Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag vet inte om det är normalt att de går bättre på kvällen. För min var det inte så. Vilka tider ger du Finadyne? Är hästen gammal? Har den några tecken på cushing?

Det är ju bra om du får tag i samma veterinär igen om du har förtroende för honom/henne.

Distriktsveterinärernas kunskaper om fång är visst väldigt varierande. Generellt har jag en känsla av att de yngre veterinärerna oftast är duktigare på fång än de äldre. Det kan vara en slump att jag har upplevt det så, men det ger ju mening om de yngre är mer uppdaterade på de nya rönen inom fång.

Han får bara på morgonen. ca kl 8. Han är 12-13 år. (Foderponny utan papper..) Nja jag vet inte riktigt om tecken på cushings. Han har ju lite fettnacke, inte tappat all vinterpäls och fick ju fång nu trotts att jag var väldigt försiktig. Han dricker mer än han brukar, men det kanske är pg.av fången?

Jag vet inte om jag har förtroende för den veterinären eftersom hon sa att han kunde gå i hela hagen. Fast då kunde han fortfarande trava ett par steg iofs. Det är disktiktare jag har haft ute. Finns en klinik inärheten, men vill inte gärna ställa honom i transporten.. :(

Nej, man ska helst inte ställa i transport så länge de går på smärtstillande.

Nu minns jag inte exakt hur det är med finadyne, men har för mig att det är samma som med fenylbutazon, att man ska ge det två ggr om dagen. I alla fall fick jag göra det för att få en jämn smärtlindring över hela dygnet. Jag har för mig att det står så i FASS med, men det vet nog någon annan bättre än jag. Sen vet jag inte heller, man kanske inte kan ge så mycket till en shettis.

Det låter ju som att han kan ha lite tecken på cushing, men han verkar ju lite ung för det.

Jag minns inte om du skrev vad som utlöste fången - vet du?

Finadyne ges 1 gång/dygn.

Man kanske kan dela upp, men även fass säger 1 gåg/dygn, iofs säger fass max 5 dagar med. Jag har blivit rek - och gett - mer än 5 dagar dock, men aldrig blivit rek att ger annat än just 1 gång/dygn

Jag fick Finadyne till min och vet sa 1 gång per dygn men att jag kunde dela upp och ge 2 om jag ville, mest ifall det skulle bli lättare att få i henne det då tror jag.
Hon är shettis och får en påse en gång per dygn alltså.

OK, då är det ju helt rätt. Men det kanske vore läge då att ge t.ex. butta då, som ges två gånger om dagen? Man vet ju inte när verkningen börjar sätta ut då om hon är dålig på morgonen. Hon kanske står hela natten och har ont:o

Bara en tanke... Min vet. tyckte det var viktigt, men inte säkert alla gör det.

OK, då är det ju helt rätt. Men det kanske vore läge då att ge t.ex. butta då, som ges två gånger om dagen? Man vet ju inte när verkningen börjar sätta ut då om hon är dålig på morgonen. Hon kanske står hela natten och har ont:o

Bara en tanke... Min vet. tyckte det var viktigt, men inte säkert alla gör det.

Jo, jag tycker absolut man bör prata med behandlande veterinär i ett sådant läge tycker jag. Dels så man får svar på varför ett specifikt prep satts in, och dels så behandlande veterinär får veta hur läget för dagen är.

Annars lever ju antagligen beh veterinär i salig tro att det fungerar bra. Medan det om h*n visste hur det var kanske inte alls skulle tycka det var så bra.

Folk borde vara lite bättre på att ställa uppföljande frågor till veterinären helt enkelt, inte bara 'vet sa ge såhär sådär länge' och sen göra det oavsett hur bra/dåligt det verkar funka.

Både du och jag kan ju t ex tycka att 'det där låter ju inte bra, det vore väl bättre att..' medan behandlande veterinär kan ha en mycket god anledning ge exvis finadyne. Eller så skulle beh vet omedelbart korrigera - om han/hon bara fick reda på hur det var.

Min veterinär var ju också väldigt kinkig med att L inte skulle stå och ha ont, mer än många andra veterinärer verkar det som, md ledning av trådar/inlägg.

En fånghäst ska inte skos i första fasen. Tänk bara på den fruktansvärda belastning och smärta att behöva stå på tre ben. Man ska helst inte lyfta benen alls de första dagarna.

En fånghäst ska inte skos i första fasen. Tänk bara på den fruktansvärda belastning och smärta att behöva stå på tre ben. Man ska helst inte lyfta benen alls de första dagarna.

Jag uppfattade inte det jag svarade på om att inte sko fånghästar som att det handlade om en fånghäst i akuta fasen.

*Både svar och knapp*

Nu har jag pratat med vet. som skriver ut Butta idag. Shettisen låg ner idag och reste sig inte förrän jag hade kliat lite på honom och fixat medicinen. En enda gång innan har jag sett honom ligga ner och det var för att jag gick in i stallet innan de vaknat, så ja.. han har ont. Så nu får de vara inne ett tag. Hoppas Butta hjälper.

Hon verkade undvika Butta för biverkningarna. Har ni haft problem med magarna på era när ni gett? Har ni gett dom nåt för att stabilisera magen? Detta är en kräsen shettis så han äter nog inte vad som helst, eftersom jag inte kan blanda med mat.

Vad gör man om han inte svarar på Butta heller...? :confused:

Glömde svara på hur han fick fånget.

Jag började med att repa gräs till dom, då sommarhagen inte var klar. Han fick max 0,5kg uppdelat på två givor med hö.

Efter ett par veckor med det, så släppte vi dom på vallen han hade sin munkorg och de fick vara där 3 timmar om dagen. Detta var på söndagen, på onsdagen ringde jag vetereinären.

Vallen är gödd och har högt gräs. Jag trodde att det var svårare för dom att få in det i munkorgen när det var så högt. Det är en hinkmodell, med hård botten han har.

Nu i efterhand så känner jag mig jättedum som inte tänkte på att vallen är gödslad. Det är en gammal vall som inte blivit omsådd eller så på säkert 25 år...

:(

Allmänt kan man säga att i den akuta fasen , dvs då hästen har ont/haltar, ska man ställa hästen helt på boxvila med mjukt underlag och undvika att lyfta hovar, promenera & sko! Veterinär kan skriva ut smärtstillande, när smärtan är över kan hovslagare ta vid och man underlättar läkning, att röntga hovbenets vinkel och konstatera om hovbenssänkning skett är nödvändigt för att ge bästa förutsättnignar för avlastning. En van hovslagare kan känna hovbenets vinkel, men kan inte veta om sänkning skett.
Att belasta de andra benen & definitivt genom verkning/skoning kan göra fånget värre! En fånghäst kan fört behandlas då den inte längre har ont. Det är de flesta hovslagare överrens om. Varför det kan bli "konflikt/motstridiga rekommendationer" från hovslagare och veterinärer är att fångsymptomen visar sig i hovarna och är mer en hovsjukdom vilket veterinärer kan ge diagnos MEN HOVSLAGARE BEHANDLAR. Vänd dig i första hand till en hovslagare när du vill ha råd i hur en fånghov skall behandlas/verkas och ev beslag. Fråga gärna om han/hennes tidigare erfarenhet. En seriös hovlsagare erkänner sin begränsning och rekommenderar en med mer erfarenhet om han/hon känner sig osäker.

Man brukar välja Finadyne vid fång då det är snällast mot magen. Fenylbuttazon kan, om det är störning i tarmen som orsakat fånget, försämra tillståndet. Särskilt ponnyer kan vara extra känsliga mot just Fenylbuttazon. Skillnaden på Finadyne o Fenylbuttazon är framför allt livstids karens för slakt om man ger Fenylbuttazon samt att det smakar sämre. Tips! blanda ut lösningen i vatten och spruta direkt i munhålan med oralspruta, så du slipper ge kraftfoder för att locka i medicinen. Jag rekommenderar-som alltid: Ta kontakt med Sveriges mest pålästa inom fång Hovslagare på Strömsholm Mikael Westberg för råd om fång. Bäst av allt boka tid hos honom nnär akuta fånget lagt sig. Lycka till!

Hon verkade undvika Butta för biverkningarna. Har ni haft problem med magarna på era när ni gett? Har ni gett dom nåt för att stabilisera magen? Detta är en kräsen shettis så han äter nog inte vad som helst, eftersom jag inte kan blanda med mat.

Vad gör man om han inte svarar på Butta heller...? :confused:

Bakjäst, vanlig färsk, kan du ge för magen. Mina var inte superimponerade från början, men gick ganska lätt lura i dem det utrört i melassfri lucern eller urvattnad och avsköljd betfor. Ganska snart accepterade de det och åt det utan knot. I värsta fall kan du ju slamma upp jästen och ge den med i spruta i munnen. Men även 'Sveriges kräsnaste shettis' här äter sin jäst numera, och var ganska lätt att lura.

Tycker absolut du ska ge ngt för magen, shettisar har av någon anledning (ev försämrad absorption) lättare få magtarmbiverkningar.

Min stora ponny fick en magkrasch av butta i formen av diarre. Slutade när buttan sattes ut, och det gick bra sätta in det och sen stod han på butta lääänge utan problem. För lågt TS pga hård bantning påverkade nog kraschen första försöket där med.

Mitt fbl fick magsår av buttan, trots fri tillgång, normal kur etc.

Alla andra som fått butta av en eller annan anledning har klarat det utan problem. Men jag ger alltid något magtarmbalanserande.

Om den inte svarar på butta heller finns generellt sätt tre alternativ. Prova ett annat prep - det är dock tyvärr inte jättestor chans det hjälper, ställ hästen på klinik där de kan ge rakt i blodet, eller tyvärr alternativet att ge upp. TYVÄRR så¨svarar inte alla och man kan inte rädda alla. Men vi håller tummarna butta hjälper!

Och, sluta ha henne ute, det förvärrar tyvärr. Skaffa sällskap till åringen, eller boxa åringen med. Det är tyvärr en jätterisk bara att gå fram/tillbaka till sjukrutan =/

Jag ger i spruta i munnen redan nu, eftersom han inte får nån betfor eller så. Han hade inte fått i sig medicin annars, så jag kommer göra på samma sätt med Buttan.

Strömsholm är liite långt att köra känner jag. Vi bor utaför Ystad. Jag känner en hovis som jobbar hos systrarna Olsson i Båstad. Han sa att vi kunde komma dit sen. Jag får diskutera det med ägaren, då vi bara är fodervärdar...

Jag hoppas att den hovslagaren jag har kan mycket om fångrehabilitering... Annars vet jag inte vad jag ska göra. Har haft svårt att hitta hovis... :(

Tack för dina tips!

0,5 kg repat gräs och sen ut på vall i 3 timmar första dagarna, är nog en alltför optimistisk invänjning, dvs det repade gräset var nog lika med noll i fråga om det....
skulle inte ha en shettis på vall ö.h.t. ens med betesreducerare på.

Är det jättedåligt om han trampar runt i boxen? Han har tjockt med halm... Fan också... nu blev jag ledsen... Är ensam hemma så jag kan liksom inte testa och se hur det går att ha dom åtskillda ifall båda blir koko och far runt som idioter... Jag ser ju inte shettisen genom stallväggen och vill inte lämna åringen i hagen. Suck och stön... Finns säkert ett gammalt newforest sto jag kan låna, men shettis kommer inte vilja vara inne ensam... De står inne just nu eftersom han var så dålig imorse...

Den skall stå på spån eller sandbädd för att avlasta mot smärtan. Halm hjälper inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar