Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

uppdat.

Min älskade mamma var förbi och tittade till hästarna och enl henne så fanns det ingen puls att hitta och hovarna var mittemellan svala och ljumna.
Nu är inte hon hästvan, men jag har visat vart hon ska leta efter puls. Så om hon inte hittar den så är den iallafall inte tydlig.

Långsam övergång, annars finns ju inte mkt göra.

Jag skulle se risken fr att silaget var svajigt hygieniskt som större magrisk än bytet. Men det är alltid mkt lättare att säga vad man skulle gjort i ett teoretiskt läge, än när man sitter där :crazy:

Jag kastar horsehage, en bal tar slut på 5 dagar vilket är för länge enligt mig även om det verkar perfekt. Har MAX tre dagar sommartid som gräns, óch då förvarar jag det mörkt och svalt när det är öppnat.

Långsam övergång, annars finns ju inte mkt göra.

Jag skulle se risken fr att silaget var svajigt hygieniskt som större magrisk än bytet. Men det är alltid mkt lättare att säga vad man skulle gjort i ett teoretiskt läge, än när man sitter där :crazy:
....

Skriver under på det... !
Jag ska ringa bonderiet imorrn bitti och höra om han har något av höet kvar.

Medans jag är igång och skriver.
Vad tycker du (och självklart ni andra) om hullet på herrn i dagsläget? Borde jag ha bantat ner honom mer inför betessläpp månn tro?

Det är så lätt att bli hemmablind så kommentarer mottages gärna.

Travarnordis av den grova typen.

DSC00151.jpg

Om hästen är helt ua på medicinen, så efter en normal kur provar men helt enkelt att sluta. Fortsätter hästen vara u.a. då så perfekt. Annars får man sätta in medicinen igen.

Ibland väljer man trappa ned, ibland att sluta helt.

Ang när kan gå ut så där borde veterinären gett råd, lite synd de bara ger för den akuta fasen. Men, jag rekomenderar alltid att man röntgar innan man släpper ut, och då får du förhoppningsvis en rehabplan på kliniken.

Men generellt så står de kvar på box några v efter de är symptomfria utan mecidin, och sen slussas de långsamt ut, först via liten sjukruta, sen liten hage, lite större hage osv. Tiden i resp hage är lite olika från olika vet, i mitt fall var det 4 v, Strömsholm har 5 v mellan 'ändringarna' osv.

OBS att det gäller om inga förändringar på rtg, finns det blir planen ändrad.

Jag kommer att få en annan fånghäst som sällskap åt min så fort den är redo att transporteras, det känns jätteskönt. Den ägaren har även fått lite bättre info än vad jag har.

Jag ska ringa veterinären som var ut akut imorgon och senare absolut röntga henne. Men jag känner inte så jättestort förtroeende för varken dv som var ut eller klinikvetten. Tyvärr.
DV som var ut sa i princip att tja, jag kunde ju röntga om jag ville veta om jag skulle ta bort henne, annars var det inte så stor idé.
Men jag lär mig massor här och av andra med erfarenhet. Jag blir lite nojjig bara och vill göra det bästa möjliga för ponny.

Kan faktiskt inte säga varken bu eller bä, det där är en sån häst som jag tror man måste KÄNNA på för att säga så mkt?

Han är ju absolut inte fet eller så, men jag kan faktiskt inte utefter bilden säga om jag skulle vilja ha ner mer i hull eller ej. Spontant tycker jag 'ja', men det är inte helt självklart. Och jag jmf en del med min travnordis, hur hon var i bra hull. Men de kan ju vara HELT olika 'typ'.

Min N (ni får blunda för dåvarande pojkvännen på ryggen):
importeradebilder5054.jpg

Nacke/hals:
importeradebilder5069.jpg

importeradebilder5058.jpg

Det här hullet hade hon när hon fick fång, vilket kändes okej på en snart 20 år gammal häst. Men bevisligen var för högt:
importeradebilder5057.jpg

Glömde en bild, såhär såg hon ut om man inte frenetiskt kämpade för att hålla hullet under kontroll. Här stod hon på diet, men reds bara 3-4 ggr/v
importeradebilder5060.jpg

Senast ändrad:

Jag kommer att få en annan fånghäst som sällskap åt min så fort den är redo att transporteras, det känns jätteskönt. Den ägaren har även fått lite bättre info än vad jag har.

Jag ska ringa veterinären som var ut akut imorgon och senare absolut röntga henne. Men jag känner inte så jättestort förtroeende för varken dv som var ut eller klinikvetten. Tyvärr.
DV som var ut sa i princip att tja, jag kunde ju röntga om jag ville veta om jag skulle ta bort henne, annars var det inte så stor idé.
Men jag lär mig massor här och av andra med erfarenhet. Jag blir lite nojjig bara och vill göra det bästa möjliga för ponny.

Vad skönt med fångsällskap!

Trist dock med veterinärerna, finns det ingen annan vet på kliniken du kan välja?

Skrev ett långt inlägg igår som försvann..

Var ute o gick lite med min häst idag, gått på metacam sen onsdagen den 9. Vet inte om jag spontant märker nån skillnad, tycker fortfarande att hon är lite kort i steget. haltade till nån enstaka gång på en sten. Benen är ok nu, inte tjocka. Hovarna är inte iskalla, men heller inte oroväckande varma. I princip i det läge hon redan var innan metacamet sattes in. Märker ingen skillnad. vet liksom inte hur jag ska gå till väga..
Fick ju inget råd om nånting egentligen. Vetten var rätt skum tycker jag. Hovis kommer på måndag elelr tis så ska jag diskutera med honom. Hon är kortad i tårna redan, men pga ligamentskadan hon haft, men skall kanske kortas mer..
Känns rätt tröstlöst nu. haft henen sen jag 09. jun/juli 09 blev hon dålig i kotledsifallamtion som visade sig vara en ligamentskada.. Just börjar komma igång liite efter det, och nu fång..
Jag VILL ju nåt med att äga häst, mer än att ha en rar kompis. Jag vill bli BRA, gå på kurser, träningar, eventuellt komma ut o tävla.. Usch, känner mig rådvill.. Har ju faktisk EGENTLIGEN inte fått en fångdiagnos, utan bara fått "hovbensrotation"..

Fast ska du verkligen gå med henne på metacam, spec om hon har rotationer? Ursäkta ev korkad fråga, svårt minnas detaljerna på andra.

Känner igen känslan för övrigt..=/

Hej
Jag tycker din häst är överviktig generellt, sorry.
Jag hade aldrig låtit en sådan häst beta mer än några timmar per dygn (3?) om den klarar det.
Viktigaste ställena vad det gäller IR kan jag inte se på bilden.
Kolla själv på korset kring svansfästet om det känns fett eller svampigt där. Kolla även nacken. Kolla om skapet ser svullet ut, varningstecken. Svårt att se på din bild men det ser ut som mankammen är "stor" Hade varit lättare att se från andra sidan troligen.

Låter knasigt om du har någon som verkar din häst så han blir öm. Klart att man ska kunna rida direkt efter en verkning! Om han är känsligt så skaffa boots och motionera hästen. Är den fångfri men i riskzonen så är motionen såå viktig.

Fin pålle annars :-)
Lycka till!

Senast ändrad:

Fast ska du verkligen gå med henne på metacam, spec om hon har rotationer? Ursäkta ev korkad fråga, svårt minnas detaljerna på andra.

Känner igen känslan för övrigt..=/

Vetten sade till mig att ge metacam och hålla igång henne genom att gå med henne. Nu gör jag eg inte det, men tog ut för att kolla läget lite.. Vetten trodde ju som sagt inte på att det var fångkänning.. Inte nån korkad fråga.. Som sagt, rätt rådvill då detta var det enda jag fick höra av vetten. Metacam i 14 dagar och gå med henne.. Jaha..

Jo hängt med att de inte kunnat bekräfta fång, men väl inte kunnat utesluta heller? Och ett roterat hovben av annan anledning borde väl inte heller gå? Usch, svårt det där =/

Hejsan, mitt lilla ponny sto fick sig en släng av fång förra sommaren och vi fick finadyn utskrivet av vet. Men så fick vi ett annat tips av en kompis som alltid gav sina shettisar vanlig A-fil när dom fick fång symtom, så vi gav min häst en liter 3 dar irad och sen blev hon betydligt mycket piggare, filen får ju deras mage i balans igen.

lycka till och hoppas att din häst blir bra igen :)

Nej jag tror inte det. Om det inte har förändrats sen sist jag var där, då fanns bara en vet på kliniken.
Vi har en liten och tja, inte speciellt välutrustad klinik.

I torsdags 10/6 så fick min D-ponny fång hade ut distriktsveterinär som tittade på honom en snabb sväng o konstanterade att han hade fång. Min ponny är 23 år o har haft en fång tidigare, så det kändes inte så där undebart när man hittade honom i boxen o ville absolut inte gå någonstans. Jag kännde inte något större förtroende till distriktare så vi ringde vår hovlagare som jobbar på täby galopp kliniken, och hon har tagit hand om min ponnys hovar i 20 år så jag har ett väldigt stort förtroende till henne.

Hon sa att det är väldigt viktigt att kyla benen så ofta som det är möjligt o kyla ända från knäna så att blodet i benen är kallt när det kommer till hoven vilket hjälper till att stoppa infektionen.
Det är också viktigt att se till att hästen står på en riktigt "fluffig" bädd gärna av Torv. Hästen ska kunna trycka ner tårna i torven o kunna avlasta bennen på så vis.

ETT TIPS FÖR DE SOM HAR HÄST SOM INTE VILL GÅ O SOM MÅSTE FLYTTAS är att åka o köpa frigolit(INTE den vanliga vita, vår hade någon slags lilla färg, Den lila går inte sönder lika lätt som den vita) o skära ut efter hoven o sen tejpa dit. Deta hjälper hästen otroligt mycket att gå, de använder det tydligen jätte ofta på kliniken när de måste flytta fång hästar.

Sen också så är det bra att vänta någon dag med att ta bort skorna då när hästen är i det "AKUTA" tillståndet är det bäst att inte hålla på att lyfta fötterna då de andra tre fötterna blir mer belastade då.

Kommer inte på något mer nu men ifall jag gör det så skriver jag väll ett inlägg till :D

KL

Någon som vet något om Body score eller vad det kan tänkas heta?

Hur mäter man, vad mäter man?

Tack på förhand

*KL*

Shettisen är mycket bättre! :bump: Tänk om vi kunde fått butta från början... Nu på kvällen när jag kom så stod han och viftade med ena frambenet, en sak som jag normalt inte uppskattar jättemycket.. :p Nu föll dock en ganska stor sten från mina axlar. När han mår ännu bättre kommer vi att åka och röntga och se vad som hänt med "tassarna" och ta ställning till läget, eller vad man säger.

Köpte Pro Feed av veterinären. Hon sa att det var bra för fångmagar. Ger lite till åringen också, så hennes mage mår bra. :)

Hej
Jag tycker din häst är överviktig generellt, sorry.
Jag hade aldrig låtit en sådan häst beta mer än några timmar per dygn (3?) om den klarar det.
Viktigaste ställena vad det gäller IR kan jag inte se på bilden.
Kolla själv på korset kring svansfästet om det känns fett eller svampigt där. Kolla även nacken. Kolla om skapet ser svullet ut, varningstecken. Svårt att se på din bild men det ser ut som mankammen är "stor" Hade varit lättare att se från andra sidan troligen.

Låter knasigt om du har någon som verkar din häst så han blir öm. Klart att man ska kunna rida direkt efter en verkning! Om han är känsligt så skaffa boots och motionera hästen. Är den fångfri men i riskzonen så är motionen såå viktig.

Fin pålle annars :-)
Lycka till!

Åhh det var ju inte riktigt de kommentarerna jag önskat :cry: :p Men det behövs nog höras så jag kämpar på med motionen av herrn!
Det är det som är så lurigt med min hästefan. Han ser rund ut, men när han går så syns revbenen i nästan varenda steg, och lägger man handflatan mot utan att trycka så känns revbenen igenom.
Jag har en fundering om det kan vara så att det är de här "trivsel-kilona" som gärna vill stanna kvar. Det farliga fettet som även finns innuti kring organen :confused:
Dock har sadeln blivit för vid för honom, och det är kul eftersom den var för smal i februari, och jag måste köpa nya dressyrgjord eftersom den blivit för lång, så vi är på gång iallafall.

Hästen har så länge jag kännt honom haft en rejäl nacke. Han är sent tagen, om det kan vara en anledning till den rejäla nacken. Han är inte svampig kring nacke :) . Rumpan tänkte jag inte att känna på. hrm.. undrar om jag inte tog en bild bakifrån för någon dag sedan... *letar*
Hittade inte bilden jag letade efter, men däremot en som är tagen för någon vecka sedan i vinterhagen. Vart ska jag kolla efter depåer?
DSC00028.jpg

Ser han lika fet ut i "halv-arbete"? Jag måste få tag på någon som är villig att ta kort på oss när han arbetar ordentligt..
DSC01363.jpg

Ang verkning så brukar hästen inte bli såhär :( , har använt samma hovslagare i 7 år nu och såklart måste det hända när det är som viktigast att hålla igång hästen!
Jag HAR boots, dock var de på millimetern för små (Cavallo) *suck. motgångar*. Men imorrn tar jag med mig boabootsen och easyepicsen och provar om något av de paren passar. Annars får jag köpa en större storlek. Han har haft samma strl i 3-4 år så de andra paren borde han kunna ha.

Hon sa att det är väldigt viktigt att kyla benen så ofta som det är möjligt o kyla ända från knäna så att blodet i benen är kallt när det kommer till hoven vilket hjälper till att stoppa infektionen.

De ordinationerna fick jag med. Fast även 1 dm OVANFÖR knäna och nedåt skulle kylas. minst 3 ggr/dag

Kan faktiskt inte säga varken bu eller bä, det där är en sån häst som jag tror man måste KÄNNA på för att säga så mkt?

Han är ju absolut inte fet eller så, men jag kan faktiskt inte utefter bilden säga om jag skulle vilja ha ner mer i hull eller ej. Spontant tycker jag 'ja', men det är inte helt självklart. Och jag jmf en del med min travnordis, hur hon var i bra hull. Men de kan ju vara HELT olika 'typ'.

Glömde en bild, såhär såg hon ut om man inte frenetiskt kämpade för att hålla hullet under kontroll. Här stod hon på diet, men reds bara 3-4 ggr/v
importeradebilder5060.jpg

Fin häst och jag blundar för x´et.
Jag menar inte att jag tycker att han är i ett perfekt hull just nu, jag tror också att min häst ska fortsätta ner i hull. Är mest orolig över om han fortfarande är TJOCK.
Så som din fd häst, så är jag tvungen att motionera mkt för att hålla vettigt hull, missar jag att motionra några gånger så går han upp i vikt, fort. Helst av allt ska det vara långa galopper, allra helst tunga dressyr eller hopp-pass så han får ur sig all energi.

Hur var din i typen, lätt eller mer nordsvensk brukstyp?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud