Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

mera halm om den är bra och utan gröna inslag eller sädeskorn.

Annars vet jag inte.... :cry:
Det är en lång väg att gå med en fånghäst och jobbigt att se dem.
men grenar med gröna blad hade jag inte gett inget grönt överhuvudtaget inte för min häst i alla fall.

Jag gav min mat ofta dvs varannan timme så det hände ngt. Hon fick och får fortfarande lusernpellets utan melass - urvattnad betfor går också bra.

Senast ändrad:

Nej det finns andra anledningar med. Förstärkt puls visar eg bara på att det pågår en inflammatorisk (?) process i hoven. T ex hovböld och andra problem i hoven ger också ofta förstärket puls.

I vissa fall kan värme ge det med. Dock, det kan ju bero på fång, så jag tar det säkra före det osäkra om jag upptäcker det, speciellt den här tiden på året.

Jag hittade min unghäst halt igår men hon var så tydligt halt på ett ben och jag hittade även en söm som hade kilat in sig i hennes hov men jag kände ändå lätt panik då hon hade puls och gärna la sig ner då hon kom in i stallet.
Men såg mycket bättre ut då jag släppte ut henne idag och nu ser det helt bra ut så det var sömmen som gjorde henne illa.

halm eller tort hö funkar super men bara pytte lite så hon/han har ngt att tugga ;)

Jag är inte så säker på att det var filen som gjorde att den blev bra igen.

jag menar inte att det VAR filen som gjorde henne bra men det gav säkrt en possitiv effekt. Det är ju i den lilla magen som allt startar, jo och så har jag hört att förra året och detta året ska vara hemsk för fång hästarna :(

Var ute och kvällsmockade för en stund sedan och pysslade lite med hästarna, numera blir det mockning flera ggr dag underlättar måste jag säga än att göra det en gång per dag....!! Mini shettisen som får gå ute på dagarna kommer in på kvällarna pga knotten, kollade till henne också nu, och tetig som man är nu (har snurr i huvudet av allt detta fång , fixa det och det och röntgen här, hovis där och mat där etc etc...) kollade jag den sk digitalpulsen (heter den så? börjar som sagt bli snurrig..) hon har gansak bultande puls, hon har så himla små ben så jag funderar på bara så jag känner rätt el ja fatta mig rätt.... kan de få puls som är lite tryckande av ngt annat? Vi var på kalas i em/kväll i vanliga fall kommer hon in vid 6-7 tiden innan det blir för jävligt med knotten hon börjar då springa runt och vill in, i och med att vi blev sena var väl hemma vid 9 tiden ikväll och tog in henne då stod hon stilla inget spring el dylikt... Tyckte även att hennes kronrand var ngt större, den svullnade upp på de andra hästarna när anfallet kom, blev skraj över att hon skall drabbas hon med... kan tillägga att hon går ute från morgon till kväll i en vinterhage med jord och lite gräs här och var mest smörblommor.. sen har hon en annan hage intill den som också användes i vinter,, där har de trampat upp mkt och det växer inget större där heller... rena gnagar maten men perfekt kan man tycka till shettisen, men efter att ha läst och läst i denna tråden så har jag fattat att kort gräs e stressat och jätte farligt? Vi började ju fundera på om de andra två hade ätit ngt giftigt i och med att de insjuknade en den ena dagen och den andra andra dagen.. men inte shettisen... blir nog paddocken för henne imorgon med upp blött hö för att se om de lugnar sig i benen, känner man puls i vanliga fall där fast mindre? Hon ser frisk och kry ut annars inget annat känne tecken det var bara en slump att jag tänkte jag måste känna på henne också... Någon som vet???

Funderar också på hur ofta man bör byta vattnet där man blöter höt... jag har fixat ett badkar som jag fyller till hälften med vatten och lägger hö nät i 3 omgångar om dagen jag har bytt vattnet en gång per dag, men det räcker att efter man direkt lagt i första hö nätena så blir vattnet svart.. ser gör äckligt ut...

Funderar också på hur ofta man bör byta vattnet där man blöter höt... jag har fixat ett badkar som jag fyller till hälften med vatten och lägger hö nät i 3 omgångar om dagen jag har bytt vattnet en gång per dag, men det räcker att efter man direkt lagt i första hö nätena så blir vattnet svart.. ser gör äckligt ut...

Varje gång, är jätteviktigt. Det blir dels snabbt bakterietillväxt i vattnet, och så försvinner förmågan att laka ut socker, det hamnar ju i vattnet.

Så slå bort det gamla vattnet direkt när du blött klart. Ska du får ut maximalt med socker ska du byta vatten en gång under blötläggningen med (t ex om du blöter 1 h, byt vatten efter ½ h)

Idag 2 dagar efter att jag slutat med buttan har min puls i båda fram och är lite halt på hårt underlag. Vad hade ni gjort? Ringt veterinär och börjat behandla igen, eller väntat och se om det blir bättre?

Ringt vet och börjat behandla igen. Om hästen får tillbaks pulsen + är halt igen så har man inte lyckats häva det akuta anfallet. Sedan skulle jag också försöka räkna ut vad som "håller igång" anfallet. Kan det, t ex, vara för mycket socker i det hö/hösilage du fodrar? Har du provat att blötlägga grovfodret?

Jaha då ska han behandlas igen. Har minskat högivan till hälften och ökat halmen med lika mycket nu istället.
Jag har inte provat att blöta höet eftersom det är lite osäkert om det överhuvudtaget tar bort sockret i fodret.

mera halm om den är bra och utan gröna inslag eller sädeskorn.

Annars vet jag inte.... :cry:
Det är en lång väg att gå med en fånghäst och jobbigt att se dem.
men grenar med gröna blad hade jag inte gett inget grönt överhuvudtaget inte för min häst i alla fall.

Jag gav min mat ofta dvs varannan timme så det hände ngt. Hon fick och får fortfarande lusernpellets utan melass - urvattnad betfor går också bra.

Hon får hö 5ggr/dag och 3 av dom gångerna får hon också halm.
Halmen är kanonfin! Guldig, och fin överlag. Havrehalm. (min andra häst som går på grönt äter den gärna:d). Men fånghästen ratar den. Hon tar 2-3tafatta tuggor, sen börjar hon skrika efter mat och springer runtrunt igen...:cry:

Kände förresten på henne idag. Hon har ingen puls. Vänster fram är lite ljummen. Hon går fint på grusväg. Inga problem.
Vad jag ser så har hon inte ont nu. (nyligen tagit bort metacam)
Jag behöver inte sätta in metacamen igen va? Hon är somsagt lite ljummen, men rör sig fint...

Har för mig jag frågade vet ang vattnet... hur länge de kan ligga... en dag ca men sen bytas men vi kanske missförstod varandra... vattnet blir ju svart efter man nästan nyss lagt i en hög.. ngn som har tips på hur man gör detta på lättaste sättet alltså det tar ju en bra stund att fylla upp ett badkar som jag har nu som jag lägegr de i blöt ett par timmar sen får de stå en stund och rinna av... har tidigare haft ett tvätt ställ under vatten kranen i stallet jättesmidigt bara att fylla och dra veven för att häla ut.. men då trodde jag bara att man var tvungen att doppa det i vatten och att de skulle stå ngr timmar så.. men eftersom de var fel fick jag ta en tunna och ställa bredvid... skit jobbigt att tömma ur osv... skulle behöva ett tvätt ställ till :) får nog kolla blocket...
Hur gör ni berätta!

Min shettis som hade puls igår kväll kände jag på imorse... ingen puls och kall i hovarna, kan de vara pga att hon kanske sprungit runt ute???

Min unghäst gick på butta 14 dgr men visade fortfarande hälta fick mer medicin i 10 dgr utav vet när de var här och röntgade båda två... ring vet och få mer medicin till din häst (kommer ej ihåg vad du hette) ....

Mitt äldsta sto alltså mamman är en d-ponny brukar inte ha täcke på sig under sommaren, däremot om hon är ute och det regnar, då måste hon ha det... blir helt stel i ryggen och fryser... Nu två mornar när jag kommer ner så står hon och skakar så jag får sätta på täcke på henne, som jag senare tar av.. har kollat temp och de är ok, den är som vanligt.. ikväll skall jag lägga täcke som hon har under natten så hon slipper detta men kan detta vara ngt med höt och att man tar bort socker osv ??? Vet själv att jag ibland kan bli lite skakis och kanske behöver ngt sött i mig , ja det var bara en teori ngt som vet?

Tänk om hästen tar sig ur munkorgen, för man har ju i regel inte koll på den precis hela tiden, och äter en större mängd gräs. Med ett akut fånganfall skulle det ju kunna innebära rena rama katastrofen... Jag hade INTE vågat gå emot veterinärens rekommendationer, och tycker att det är märkligt att en hovslagare uttalade sig så :crazy:!

Problemet är ju att olika veterinärer säger olika saker - så vem ska du lita på? Olika hovisar har också olika åsikter och erfarenheter - så vem ska du lita på?

Givetvis måste man försöka se till att munkorgen är så säker som möjligt... men säker kan man aldrig vara liksom man kan aldrig vara säker på att eltråd inte går sönder eller att stolpar lägger sig eller går sönder så att hästen kommer ut och betar fritt.

Alla dessa fånghästar som aldrig någonsin mer får beta fritt - hur vågar deras ägare låta dem gå med munkorg på gräs? Det är ett val man får göra, antingen stänger man in dem i en gruspaddock ensamma eller så låter man dem gå med de andra hästarna men med munkorg.

Kan berätta att denna häst är pigg och glad, den ökade pulsen har lagt sig helt i ena framhoven men har kvar lite i den andra, dock betydligt mindre. Han får komma in 2-3 gånger om dagen för att slippa munkorgen och tugga i sig halm i boxen. Han är helt klart på bättringsväg.

Vill också för tydlighetens skull säga att hovisen i detta fallet INTE uppmanat ägaren att gå emot veterinärens råd utan bara sagt att "om det var min häst....". Han var mycket noga med att säga till dem att de skulle åka till klinik där det konstaterades att ingen rotation hade skett.

Det otäcka med fång är kanske just det att hästen inte visar några symptom men den är inte bra i alla fall. Sedan kan det vara svårt för veterinärer att se ev hovbensförändringar på röntgen.

Den första som röntgade min ponny tex såg endast lindriga rotationer menn var ändå tveksam till om hästen skulle bli bra.
Nu hade de ingen hovis på den kliniken så jag körde henne senare till en annan större och mer välkänd klinik med hovslagare. Veterinären på den kliniken såg redan på de första röntgenbilderna att det även fanns måttilga sänkningar vilket jag misstänkte eftrsom hon varit så dålig. däremot dömde hon inte ut hästen.

Min ponny har idag inga synliga förändringar av sina hovben på röntgenbilder. Hon mår bra.

Men jag menar med allt detta att visst är det svårt vem man ska tro på. Men man ska kanske inte gå emot vad de flesta tror - att en fånghäst ska vara i stillhet i början.

Men alla fånghästägare gör naturligtvis som de vill med sina hästar. Detta är ju en sjukdom där hästägaren till stor del är utlämnad till sig själv - och hästen till sin ägare.

Därav kanske så många trådar om denna sjukdom på detta forum.

Borde jag gå imot vet.?
Enligt henne skulle fångisen somsagt börja ridas inom 3veckor.
Jag litar inte helt på just denhär veterinären:(

Jag fortsätter med metacamen. Hon är en envis dam och jag tror hon biter ihop rätt länge innan hon visar att hon har ont.

Lite arg på f.d ägaren som inte sa något om fång trots att vi frågade flera gånger.
(och nej. Tyvärr gjordes ingen bes. Vi fick henne gratis eftersom ägaren skulle slakta henne. Varför? Han ville skaffa sig en unghäst.):mad:

Problemet är ju att olika veterinärer säger olika saker - så vem ska du lita på? Olika hovisar har också olika åsikter och erfarenheter - så vem ska du lita på?

Så långt håller jag med dig, även om jag tycker att det vettigaste är att ta till sig de rekommendationer man kan få från större hästdjursjukhus, och de rekommenderar INTE att man släpper ut en häst på både gräs och rörelse den första tiden.

Det är en stor skillnad, i mina ögon, på att "chansa" med munkorg på gräs under ett pågående anfall och att "chansa" med munkorg senare när hästen är friskförklarad. Det är ju inte bara gräset som kan förvärra anfallet utan även rörelsen...

Så långt håller jag med dig, även om jag tycker att det vettigaste är att ta till sig de rekommendationer man kan få från större hästdjursjukhus, och de rekommenderar INTE att man släpper ut en häst på både gräs och rörelse den första tiden.

Det är en stor skillnad, i mina ögon, på att "chansa" med munkorg på gräs under ett pågående anfall och att "chansa" med munkorg senare när hästen är friskförklarad. Det är ju inte bara gräset som kan förvärra anfallet utan även rörelsen...

håller helt med dig, inte ett strå grönt under själva anfallet utan halm eller hö och en liten grus hage eller box. har numera alltis munkorg på min pålle sen hennes akuta anfall föra sommaren;)

Knapplån

Ja ni, det verkar som att det bara var lite hovömhet som gjorde att hästepållen tappade framåtbjudning.
Red igår med barfotaskorna och det var inga problem med bjudningen.
Pulsen blir mindre och mindre.
Idag tog vi en långpromenad utan skor och det var trav även på grusad väg utan problem. När vi kom tillbaka fick jag leta efter svag lugn puls, dessutom hade han svala hovar.

Ökar ut lilla mini-betes-hagen och fortsätter hålla stenkoll!

Borde jag gå imot vet.?
Enligt henne skulle fångisen somsagt börja ridas inom 3veckor.
Jag litar inte helt på just denhär veterinären:(

Lite arg på f.d ägaren som inte sa något om fång trots att vi frågade flera gånger.
(och nej. Tyvärr gjordes ingen bes. Vi fick henne gratis eftersom ägaren skulle slakta henne. Varför? Han ville skaffa sig en unghäst.):mad:

Mitt svar var inte riktat till dig.
Jag är inte veterinär och jag har mkt stor respekt för allt det som veterinärer kan som jag inte behärskar alls.

Samtidigt kan jag bara konstatera att när det gäller fång så får man olika svar. Den första klinikveterinären tyckte jag kunde börjat rida henne våren 2009. den veterinär som jag senare fick förtroende för har hela tiden ansett att hon inte ska ridas förrän hösten 2009 och det var då jag började rida henne kortare sträckor. En tredje klinikvet tyckte också våren 2009.
Jag tänker som så att man kan bromsa mot veterinärens råd men inte gå fram fortare än vad de tycker. Jag är nöjd med den veterinär jag tycker passar mig och har- i motsats mot vad många uppenbarligen tror - egentligen aldrig gjort ngt utan att kolla med henne först när det gäller igångsättning osv.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar