Sv: Rehabilitering vid Fång
Hej
Jag tycker din häst är överviktig generellt, sorry.
Jag hade aldrig låtit en sådan häst beta mer än några timmar per dygn (3?) om den klarar det.
Viktigaste ställena vad det gäller IR kan jag inte se på bilden.
Kolla själv på korset kring svansfästet om det känns fett eller svampigt där. Kolla även nacken. Kolla om skapet ser svullet ut, varningstecken. Svårt att se på din bild men det ser ut som mankammen är "stor" Hade varit lättare att se från andra sidan troligen.
Låter knasigt om du har någon som verkar din häst så han blir öm. Klart att man ska kunna rida direkt efter en verkning! Om han är känsligt så skaffa boots och motionera hästen. Är den fångfri men i riskzonen så är motionen såå viktig.
Fin pålle annars :-)
Lycka till!
Åhh det var ju inte riktigt de kommentarerna jag önskat
Men det behövs nog höras så jag kämpar på med motionen av herrn!
Det är det som är så lurigt med min hästefan. Han ser rund ut, men när han går så syns revbenen i nästan varenda steg, och lägger man handflatan mot utan att trycka så känns revbenen igenom.
Jag har en fundering om det kan vara så att det är de här "trivsel-kilona" som gärna vill stanna kvar. Det farliga fettet som även finns innuti kring organen
Dock har sadeln blivit för vid för honom, och det är kul eftersom den var för smal i februari, och jag måste köpa nya dressyrgjord eftersom den blivit för lång, så vi är på gång iallafall.
Hästen har så länge jag kännt honom haft en rejäl nacke. Han är sent tagen, om det kan vara en anledning till den rejäla nacken. Han är inte svampig kring nacke
. Rumpan tänkte jag inte att känna på. hrm.. undrar om jag inte tog en bild bakifrån för någon dag sedan... *letar*
Hittade inte bilden jag letade efter, men däremot en som är tagen för någon vecka sedan i vinterhagen. Vart ska jag kolla efter depåer?
Ser han lika fet ut i "halv-arbete"? Jag måste få tag på någon som är villig att ta kort på oss när han arbetar ordentligt..
Ang verkning så brukar hästen inte bli såhär
, har använt samma hovslagare i 7 år nu och såklart måste det hända när det är som viktigast att hålla igång hästen!
Jag HAR boots, dock var de på millimetern för små (Cavallo) *suck. motgångar*. Men imorrn tar jag med mig boabootsen och easyepicsen och provar om något av de paren passar. Annars får jag köpa en större storlek. Han har haft samma strl i 3-4 år så de andra paren borde han kunna ha.