Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Enligt min vette så kunde ju hästen börja gå ut efter 4 dagar, så jag vet faktiskt inte om jag har fullt förtroende för h*n.

Ah, det var din det. Nej då ska du inte lyssna på den. Du kan ju höra med en annan veterinär, gärna en klinik. Läs gärna vad te x Strömsholm skriver (på hemsidan) osv så får du ett hum. De har 5 v mellan återbesöken. Dvs under de 5 v så 'rullar det på', och man ändrar inget förrän efter ett nytt besök.

Var ju samma sak för min, fast vi hade 4 v emellan.

JAG skulle - men jag är inte veterinär - åka och röntga hästen innan du gör något annat. Då får du förhoppningsvis vettiga råd på köpet.

Och sen skulle JAG ta det lika försiktigt som min slussades ut, dvs några v till på box efter helt symptomfri och om inga rtgförändringar. Sen 4 v i liten sjukruta (2 ggr boxstorlek typ), sen liten sjukhage 4 v, sen paddock 4v och sen stor hage 4 v och så sätta igång. Inget gräs.

Men har den rotationer är det ju helt annan femma, så rtg först skulle jag välja.

Har varit med om att en typ av NSAID inte fungerar, men då bytt till annan, i mitt fall fungerar bara Metacam, och direkt fått resultat.

Bara ett litet tips:-).

Jovisst hade det varit bra om Metacam funkat, men det har vi provat. Vi har provat finadyn också och är nu inne på Fenylbutazon...

*kl*
Har lite funderingar ang min lilla shettis kille. Han är 23 år gammal i år och har haft fång många gånger i sitt liv.. Nu känns det som att han blir mer och mer känslig för det :( Nu går han i en hage med ytterst lite gräs i, deras vinterhage med några strån här o var, och har redan börjat ömma.. Hur pass mycket sliter fången på övriga kroppen? Han har börjat se gammal och tunn ut nu senaste halv året.. (är avmaskad, tänderna kollade och han har bra grovfoder) :cry:

det sliter ju på precis hela kroppen i och med att den får så ont i hovarna. Har du kollat att den inte har hovbensrotationer som är kroniska? Den lider ju när den har ont, och har den många återkommande fånganfall är det klart att det sliter oerhört på hela kroppen på den :crazy:

Har hört att havremalt ska fungera bra mot fång. Har bekanta som har provat på sin ponny och den vart bra snabbare än det trott.

KL

Jag har flyttat min till nytt stall förra helgen.
Tyvärr var det ilite mer gräs i hagarna än jag hade hoppats på. Inte mycket gräs det är rätt så nerbetat, men på en stor yta kan det ju ändå bli en del. Så jag håller på att vänja in honom sakta i en liten hage och med munkorg på stora delar av dagen.

På natten står han inne, vilket jag gärna fortsätter med ett tag till. Vad gör era hästar på nätterna? Ute eller inne?Problemet är att alla andra vill ha deras hästar ute på nätterna och det blir i längden ganska jobbigt för både mig och min stallkamrater om jag ska hålla på att ragga "nattsällskap" var och varannan dag. Han har inte varit bra på att stå själv innan, men jag funderar nu ändå på om det skulle gå att få honom att vänja sig, för att slippa detta besvär. Jag gillar det inte egentligen, men situatuionen som den är nu är inte hållbar för mig.

Hur tycker ni jag ska göra för att han ska vänja sig bäst? Ska jag ta det successivt och han sen får stå ensam längre och längre stunder? Eller ska jag ställa in honom en natt bara med massor med hö, så att han har sysselsättning och sen hoppas att han lugnar sig under kvällen och accepterar läget och på det sättet lär sig att det går bra att gå ensam?

Han har ju lite stressmage och jag vill ju helst inte att den ballar ur nu när vi håller på med att vänja in på gräs. Men sen flytten har det faktisk funkat rätt bra mha probimin två ggr/dag och jäst tänkte jag köpa nästa gången jag handlar. Hur hade ni gjort?

Eftersom fler och fler hästar, ponnyer mm får fång och de ökar hela tiden. Så funkar inte tänket som folk har nu. MAn ger bara mindre och mindre mat och binder mer och mer upp sej på att räkna foderstat mm. Men märker ni inte att det inte funkar. Om det vore det bästa så skulle va ha bukt med sånt här vi det här laget. Så länge det ökar så gör vi fel.

Så man borde åter gå till mer osm de var förr. Magra beten och ge de mat.. 4 kg till en d-ponny är att äta ca 2 h på 24 h. Det är inte normalt!
Att ni ens tycker att ni gör rätt för era hästar tycker jag låter konstigt..
Alla som kan något om hästar vet att de ska ha foder så många h som möjligt av dygnet. Det behöver man inte gå hästgymnasie för att veta. Det står i alla böcker att det är naturligaste för de..

Tänk själv foder 2 h per dygn och sen bete 24 h per dygn. Även om man vänjer in de på en månad är det jätte skillnad och inget tarm, mage mm är vana vid.. = IR och fång mm....
Om man kan tänka lite längre så är det väldigt naturligt tänk.
Att säga att det naturliga för hästar är fel och att erat onaturliga är rätt för hästar tycker jag låter lite skunmt. När det som ni försöker undvika så totalt bara ökar...

Att åter gå till det normala för hästar med mager bete i skogshage och kuperat med fri tillgång på hö och ett lösdriftstall. Naturligare kan vi inte ge de...
Att komma och säga till folk som jobbar efter det naturliga som möjligt och säga att vi har fel. Tycker jag är lite skummt. Men anntagligen tycker du det är nyttigare med billyspan pizza också i stället för potatis och kött...

Om vi skulle få begränsat med mat ex vatten och gammalt bröd och sen helt plötsligt obegränsat med mjölk, juice och färskt bröd med till och med GOTT PÅ LÄGG. Visst hade du vräkt i dej???
Du hade blivit lycklig slippa tänka på mat och sen helt plötsligt åter gå till begränsat med vatten och torrt bröd.. Hade du i alla fall fått obegränsat så hade du kunnat äta dej mätt..

Nej ni att säga att ni gör era hästar en tjänst att undvika fång, IR mm. Det får ni förska få in i någon annans järna..

Vi som jobbar naturligt för våra djur tänker fortsätta med det....
Nu tänker jag inte skriva något mer om detta och du mackan du tjatar i mot mej i varje tråd lika mycket som jag tjatar i mot dej. Så du är precis lika dan.

Men jag jobbar för det naturliga för att hästarna ska få det så naturligt som möjligt. Varje männsika som jag kan ändra tänk på att jobba likadannt blir jag jätte glad för... Mycket för hästen också...

Att stå i en liten hage med foder 2h om dygnet och sen stå i box är SJUKT.... Att säga att det är naturligt är också sjukt i hästens värld... Det är inget värdigt liv.. Sitta i fängelse borde människorna göra precis som hästen...

Nu har jag behandlat mitt arabsto med Metacam i en vecka. Smärtfri och går runt i boxen. Hon är lugn och trygg och jag tänker ha henne i box fram till röntgen om två veckor. Hovarna är fortfarande lite varma, är det då dumt att prova "trappa ned" med metacam??
Det här är verkligen en hemsk sjukdom...ovissheten om framtiden, dåligt samvete hos ägaren (mig), är hon fortfarande glad, hur kommer hon att ta denna rehabilitering??
Hur många röntgenomgångar bör göras? (självklart beroende på hur allvarligt det ser ut kan jag tänka...)
Hoppas vi kan peppa varandra, vi med fånghästar.

I fjol gjorde jag så att jag tog in min lättfödda häst över natten medan de andra fick vara kvar ute. Första kvällen gnäggade han en del men sedan var det inga problem. Han kom alltid fram på kvällen när jag skulle hämta honom. Hade han inte velat in så hade han ju lätt kunna gå undan.
Jag tror att han tycket att det var skönt att komma in i ett svalt stall och slippa insekterna.

Har för avsikt att göra så när den tredje hästen kommer. Fram tills dess går båda in nattetid.

Boxarna är halmade så de kan äta om de vill.

Jag instämmer med dina åsikter angående hästens rörelse samt matintag. Friheten.
Jag vill också att min häst ska beta alla dygnets timmar och röra sig fritt, dock har hon nu blivit sjuk (vilket vi alla kan bli) och kräver det en ny livsstil så är jag beredd att prova. Givetvis ska jag försöka läsa av min häst för att se om vi är på samma linje.
Vi vill dem väl gott??

Nepp, fick inga råd alls.. Inget överhuvudtaget.. Frågade iof inte heller, var nog lite i blandad chock över fånget, samtidigt som jag var tokglad att de hittat nåt.. Min hovis säger att han har mkt erfarenhet av sådant här, men har å andra sidan inte sett tillstymmelsen till skymt av fång på henne under de 1,5 år jag haft henne.. Trots att hon troligen hade det förra sommaren oxå..
Hon är skodd runt om, det enda vetten sade var att hon inte tyckte det fanns anledning till att ta av skorna på henne, får hon mådde så pass bra.(ingen puls, värme eller dyl, bara ytterst lite halt i båda fram) Hon är skodd för drygt en vecka sedan, och kort i tårna. Går nog att kapa mer iof, ska ringa hovis igen o prata med honom..

Hur vanligt är det att de knappt reagerar på böjprov då de har fång? Eller ett bljprov kanske inte påverkar alls då jag tänker efter.. Har ju inget med lederna o göra..

GÅR det att få hovbenssänkningen "bra " igen? Eller det handlar mest om att förhindra att det förvärras? 5,7 grader, hur "illa" är det?

Jag tror du blandar i hop hovbenssänkning och hovbensrotation. Det är rotationen som mäts i grader. Nu har jag glömt dom exakta graderna på min, men han hade runt 14-16 grader på alla fyra hovar, vilket var väldigt kraftiga rotationer - mer än veterinären någonsin sett!:eek:

5,7 är inte att leka med, men absolut en bättre diagnos än den min häst fick. Men egentligen är det rätt så bra om hovslagaren kan ta del av röntgenbilderna, så att han kan se med egna ögon hur det ser ut inunti hoven. Annars ska det ju gå att verka efter samma vinkel som den nya hoven ha, för det borde ju synas en fångrand, där man ser en ny vinkel på hoven, eller är det så länge sen att den har växt ut och inte syns längre?

*kl*

Jag verkar ha haft tur att min svarade på en gång på medicinen.
Hur vet man hur länge hon bör äta den egentligen? Vet gav mig för 6 dagar till att börja med och sen skulle jag höra av mig för att få mer om det behövdes, vilket jag tänker göra, men eftersom hon går på smärtstillande så hur vet man när man kan sluta?
Samt hur vet man när man vågar släppa ut i hage igen?

Jag vet inte varför du brusar upp så mot mig, som inte har varit med i diskussionen innan:confused:

Men när du ändå har gett dig på mig har jag lite frågor kring ditt resonemang...

Eftersom fler och fler hästar, ponnyer mm får fång och de ökar hela tiden. Så funkar inte tänket som folk har nu. MAn ger bara mindre och mindre mat och binder mer och mer upp sej på att räkna foderstat mm. Men märker ni inte att det inte funkar. Om det vore det bästa så skulle va ha bukt med sånt här vi det här laget. Så länge det ökar så gör vi fel.

Hur vet du att det är dom med beräknade foderstater som får fång?
När min fick fång var det stallägarna som skötte mattilldelningen och de var av samma åsikt som dig "hästar är gjorda för att äta hela dagarna!, så de slängde ut stooora högar med hösilage till hästarna varje dag, för att det skulle räcka hela dagen. Resultat: en smällfet ponny, som stod på samma ställe hela dagarna med mulen nerstoppat i hösilaget.

Så man borde åter gå till mer osm de var förr. Magra beten och ge de mat.. 4 kg till en d-ponny är att äta ca 2 h på 24 h. Det är inte normalt!
Alla som kan något om hästar vet att de ska ha foder så många h som möjligt av dygnet. Det behöver man inte gå hästgymnasie för att veta. Det står i alla böcker att det är naturligaste för de..

Var har du fått 4 kg/dag till en d-ponny ifrån? Det är OERHÖRT lite mat.

Tänk själv foder 2 h per dygn och sen bete 24 h per dygn. Även om man vänjer in de på en månad är det jätte skillnad och inget tarm, mage mm är vana vid.. = IR och fång mm....
Om man kan tänka lite längre så är det väldigt naturligt tänk.
Att säga att det naturliga för hästar är fel och att erat onaturliga är rätt för hästar tycker jag låter lite skunmt. När det som ni försöker undvika så totalt bara ökar...

Hur gör du på vintern när det inte finns bete för att de ska få äta 24 timmar?

Att åter gå till det normala för hästar med mager bete i skogshage och kuperat med fri tillgång på hö och ett lösdriftstall. Naturligare kan vi inte ge de...
Att komma och säga till folk som jobbar efter det naturliga som möjligt och säga att vi har fel. Tycker jag är lite skummt. Men anntagligen tycker du det är nyttigare med billyspan pizza också i stället för potatis och kött...

På vilket sätt tycker du man kan jämställa Billy´s Pan Pizza för människor med hö för hästar?

Om vi skulle få begränsat med mat ex vatten och gammalt bröd och sen helt plötsligt obegränsat med mjölk, juice och färskt bröd med till och med GOTT PÅ LÄGG. Visst hade du vräkt i dej???
Du hade blivit lycklig slippa tänka på mat och sen helt plötsligt åter gå till begränsat med vatten och torrt bröd.. Hade du i alla fall fått obegränsat så hade du kunnat äta dej mätt..

Vart vill du komma med detta?

Nej ni att säga att ni gör era hästar en tjänst att undvika fång, IR mm. Det får ni förska få in i någon annans järna..

Vi som jobbar naturligt för våra djur tänker fortsätta med det....
Nu tänker jag inte skriva något mer om detta och du mackan du tjatar i mot mej i varje tråd lika mycket som jag tjatar i mot dej. Så du är precis lika dan.

Men jag jobbar för det naturliga för att hästarna ska få det så naturligt som möjligt. Varje männsika som jag kan ändra tänk på att jobba likadannt blir jag jätte glad för... Mycket för hästen också...

Att stå i en liten hage med foder 2h om dygnet och sen stå i box är SJUKT.... Att säga att det är naturligt är också sjukt i hästens värld... Det är inget värdigt liv.. Sitta i fängelse borde människorna göra precis som hästen...

Jag tror vi alla vill att våra hästar ska leva ett så naturligt liv som möjligt. Men inte på bekostnad av deras hälsa och välmående.

Tyvärr är detta jätte svårt. Vi har svårt att få till födosöksbeteendet, som finns när de lever vilt. Våra beten är ofta för kraftfulla och det är svårt att hinna med att ge dom den motionen som krävs för att klara såna beten.

Precis som hos oss människor dyker det uåpp välfärdssjukdomer även hos hästarna, för att evolutionen inte hinner med i utvecklingen av vårat sätt att leva på.

Många människor för t.ex. diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar pga ohälsosam kost i kombination med för lite motion och kanske för mycket stress. Vi har vetskapen om hur vi ska leva för att undvika detta. T.ex. ät hälsososamt (mkt fibrer och frukt och grönt, samt lite socker och fett) och håll dig i form. Det samma gäller hästarna - de ska också hållas i form och ha rätt kost för att inte drabbas av välfärdssjukdomer som t.ex. fång och IR.

Vi börjar ju inte leva som grottmänniskor igen bara för att vi vet att dom inte drabbades av sånt, men vi kan försöka efterlikna en del av deras sätt att leva för att hålla oss hälsosamma och friska.

Orkar inte citera hela din text, det blir så jädrans långt då.

Men, min häst fick fång när han gick på lösdrift ( stoor kuperad skogshage med bra lösdrift) och fri tillgång på oanalyserat grovfoder.

Enl din "lära" så gjorde jag allt rätt, men ändå fick hästen fång. Hur förklarar du det?

Du kanske ska sätta dig in i hur det fungerar när en häst blir insulinresistent innan du så bestämt hävdar dina ideer?

En häst kan ha anlag för IR. Om denna häst får ett foder med stor andel av de icke strukturella kolhydrater som snabbt tas upp i kroppen som glukos så ökar blodsockerhalten mkt. Dem måste de producera mer insulin och då minskar cellernas förmåga att svara på insulinsignalen. Den måste då producera ännu mer insulin osv. om den samtidigt får ännu mer sockerhaltigt foder i kombination med fetma så blir den ännu mer IR. Det är alltså mängden olämpligt foder som ger IR och inte egentligen omställningen från lite mat till mer. Om den står på fri tillgång en hel vinter så kan den ju vara IR redan när den släpps på betet. Då¨är det kanske (och jag skriver kanske för det är nog ingen som vet) bättre om den får mindre mat på vintern.

Var har du fått 4 kg/dag till en d-ponny ifrån? Det är OERHÖRT lite mat..

Det är jag som är skyldig där. När jag förklarat för sanio att min Lillen, som är D-ponny, täcker hela sitt MJ-behov på 4 kg hö. Jag tog upp det när sanio yrade om att de bara äter precis vad de behöver på fri tillgång, och jag tyckte att min behöver bara 4 kg hö för att täcka sitt behov, men det finns inte en enda, frisk, D-ponny somf rivilligt äter så lite.

Att han täcker behovet på 4 kg hö är btw en av anledningarna att jag inte ger hö, det blir inhumant lite kilon. Men i slutänden så även om jag ger 8 kg silage med 42% TS, så han får i sig lika lite av både TS och MJ, så det är fortfarande inte roligt alls. Men vad är alternativet?

Vad gör era hästar på nätterna? Ute eller inne?Problemet är att alla andra vill ha deras hästar ute på nätterna och det blir i längden ganska jobbigt för både mig och min stallkamrater om jag ska hålla på att ragga "nattsällskap" var och varannan dag. Han har inte varit bra på att stå själv innan, men jag funderar nu ändå på om det skulle gå att få honom att vänja sig, för att slippa detta besvär. Jag gillar det inte egentligen, men situatuionen som den är nu är inte hållbar för mig.

Inne. Av flera anledningar:

Hästar betar mer på nätterna
Jag är skraj att ha dem utan uppsikt med munkorg 'en hel natt'. Tänk om de får av den och jag inte märker det förrän på morgonen?
Lillen har eksem och det är mer knott kväll/morgon.

Jag kommer behöva vända dygnet åt dem när bromsarna kommer, och jag har redan ångest. Men då går det inte ha dem ute (eller rida/köra/nåt) på dagarna. Men... tänk om de tappar munkorgen..

Mina står inne 18 - 09 btw, gillar inte de är inne så länge men vill hålla dem av gräset. Innan stod de inne 20 - 08.

Lillen stod inne på nätterna själv hela tiden under sitt fånganfall, på dagarna kom fbl in och han fick sällskap.

Hur tycker ni jag ska göra för att han ska vänja sig bäst? Ska jag ta det successivt och han sen får stå ensam längre och längre stunder? Eller ska jag ställa in honom en natt bara med massor med hö, så att han har sysselsättning och sen hoppas att han lugnar sig under kvällen och accepterar läget och på det sättet lär sig att det går bra att gå ensam?

Jag är för det 'brutala' sättet i sådana lägen, tycker de accepterar det fortare då. Magen är ju en risk, men den är ju en risk även om 'tränar succesivt'. MIN ringa erfarenhet är att det är värst direkt, dvs precis när den/de andra hästen/hästarna går. Men det gäller normalfuntade hästar, de med uttalad separationsångest är annorlunda. Hur tror du han skulle bete sig själv?

Vet du, nu börjar jag snart bli arg. Du predikar kors och tvärs. Så jag frågar IGEN:

HUR ska jag fodra min D-ponny som är IR, och som har ett MJ-behov på 30 MJ/dygn? Han äter 1 kg foder på ca 15 minuter btw.

Det är klart som fan att det är åt helvete för lite ättid, det ligger på minimiTS hela tiden och mitt hjärta blöder varje dag. Jag har fått överge alla mina principer och allt jag tror på, och skjuta en rad heliga kor. Men sanio alternativet är en DÖD ponny, endera direkt för jag tar bort honom INNAN han blir sjuk, eller så kommer han att lida fruktansvärt innan när han blir sjuk och får fång.

Men eftersom du nu kritiserat gång på gång - tala om hur du skulle löst det då? HUR skulle du fodrat min D-ponny? HUR skulle du hållit honom smal och frisk?

Min shettis gick på PRECIS det du framhåller som idealet, Lösdrift på stora ytor, fri tillgång på hö osv. Han blev SMÄLLFET, och han fick fång. Hur förklarar du det?

Nu har jag behandlat mitt arabsto med Metacam i en vecka. Smärtfri och går runt i boxen. Hon är lugn och trygg och jag tänker ha henne i box fram till röntgen om två veckor. Hovarna är fortfarande lite varma, är det då dumt att prova "trappa ned" med metacam??

---

Hur många röntgenomgångar bör göras? (självklart beroende på hur allvarligt det ser ut kan jag tänka...)
Hoppas vi kan peppa varandra, vi med fånghästar.

Om det inte finns några förändringar och hästen är symptomfri utan medicin, så räcker det med en röntgen. Om det finns förändringar däremot blir det fler.

Jag skulle prova ta bort metacamet nu. Vad säger veterinären?

Vad skönt att hon mår bättre!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10