Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Just ang fång anser jag att du har formulerat dig på ett felaktigt sätt. Du gör en väldigt svart-vit jmf. Du jämför smärtis och förlängt lidande mot ingen smärtis och ett större men kortare lidande. Det finns inga sådana garantier. Det kan lika gärna bli smärtis och inget lidande, eller ingen smärtis och ett extremt, långvarigt lidande. Jag gillar inte svartvit argumentation/falsk diktoto

Jisses jag måste ha ett ordentligt syftningsfel i det jag skriver :eek: När jag frågar om det alltid ska till smärtstillande i alla situationer så efterlyser jag just nyansering i medicineringen och inte bara tänka smärta?=smärtstillande utan eftertanke.

Rolle
IpL

Fast när det gäller fång handlar det ju inte bara om SMÄRTA. Det handlar om att häva inflammation med. NOG så viktigt, och störst chans har man på ett tidigt stadium.

I andra fall skulle jag göra en helt annan avvägning, men nu pratar vi ju om fång eller hur, det är en fångtråd och jag har dessutom i mina svar skrivit "Just ang fång.." i båda svaren.

Undrar bara, förbrukas det så mycket i hö? I ensilage förbrukas stora mängder socker av mjölksyrebakterierna under processen. Hur mycket är det som förbrukas i hö?

Rolle, som inte orkade leta på nätet....
IpL

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt, ville mest visa att hö många ggr kan vara ett tryggare alernativ än gräs.

Det förbrukas en del socker så länge ts halten är under 40% men jag har inte ngn egentlig uppfattning om hur mkt. Det beror ju på hur länge det tar innan det torkar ju långsammare desto bättre men då förlorar man en del annat i kvaliten natutligtvis. Jag menar vill man ha lite socker ska det helst regna på det en del men då blir det inte bra i alla fall. Om jag ska "gissa" ngt så tror jag att det försvinner betydligt mindre WSC i hö än i ett blött ensilage.

