Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Fin häst och jag blundar för x´et.
Jag menar inte att jag tycker att han är i ett perfekt hull just nu, jag tror också att min häst ska fortsätta ner i hull. Är mest orolig över om han fortfarande är TJOCK.
Så som din fd häst, så är jag tvungen att motionera mkt för att hålla vettigt hull, missar jag att motionra några gånger så går han upp i vikt, fort. Helst av allt ska det vara långa galopper, allra helst tunga dressyr eller hopp-pass så han får ur sig all energi.

Hur var din i typen, lätt eller mer nordsvensk brukstyp?

Bra fråga, hon var ju kallblodstravare, men 'mittemellan' när det gäller dem? Dvs inte varken mest slimmade modellen eller grövsta modellen av travvarianten?

Dina bilder och mina bilder går inte jmf helt rakt av heller, då din har en bättre muskling (min led, av ren okunnighet, av en ganska konstant proteinbrist vilket ju avspeglades i musklingen).

TYcker som sagt inte din är TJOCK, och bilden bakifrån 'styrker' ju det. Däremot tycker jag du ska skrota hänsynen till revbenen i hans fall, det beror så enormt mkt på hur de är byggda. De kan vara i för högt hull med lätt kännbara revben.

Jag skulle nog utefter bilderna bedömma din häst som i den övre halvan av normalhull. Haken med det är att det var där jag skulle placerat min när hon fick fång med (se bilden jag la in), och det räckte uppenbarligen till för att öka risken för fång (ihop med annat med givetvis!).

Så, jag skulle tycka din hästs hull var helt okej om vi INTE blandade in fång och bete, men fångrisk och nattbete, och jag tycker han är lite för rund för det.

MEN, jag är nog idag lite allmänt 'skadad', och det är möjligt jag numera är för strikt i min bedömning!

Men som ex så Lillens hull, det känns i sig helt okej (förutom depåerna han la på sig här absolut senaste tiden), även om jag för säkerhets skull vill ha ner honom lite till. Inte 'bråttom' med det dock. MEN, om vi tar bort IR-delen, och jag satt och funderade på nattbete, så då anser jag att hullet är för högt. Just för det kan gå så himla FORT och så lägger de på sig på bete. Och när man ser det, så har det hållit på en stund sas? Så, ska man börja addera bete, då ska de vara i LÄGRE skalan av normalhull eller tom lite i underkant.

Hänger du med eller blir det obegripligt? Hullet är helt okej och tycker jag efter bild inom normalhull men i den högre delen, och inte vid den nedre gränsen av det, och jag skulle inte våga addera nattbete på det.

KL
Läste någonstans tidigare i tråden att fånghästar inte skulle äta salt. Hur kommer det sig? Är det bara under den "akuta" tiden eller längre?
Min är super sugen på salt har jag märkt

Det är under den akuta fasen för att de inte ska samla för mkt vätska i kroppen, mindre påfrestning för hovarna.

*KL*
Något mullig arab fick fång 090626. Gick på väldigt magert bete, varit torka länge. Kortisonbehandling utvärtes mot eksem men det är ytterst osäkert om det berott på detta enl vet. Mycket små rotationer, knappt mätbart i grader enl vet. Mycket påverkad under själva anfallet men snabb återhämtning, smärtfri av butta 2:a dygnet. Försiktig igångsättning under senvinter/våren. Går nu ca 4-5 dagar i veckan ca 40 min, har precis börjat lägga in små galopper. Är inte mullig längre (tror jag).
Han har under våren stått i grushage men har fått gå med de andra några timmar om dagen och följt vårgräsets ankomst. Dvs pillat några ynka strån i taget. Detta har han inte reagerat på öht. Hagen är ganska stor men det har stått 4 hästar konstant där och de har hållt gräset nere hela tiden såpass att jag fått stödfodra dem med hö. Dvs golfgreen. När det har regnat efter sol, solat efter regn osv har jag dragit ner drastiskt på tiden alt ingen gräshage alls utan bara gått i "koppel" i dikesrenar en stund istället. Detta har som sagt fungerat bra.
Men nu börjar jag bli supernojig. Vad är rätt o vad är fel? Överlag behöver alla våra hästar hållas på magert/inget gräs/banta. Skulle allra helst egentligen ha dem kvar i den hagen där de går nu ( ca 1,5 ha snaggat gräs) och stödfodra dem hela sommaren just pga att det är lättare att reglera mängden mat på det viset. Men nu börjar jag tänka att det är samma tidpunkt som förra året när araben fick fång, samma förutsättningar dvs snaggat gräs och torka. Vet ju att gräset blir stressat när det är så kort så vad gör jag nu? Vet inte om jag törs släppa araben några timmar om dagen på "bete" mer eller ens om jag vågar låta de andra gå kvar och riskera att någon av de också får fång. Har några olika alternativ, hjälp mig tänka lite...

*De går kvar som de gör nu och stödfodras med hö.
*De går kvar som de gör nu men jag öppnar upp till nästa hage och ger dem tillgång till ca 0,5 ha överväxt gräs samt inget extra hö. Alt tillgång till den hagen dag el natt bara.
*Flyttar dem till annan hage med totalt överväxt gräs med risk att de blir fetare men mindre "farligt" gräs.
* Slutar med hästar totalt och börjar samla frimärken....... ;)

Andra förslag mottages gärna.

Har inget svar eller tips att ge dig..
Däremot spinner jag vidare med mina funderingar :)

Hästen har nu stått på box i 17 dagar, och får gå ut en kvart varje morgon sedan i måndags. Detta för att hon överhuvudtaget ska kunna hantera situationen med att stå installad då hon annars stressar ihjäl sig o sparkar sönder inredningen, i samråd med veterinär naturligtvis :)

Har en framhov som är knappt ljummen och 3 andra som är iskalla.
Är detta normalt? Kan ana lite puls i det benet, men mer än så är det inte.

Hade ett uppehåll på medicineringen från dag 11 till dag 14.
Då kändes hon fin i benen, men var inte iskall i något, däremot lite ljummen (kroppstempererad) ialla. Men efterhand som de andra 3 benen blev kallare o inte det fjärde, så sattes metacamet in igen.

Hur länge kan man räkna med en förhöjd temp i den ena hoven?
Eller borde den också vara kall vid det här laget?
Bör man medicinera så länge den är ljummen?

Hon rör sig bra och står bra på fötterna.

Jag röstar på sista alternativet!*skrattar*
Nejdå, verkligen inte, men ibland känns det verkligen så, även utan fånghäst att noja sig över!! Jag hade nog låtit dem gå kvar i hagen dem är med hötillskott. Ev öppna upp till den andra hagen nån timme per dag o ersätta ett mål mat med att gå på högt gräs...

Hänger du med eller blir det obegripligt? Hullet är helt okej och tycker jag efter bild inom normalhull men i den högre delen, och inte vid den nedre gränsen av det, och jag skulle inte våga addera nattbete på det.

Jag hänger absolut med!
Och du har så rätt så ang revbenen och hullet. Det är nog bara jag som hängt upp mig på dem eftersom jag aldrig kännt dem förr i tiden (eller ja, tiden före ett år sedan). Dessutom har hästen aldrig varit så här fit, varken innan jag köpte honom eller tiden jag ägt honom, så jag blir nog kanske att jag jämför för mycket vikten före/efter istället för att koncentrera mig på hur han ser ut NU och hur vår MÅLVIKT ser ut.
Bara för att han är smalare nu betyder det inte att han inte har för mycket hull!
Jag ska ändra mitt tankesätt så jag inte hakar upp mig på fel grejer! :D

Sen så måste jag uppdatera om dagen idag.
Fick tag på bonden imorse, men han kunde inte ge besked förrän vid lunchtid. Det börjar ta slut på hö och "rätt" hö fanns inte. Dock ett med OK värden men fanns bara begränsat med detta också, några få balar bara. Så jag bokade en 260 kg -ifall att, bra att ha- ...

Kom till hästarna, nordis fortfarande lätt kännbar puls men kommer springandes i hagen (hård mark/grus 20 meter innan grind). Blir tvungen att åka iväg resten av dagen och när jag kommer tillbaka för en ordentlig koll på honom så blir jag så orolig över alla tecken jag ser över fång. jag tycker att han väger mkt på fötterna, vill inte stå länge med ena hoven upp när jag ska prova boots. Tycker han känns mjuk över nacken. osv osv.
Alla förb--- boots är för små, och jag får panik och ringer en tjej med ett barfota-företag några kommuner bort. Vi pratar, jag mäter och ritar av hovarna på hästen för att sedan slänga mig in i bilen.
Supergullig och trevlig var hon som tog emot mig en fredagkväll! :bow: jag får med mig ett par boots i större strl och skyndar hem.

Drar på hästen bootsen, och ber om trav vid hand. Inga problem, trav direkt. Pigg trav!
På med utrustning och iväg.
Framåtbjudning i skritt, trav och galopp. Lite bus vid galoppfattning betyder en glad häst.
Jag är fortfarande grymt orolig över fång, men det värsta har lättat nu. Imorrn ska det brännas fett!!

*kl*

Är det alltid boxvila som gäller, även vid lindriga fångsymtom?

Min häst visade följande symtom dagen efter betessläppet (1,5 vecka sen)- stel, försiktig i nerförsbackar, ville inte gå på grus, vände sig "konstigt". Dock helt kalla hovar och ingen puls så jag kopplade inte att det skulle kunna vara fång, utan tänkte att det nog var träningsvärk pga MKT kuperade hagar med bus och spring (förutom det med gruset) . Läste sen att det var symtom på mild fång och åkte och kollade honom, då rörde han sig perfekt och hade inget alls emot att gå på grus så jag släppte tillbaka honom på betet men har varit på min vakt hela tiden. Sen har han då och då haft någon ljummen hov, men det har snabbt gått över igen.

Men så nu i tisdags vara alla hovar halvvarma och hade lätt förstärkt puls. Veterinär kollade honom och sa att han rörde sig helt normalt men låg i riskzonen för fång pga pulsen och värmen så jag plockade hem honom från betet. Han har gått ute i vinterhage med nerbetat gräs dagtid (8-10 timmar) och stått på box resten av dygnet.
Hovarna har varit lite varma nästan hela tiden, förutom sent igår kväll när dom var mer varma än annars och så i onsdags morse och idag när dom har varit helt kalla och ingen puls.
Igår var han dessutom lite stel igen så jag åkte in på klinik med honom idag. Givetvis hade han då varken puls eller värme och rörelserna var klockrena...

Jag beskrev allt för veterinären och hon sa att det nästan garanterat hade varit fångsymtom även den där första dagen också och här är diagnosen/behandlingsråden:

På en skala från 1-10 hade han 0,5 (sa hon för att förklara hur lite det var)
Ingen medicinering behövs
Jag ska fortsätta ha honom på box nattetid och i hage med så lite gräs som möjligt och lugnt sällskap så det inte blir onödigt spring dagtid.
Boxvila är onödigt vid så lindriga symtom, särskilt eftersom det finns kolikrisk om han inte får röra sig alls.
Om tre veckor bör han vara ok igen, inte så han kan gå på bete men så han kan gå ute även på nätterna och börja motioneras lätt.

Jag blev så klart jätteglad att det inte var värre, men började sen grubbla.
Jag beslutade mig efter noggrannt övervägande för att ge honom djävulsklo för att hjälpa till att läka ut ev. inflammationer (är det inflammation som framkallar värme och puls eller kan symtomen komma utan inflammation också? När i processen uppstår inflammationen sas?). Det känns bättre att ge än butta eller dyl, eftersom han inte behöver någon smärtlindring i dagsläget. Han har inte visat några tecken på direkt smärta, "bara" lite stelhet så det känns som att risken att han rör sig för mycket pga smärtan är borta är väldigt liten. Han går med ett par gamla gubbar i hagen nu, så det är lugnt där.
Jag ska försöka få tillgång till stallets enda hage utan gräs (men den är redan upptagen), annars får det bli munkorg.

Men - borde han stå helt på box ett tag, eller vilka är indikationerna på att dom ska göra det?? Jag skulle vilja dela av en liten del av den gräsfria hagen till min häst, den skulle i så fall vara kanske 10*15 meter eller så, skulle det vara ett vettigt alternativ? Han skulle ju i så fall ledas fram och tillbaka mellan den och boxen. Är all form av rörelse skadligt för honom?

Snälla, nån som vet om veterinärens råd är att lita på eller hur försiktig jag ska vara? Vad innebär det egentligen att han har dessa symtom?

Att han var i princip symtomfri (en ljummen hov eller två då och då behöver ju inte alls bero på fång) en vecka mellan har jag nu förstått berodde på vädret. Det var molnigt och regnigt hela tiden...

*kl*

Är förstärkt puls alltid ett tecken på fång eller kan det bero på annat?
Nu är fångesten stor...

*kl*

Är förstärkt puls alltid ett tecken på fång eller kan det bero på annat?
Nu är fångesten stor...

Nej det finns andra anledningar med. Förstärkt puls visar eg bara på att det pågår en inflammatorisk (?) process i hoven. T ex hovböld och andra problem i hoven ger också ofta förstärket puls.

I vissa fall kan värme ge det med. Dock, det kan ju bero på fång, så jag tar det säkra före det osäkra om jag upptäcker det, speciellt den här tiden på året.

Det är jättesvårt att säga någonting på andra sidan skärmen. Generellt så mild fång eller kraftig fång, de ska boxas osv. Däremot skiljer ju tiden mellan hur snart anfallet klingar av etc, och därmed konv.

Nu har ju din vad det verkar klarat att gå ute, så om det var fel eller rätt eg är inte den viktigaste frågan nu. Värre tycker jag är att han TVÅ gånger reagerat med fångsymptom, och du skriver du sett det hängt ihop med solen och vädret - dvs mest troligt fruktanet i gräset.

Är hästen tjock?

JAG skulle fort som örat ta bort den från gräset, för att slippa se om du har samma tur 'treje gången gillt'. Tyvärr kan lite gräs om det är kort nedbetat, vara värre än 'normalt' med gräs fruktanmässigt.

Så skulle ställa den i gräsfri hage, annars försöka sätta på munkorg. Men def gräsfri hage som första alt. Och den lilla hagen låter väl utmärkt, både liten och gräsfri.

För JAG skulle se den där 'bara stelhet' som kopplat till de andra symptomen.

Och ska man helgardera skulle jag boxa och ha honom på box tills minst en vecka symptomfri, sen ut i liten gräsfri sjukhage och stå där tills symptomfri flera veckor.

Men, det går eg bara att gissa såhär på andra sidan skärmen när de har de där snabbt avklingande fångsymptomen som man eg inte vet säkert vad det är. Men jag skulle som sagt vara rejält nojig över att det hänt två ggr, kvarstår en stelhet och finns en väderkoppling. Risken för ett regelrätt fånganfall om det får hända en tredje gång känns stor?

Jag har förstått det som att de egentligen inte vet om och när det blir inflammation men att de flesta menar att inflammationen är den gemensamma nämnaren för de flesta (alla?) fånganfall. Det kan vara så att alla anfall börjar med det men det är inte säkert. Den kan få förstärkt puls pga en inflammation eller den kan få en inflammation pga ngt annat som har gett den starkare pulsen.

Nu är jag inte alls veterinär och har dessutom inte sett din häst. Jag hoppas att jag har lärt mig att se varningstecken på min egen ponny. Men jag tycker att du ska följa det som veterinären säger och vara superobservant på ngn förändring.

kanske inte till ponnytroll men till andra som läser tråden
Nu är detta en tråd som handlar om rehabilitering av fånghästar men samtidigt så ska man nog tänka på att det är inte så att alla hästar får fång bara för att de släpps på bete. Man kan nog lätt få fruktansvärd fångest av att läsa alla inlägg i denna tråd (om man inte som jag redan har det från början). Många hästar mår jättebra av att gå på bete och ridas under sommaren. Det viktiga är nog att hålla koll på hullet så de inte blir feta.

Senast ändrad:

Ni som har haft hästar med sänkningar. Har ni kunnat se det på sulan och känna på kronranden?
Min fick sista buttan igår (10 dagar) och idag kan jag bara känna lite lite puls i ett framben. Hoppas det betyder att inga större förändringar har skett i hovarna:)

Jag har ställt honom på boxvila nu, hovarna var varma kl 7 i morse, kl 8 var dom kalla. Kanske lite puls, inte säker. Ska dit igen om ett par timmar och se hur dom känns, och även ta ut honom på en kort promenad och se hur han rör sig. Den gräsfria hagen kommer troligtvis att bli ledig ganska snart, så då tar jag den, och börjar med ca 5-6 timmars utevistelse/dag. Samtidigt tror jag en till hage också blir ledig, som är liten och med lite, lite gräs, så han får kanske börja där innan han släpps ut med dom andra i stora hagen.

Han är inte tjock, men inte heller smal. Veterinären tyckte att han var precis lagom i hull. En del anser att han skulle kunna gå både upp lite eller ner lite utan att det skulle göra något fast själv skulle jag inte vilja ha honom tjockare. Inför nästa betessläpp (som kommer ske extremt försiktigt och med en hypernervös matte...) kommer han definitivt att vara lite mer slimmad. Han brukar inte bli speciellt tjock på bete, trots att han i stort sett inte motioneras alls då (men kommer att göra hädanefter...), lite rundare, men det är nog mest magen, inte på andra ställen.

Måste säga att jag är oändligt tacksam för att ett par av dom andra hästägarna har sina uppstallade kvällar och nätter året om, min behöver inte stå inne själv mer än max 10 timmar (vilket ju ändå är 10 timmar för mycket, men 24 timmar hade varit värre) och ofta kommer det in ett par hästar på eftermiddagsvila innan, så den ensamma tiden blir kortare.

Allmänna frågor:
Jag har ju valt att ge djälvulsklo mot inflammationen, hur länge ska man ge det? Är Dodson & Horrell (hackad rot, inte flytande) en bra sort? Ska man följa doseringsanvisningen på förpackningen?

Bör jag fångverka honom? Tänkte ta ut hovslagaren nästa vecka om hon har tid, för att bl.a. få en second opinion och även verka i förtid. Det är egentligen dags om ca 3 veckor, men tycker tårna ser onödigt långa ut.

När det gäller strö - behöver man ha "fångbädd" fast hästen inte visar smärta? Vad jag har förstår är den till för att hästen ska kunna gräva ner tårna och avlasta, men han tycks inte ha något behov av det? Han står nu på vinterns permanentbädd av torv som jag inte hade mockat ut än, den är ju inte mjuk på det sättet, men det är heller ingen som helst risk att han kommer att stå på betongen. Tänkte lägga in lite extra torv bara så det blir lite mjukare, och så mocka ut även kisset som blir nu. Räcker det så?

Vad kan jag göra för att hålla igång magen på honom nu under boxvilan? Han får ju sköljd betfor, men bara ca 50g torrvikt per dag fördelat på två givor, hur mycket är lämpligt att ge och bör man sprida ut det över dygnet? Han får också nån probiotika som jag fick på kliniken, Equi-pro kan den ha hetat, den ska han ha i totalt 6 dagar. Och så får han lite bakjäst i betforn. Vill egentligen inte ge det samtidigt som probiotikan, men han är under invänjning och jag vill inte att han slutar äta betforn igen om jag gör uppehåll med jästen så jag får börja om från början. Han får ca 10-15 g per dag nu.

Jag blötlägger en del av hösilaget för att få bort onödigt socker, hur länge kan det ligga (hårt packat i hönät) efter att man har blött det, utan att det börjar bli dåligt? Han får "oblött" till vissa givor nu för att jag annars måste blöta det ganska många timmar i förväg, och vet inte om det är ok?

Jag skulle vilja byta ut en del av silaget mot halm, om jag kan få tag på det, vilka halmsorter är lämpliga? Han får hackad, melassfri lusern också, ca 1,5 kg per dag i stället för en del av hösilaget, det känns som att det är fiberrikt och bra för magen?

Har läst att fånghästar inte ska ha salt, så jag plockade bort saltstenen och låter honom i stället slicka på den 4-5 gånger per dag för att inte få saltbrist. Är det ok eller bör saltet uteslutas helt? Eller kan han kanske få slicka lite mer också om han vill det? När jag ställde in honom i tisdags efter att jag upptäckt pulsen och värmen slickade han massor på saltstenen, det har jag aldrig sett honom göra tidigare. Har det något med fången att göra, eller är det kanske mer troligt att han inte tagit sig tid att slicka på saltstenen vid betet?

Och en grej till: han har ådror som syns tydligt på magen, 1-2 på varje sida. Jag frågade veterinären om det och hon sa att det beror på värmen, men det är inte speciellt varmt i stallet, särskilt inte tidigt på morgnarna och dom syns då också. Kan det vara relaterat till fången, eller vad kan det bero på?

ok, så vad skulle DU göra??

OM hon nu är ohalt direkt efter avslutad medicinering...

- Låta henne gå i grushage till oktober, med bara hö som grovfoder eller vad??

Jag behöver verkligen hjälp här, för nu vet jag varken ut eller in!!

Fång är ett jäkla gissel! Det finns inte endast en orsak till eländet eller en lösning på problemet så man är nog utlämnad åt sina egna slutsatser och lösningar till slut.

Precis som du sett i tråden så har även veterinärerna och t ex hovslagarna olika åsikter om hur man ska behandla hästen vid fång. Detta gör ju inte saken lättare precis :(

En islänning i stallet fick i onsdags konstaterat fång - först av "hovisen" och sedan av veterinär. Veterinären ville ställa hästen på box medan hovisen sa att jag måste givetvis rekommendera dig att lyssna på din veterinär....men hade det varit min häst hade jag satt på en riktigt bra betesreducerare och låtit hästen vara ute med de andra.

Jag tycker att precis som någon nämnde så får man nog välja - antingen medicin och box ELLER ingen medicin men får vara ute och röra på sig. Givetvis måste man dock ta hänsyn till hur pass illa däran hästen är.

Ägaren till denna islänning beatämde sig för att sätta på betesreducerare och låta honom vara ute med sin kompis.

Obs! Ska du ha betesreducerare så köp ingen typ "Greenguard" för där är alldeles för stora springor! Denna ägare köpte en sådan här http://hepshop.e-butiken.se/ - klicka på övrigt.

Detta är märket Shires men modellen finns i andra märke också.

Det finns ett runt hål i botten som är stort som en femkrona men hovis menade att det var för stort det också så hon la in en plastplatta med ett hål som bara var hälften så stort.

Nu har pållen gått med denna "munkorg" sedan i onsdags ute på samma gräshagar som sin kompis. Han är pigg och glad och rör sig mycket i sin egen takt. Han har lärt sig hur han ska pilla i sig lite grässtrån.

Ägaren var lite orolig för att det skulle bli för lite foder i magen med kanske andra magproblem som följd så hon tar in hästen några gånger i boxen så han får tugga i sig halm.

Pulsen har börjat gå ner - i vänster fram känns ingenting längre medan det i höger fortfarande är lite puls - dock mycket mindre än i onsdags.

Jag tror inte någon vågar/kan säga till dig exakt hur du ska göra för det är som sagt så himla olika hur det fungerar på olika hästar.

Enligt vår hovis, så för denna hästens skull så är det munkorg på ALLTID från det att de första gröna stråna börjar sticka upp till sent på hösten när det inte växer längre. ALLTID! Möjligen att man kanske kan ha originalhålet i munkorgen i stället senare men inte nu i det akuta skedet.

Tänk om hästen tar sig ur munkorgen, för man har ju i regel inte koll på den precis hela tiden, och äter en större mängd gräs. Med ett akut fånganfall skulle det ju kunna innebära rena rama katastrofen... Jag hade INTE vågat gå emot veterinärens rekommendationer, och tycker att det är märkligt att en hovslagare uttalade sig så :crazy:!

Jag håller med dig!
Bete kan vara jättefarligt för en sådan häst. Jag hade inte låtit den gå på gräs.

Jag har en fånghäst här hemma.
Hon går i utebox ca 4*4m och är inne på sin 11dag där idag, delvis första dagen utan metacam.
Hon bantas lite lätt hon får hö+ lite halm. Men ät-tiden blir väldigt kort. Och hon är väldigt less på att bara stå där nu. Så undrar vad för slags "sysselsättning" jag kan ge henne?

Gav den andra hästen grenar idag, och fångisen blev jätteledsen... För hon fick inte. Kändes inte bra att ge henne nånting grönt överhuvudtaget...

För jag kan inte ge henne tex. björk va?
Vad kan jag ge henne annars?:crazy:

Hon mår inte bra av allt stillastående:(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar