Sv: Rehabilitering vid Fång
Unghästen har blivit bättre men är inte helt bra, har fortfarande puls och vilar om vartannat på frambenen liksom lättar dom, vatten är upphängt på väggen i hink och hö nät läggs maten i som legat ett par timmar i vatten... Brukar de vara "helt" bra el blir de bara av med de värsta först? är lite osäker på om jag skall ringa ut vet för mer medicin till unghästen ser ju att hon har ont förtfarande...
VÄLDIGT olika. Vissa klingar akuta fasen av på några dagar - en vecka. Andra tar det många månader till.
Du ska absolut kontakta veterinären igen om unghäste fortfarande har ont.
Har även ringt djurkliniken och skall in på röntgen nu på fredag med mamman hon har vart utan smärtstilande längst vilket de var tvungna att vara. Och bokade även tid för unghästen till nästa vecka på onsdag.. frågan e bara om man skall köra en häst som fortfarande har ont?
Nej, vänta med röntgen. De behöver inte vara utan smärtstillande för just röntgen, men det man vill undvika är ju att transportera dem under akut anfall, därför man inte ska transportera när de har ont, och vill se hur de är innan smärtstillande så man inte tror det är lugnt men så är det bara det smärtstillande, och transporten förvärrar.
Samtidigt undrar man ju och även vet lät lite små chockad över att bägge hade fått de på samma gång, shettisen har klarat sig, funderar på om de kan ha fått i sig ngt som har utlöst det?
Det kan de ha fått. Eller så är de individerna känsligare. Hur är det med hullet på samtliga hästar?
Får väl reda på fredag hur länge iaf mamman skall stå inne på box sån tur så har vi grus hage utanför stallet ngr meter och intill den en paddock, vilket de kommer få tillbringa resten av sommaren i när de väl får gå ut....
Vad skönt du har sådana perfekta 'faciliteter' för fångisar, tur i oturen. Hur länge de ska stå på box avgör man från fall till fall utefter symptom. Vissa är ute i sjukhage efter några veckor, andra måste stå månader på box. Det är bara ta det ett veterinärbesök i taget på den delen, och som du så klokt är inne på låta det ta den tid det tar. Min stod 12 v på box (sen 4 v i sjukruta, 4 v i liten hage och sen 4 v i paddock och sen ut i vanlig hage) - men han blev 'bra' (i meningen symptomfri, svårt säga än hur mkt belastning han tål då han bara var tre år när han fick fång)
Har ett problem inför vintern också med mamma hästen, hon har tyvärr för ett par vintrar sedan varit rejält dålig då jag hade spån och hö och fodrade med, hon fick sådan hosta... fick order av vet att byta mot torv och hösilage... och nu e hon helt bra! Men enl vet så skall de ha gammalt (givetvis bra) men inte nytt hö, frågan är hur de går hela vintrarna med hosta osv... kan man ge torrt hösilage som är så torrt som hö med sämre värde el hur gör ni?
Du kan ge blött silage med, det som är VIKTIGT är att balarna håller SAMMA TS och att dte är samma gräsblandning i VARJE bal och naturligtvis hygieniska kvaliten, och att balarna går åt fort. Silage i sig är inte farligt vad man vet idag iaf, och iom att dte är konserverat gräs ska det inte finnas något generellt farligt. Det som däremot är risken med silage är att varje bal riskerar att bli som ett foderbyte. Så ställer HÖGA krav på homogenitet från bal till bal, dvs höga krav på producent och hästägare/den som fodrar. Mina står på silage utan problem.
Du kan om du ska ge hö nu (jag gav hö först och bytte sen till silage under pågående anfall för att få ner sockret, så jag är som du märker inte generellt anti till silage till fångisar, dock så ÄR och förblir det knepigare än hö) så du kan med fördel blöta det. Du tar alltså en stor balja med vatten, sänker ner höet HELT under vattnet (mycket vatten), låter det ligga i blöt 30 - 60 minuter (helst svalt), och sen tar du upp höet och låter det rinna av. Servera.
På så sätt hjälper du ju inte bara hosthästen, utan du lakar ur socker ur höet med, vilket är bra ur fånghänseende. Man kan anlysera sockerhalten i höet om man vill med så man vet om det är rena sockerbomben eller ej. Man kan givetvis sockeranalysera silage med. Det var analysera socker jag gjorde och sen bytte ut höet pga att det var så sockerrikt. Dock så det kan lika gärna vara så att ett specifikt hö har lägre socker än ett specifikt silage - man måste analysera för att veta.
Du ska INTE ge ett hö med dåliga värden. Fånghästar har minst SAMMA behov som protein som alla andra hästar. Däremot om de är tjocka så är det bra att få så lågt MJ som möjligt. Men gå inte på det gamla förlegade att fånghästar ska ha lite protein, det är gammal, felaktig kunskap som hänger kvar från den tiden då man trodde protein gav fång.
Höet behöver heller inte vara gammalt, det är struntsamma om det är från förra året eller från i år (fast där har det ju inte hunnit bli något än, men sen) - det är VÄRDENA som är viktiga. Och sockret.