Fick för två veckor sedan fång på två av mina hästar.
Har varit noga med invänjningen de har gått i hage de gick på i vintras där det succesivt växt upp lite gräs, e ingen jordhage men de har gnagt ner de ordenrligt, gick där under tiden jag började vänja in dom på annan gräs hage här hemma en stund om dagen, sen förflyttades de till ett annat bete 10 min hemifrån oss pga att vi inte har tillräckligt här hemma för hela sommaren. Den hagen gick de även på förra året tills i slutet av sommaren innan installningen. På kvällen åkte jag upp för att kolla till dom och att se så allt var ok och vatten fanns osv... reagerade då på att unghästen (4 åring av ponny raser som vuxit över ponnymåttet) gick så konstigt sakta och stelt med bakbenen... tänkte dirket hovböld då hon lyckades få det förra sommaren. Fick plocka hem mamman (d-ponny) och 4 åringen omgående, och ringde vet som skulle komma dagen efter på morgonen. Har även en mini shettis som gåt med där men haft en egen liten "svälthage" så jag har fått dela upp det på dygnet så hon kunde gå med de andra. Men hon var redan hemma pga att hon måste in på em och under nätterna pga rejält problem med knott, bara springer runt och kliar totalt sönder sig, bäst som jag har märkt är då att de går bäst med exemtäcke och installning under natten hela sommaren.
På morgonen kom hovslagaren tidigt och hästen kunde då inte röra sig överhuvutaget... helt stel och då visades de på frambenen, han sa bara de här är ingen hovböld de är ju fång... kände mig ur dum och fick bara fram att så här såg hon inte ut igår då var det bak benen... tur att vi fick hem henne innan hon blev så här... annars hade vi nog inte kunnat köra henne. Hovis la underlägg av sitt underlägg under hoven så snabbt han kunde så det skulle bli så mjukt som möjligt för henne. Blev till att kontakta vet som kom efter en liten stund och fick gett medicin, väl när hon skulle skriva papper så tänkte jag släppa ut de andra två mamman och shettisen, de går precis utanför stallet så hon skulle se dom, när jag tar ut mamman ser jag att även hon är halt... på ett framben och har förhöjd puls... vi gjorde böjprov och klämde med visiter tång och vet sa att även hon måste ha åkt på det, båda ställdes in i boxen och började kur med fenylbutazon.
Mamman 10dgr och unghästen ngt till pga att de var så kraftigt anfall hon fått.
Fick stränga order av hovis och vet att de skall röra sig så lite som möjligt och stå så mjukt som möjligt. Tur vi har boxar emd öppningsbara fönster i varje box så de kan få se lite av ute världen. Var bara att åka och inhandla massa strö och hö och börja installningen igen.... Unghästen har blivit bättre men är inte helt bra, har fortfarande puls och vilar om vartannat på frambenen liksom lättar dom, vatten är upphängt på väggen i hink och hö nät läggs maten i som legat ett par timmar i vatten... Brukar de vara "helt" bra el blir de bara av med de värsta först? är lite osäker på om jag skall ringa ut vet för mer medicin till unghästen ser ju att hon har ont förtfarande...
Har även ringt djurkliniken och skall in på röntgen nu på fredag med mamman hon har vart utan smärtstilande längst vilket de var tvungna att vara. Och bokade även tid för unghästen till nästa vecka på onsdag.. frågan e bara om man skall köra en häst som fortfarande har ont?
Ja som flera har skrivit och även jag så finns det hundra frågor som man vill ha svar på och som man känner att man inte har fått ordentligt svar på...
Samtidigt undrar man ju och även vet lät lite små chockad över att bägge hade fått de på samma gång, shettisen har klarat sig, funderar på om de kan ha fått i sig ngt som har utlöst det?
Får väl reda på fredag hur länge iaf mamman skall stå inne på box sån tur så har vi grus hage utanför stallet ngr meter och intill den en paddock, vilket de kommer få tillbringa resten av sommaren i när de väl får gå ut.... Ridningen enl vet som var ute var ett halv års minst till det ev fick påbörjas allt beror väl på hur röntgen och allt ser ut.. Men det får vänta hur länge som helst bara de blir bra! De e det viktigaste!
Men funderingarna är många och det är lätt att vara efterklok... tänk om jag ahde gjort så tänk om jag hade bara låtit de gå här hemma och gnaga bara men till slut blir man inte klok på ngt nu är det som det är och bara att försöka göra det absolut bästa av situationen och hålla tummarna för att de blir bra!
Har ett problem inför vintern också med mamma hästen, hon har tyvärr för ett par vintrar sedan varit rejält dålig då jag hade spån och hö och fodrade med, hon fick sådan hosta... fick order av vet att byta mot torv och hösilage... och nu e hon helt bra! Men enl vet så skall de ha gammalt (givetvis bra) men inte nytt hö, frågan är hur de går hela vintrarna med hosta osv... kan man ge torrt hösilage som är så torrt som hö med sämre värde el hur gör ni?

Unghästen har blivit bättre men är inte helt bra, har fortfarande puls och vilar om vartannat på frambenen liksom lättar dom, vatten är upphängt på väggen i hink och hö nät läggs maten i som legat ett par timmar i vatten... Brukar de vara "helt" bra el blir de bara av med de värsta först? är lite osäker på om jag skall ringa ut vet för mer medicin till unghästen ser ju att hon har ont förtfarande...

VÄLDIGT olika. Vissa klingar akuta fasen av på några dagar - en vecka. Andra tar det många månader till.

Du ska absolut kontakta veterinären igen om unghäste fortfarande har ont.

Har även ringt djurkliniken och skall in på röntgen nu på fredag med mamman hon har vart utan smärtstilande längst vilket de var tvungna att vara. Och bokade även tid för unghästen till nästa vecka på onsdag.. frågan e bara om man skall köra en häst som fortfarande har ont?

Nej, vänta med röntgen. De behöver inte vara utan smärtstillande för just röntgen, men det man vill undvika är ju att transportera dem under akut anfall, därför man inte ska transportera när de har ont, och vill se hur de är innan smärtstillande så man inte tror det är lugnt men så är det bara det smärtstillande, och transporten förvärrar.

Samtidigt undrar man ju och även vet lät lite små chockad över att bägge hade fått de på samma gång, shettisen har klarat sig, funderar på om de kan ha fått i sig ngt som har utlöst det?

Det kan de ha fått. Eller så är de individerna känsligare. Hur är det med hullet på samtliga hästar?

Får väl reda på fredag hur länge iaf mamman skall stå inne på box sån tur så har vi grus hage utanför stallet ngr meter och intill den en paddock, vilket de kommer få tillbringa resten av sommaren i när de väl får gå ut....

Vad skönt du har sådana perfekta 'faciliteter' för fångisar, tur i oturen. Hur länge de ska stå på box avgör man från fall till fall utefter symptom. Vissa är ute i sjukhage efter några veckor, andra måste stå månader på box. Det är bara ta det ett veterinärbesök i taget på den delen, och som du så klokt är inne på låta det ta den tid det tar. Min stod 12 v på box (sen 4 v i sjukruta, 4 v i liten hage och sen 4 v i paddock och sen ut i vanlig hage) - men han blev 'bra' (i meningen symptomfri, svårt säga än hur mkt belastning han tål då han bara var tre år när han fick fång)

Har ett problem inför vintern också med mamma hästen, hon har tyvärr för ett par vintrar sedan varit rejält dålig då jag hade spån och hö och fodrade med, hon fick sådan hosta... fick order av vet att byta mot torv och hösilage... och nu e hon helt bra! Men enl vet så skall de ha gammalt (givetvis bra) men inte nytt hö, frågan är hur de går hela vintrarna med hosta osv... kan man ge torrt hösilage som är så torrt som hö med sämre värde el hur gör ni?

Du kan ge blött silage med, det som är VIKTIGT är att balarna håller SAMMA TS och att dte är samma gräsblandning i VARJE bal och naturligtvis hygieniska kvaliten, och att balarna går åt fort. Silage i sig är inte farligt vad man vet idag iaf, och iom att dte är konserverat gräs ska det inte finnas något generellt farligt. Det som däremot är risken med silage är att varje bal riskerar att bli som ett foderbyte. Så ställer HÖGA krav på homogenitet från bal till bal, dvs höga krav på producent och hästägare/den som fodrar. Mina står på silage utan problem.

Du kan om du ska ge hö nu (jag gav hö först och bytte sen till silage under pågående anfall för att få ner sockret, så jag är som du märker inte generellt anti till silage till fångisar, dock så ÄR och förblir det knepigare än hö) så du kan med fördel blöta det. Du tar alltså en stor balja med vatten, sänker ner höet HELT under vattnet (mycket vatten), låter det ligga i blöt 30 - 60 minuter (helst svalt), och sen tar du upp höet och låter det rinna av. Servera.

På så sätt hjälper du ju inte bara hosthästen, utan du lakar ur socker ur höet med, vilket är bra ur fånghänseende. Man kan anlysera sockerhalten i höet om man vill med så man vet om det är rena sockerbomben eller ej. Man kan givetvis sockeranalysera silage med. Det var analysera socker jag gjorde och sen bytte ut höet pga att det var så sockerrikt. Dock så det kan lika gärna vara så att ett specifikt hö har lägre socker än ett specifikt silage - man måste analysera för att veta.

Du ska INTE ge ett hö med dåliga värden. Fånghästar har minst SAMMA behov som protein som alla andra hästar. Däremot om de är tjocka så är det bra att få så lågt MJ som möjligt. Men gå inte på det gamla förlegade att fånghästar ska ha lite protein, det är gammal, felaktig kunskap som hänger kvar från den tiden då man trodde protein gav fång.

Höet behöver heller inte vara gammalt, det är struntsamma om det är från förra året eller från i år (fast där har det ju inte hunnit bli något än, men sen) - det är VÄRDENA som är viktiga. Och sockret.

tråkigt med dina hästar!
Men grubbla inte över vad du kunde ha gjort annorlunda, det hjälper inte dina hästar nu (jag vet att man lätt gör det).
Jag har nog förstått det som att de inte ska stå och väga så mkt med benen och de ska kunna röra sig när de har fått medicin. Men det tog ganska lång tid innan jag fick rätt på medicineringen till min fånghäst. Hon låg ner mkt och hade ont vilket var fruktansvärt att se. Olika mediciner tycks fungera olika bra på olika hästar och sedan beror det ju på dosen och på om man ger det en eller två ggr per dygn. Men man ska inte experimentera med detta själv.

Jag vet inte riktigt varför du fick rådet att ge gammalt hö. Man ska nog inte ge en akut sjuk fånghäst av det första nya höet som kommer att pressas här ganska snart. Det är skördat ganska tidigt och har vuxit under de olämpligaste förhållandena för en fånghäst. Men ett hö som är taget efter midsommar borde vara lika bra som ngt annat.

Om hästen har hosta så hade jag gett den ett bra ensilage. Det finns en del som menar att det ökar risken för fång men ingen tycks kunna förklara varför. Det är kanske så men det kan ju bero på dåligt ensilage/hösilage. Hosta är ju inte heller bra. Ibland får man kompromissa - eller snarare inte ibland utan ganska ofta till en fånghäst. Man får välja den minst dåliga lösningen i stället för den bästa.

Hoppas dina hästar snart mår bättre.

Har varit ute och kollat till pållarna och gett dom lite middagsmat för en stund sedan pysslade om dem och tog ut unghästen i stallgången för att lägga nytt omslag på hoven, hovis rådde mig att ta sittunderlägg och klippa till och linda med sådana där flex lindor el vad de heter, såg hur hon stapplade ut, stallgången är precis utanför boxen... får ringa vet imorgon för jag får få mer medicin till henne, har bara idag och imorgon kvar och de räcker inte... Får nog avboka tiden nästa onsdag vill verkligen inte köra henne så länge hon har ont.. alternativet finns ju att ta ut vet till stallet som har röntgen men det känns eg bara onödigt kanske får åka in och kolla ordentligt iaf då är det bättre att vi bara tar den turen och hon slipper massa sputor osv... hon gillar inte vet heller kan jag tillägga... Men det gör inget att man väntar med röntgen väl tills de är bättre el är det "akut" att röntga dem? Vi har typ 10-12 mil så det är ju inte liten bit heller..

Ang hö och hösilage, jag hämtar hösilage hos en gammal kompis som är bonde, de har till sina hästar också och då jag bara har dessa två plus shettisen så gör jag inte av med en hel bal, och är rädd de blir dåligt så vi brukar dela en bal en gång i veckan hämtar jag, de gör analyser och han sa att han kan ta torrt senare åt mig så det känns som det bästa... Vi har ute box stall inte sådant på en rad utan det är som ett stall med fyra boxar men det blir lika kallt inne som ute, och problemet har varit när vi hämtat hö att när de slår om i väder så kommer fukten direkt på höt och de blir dåligt, är så nedrans trött på att slänga hö, hösilaget har varit perfekt och superbra. Med gammal hö menade vet (och jag :) ) att det var typ från -09 skörd men givetvis bra men helst inte nytt, så kvaliten skall givetvis vara bra!

Mamman verkar bättre så henne tar vi på fredag som tänkt så avvaktar vi med den andra.

Ja jag säger då det sån himla tur vi har paddock!!! Men den lilla fyrkanten vi har i anslutning till paddocken brukar vi ha som fodringsplats på vintern och de går även i paddocken på vintern när de är blött så får de välja ut i de som till slut blir gegga el de torra.. då får de välja själva! Men åter till den lilla platsen vi har som mat ställe de är ganska packat grus där kanske skall få hit ett lass med mjuk sand för de lär nog få gå där till att börja med...

Tur i oturen kan man väl säga att de blev bägge två så har de sällskap av varandra, men det är inga glada ögon mina hästar har, de förstår inte varför vi stängt in dom.. står och kikar ut genom fönstren och kolalr på shettisen som går utanför och betar, de känns inge bra men vi har inget val... Men man får försöka pyssla med dom och göra dem sällskap så blir det lite bättre kanske...

Normala ponnysar i hull.... men vad hovis sa som jag inte tänkt på nu de var att de hade fått fett nacke inte stor men om man känner är det tjockt.. svårt att förklara...

Hur länge efter att sjukdomen visat sig har det tagit innan ni röntgat era hästar? Direkt efter de blivit bättre el långt efter?

OM det har blivit mkt rotation och sänkningar och gud vet allt som händer med detta... går det att göra ngt åt? Mer än verkningar och skoningar?
Man blir orolig när man ser unghästen som precis har börjat sitt liv och fortfarande inte är bra, ngt bättre men långt ifrån bra man undrar ju verkligen hur illa de är....

såg hur hon stapplade ut, stallgången är precis utanför boxen... får ringa vet imorgon för jag får få mer medicin till henne, har bara idag och imorgon kvar och de räcker inte...

Nej det räcker nog inte med två dagar då. Men du bör prata med vet om att hon har såpass ont som hon har ÄVEN på smärtstillande, det är inte riktigt bra tyvärr =/

Får nog avboka tiden nästa onsdag vill verkligen inte köra henne så länge hon har ont.. alternativet finns ju att ta ut vet till stallet som har röntgen men det känns eg bara onödigt kanske får åka in och kolla ordentligt iaf då är det bättre att vi bara tar den turen och hon slipper massa sputor osv... hon gillar inte vet heller kan jag tillägga... Men det gör inget att man väntar med röntgen väl tills de är bättre el är det "akut" att röntga dem? Vi har typ 10-12 mil så det är ju inte liten bit heller..

Vet inte vad du menar med sprutor?
Sen, varför inte ta ut vet som har rtg till stallet? Det är ju perfekt i ett sånt här läge! =)

Nej det gör generellt inget om man väntar, huvudsaken är att man rtg innan de släpps ut ur boxen/börjar promeneras etc. Samtidigt så om det finns rejäla lägesförändringar på hovbenen kan det vara bra att veta även i ett tidigt skede, för vilka insatser man ska sätta in.

Det är lite 'omtvistat', men min klinik gipsar ibland fånghovar (inte bara min klinik för den delen, men alla gör det inte), och har sett bra resultat av det. Min blev märkbart mer bekväm med gips, och hovis berättade om en med enorma lägesförändringar som varit hjälp av det med. Så det finns ju ibland sådana lösningar som kan hjälpa dem lite med, även om det måste avgöras från fall till fall.

Ang hö och hösilage, jag hämtar hösilage hos en gammal kompis som är bonde, de har till sina hästar också och då jag bara har dessa två plus shettisen så gör jag inte av med en hel bal, och är rädd de blir dåligt så vi brukar dela en bal en gång i veckan hämtar jag, de gör analyser och han sa att han kan ta torrt senare åt mig så det känns som det bästa...

Inte FÖR torrt bara!

Vi har ute box stall inte sådant på en rad utan det är som ett stall med fyra boxar men det blir lika kallt inne som ute, och problemet har varit när vi hämtat hö att när de slår om i väder så kommer fukten direkt på höt och de blir dåligt, är så nedrans trött på att slänga hö, hösilaget har varit perfekt och superbra.

Det + hostan gör att jag håller med FA om att du bör fortsätta med hösilage faktiskt.

Normala ponnysar i hull.... men vad hovis sa som jag inte tänkt på nu de var att de hade fått fett nacke inte stor men om man känner är det tjockt.. svårt att förklara...

Hur länge efter att sjukdomen visat sig har det tagit innan ni röntgat era hästar? Direkt efter de blivit bättre el långt efter?

OM det har blivit mkt rotation och sänkningar och gud vet allt som händer med detta... går det att göra ngt åt? Mer än verkningar och skoningar?
Man blir orolig när man ser unghästen som precis har börjat sitt liv och fortfarande inte är bra, ngt bättre men långt ifrån bra man undrar ju verkligen hur illa de är....

Jag röntgade ca 10 dagar efter fånganfallet i somras. (Nu det här konstiga i vinter en dryg mån efter, men vi visste inte det var fång).

Ang rotationer så har de bättre prognos än sänkningar, men både Forest Autumn och bettysmatte här i tråden har hästar som haft rejäla rotationer - och som bevisligen är återställda såtillvida att de överlevt, är symptomfria, har satts igång och som uppvisar normala röntgenbilder.

Man kan inte rädda alla, tyvärr. Men en rotation behöver inte alls vara en 'dödsdom'. Men det kräver lååång tid, mycket jobb (och pengar).

Sen, min tog det som sagt 12 veckor innan vi lyckades häva anfallet, och han var rejält påverkad i början (obelgrad 4 av 5). Både jag och kliniken var i princip 'säkra' på att hitta lägesförändringar vid rtg iom så starka symptom osv. Nada - ingen rotation och ingen sänkning. Så det är inte så att det automatiskt är så att starka symptom = lägesförändringar. Så ta inte ut den sorgen i förskott (lättare sagt än gjort - jag vet) innan du har svart på vitt.

Men herregud ser bara hysteri här i denna tråden. Allt är fång nu för tiden...

Det är väl klart att allt som diskuteras i FÅNGtråden är fång, annars hade den nog hetat något annat. Men hysteriska tycker jag väl inte att vi är precis?

Men grushage hela sommaren för mej är lika med att avliva sin häst långsamt och plågsamt. Man får tänka på deras psyke också och inte bara på fång och sej själv... De ska få ha sin flock och sitt liv. De som låser in sina hästar i grushagar hela sommaren borde få sitta i fängelse. För man tar den lilla frihet de faktiskt har i från de. Som gör att de får vara hästar.
De är inga maskiner.
Får man en häst som är helt gräsallergisk så ska man tänka så här.
JAg rider och grejar med min häst ca 1-2 h om dagen. I bland rider jag inte vissa dagar alls.
22h om dygnet då den ska få gå med sin flock, klia varann, äta gräs och få vara häst.
Då får den stå själv i en grushage med hö.

22 h i ett fängelse.....

Vet fortfarande inte vad "gräsallergi" är, men jag tycker att du formulerar dig väldigt elakt... Jag är en av de som borde sitta i fängelse, tydligen, och ändå har jag lagt ner min själ (för att inte tala om otaliga timmar och en massa pengar) i att få mina hästar friska. Det är nog mer än en i den här tråden som behöver "tänka" lite...:crazy:

*KL*

Så nu får vi se hur Buttan verkar. Låg dos funkade inte så vi höjde. Ingen förändring närmsta timman iallafall. Får se hur det är sen när jag åker upp. Veterinären tycker nu att jag ska preliminärboka tid för röntgen eftersom han inte svarar så bra på medicinen...

Har en fundering (som jag berättade för vet.) Kronranden har breddat sig rejält. Är det normalt? Har bild, men tycker det ser värre ut i verkligheten. Ser likadant ut på alla fyra.

När kan man lägga tillbaka saltstenen? Han slickar på mig som en hund, så jag tror han är ganska saltsugen... :)

Höger bak. Dålig mobilbild..

31155076.jpg

Att kronranden svullnar är 'normalt' ja. Eller det finns ju inget normalt med fång, men det är vanligt att det inträffar. Det behöver dock inte alltid göra det, eller blir mer än knappt märkbart.

Om du känner precis ovanför kronranden, känns det 'insjunket' där? Jmf gärna med annan, frisk, häst. Det är inget stensäkert tecken, eller det känns snarare lite olika på olika individer rent normalt, men om hovbenet roterar kan man ofta känna en insjunkning där.

Okej, jag får jämföra kronränder senare då...

Men är det vanligt/normalt eller vad det nu heter att det svullnar och blir värre efter man satt in smärtstillande? Jag tänker även om de andra medicinerna inte stillat smärtan så bra så borde väl den antiinflammatoriska delen gå in..? Det har gått en vecka idag, sedan veterinären var här.

Idag på fm var min iskall i 3 hovar och ljummen i en. Blev så himla glad, det kändes som att det är på rätt väg nu. På kvällen var han dock lite ljummen i alla hovar. Antar att det beror på när man ger buttan, effekten kanske hade avtagit på kvällen?
Han ska ha sista dosen på fredag (10 dagar då) är det okej att han får börja gå ut sedan? Ska de fortfarande ha mjukt underlag?

Hur mycket hö är det rimligt att ge en fångis? Dels bör han ju banta en del. Men säg en häst på tex 600kg. Kan man ge den tex 8kg hö +halm i fri tillgång? Han behöver ju äta för sysselsättningens skull, men står på boxvila så underhållsbehovet är inte så stort.

Har varit med om att en typ av NSAID inte fungerar, men då bytt till annan, i mitt fall fungerar bara Metacam, och direkt fått resultat.

Bara ett litet tips:-).

Din veterinär ska svara ang gå ut. Det är väldigt individuellt. Min stod 4 veckor på box efter den var symptomfri utan butta, sen 4 v sjukruta, 4 v liten hage osv. Men behandlande veterinär är bäst lämpad avgöra (förhoppningsvis, alla veterinärer har inte full koll).

Är den röntgad? Det är en bra ide göra innan man släpper ut den från boxvilan.

Att de är ljumma så ibland är normalt, känn efter någon timme igen. Hästarna kan förenklat öka/minska blodgenomströmningen i hovarna med shuntar, och det är alltså olika genomblödning olika tid. Även andra yttre faktorer kan påverka temperaturen.

Om den behöver banta skulle jag absolut inte ge 8 kg hö och fritt halm. Är det 600 kg den väger eller är det det den ska väga när den bantats?

Men jag skulle lägga mig strax över minimi-TS, vilket för 600 kg är 6 kg TS. Det motsvaras av 7,1 kg hö eller halm. Så jag skulle ge den 7,5 kg hö och halm. Alltså totalt 7,5 kg. T ex 5 kg hö och 2,5 kg halm, 4 kg hö och 3,5 kg halm eller någon annan 'blandning' som blir bra. Har du analys på höet? I så fall räknar man på MJ, och ser till att hamna på så låg MJ som möjligt men ändå täcka TS.

Det är viktigare den bantar än att den är sysselsatt i meningen har något att äta hela tiden.

Vad skönt att den blivit bättre!

Enligt min vette så kunde ju hästen börja gå ut efter 4 dagar, så jag vet faktiskt inte om jag har fullt förtroende för h*n.

Hysteriska? som tidigare skrevs... verkar inte vara ngn hysterisk här bra att ha en tråd där man kan få svar och dela med/få info om denna hemska grej...

Samma också skrevs att det är ett fängelse för hästen att gå i en grushage resten av sommaren... ja det blir ju inte samma som för en frisk häst... men tänk då de som har långvarit box vila och inte träffar eller har fysisk kontakt med ngn annan häst?

Jag komemr göra allt för att mina hästar skall bli bra kosta vad det kosta vill och de får ta den tiden de tar, man får lyssna till vad vet säger och försöka göra det bästa av situationen... Säger vet att det här är inget bra hästen kommer inte bli bra, ja den dagen den sorgen då får man ta de hemska beslutet men till den dagen kommer så skall jag då göra allt jag kan...

Tur i oturen för mig är att mina två har fått det så de är ingen som blir stående ensam förutom våran shettis som kan gå på gräs då... Är det vad som krävs för att de skall bli bra så får vi ta denna sommaren så här för att nästa sommar kanske kan släppa på magert magert, måste ju ge det en chans tycker de är fruktansvärt att man bara skall ta bort dom så där om de kan bli bra men som sagt man får lyssna till vad vet säger försöka el avsluta??

Sprutor menar jag med att vid röntgen så blir de ju ofta drogade min unghäst blev så rädd när hon var föl unge utav en manlig vet så de var ett helsike i början när jag tog min hovslagare, men hon har accepterat honom nu men kommer det en karl in i stallet och till hennes box så går hon direkt in i hörnet,,

Röntgen hemma är bra på sätt och vis... och i detta fallet hade det varit bättre för hästen, kruxet är om hon behöver ngn hov "behandling" min hovis e nämligen på sem tre veckor därav valet djur klinik... men skall ringa och avboka tiden imorgon får skjuta på den el ta hem den andra med mobil röntgen.. men först får jag få tag på vet imorgon ang mer fenylbutazon!

Sprutor menar jag med att vid röntgen så blir de ju ofta drogade min unghäst blev så rädd när hon var föl unge utav en manlig vet så de var ett helsike i början när jag tog min hovslagare, men hon har accepterat honom nu men kommer det en karl in i stallet och till hennes box så går hon direkt in i hörnet,,

Röntgen hemma är bra på sätt och vis... och i detta fallet hade det varit bättre för hästen, kruxet är om hon behöver ngn hov "behandling" min hovis e nämligen på sem tre veckor därav valet djur klinik... men skall ringa och avboka tiden imorgon får skjuta på den el ta hem den andra med mobil röntgen.. men först får jag få tag på vet imorgon ang mer fenylbutazon!

Ah, då är jag med ang sprutor.

Ang det andra. Så om du röntgar hemma, så kan du ju köra hästen till klinik och fixa hovarna där om/när det behövs. Om man vet hur hovarna ser ut är det ju lättare bedöma om det behöver åkas nu eller ej. Det är ju bekymmersamt att hon inte svarar på buttan, hon kan ju behöva mer hjälp tyvärr. Samtidigt så är ju en transport en risk. Med en rtg i ryggen så är det lättare diskutera med klinikvet om risk kontra vinst att köra?

Så tänker jag iaf =)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar