Sv: Rehabilitering vid Fång
Jag vet inte varför du brusar upp så mot mig, som inte har varit med i diskussionen innan
Men när du ändå har gett dig på mig har jag lite frågor kring ditt resonemang...
Eftersom fler och fler hästar, ponnyer mm får fång och de ökar hela tiden. Så funkar inte tänket som folk har nu. MAn ger bara mindre och mindre mat och binder mer och mer upp sej på att räkna foderstat mm. Men märker ni inte att det inte funkar. Om det vore det bästa så skulle va ha bukt med sånt här vi det här laget. Så länge det ökar så gör vi fel.
Hur vet du att det är dom med beräknade foderstater som får fång?
När min fick fång var det stallägarna som skötte mattilldelningen och de var av samma åsikt som dig "hästar är gjorda för att äta hela dagarna!, så de slängde ut stooora högar med hösilage till hästarna varje dag, för att det skulle räcka hela dagen. Resultat: en smällfet ponny, som stod på samma ställe hela dagarna med mulen nerstoppat i hösilaget.
Så man borde åter gå till mer osm de var förr. Magra beten och ge de mat.. 4 kg till en d-ponny är att äta ca 2 h på 24 h. Det är inte normalt!
Att ni ens tycker att ni gör rätt för era hästar tycker jag låter konstigt..
Alla som kan något om hästar vet att de ska ha foder så många h som möjligt av dygnet. Det behöver man inte gå hästgymnasie för att veta. Det står i alla böcker att det är naturligaste för de..
Var har du fått 4 kg/dag till en d-ponny ifrån? Det är OERHÖRT lite mat.
Tänk själv foder 2 h per dygn och sen bete 24 h per dygn. Även om man vänjer in de på en månad är det jätte skillnad och inget tarm, mage mm är vana vid.. = IR och fång mm....
Om man kan tänka lite längre så är det väldigt naturligt tänk.
Att säga att det naturliga för hästar är fel och att erat onaturliga är rätt för hästar tycker jag låter lite skunmt. När det som ni försöker undvika så totalt bara ökar...
Hur gör du på vintern när det inte finns bete för att de ska få äta 24 timmar?
Att åter gå till det normala för hästar med mager bete i skogshage och kuperat med fri tillgång på hö och ett lösdriftstall. Naturligare kan vi inte ge de...
Att komma och säga till folk som jobbar efter det naturliga som möjligt och säga att vi har fel. Tycker jag är lite skummt. Men anntagligen tycker du det är nyttigare med billyspan pizza också i stället för potatis och kött...
På vilket sätt tycker du man kan jämställa Billy´s Pan Pizza för människor med hö för hästar?
Om vi skulle få begränsat med mat ex vatten och gammalt bröd och sen helt plötsligt obegränsat med mjölk, juice och färskt bröd med till och med GOTT PÅ LÄGG. Visst hade du vräkt i dej???
Du hade blivit lycklig slippa tänka på mat och sen helt plötsligt åter gå till begränsat med vatten och torrt bröd.. Hade du i alla fall fått obegränsat så hade du kunnat äta dej mätt..
Vart vill du komma med detta?
Nej ni att säga att ni gör era hästar en tjänst att undvika fång, IR mm. Det får ni förska få in i någon annans järna..
Vi som jobbar naturligt för våra djur tänker fortsätta med det....
Nu tänker jag inte skriva något mer om detta och du mackan du tjatar i mot mej i varje tråd lika mycket som jag tjatar i mot dej. Så du är precis lika dan.
Men jag jobbar för det naturliga för att hästarna ska få det så naturligt som möjligt. Varje männsika som jag kan ändra tänk på att jobba likadannt blir jag jätte glad för... Mycket för hästen också...
Att stå i en liten hage med foder 2h om dygnet och sen stå i box är SJUKT.... Att säga att det är naturligt är också sjukt i hästens värld... Det är inget värdigt liv.. Sitta i fängelse borde människorna göra precis som hästen...
Jag tror vi alla vill att våra hästar ska leva ett så naturligt liv som möjligt. Men inte på bekostnad av deras hälsa och välmående.
Tyvärr är detta jätte svårt. Vi har svårt att få till födosöksbeteendet, som finns när de lever vilt. Våra beten är ofta för kraftfulla och det är svårt att hinna med att ge dom den motionen som krävs för att klara såna beten.
Precis som hos oss människor dyker det uåpp välfärdssjukdomer även hos hästarna, för att evolutionen inte hinner med i utvecklingen av vårat sätt att leva på.
Många människor för t.ex. diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar pga ohälsosam kost i kombination med för lite motion och kanske för mycket stress. Vi har vetskapen om hur vi ska leva för att undvika detta. T.ex. ät hälsososamt (mkt fibrer och frukt och grönt, samt lite socker och fett) och håll dig i form. Det samma gäller hästarna - de ska också hållas i form och ha rätt kost för att inte drabbas av välfärdssjukdomer som t.ex. fång och IR.
Vi börjar ju inte leva som grottmänniskor igen bara för att vi vet att dom inte drabbades av sånt, men vi kan försöka efterlikna en del av deras sätt att leva för att hålla oss hälsosamma och friska.