Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Har inget svar eller tips att ge dig..
Däremot spinner jag vidare med mina funderingar :)

Hästen har nu stått på box i 17 dagar, och får gå ut en kvart varje morgon sedan i måndags. Detta för att hon överhuvudtaget ska kunna hantera situationen med att stå installad då hon annars stressar ihjäl sig o sparkar sönder inredningen, i samråd med veterinär naturligtvis :)

Har en framhov som är knappt ljummen och 3 andra som är iskalla.
Är detta normalt? Kan ana lite puls i det benet, men mer än så är det inte.

Hade ett uppehåll på medicineringen från dag 11 till dag 14.
Då kändes hon fin i benen, men var inte iskall i något, däremot lite ljummen (kroppstempererad) ialla. Men efterhand som de andra 3 benen blev kallare o inte det fjärde, så sattes metacamet in igen.

Hur länge kan man räkna med en förhöjd temp i den ena hoven?
Eller borde den också vara kall vid det här laget?
Bör man medicinera så länge den är ljummen?

Hon rör sig bra och står bra på fötterna.

Jag ställer samma fråga... har dock tre lite varma hovar, en kall och gått på metacam 11 dagar. Idag och igår fick hon halva dosen. Fortfarande varm. Dock ingen puls. Fin gång(i boxen). Har blötlagt hö och hon får halm att tugga emellanåt. I kväll ska hon endast få tugga halm. Få se hur hovarna känns imorgon....orolig matte.

Funderar på detta med hovbens sänkningar, hur många blir bra el är chansen att de blir helt återställda liten? Min unghäst hade ju sänkning på ena fram kommer dock inte ihåg hur mkt...

*kl*
Min ponny har börjat äta upp inredningen i boxen så idag fick hon faktiskt en liten bit av en björkstam att gnaga på, inte en färsk tagen stam utan grönt på.

Jag ska antagligen få sällskap till min av en annan fånghäst så snart den är redo att transporteras. Det känns skönt.

När ungefär är det dags för att röntga?

Jag åker till röntgen den 30 juni, hon har då stått 21 dagar på box. Det är nog dags för verkning då och detta vill jag göra i samband med röntgen. Därefter får vi se om det behövs fler kontroller med röntgen...

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Ang rtg så tidigast när hästen är i transporterbart skick, men innan den släpps ut är väl en bra 'tumregel'. Sen finns det ju fördelar att rtg tidigare ibland med, en häst där man inte får behandlingssvar alls osv.

L rtgades efter drygt en vecka, samt 4 v efter det (dvs på ÅB)

Nu har jag beslutat att vänta med röntgen då hon ännu inte visat att hon rör sig fint utan metacam. Hon måste gå utan preparatet och kunna visa bra rörelser en tid innan jag transporterar henne. Vad tycker ni? Visst är det kanske bättre att låta henne gå farfota så länge som möjligt (om hon trivs i det).

Ja så länge du är säker på att hästen inte är hovöm. Det är det som varit svårast tycker jag att ha hästen barfota. Om den blir hovöm är det svårt att skilja mot att ett nytt anfall är på G :crazy:

*KL*

Idag har jag ägnat från klockan åtta imorse till nu med att slåss mot vegetationen. Jag, sågen, trimmern (till bensinen tog slut) och sekatören har utkämpat en tuff strid mot diverse sly, träd och fanskap. Jag tror jag fått ungefär en miljon fästingar på köpet :crazy:

Men nu har jag minskat ner hagen ännu mer, den är åt helvete för liten tycker jag egentligen, och jag har fått göra våld på ännu mer av mina principer. Om den inte varit 'krokigt' dragen och gått delvis över det kuperade hade jag övht inte accepterat det.

Men nu är hagen mindre, och alla ytor är klippbara eller gräsfria. Hur jag någonsin ska kunna ge dem en vettig vinterhage övergår just nu mitt förstånd, då det ju växer som f*n utanför stängslet.. Funderar faktiskt - på fullt allvar - på roundup..

Men då Lillen skrämde livet ur mig i lördags genom att ha puls och värme i HF när han kom in, som inte la sig på 4 h inne, och vi som sagt närmar oss årsdagen av första fånganfallet, så... Nu var det nog falskt alarm fångmässigt, då han var pigg, rörde sig obehindrat, vände obehindrat osv - men helt klart var/är ju att NÅGOT var kajko i högertassen - igen :crazy:

Så han stod inne i söndags, och fram till nyss idag. Varit HELT kall och 'pulsfri' sedan söndags morse, men jag vågade inte släppa ut förrän jag sett det höll i sig - och hunnit fixa om hagen. Jag har dock inte vågat ta fram viktmåttbandet och se vad den här tiden på box - med mer mat - gjort för magomfånget..

Nu har jag beslutat att vänta med röntgen då hon ännu inte visat att hon rör sig fint utan metacam. Hon måste gå utan preparatet och kunna visa bra rörelser en tid innan jag transporterar henne. Vad tycker ni? Visst är det kanske bättre att låta henne gå farfota så länge som möjligt (om hon trivs i det).

Jag tycker det är ursvårt där ang rtg, så du får gå som du känner. Min röntgades innan han var u.a., helt enkelt för att få reda på om det var fula lägesförändringar på hovbenet. Det var det inte, men han rörde sig inte okej utan butta på första rtg, 4 v senare på återbesöket rörde han sig inte heller okej utan butta, men rtg var fortfarande ren. Han gipsades då, och blev omedelbart bekvämare av det.

Dessutom bedömde ju klinikvet vid första besöket att det INTE var acceptabelt han var av av butta trots att han var u.a. i box/på gummimatta, efterom han inte var u.a. på löpargången och i vändningar. Hade jag inte åkt så hade jag ju inte satt in butta igen, och han hade senare ej heller fått sina gips.

Samtidigt så hade ju transport kunnat vara det som gav just rotationer och sänktningar eller försämrade de. Så jag tycker det är jättesvårt. Jag ströade upp transporten djävulskt dock, backade till stallet samt att han är lugn och sansad när han åker. Hade jag vetat det fanns hade jag köpt paddar och tejpat på med. Men det är jättesvårt som sagt.

Min var barfota hela tiden, var barfota vid insjuknandet och fick kvarstå så. Mitt fbl dock fick skor på sig igen efter 10 dagar, just för han inte innan hellt fungerat barfota och dessutom hade lätt för att bli hovöm. Så hur har det varit innan, skott eller barfota?

Generellt så är ju barfota bäst den tid de ändå 'bara står', men för en liten del av hästarna är det inte det bästa. Om det finns lägesförändringar kan man därför vilja sko med i ett tidigare skede, men det är ju en fråga efter rtg.

Tycker att det låter jättebra att du minskat ner hagen! Visst är det urtrist med liten hage (jag vet!), men vad gör man??? Hoppas att du hittar "balansen" nu, så att de kan gå ute mycket men ändå inte öka i vikt/få fång igen:).

Jag är eg rätt tveksam om det i realiteten gör någon som helst skillnad dock. Då de delar som är kvar är de delar som de tillbringat 99.9% av tiden på (annat än under förflyttning) även innan. Så högst tveksamt om det i 'verkligheten' gör något som helst annat än ger mindre motion/kaloriförbruk pga rörelse, och saboterar för mig inför vintern då.

Men, jag slipper iaf noja över att de plötsligt ska få för sig att börja leta gräs, och plötsligt ska kunna få i sig gräs, i de steniga delarna. Där gräset, just pga att de aldrig är där, växt sig högt.

Så, jag har nog eg lagt en massa tid och jobb på något som ger endera noll skillnad eller negativ skillnad. Men jag sover förhoppningsvis bättre..

Utetiden törs jag inte öka dock, men som sagt, kanske sover jag bättre även om det är en förändring som inte spelar minsta roll - egentligen. Annat än om de skulle få av sig munkorgarna då förstås, då gör det nog skillnad kanske - beror på var de skulle välja att beta då, på det klippta eller bland stenarna.

Du är inte rädd att det klippta-stressade-gräset orsakar mer problem än om det skulle fått växa?

Du är inte rädd att det klippta-stressade-gräset orsakar mer problem än om det skulle fått växa?

Nej, men enbart av den anledningen att de får knappt i sig något gräs genom munkorgarna, jag klipper det ju för att hålla det så mycket under munkorgsnivå det går. Jag skulle ALDRIG släppa dem utan munkorg på det, det skulle vara livsfarligt.

Gräset är ju säkerligen högt i socker som bara f*n, men handlar ju om mängd med, och totalmängden är minimal och därför det är bästa (=minst dåliga) sättet i brist på gräsfri hage. KOmmer lite bilder snart.

Lite bilder mest bara för att.

Såhär ser vår GRÄSMATTA ut.. :angel:
hage1006211.jpg

Såhär ser HÄSTHAGEN ut :devil:
hage10062110.jpg

Och såhär flitigt har jag röjt idag... *lite imponerad*
hage10062143.jpg

Mer 'närbilder' på gräset - och ponnypojkarna..
hage10062127.jpg

hage10062136.jpg

Och min 'kolla hur de rör sig vid utsläpp'-slinga, av någon anledning springer de alltid ner dit på morgonen, så får jag se dem trava. Hagen ligger eg åt andra hållet, nedför slänten. Men står jag vid grinde ser jag hela vägen ner där, och ser hur de rör sig. Perfekt.
hage1006213.jpg

Vid just denna årstid skulle i alla fall jag inte rekomender att släppa en häst på ett bete som man strax innan har klippt ner maskinellt.

Man kan göra en jämförelse med en drink, 10cl rensprit i ett glas på totalt 20cl har högre koncentration än en drink med 10cl sprit i ett glas på totalt 100 cl.

Men som sagt,, var och en har sin kunskap och erfarenhet, en sak jag inte förstår men har förståelse för är just varför vissa hästar har lättare för att drabbas av fång.

Man kan göra en jämförelse med en drink, 10cl rensprit i ett glas på totalt 20cl har högre koncentration än en drink med 10cl sprit i ett glas på totalt 100 cl.

Den jämförelsen funkar bara om du kan få i dig så mkt som 10 cl i båda fallen.

Nu gillar jag inte starkprit så det hade inte funkat ändå.

Jag tror inte att AW s häst kan det (få i sig tillräckligt med gräs alltså.

Du har två drycker.

Den ena är 50% socker i, den andra är 15% socker. Du tycker båda dryckerna är jättegoda och är törstig.

Den med 50% socker får du dock bara dricka med sugrör, och någonelak jävel har gjort en massa hål i sugröret.

Den med 15% socker i kan du dricka ur glas, stora klunkar.

Om du dricker en hel dag med det trasiga sugröret så får du i dig 1 dl. När du klunkat i dig av det med 15% socker en hel dag har du fått i dig 2 liter.

Socker av dryck 1 = 50 ml
Socker av dryck 2 = 300 ml

Munkorg och bete nedklippt till strax under munkorgshöjd förutom enstaka strån = motsvarande exemplet med dryck 1 och trasigt sugrör. Längre bete + munkorg = motsvarande exemplet med dryck 2.

De går övht inte på bete, de går på gräs där de får i sig ett strå i kvarten - max.
Längre gräs ger dessutom övervikt, och det ökar fångrisken.

Delvis KL
Det var ju detta jag funderade över lite tidigare i tråden men fick inte så många svar ang just detta.
Har ju några hästar som går på "bete" dygnet runt. Ingen av dem har haft fång men samtliga är överviktiga. De har ca 1.5 ha att tillgå men de har gått där sedan tidig vår, dvs innan gräset började växa. Alltså har de hela tiden hållt biten nerbetad till golfgreen nivå så de har stödfodrats med hö, morgon, middag och kväll. Jag har valt att ha dem kvar på den biten ända tills nu bara för att kunna kontrollera matintaget för jag vill absolut inte att de ska gå upp i vikt mer utan allra helst gå ner.
Araben som fick fång förra sommaren har fått gå med dem ett par timmar varje dag, i övrigt har han gått i grushage.
Men iom att gräset är superstressat när det är så kort, tar jag en större risk genom att fortsätta som jag har gjort resten av sommaren dvs snaggad hage och stödfodra med hö eller är det bättre att släppa på överväxt bete o se dem svälla ut ännu mer?
Visst, jag har en grushage som jag kan ställa dem i och bara fodra med exakt rätt mängd hö och stalla in nattetid för att främja bantningen men hagen är inte stor och jag kan inte påstå att det känns som ett värdigt hästliv. Men för min fångest hade det varit skönt.
De sista dagarna har jag skippat middagshöet och öppnat upp till en hage bredvid där det är lårhögt gräs. Där har de allihop fått gå ca 1 tim ihop med araben som sedan fått gå tillbaka till grushagen. Jag har inte vågat ha honom på det snaggade gräset mer... Han har iofs inte visat några reaktioner alls under vår sommar mer än att när det blir varma dagar svullnar hans ådror vid kotorna och jag kan känna en svag, svag puls om jag anstränger mig ordentligt. Men det verkar vara hans normaltillstånd i värme för det blir så oavsett om jag håller honom på gräs eller grus, vila eller arbete. I övrigt mår han prima verkar det som. Det ultimata vore att han skulle få gå fler timmar i större hage och med flera som sällskap men jag vet inte var jag skulle törs släppa honom.
Ett annat alternativ är ju att skaffa munkorg till allihopa och släppa på överväxt bete men får de överhuvudtaget i sig något alls då? Känns som om gräset bara skulle vika sig, det är ju hö på rot nu. Och det är ett väldigt passande att de inte ska plocka av sig munkorgarna med för den delen.
Men eftersom jag både är beredd att lägga tid och energi på att hålla allihop fortsatt friska mottager jag gärna tankar o förslag. Själv tycker jag det är en otroligt svår balansgång att få både deras psyke (leva hästliv) och fysik (banta, banta, banta) att må bra.

Det går nog inte att svara på dina frågor - inget ovanligt med denna sjukdom :crazy:.

Jag tänker så här
Det kort, korta gräset har säkert massor av farliga kolhydrater i sina grässtubbar (eller vad det heter). Det längre gräset har inte lika mkt farligheter i sig per cm gräs. Men sedan är det ju frågan om hur många ggr större halten av NSC (farliga kolh) är i det korta gräset och hur mkt mer hästen får i sig av det långa. Ingen som vet det heller :crazy:!

Jag har min ponny (som fick fång julen för 1,5 år sedan) cirka sex timmar varje förm i en ganska liten hage med delvis kort gräs och delvis några cm långt. Sedan står hon inne ett par timmar, rids eller promeneras för att sedan släppas en eller två timmar på kvällen i deras stora vinterhage med högt gräs. Nu innehåller gräset oftast mest socker på kvällen men av praktiska skäl blev det så här. Hon har munkorg hela tiden. Resten av tiden står hon i box.

Det verkar fungera för henne. Jag kollar henne flera ggr om dagen. Planen är att kunna öka tiden i den lilla hagen och förhoppningsvis kunna ta av munkorgen så småningom i alla fall ett tag.
Hon har lärt sig rutinerna och vet när det är dags att komma ut i stora hagen. Jag är glad att jag kan släppa henne ett tag i den varje dag redan nu. Jag var länge osäker på om det skulle fungera.

Om ngn undrar så har hon sällskapshäst i stort sett hela tiden, står ibland själv i stallet ngn timme men hon bryr sig inte så mkt om att vara ensam.

Det ska nog till en viss teknik för att kunna äta högt gräs med munkorg. Jag vet inte om de brukar klara det.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar