står på boxvila och behandling har nästan ingen puls på morgonen men framåt kvällen har han nästan alltid mer puls. Vet inte om det beror på att han kanske har stökat omkring i boxen.

Tänk bara på att har man gett finylbutazon eller liknande mer än en vecka så ska man testa att trappa ner.
Det ger skador på mage och tarm att hålla på för länge. Ska alltså inte ges i onödan.

För min är det tvärt om... Mer på morgonen och mindre på kvällen... Konstigt.

Har hästen lindrig fång så kan helt stillastående vara en nackdel också. Det blir dålig blodcirkulation i hovarna och då ökar pulsslagen i styrka vid kotan. Går hästen då några steg eller några minuter (obs får inte tvingas utan bara om den själv vill)
så går pulsens styrka ner(blodet cirkulerar bättre) och hästen blir bekvämare.

Det har varit väldigt tydligt så för min häst denna gången. Han får röra sig det han själv vill i sjukhage och är fångverkad för att inte förvärra något i stegen. Fick fång för 4 veckor sedan.
Han gick nu ett par dagar utan paddade boots och igår hade han ökad puls. Då satte jag på bootsen och han rörde sig självmant lite mer. Efter några timmar var han betydligt piggare och pulsen var svår att ens känna!!!. Då gick han runt i hagen.
Obs han har ingen medicin.

Min häst fick jag rådet att röra på, gå lite promenader. Har mest stått på box, men har tagit ut henne på stallgången, bytt box ibland, och ibland tagit en liten sväng runt det lilla stallet. Hovis sade idag att det är viktigt att de rör lite på sig, iaf i det skick hon är i, dvs mkt bra.
Hon har ju hovbensrotationer, men hovis sade att det inte behöver göras nånting verkningemässigt med henne, utan det är bra om hon blir lång i tårna.. Hur tänker han då tro? todde tån skulle vara kort? Eller är det mest under ett akut anfall, och strax därefter?

Igår och idag e min ena häst helt vanlig i hovarna alltså inte varm och ingen puls, har klämt och känt men inget... :)
Men unghästen däremot som fortfarande går på butta är lite ljummen i båda fram och har puls fortfarande däremot ser hon piggare och gladare ut i både kropp och ögon...
Imorgon kommer hovslagaren och kikar på dem och åtgärdar de som skall göras.
Skall man vänta med att släppa ut dem i liten typ sjukhage tills de är helt symptomfria, och hur lång tid börjar man med åt gången?
Tycker jag har ställt frågor till olika vet men inte fått ngt riktigt svar känns det som och man vill ju verkligen inte göra fel så det verkligen går åt pipan... efter sista vet var här så sa han bara att vi får höras av om 14 dgr efter hon avslutat kuren... men jag antar att hon skall stå inne tills dess..
Får nog ringa imorgon och höra med dom för säkerhets skull...
Den andra som är utan puls och inte är varm borde ju eg kunna gå ut en stund i liten grus hage... efter att hovarna är åtgärdade..

Hon har ju hovbensrotationer, men hovis sade att det inte behöver göras nånting verkningemässigt med henne, utan det är bra om hon blir lång i tårna.. Hur tänker han då tro? todde tån skulle vara kort?

Nej, det är verkligen inte bra om hästen blir lång i tårna...:crazy:

Igår och idag e min ena häst helt vanlig i hovarna alltså inte varm och ingen puls, har klämt och känt men inget... :)
Men unghästen däremot som fortfarande går på butta är lite ljummen i båda fram och har puls fortfarande däremot ser hon piggare och gladare ut i både kropp och ögon...
Imorgon kommer hovslagaren och kikar på dem och åtgärdar de som skall göras.
Skall man vänta med att släppa ut dem i liten typ sjukhage tills de är helt symptomfria, och hur lång tid börjar man med åt gången?
Tycker jag har ställt frågor till olika vet men inte fått ngt riktigt svar känns det som och man vill ju verkligen inte göra fel så det verkligen går åt pipan... efter sista vet var här så sa han bara att vi får höras av om 14 dgr efter hon avslutat kuren... men jag antar att hon skall stå inne tills dess..
Får nog ringa imorgon och höra med dom för säkerhets skull...
Den andra som är utan puls och inte är varm borde ju eg kunna gå ut en stund i liten grus hage... efter att hovarna är åtgärdade..

NU ser du ju av tråden att folk fått olika bra råd, gjort olika osv. Men det som kan sägas är att ska du gå efter de råd som är gemensamma för de stora djursjukhusen, veterinärer som kan fång etc så ska du INTE släppa ut direkt de är åtgärdare.

Utan när de är symptomfria på box utan butta så är det X veckor till på box, sen X veckor i minihage, sen X veckor i liten hage osv som gäller. X är kortare tid för de utan rotationer/sänkningar och längre tid för de med rotationer sänkningar.

För att få ett hum, så anges konvalescenstiden till tillbaka i arbete för 2 - 3 månader UTAN lägesförändringar och 9 - 12 för de MED förändringar. Generellt.

När det gäller sänkningar/rotationer så innan hästen tål full belastning på hovarna ska hoven i princip ha bytts ut, dvs en 'ny' hov växt ner och fångranden bort.

Min L stod som sagt 4 v på box efter han var symptomfri utan butta, sen 4 v i sjukhage (typ 5 * 5 m ute), sen 4 v i liten hage osv. Inga rotationer/sänkningar.

Bettysmatte och Forest Autumn har hästar med rotation/sänkning, och där är det helt andra - längre - tider.

Har för mig vetten sa de att när de är fixade i hovarna och symptomfria då kan de börja gå ut i liten hage lite om dgn... men jag kör de säkra före de osäkra, och de är att de får stå kvar inne så får jag rådfråga mer med vetten sen. Då förstår jag, de med att hela hoven behöver "bytas" ut tar ju ett tag skall se vad hovis säger idag! De sa till mig troligtvis på den som var bäst ca halvår innan man kanske kan tänka sig att börja rida igen, men har absolut ingen brådska ett halvår framöver då e vi mitt upp i vintern och halt och jäkligt får satsa på till nästa sommar om jag har tur... men de får vi se skall ju iväg och röntga frampå igen för att se hur läget är. Som sagt ingen brådksa huvudsaken är de bli bra! Nu håller jag bara tummarna för att unghästen får bort pulsen och blir kall i hovarna hon är ju lite lite ljummen...

*Knapplån* men på tal om att vara kall i hovarna så undrar jag hur länge man ska kyla ben och hovar?
Min ponny har nu varit sval och pulsfri i några dagar, sista dagen på finadyne igår och tidigare har jag kylt ca 4 gånger på en dag, idag bara en. mitt på dagen, hon var ändå sval och pulsfri nu på kvällen.

Förresten så sa min veterinär också att jag kunde sätta ut i en sandig box hage så snart hon varit symptomfri några dagar.

Första 48 h kan man kyla. Inte i ett sträck givetvis, men det är de första 48 h kylan hjälper. Så du kan sluta kyla nu.

det är smärtlindrande för dem även efter 48 h.

Däremot så rent läkningsmässigt och för att ev minska skadorna så är det första 48 h efter en akut skada.

Jag fick ordinationer att kyla betydligt längre tid än två dygn.. Kommer inte ihåg exakt men det var minst en vecka med 3*20 minuter/dag :)

Du har gjort rätt.
iom att hoven inte består av hud behöver den hjälp med nedkylning.
Helst från ovan knät.

blödningen blir kvar i hoven mkt längre än på andra ställen.

snö är bra:angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025