Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Ja frågan är i vilket läge det är befogat med smärtstillande. När det går så långt att hästen inte vill stå har man inte reagerat i tid, oftast på att man inte kan läsa hästen tillräckligt snabbt. För ser till hästen dagligen gör väl alla, det är det lag på.......
Har haft kronisk fånghäst flera år som vi valde att ta bort till slut, men henne klarade vi eftersom vi såg direkt när hon var på gång.
Hade jag haft den kunskapen jag har idag hade hon nog klarat sig längre:(

Som sagt det är en brandfackla för att få igång en diskussion i ämnet ;)

Rolle
IpL

Ja, men tyvärr är det mer komplext än så. Vi är flera stycken här i i tråden, där fången kom smygande mitt i vintern. Man märkte att något var fel och var mitt i utredning om vad det kunde vara när det pang poff small till och hästen inte kunde 1 meter.

På min häst märktes det som en diffus hälta bak 2 veckor innan. En vecka innan var vet. ute och kunde inte heller säger vad det var och sen helt plötsligt en dag kunde han inte gå och ingen hade trott att det var fång.

*KL*

*KL*

Lillen har börjat sätta depåjävlar igen :crazy:

Mätte honom häromdagen och måttbandet sa gått upp 15 kg. Inte hela världen men allt åt 'fel håll' är lika med matte får panik. Men fick inte ihop hur fan det skulle gått till. Mätte om idag, och lite beroende på vad jag låter bandte mötas hamnar jag på 408 - 414 kg, mot 400 innan.

Jag yrade ju redan för nån vecka sen om att han gått upp/börjat sätta nacke men de som svarade tyckte inte det syntes på bild iaf, tvärtom. Men mitt öga hade nog rätt då. För han har helt klart börjat fylla på depån vid länden. Och det som gör att måttbandet plötsligt visar plus är en depå bakom bogbladet på högersidan. Bara högersidan. Men den ökar ju omkretsen. Nacken ser ut som på förra bilden, dvs det ser okej ut. Men den har börjat bli hårdare.

Själva hullet är dock oförändrat.

Jag fattar INGENTING. Om han inte smackar på sig depåer för jag SÄNKT hans MJ, så vetefan vad i hela världen de kommer från?? Gräset växer i samma takt som innan, jag strider mot det med samma intensitet som innan, och han är minst lika hungrig som innan när han kommer in, är han något är han hungrigare. Och det har regnat och varit 'trygga' förhållanden annars. Men han bygger helt klart depåer, och jag har fullkomlig panik. Vi närmar oss årsdagen av fånget - och hästskrället bygger depåer. Precis som han förra året började göra 3 v innan han fick fång. Årsdagen av fånget är om knappt - just det - 3 v.

Var säger man upp sig, det här är inte roligt längre, mina nerver tål inte det här? :crazy:

Ja frågan är i vilket läge det är befogat med smärtstillande. När det går så långt att hästen inte vill stå har man inte reagerat i tid, oftast på att man inte kan läsa hästen tillräckligt snabbt. För ser till hästen dagligen gör väl alla, det är det lag på.......
Har haft kronisk fånghäst flera år som vi valde att ta bort till slut, men henne klarade vi eftersom vi såg direkt när hon var på gång.
Hade jag haft den kunskapen jag har idag hade hon nog klarat sig längre:(

Rolle
IpL

Min släpptes ut kl 18, utan fång. Var u.a. rörelsemässigt (i skritt) vid koll kl 22, och vid koll vid sjutiden på morgonen. Kl 10 kunde 'en blind' sett att han hade fång. Obelgrad 4, fick honom knappt in, och la sig direkt han kom in.

Jag vet inte riktigt när man hade kunnat se det och 'läsa hästen tillräckligt snabbt' för att undvika det?

Nu på em var ena framhoven fortfarande lite varm, å lite puls i det benet.
Övriga 3 ben iskalla o pulsfria.

Hon var ut en sväng på 30 min i morse, men har därefter stått inne.
Sätter in metacam igen enl ök med jourvet, får ta nytt beslut när vet som var ut åter är på jobbet i morgonbitti.

Hon har sedan förra onsdagen endast varit utanför boxen vid 3 tillfällen, och då ca 20 min, max 30.
I hagen har hon garanterat inte fått i sig ett strå ännu, då jag håller henne under uppsikt hela tiden. Men rätt som det är så kommer hon väl på nåt trix.
Men nu får hon stå inne ett tag igen, få se hur länge väggar o dörrar håller :(

Fanns en annan munkorg på Odal som var i typ hinkmodell, med litet hål i botten.
Botten bestod av gummi/mjuk plast och med rem runt nacken. Är den bättre?

delvis kl

Den som tror sig kunna allt om denna sjukdom har nog inte satt sig in i hela problematiken.

På ett sätt kan det nog vara bra att inte ge NSAID till en fånghäst. det är ju bra om den ligger ner för då avlastas påfrestningen på hovben och lameller. Men samtidigt så är dessa läkemedel även antiinflammatoriska vilket till viss del kan lindra fånganfallet,
Det är mkt möjligt att det är bra med ökad blodcirkulation och rörelse vid många sjukdomar men jag har nog förstått det som att detta inte gäller en akut fånghäst. Blodcirkulationen i hovarna är lite speciell och dessutom är det viktigt att hovbenet läker fast i lamellerna på rätt sätt.

Diskussionen om vem som ska sprida forskningsresultaten är ganska intressant i och för sig även om jag kan tycka att det kanske inte ingår i forskarens eget ansvar att föra ut resultaten till en bredare allmänhet. Men man kan klart diskutera vem som bör känna sig manad att göra det. Jag har ingen aning.

Själv är jag mkt tacksam över att detta forum finns utan buke hade jag nog inte lärt mig mkt om fång och antagligen hade inte min ponny funnits idag.

"Rekordet är 6 dagar från helt orörligt i fång, till galopp under ryttare på grusväg"

Och detta med en "hovkapsel som lossnat från hovväggen"??
Eller fastnar hovkapseln igen med denna behandlingsmetod??

Inte underligt att man blir skeptisk...
Nej, jag har anlitat en utbildad hovslagare som jobbar på klinik.

Senast ändrad:

Frågan är också vad som avgör graden av smärtan. Är det när lamellerna släpper eller?
Det är ju ett metaboliskt sjukdomsförlopp som ger laminitis som när det påverkar hovarna kallas fång. Därför borde ju graden av smärta stå i paritet med hur mycket hoven påverkas av metabolismen-laminitis?
En hov som är i balans där tryckpunkten sitter rätt, tån inte för lång och trakten låg borde inte påverkas så mycket av laminitis?

Undrar bara för att höra vad ni andra tror eller vet???

Rolle
IpL

Nu är jag definitivt inte alls insatt i olika medicinska tillstånd/ begrepp men jag har förstått det som att det blir en inflammation i lamellerna och att dessa går sönder/bryts ner av proteinspjälkande enzymer och att det är detta som gör ont. Om hästens tyngd sedan trycker på hovbenet som i sin tur ökar detta sönderfall ännu mer så gör det ännu mer ont.

Jag tror att lamellerna går sönder oavsett om hovbenet är i balans elelr ej.

Nu har jag åringen ute på betet och shettisen inne. Han rännde runt i åringens box när jag bytte från halm till spån i hans box. Så nu har han säkert gått 10 gånger till och från stallet och sjukhagen, fast i boxen. Han fick halm med lite hö i hönät i sin box sedan och verkar ganska lugn. Han går runt i boxen utan problem och stegrade sig för att se ut över väggen i åringens box.

Jag kan inte själv ta några beslut om avlivning och sådant då det inte är våran häst. Vi har honom bara på foder. Men tankarna går onekligen till att byta ut honom mot en till nordsvensk faktiskt. Samtidigt så har vi redan lagt mycket pengar och energi på shettisen att det känns helt dumt att bara lägga ner allting om han blir frisk.

Ang box ute så funderar jag på om vi kanske kan bygga nåt med tak. Just nu funkar det att ha dom åtskillda, men nu går åringen på gräs sina timmar, får se hur de fixar det när hon ska stå och vila magen. Kanske får ta in henne då...

Tack för ditt erbjudande. Det hade varit skönt att ha dig "nästgårds". :)

Jag har en ruta ute, men det var tydligen inte okej att han gick där eftersom han skulle behöva gå till och från stallet då... Det är kanske 30 meter på gräs som han måste gå, sedan är rutan uppgrävd och blandad med spån. Men en bekant till mig, som är hovis, sa att han inte skulle pilla med rötter och sådant heller. Så nu står han inne och åring ute, får se om det verkar lika lugnt imorgon när jag släpper ut åring igen. Hon står inne på natten än så länge och får väl göra det ett tag till.

Det är svårt det där med veterinärer. Jag har en som jag litar på fullt ut när det gäller hunden och katterna. Hon har även varit distrikare, men är nog inte så uppdaterad på fång just. Svårare är det när man som jag är relativt nyinflyttad och inte känner till nån annan veterinär som åker ut, mer än distriktarna...

Jo, men om man dissekerar en hov så ser man att hovbenet inte hänger i luften utan vilar på sulan och delvis på elastiska putan tillsammans med strålbenet.
Om hoven vilar på hela hoven och inte bara på hovväggen blir det ju ingen belastning i lamellerna och skadorna små/inga? Smärtan mindre? Eller....

Rolle, som undrar vidare...
IpL

När det går så långt att hästen inte vill stå har man inte reagerat i tid, oftast på att man inte kan läsa hästen tillräckligt snabbt. För ser till hästen dagligen gör väl alla, det är det lag på.......

Tycker i så fall att du ska kasta din brandfackla bland veterinärer och hovslagare också då, för inte ens alla de reagerar "i tid". Sanningen är att det är mer komplicerat än så. Min häst var feldiagnosticerad av vet som trodde på muskelskada i bogen. Fd hovis hittade inget fel på hästen, och då var hon redan illa däran. Vissa hästar bär smärtan bättre än andra, och ibland går ett anfall snabbt.

Delvis kl
Tanken är att få hästägare att tänka själva och inte okritiskt acceptera vad veterinärer och hovslagare säger då det finns väldigt skiftande kompetens inom dessa yrkesgrupper som i alla andra ;)
Vi har som hästägare ett långt gående ansvar att välja det som är bäst för hästen. Det innebär att vi hela tiden måste uppdatera oss på vad som sker inom olika områden, eftersom kunskapen hela tiden uppdateras, och det gör inte alltid de yrkesmän/kvinnor vi anlitar, om vi vill säkerställa att vi gör det som är bäst för hästen.

Att vi har gjort en sak i många år eller t.o.m. i tusen år innebär inte att det med automatik är rätt. Då hade vi fortfarande bott i grottor och slagit varandra i huvudet med knölpåk ;) Vi har ju lyckligtvis utvecklats och nu slår vi varandra i huvudet med ord ;)

Vänligen
Rolle
IpL

Men det är bara i belastningsfång möjligen som det sker en mekanisk sönderdelning av lamellerna. I de flesta fånganfall bryts bindningarna av MMP enszymer eller av glukosbristen i de celler som håller ihop de olika lamellagren eller av ngn annan anledning.

Jag håller inte med dig om du menar att vi ska kunna granska veterinärernas arbete. Hur skulle det gå till? Om jag hade kunnat avgöra om en veterinär gör sitt jobb så hade jag ju inte behövt anlita dem. En veterinär har en lång akademisk utbildning inom ett område som jag inte alls behärskar. Jag tycker inte att en hästägare ska kunna förväntas ha så mkt kunskap i veterinärmedicin att vederbörande kan bedöma en veterinärs kunskaper lika lite som jag förväntar mig att ngn annan utan adekvat utbildning ska kunna bedöma mig i min yrkesroll.

Men även om hoven/hovbenet är i balans så bryts ju de sjuka lamellerna loss från hovkapseln(rotation vid överrullningen i steget.
Lamellerna finns ju där av en anledning, bla att hålla hovbenet på plats i steget så det inte glider runt i hovkapseln när hästen rör sig.
Har hästen fång och hovbensrotation är det ju just vad som sker hovbenet kan röra sig i hovkapseln, inte bara nedåt utan åt sidorna och när hästen går så rullar hovbenet från hovväggen inuti hovkapseln.
Håller du inte med om det ;-)

Senast ändrad:

Jag har en ruta ute, men det var tydligen inte okej att han gick där eftersom han skulle behöva gå till och från stallet då... Det är kanske 30 meter på gräs som han måste gå, sedan är rutan uppgrävd och blandad med spån. Men en bekant till mig, som är hovis, sa att han inte skulle pilla med rötter och sådant heller. Så nu står han inne och åring ute, får se om det verkar lika lugnt imorgon när jag släpper ut åring igen. Hon står inne på natten än så länge och får väl göra det ett tag till.

Det är svårt det där med veterinärer. Jag har en som jag litar på fullt ut när det gäller hunden och katterna. Hon har även varit distrikare, men är nog inte så uppdaterad på fång just. Svårare är det när man som jag är relativt nyinflyttad och inte känner till nån annan veterinär som åker ut, mer än distriktarna...

Om hästen rör sig mer inne än vad den skulle göra den lilla sträckan ut, ja då hade JAG faktiskt tagit ut den till ute-rutan eftersom den sammanlagda rörelsen blir mindre om den ställs i uterutan :) .
Finns det mycket rötter som den äter på, eller är det bara lite pill-pill här och var?

Ja det är supersvårt med veterinärerna... :crazy: Men, man får läsa på och bilda sig en egen uppfattning utefter allt som finns att lära sig och hur den egna hästen fungerar.
Vissa veterinärer verkar veta vad de håller på med, och är uppdaterade med de nyaste rönen, men vissa lever kvar på stenåldern och följer de råden som gavs då.

Tanken är att få hästägare att tänka själva och inte okritiskt acceptera vad veterinärer och hovslagare säger då det finns väldigt skiftande kompetens inom dessa yrkesgrupper som i alla andra ;)
Vi har som hästägare ett långt gående ansvar att välja det som är bäst för hästen. Det innebär att vi hela tiden måste uppdatera oss på vad som sker inom olika områden, eftersom kunskapen hela tiden uppdateras, och det gör inte alltid de yrkesmän/kvinnor vi anlitar, om vi vill säkerställa att vi gör det som är bäst för hästen.

Vi som har, så här långt i alla fall, rehabiliterat våra fånghästar med kronisk fång har nog tänkt och granskat så mycket det bara går i våra val av veterinärer och hovslagare. Den hemmavet som t.ex. tyckte att hästar med akut fång kunde gå ut i hagen under anfallet så länge de inte "jagade varandra", sållade jag bort direkt. Min fd hovis, som missade fången så brutalt, sållade jag bort. Det är därför jag i stället litar på de rekommendationer som kommer från större hästkliniker, och också från erfarna hovslagare med lång erfarenhet och gedigen utbildning. Vem ska jag annars välja att lita på, menar du? Varför skulle jag, som inte ens har någon sorts basutbildning i veterinärmedicin eller hovvård, vara bättre på att ta till mig nya rön än de med utbildning och erfarenhet? Det här började som en något så när intressant diskussion, men nu tycker jag att den börjar spåra ur...:crazy:

Korkat svar kanske, men är det inte därför man gör resektion av tåväggen, just för att frigöra belastningen av tåväggen.

Jag vet absolut inte, men tycker att det verkar logiskt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar