Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Nu har vet varit här med mobila röntgen... smidigt måste jag säga än att dra hästen totalt ca fyra timmar i transport...
MEN resultatet var ju som det var, men det hade kvittat vart jag hade åkt... Mamman hade rotation men lindrigt sådant... skulle nog bli bra enl vet om allt går som det går... Men unghästen... ordentlig rotation på bägge fram och sänkning på ena, prognosen såg inge bra ut... hon får 10 dgr till med medicin och på 14 dgr bör hon bli bättre... kommer ta lång tid och bli kostsamt om det överhuvudtaget blir bra så om 14 dgr får vi ta ställning... man vill göra allt för sina hästar men skall hon gå och ha så här ont och bara stå i box lång tid framöver då e valet tyvärr inte svårt även om det inte känns bra... men som sagt den dagen den sorgen... nu håller vi tummarna för att hon repar sig kanske vänder om!
Vet skulle ut på två fång besök till efter mig nu så de är mkt fång... gräset är så kraftigt... värst var det korta som växer på hela tiden de längre som liksom blir gult till slut skulle tydligen vara bättre...
En himla djungel det här och jag tycker inte man blir klokare trots man läst och läst...

*kl*

Jag verkar ha haft tur att min svarade på en gång på medicinen.
Hur vet man hur länge hon bör äta den egentligen? Vet gav mig för 6 dagar till att börja med och sen skulle jag höra av mig för att få mer om det behövdes, vilket jag tänker göra, men eftersom hon går på smärtstillande så hur vet man när man kan sluta?
Samt hur vet man när man vågar släppa ut i hage igen?

Om hästen är helt ua på medicinen, så efter en normal kur provar men helt enkelt att sluta. Fortsätter hästen vara u.a. då så perfekt. Annars får man sätta in medicinen igen.

Ibland väljer man trappa ned, ibland att sluta helt.

Ang när kan gå ut så där borde veterinären gett råd, lite synd de bara ger för den akuta fasen. Men, jag rekomenderar alltid att man röntgar innan man släpper ut, och då får du förhoppningsvis en rehabplan på kliniken.

Men generellt så står de kvar på box några v efter de är symptomfria utan mecidin, och sen slussas de långsamt ut, först via liten sjukruta, sen liten hage, lite större hage osv. Tiden i resp hage är lite olika från olika vet, i mitt fall var det 4 v, Strömsholm har 5 v mellan 'ändringarna' osv.

OBS att det gäller om inga förändringar på rtg, finns det blir planen ändrad.

MEN resultatet var ju som det var, men det hade kvittat vart jag hade åkt... Mamman hade rotation men lindrigt sådant... skulle nog bli bra enl vet om allt går som det går... Men unghästen... ordentlig rotation på bägge fram och sänkning på ena, prognosen såg inge bra ut... hon får 10 dgr till med medicin och på 14 dgr bör hon bli bättre... kommer ta lång tid och bli kostsamt om det överhuvudtaget blir bra så om 14 dgr får vi ta ställning... man vill göra allt för sina hästar men skall hon gå och ha så här ont och bara stå i box lång tid framöver då e valet tyvärr inte svårt även om det inte känns bra...

Jag beklagar, även om det ju var just det man var rädd för iom att hon inte svarade. Sas något om vad man kan göra med gips/beslag/annat? (Jag kan inte spec mkt om den delen, så jag är mer nyfiken?)

Hur många grader resp mm handlade det om, sa de det?

Både forest autumn och bettysmatte här i tråden har haft hästar med rejäla rotation etc, även Iser har det - deras hästar har lyckats rehabiliterats, så där har du utmärkta resurser att försöka bena ut i djungeln.

Sen, menar du att om hon ska ha ont OCH stå på box, dvs kombinationen, eller menar du även om hon 'bara' ska stå på box lång tid (utan att ha ont)? För lååång boxvila är ju tyvärr något hon alldeles oavsett kommer behöva ha...

I övrigt förstår jag precis hur du tänker, jag sa innan jag rtg min L att om det är svåra rotationer/sänkningar, då kommer jag med tungt hjärta avliva honom. Nu var det ju tack och lov inte det. Han stod dock ändå 12 v på box, men faktiskt så han tog det kanonfint, trots att han stod själv halva dygnet. Jag tror hans underbara psyke och positiva grundinställning till livet och temperament var avgörande för att han skulle klara sig.

Men, himla tråkigt besked och jag lider med dig, extra trist på en så ung häst också, fång är verkligen en grym sjukdom. Jag hoppas att det går vägen och att båda snart mår bättre!

Har inte följt Dina inlägg med det är alltid tråkigt med ett sådant besked,

dock tror jag inte man skall stirra sig blind på grader hit och dit, utan det viktiga är hur hästen rör sig och ffa att han/hon inte har ont. Har du haft ute hovslagare? Har Du provat att sätta på boots eller någon annan mjuk "hemmalösning (en vet sa till mig liggunderlag och silvertejp) och se vad som händer?

Stort lycka till med Ditt kämpande och hoppas att hästen snart är smärtfri.

Det tar lång tid, massor av arbete och en hel del pengar men till sist kan man komma ut på andra sidan.
Min ponny hade måttliga sänkningar och lite mindre allvarliga rotationer på båda fram julen för ett och ett halvt år sedan. Hon stod inne länge, extra länge för det var så hopplöst underlag när jag väl kunde släppa ut henne. Det var inte massor med snö som i vintras utan bara isknaggliga hagar.

Idag går hon ute flera timmar varje dag på begränsat bete med munkorg. Jag jobbar på att försöka kunna ta av den lite grand framöver. Vi har börjat rida en del även på ridbana nu.

Det värsta är nog oron över ett nytt anfall.

Jag förstår om man bestämmer sig för att inte försöka klara hästen igenom en rehabilitering. Men det finns de som klarar det.

Senast ändrad:

Det värsta är nog oron över ett nytt anfall.

.

Där är jag nu!

delvis kl
Jag var till hovis igår fm och han verkade ner ganska rejält på hästens hovar (barfota).
Hästen har inte varit hovöm alls efter att jag lät dra av skorna men igår fm efter hovisbesöket tyckte jag att han verkade gå lite försiktigt.

Idag när jag skulle rida så saknade jag lite framåtbjudning. Skritt, trav och galopp gick bra, MEN jag saknade det här "wieee, galopp!!!!"
DÄRFÖR är jag nu grymt orolig att det kan vara ett nytt anfall på G, men samtidigt så lutar det mer åt att det borde vara att han blivit ömfotad efter verkningen.
En till sak som visade sig idag var att efter ridturen kände jag pulsen lätt på h.f, inte på v.f. Men 5 minuter efter att jag släppt honom i hagen igen så hade pulsens kraft minskat, och en timme efter så var den inte farlig alls. Inga problem att vända på asfalt. Inga problem att skritta eller trava på hårt underlag. MEN inte lika stor framåtbjudning i trav/galopp.

Vad tror ni, skriker det fång om det hela??

Hur som, jag lät honom gå kvar i hagen. De har betat upp det mesta som går att äta, det finns bara "skräp-växter" kvar och lämnade dem med en hög med hösilage att äta på.

Jag provade ett par barfotaskor jag har, men de var snäppet för små. Så imorgon ska jag prova de andra sorterna jag har och kolla om han rör sig mer obehindrat med dem. Hoppas hoppas...
Jag drar mig till minnes att i höstas (tror jag det var) så trodde jag att det var ett nytt anfall på G för att han tappat framåtbjudningen när vi var ute och promenerade. Då visade det sig att när marken fryst så hade han blivit lite öm i hovarna.
Jag är orolig. Men nu när jag skrivit av mig så tycker jag mig se lite klarare på det hela och tecknerna ser ut att luta åt ömfotad, men man vet aldrig med fång. Jag litar inte på den sjukdomen!

Hemskt tråkigt att det var så stora rotationer och sänkningar.
Håller tummarna för att de båda blir bättre!!!

Jag undrar också hur många graders rotationer det rör sig om? Min hade i februari förra året 15 resp. 10 graders rotationer samt sänkning på sämsta hoven. Ikväll har jag precis kommit hem från en ridtur som innefattade en hel del trav! Min veterinär var trots allt hoppfull pga hästens allmäntillstånd och positiva humör. Fråga mig gärna om det är något du undrar över! Har du en riktigt duktig hovslagare?

Jag har som regel att ALDRIG rida inom 2 dygn efter verkning/skoning. Detta pga att det alltid blir en liten omställning i hoven efter verkningen och detta medför ju naturligt att det ömmar...

Så låt hästen vila från ridning ett par dar till att börja med...

Där är jag nu!

delvis kl
Jag var till hovis igår fm och han verkade ner ganska rejält på hästens hovar (barfota).
Hästen har inte varit hovöm alls efter att jag lät dra av skorna men igår fm efter hovisbesöket tyckte jag att han verkade gå lite försiktigt.

Idag när jag skulle rida så saknade jag lite framåtbjudning. Skritt, trav och galopp gick bra, MEN jag saknade det här "wieee, galopp!!!!"
DÄRFÖR är jag nu grymt orolig att det kan vara ett nytt anfall på G, men samtidigt så lutar det mer åt att det borde vara att han blivit ömfotad efter verkningen.
En till sak som visade sig idag var att efter ridturen kände jag pulsen lätt på h.f, inte på v.f. Men 5 minuter efter att jag släppt honom i hagen igen så hade pulsens kraft minskat, och en timme efter så var den inte farlig alls. Inga problem att vända på asfalt. Inga problem att skritta eller trava på hårt underlag. MEN inte lika stor framåtbjudning i trav/galopp.

Vad tror ni, skriker det fång om det hela??

SOm du skriver så vet man aldrig. Men jag tycker också det lutar åt ömfotad. Shettisen, som travat obehindrat på sylvasst grus etc hade lite dålig motor idag och igår, och linkade till rejält på de stora stenarna. Verkad i tisdags, så misstänker det beror på det. Ska fixa tofflor åt honom (de jag köpte var för stora) att ha ändå, men jag skulle tro det lägger sig tills efter helgen.

Däremot så håller jag ett noga öga, då jag inbillar mig att generellt ömma hovar kan 'underlätta' för fång. Rör sig dock helt som vanligt i hagen och har turbon på där, ingen puls och ingen värme.

Glömde - jag tänker låta honom vila över helgen just pga att jag tror det kan 'underlätta' för fång. Dvs jag kommer inte 'provocera' hovarna genom att ta ut honom på gruset/köra honom förrän det lägger sig.

Senast ändrad:

Jag har som regel att ALDRIG rida inom 2 dygn efter verkning/skoning. Detta pga att det alltid blir en liten omställning i hoven efter verkningen och detta medför ju naturligt att det ömmar...

Så låt hästen vila från ridning ett par dar till att börja med...

Jag brukar låta hästen vila ett dygn efter skoning jag med.
Tyvärr blev det så att skoning föll ihop med "mini-betes-släppet" och jag vill verkligen motionera honom varje dag eftersom jag tror att motion håller fånganfall och tjockismage borta.

Men du är inne på att det kan vara ömfothet som visar sig?

Om du inte hade varit hos hovis hade jag trott mer på fång än vad man kanske gör nu. Men man vet ju aldrig! Det är ju det som är så spännande:mad:

Men jag hade varit mkt försiktig och inte låtit den äta gräs osv på ngn dag eller så, bara för säkerhets skull. Men jag fegar alltid ur och backar för säkerhets skull - allt är bättre än ett återfall.

Nu tror jag inte att det är fång utan säkert bara en reaktion på verkningen. (Jag brukar inte rida efter hovslagarbesök.)

Hmm tala om att ha en porslinshäst!:confused:

SOm du skriver så vet man aldrig. Men jag tycker också det lutar åt ömfotad. Shettisen, som travat obehindrat på sylvasst grus etc hade lite dålig motor idag och igår, och linkade till rejält på de stora stenarna. Verkad i tisdags, så misstänker det beror på det. Ska fixa tofflor åt honom (de jag köpte var för stora) att ha ändå, men jag skulle tro det lägger sig tills efter helgen.

Däremot så håller jag ett noga öga, då jag inbillar mig att generellt ömma hovar kan 'underlätta' för fång. Rör sig dock helt som vanligt i hagen och har turbon på där, ingen puls och ingen värme.

Glömde - jag tänker låta honom vila över helgen just pga att jag tror det kan 'underlätta' för fång. Dvs jag kommer inte 'provocera' hovarna genom att ta ut honom på gruset/köra honom förrän det lägger sig.

Gud vad skönt att buke finns och man kan bolla tankar med fler fånghästägare!
Jag vill gärna låta honom vila, men tror samtidigt att fången håller sig borta med motion.
Men jag rider ju inte på en häst som är ömfotad, det går ju inte :crazy: .

Promenader lär ju påfresta mindre än ridning.. Det får bli att promenera varje dag nu ett tag framöver.

Ja justja, när jag kom idag, så gnäggade han och kom galopperandes på gruset i hagen. Så han är ju inte jätte öm , men samtidigt inte lika framåt som han "ska" vara.

delvis kl
Tack snälla alla ni som finns här i fångtråden så man har möjlighet att lufta tankar och funderingar!
Vad ensam och vilsen jag skulle känna mig utan er i fångvärlden!

Fast jag skulle inte promenera heller, på sånt underlag där motorn dör. Kan du inte promenera (eller rida) på underlag där han är helt oberörd?

Kunde jag köra shettisen på gräs t ex skulle jag inte tveka att göra det, fast jag tror det blir lite besvärligt med grannsämjan om jag kör på gräs nu :angel:

Vet du, nu börjar jag snart bli arg. Du predikar kors och tvärs. Så jag frågar IGEN:

HUR ska jag fodra min D-ponny som är IR, och som har ett MJ-behov på 30 MJ/dygn? Han äter 1 kg foder på ca 15 minuter btw.

Det är klart som fan att det är åt helvete för lite ättid, det ligger på minimiTS hela tiden och mitt hjärta blöder varje dag. Jag har fått överge alla mina principer och allt jag tror på, och skjuta en rad heliga kor. Men sanio alternativet är en DÖD ponny, endera direkt för jag tar bort honom INNAN han blir sjuk, eller så kommer han att lida fruktansvärt innan när han blir sjuk och får fång.

Men eftersom du nu kritiserat gång på gång - tala om hur du skulle löst det då? HUR skulle du fodrat min D-ponny? HUR skulle du hållit honom smal och frisk?

Min shettis gick på PRECIS det du framhåller som idealet, Lösdrift på stora ytor, fri tillgång på hö osv. Han blev SMÄLLFET, och han fick fång. Hur förklarar du det?

Jag tror inte det är värt energin att bli arg. Sanio är en ung person som uppenbarligen inte har en aning om vad hon pratar om, även om hon själv dessvärre anser det. Bättre isåfall att lägga energin på att utan att bli arg, kommentera hennes inlägg så att ingen som följer tråden köper råden utan börjar ställa sig frågor om huruvida det hon säger verkligen är särskilt väl grundat. : )

Om du inte hade varit hos hovis hade jag trott mer på fång än vad man kanske gör nu. Men man vet ju aldrig! Det är ju det som är så spännande:mad:

Men jag hade varit mkt försiktig och inte låtit den äta gräs osv på ngn dag eller så, bara för säkerhets skull. Men jag fegar alltid ur och backar för säkerhets skull - allt är bättre än ett återfall.

Nu tror jag inte att det är fång utan säkert bara en reaktion på verkningen. (Jag brukar inte rida efter hovslagarbesök.)

Hmm tala om att ha en porslinshäst!:confused:

mm.. verkligen jättespännande att ha fånghäst :crazy: :( :mad:

Bra att du skrev att hellre backa och låta honom äta mindre gräs.

Jag kommer nog låta honom gå kvar på den uppbetade/ogräsdelen av lilla beteshagen och låta andra hästen beta där jag inte släppt dem ännu.
Det finns några få strån han kan leta reda på om han verkligen vill, men det är högt gräs omgivet av ännu högre ogräs så han kommer få jobba rejält med reduceraren för att få tag på dem.

Dock kommer det ett mindre problem nu. (vilket jag gärna tar om det inte är fång)
Jag har bara runt 15 kg hösilage kvar.
Balarna jag köper är 500kg, så om jag ska fodra med mer silage kommer jag få köpa en hel bal eftersom han är van vid detta foder. Då kommer jag behöva slänga runt 350 kg av hela den balen eftersom de snabbt blir dåliga nu och jag inte delar den med någon nu vid betet. Jag kan få köpa HÖ på småbal som har ungefärliga samma värden som hösilaget och slaget åkern bredvid. Men det känns skit att behöva göra ett foderbyte såhär snabbt vid sådana här kristider :(
Lusern är han van att äta ca 1 kg av, men hur pallar magen om jag skulle öka på några kg, kanske hela 7 kg?

Fast jag skulle inte promenera heller, på sånt underlag där motorn dör. Kan du inte promenera (eller rida) på underlag där han är helt oberörd?

Kunde jag köra shettisen på gräs t ex skulle jag inte tveka att göra det, fast jag tror det blir lite besvärligt med grannsämjan om jag kör på gräs nu :angel:

Åhh! Tack för körtipset! Jag kan nog leta reda på en slinga med mjukt underlag och köra honom, eller promenera. :D

Vi har mkt varierande underlag här, både hårda slingor, mjuka slingor och bådeoch. Dock kan det ibland behövas gå på hårdare slingor några meter för att kunna fortsätta på de mjuka.

Köra på gräs= köra på odlad åker eller vad? :D

Jag tror inte det är värt energin att bli arg. Sanio är en ung person som uppenbarligen inte har en aning om vad hon pratar om, även om hon själv dessvärre anser det. Bättre isåfall att lägga energin på att utan att bli arg, kommentera hennes inlägg så att ingen som följer tråden köper råden utan börjar ställa sig frågor om huruvida det hon säger verkligen är särskilt väl grundat. : )

Så sant och klokt så. Jag tar väl åt mig lite för mycket personligen när det kommer saker som 'då borde man sitta i fängelse själv' och 'hur kan ma påstå man gör det bästa för sina djur' osv. Jag sliter ju som ett djur att försöka tota ihop ett värdig liv som är så bra det går trots att det inte är idealiskt, och då blir det lätt att jag överreagerar när det kommer sådana där anklagelser - där personen inte ens kan svara på hur de skulle gjort. Är väl extra känslig i den frågan just nu med. Ska försöka ignorera 'påhoppen'.

Håller med om att det är extremt viktigt att bemöta (sakligt) dock, så ingen stackars 'nytillkommen' fånghästägare tror att 'råden' är på minsta vis vedertagna.

Dock kommer det ett mindre problem nu. (vilket jag gärna tar om det inte är fång)
Jag har bara runt 15 kg hösilage kvar.
Balarna jag köper är 500kg, så om jag ska fodra med mer silage kommer jag få köpa en hel bal eftersom han är van vid detta foder. Då kommer jag behöva slänga runt 350 kg av hela den balen eftersom de snabbt blir dåliga nu och jag inte delar den med någon nu vid betet. Jag kan få köpa HÖ på småbal som har ungefärliga samma värden som hösilaget och slaget åkern bredvid. Men det känns skit att behöva göra ett foderbyte såhär snabbt vid sådana här kristider :(
Lusern är han van att äta ca 1 kg av, men hur pallar magen om jag skulle öka på några kg, kanske hela 7 kg?

Skulle absolut INTE fodra med silage som inte tar slut inom max 3 dygn nu.

Sen, skjut inte mig om det skiter sig bara, men det finns studier som visar att om fodren har ungefär samma värden, så reagerar hästarna INTE på byten mellan TS. Nu är de studierna inte gjorda på fånghästar dock..

Men jag skulle hellre byta till hö, med rejält magunderstöd och inget gräs under tiden, än ge silage i ditt läge. Tveklöst.

Jag ska ta mig en funderare under natten om hur jag ska göra. Jag slänger hellre som sagt nästan en hel silagebal istället för ett nytt fånganfall. Men det skulle ju vara väldigt mycket trevligare att kunna ge honom hö från småbal istället :) . Då kan jag även stödfodra med hö även när det är dags för det stora betessläppet (om det blir något för hans del, det får tiden utvisa...)

Han får ett jästpaket / dag för tillfället. Har ingen mask (kollad förra veckan), bajset ser fint ut, har t.om bildbevis :D :rofl:
bajs.jpg

Men vad finns mer att göra för att hålla magen i skick? Han är en kolikhäst så att magen hans är känslig är tyvärr ett faktum.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10