Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Varför är en tjock halmbädd sämre än massa spån utan bädd där han gan komma åt golvet?

Därför att sand/spån ger en annan avlastning då den ger efter/anpassar sig under hoven, medans halmen blir mer kompakt och stum. Den ska givetvis INTE komma åt golvet, du måste ha minst 30 cm spånbädd.

Senast ändrad:

Ska jag byta veterinär? Hon sa tillochmed att han kunde gå fri i hagen. En annan veterinär sa att det inte var några problem att han gick i en ruta...

Det jag kallar vall är ju inte en riktig vall. Kanske mer äng, men visst... Det var säkert för kraftig. Litade för mycket på munkorgen antar jag...

Det verkar inte som att du har riktigt tur med din veterinär. Det man borde få höra från sin veterinär i akuta läget är:

1) Ta bort det som har har utlöst fånganfallet
2) Ställa på box med djup strö av sand eller spån. Får inte komma ut så länge den har ont.
3) Ta bort saltsten
4) Ge mat och vatten högt, så att inte framhovarna belastas i onödan.
5) Kyla ben och hovar från knäna och ner så ofta som det går. Annars ska hovarna hållas torra (alltså inte gå i lera etc.).
6) När hästen är smärtfri åk till klinik och röntga för att kolla om det har blitt några förändringar.

(Lägg till ni andra om jag har glömt något)

Angående hovvården och verkning, så finns det många olika teorier. Är du tveksam så ring Micke på Strömsholm och höra hur du ska göra. Även om du inte kan åka dit, kan det vara bra att höra vad han tycker och man känner sig mycket tryggare, när man känner att den man pratar med kan sin sak.

Sen vilken hovslagare du ska använda, skulle jag kanske vänta med att avgöra tills man har varit på kliniken. Förhoppningsvis har de någon att rekommendera. Jag fick åka till kliniken de första många gångarna för att verka och sko, för att klinikhovslagaren skulle göra det.

Min vet. testade också finadyne först, men när det inte hjälpte sattes butta in och jag märkte ingen större skillnad på inverkan på magen, trots att min har ganska känslig mage. Självklart gav jag magpreparat samtidigt. För mig funkar probimin eller bakjäst bra. Men det är såklart olika hur bra de tål det. Men om shettisen mår så dåligt som du säger skulle jag inte tveka att testa butta.

Angående var du ska ha ponnyn, så funderade jag på om han kunde stå hela dygnet i sjukhagen. Den ska ju dock inte vara större än en vanlig box då. Den ska som sagt vara väldigt mjuk och man får nog bygga något provsoriskt skydd över mot sol och regn. Man vill ju inte att det ska bli en lervälling han ska stå i och han ska ju kunna koppla av därinne.

1) Ta bort det som har har utlöst fånganfallet
2) Ställa på box med djup strö av sand eller spån. Får inte komma ut så länge den har ont.
3) Ta bort saltsten
4) Ge mat och vatten högt, så att inte framhovarna belastas i onödan.
5) Kyla ben och hovar från knäna och ner så ofta som det går. Annars ska hovarna hållas torra (alltså inte gå i lera etc.).
6) När hästen är smärtfri åk till klinik och röntga för att kolla om det har blitt några förändringar.

(Lägg till ni andra om jag har glömt något)
.

Det här är vad jag skulle vilja lägga till den i övrigt utmärkta listan:

Banta om tjock.

Ge inte spannmål eller annat kraftfoder, undantaget ev melassfri lucern eller avvattnad betfor. Men lägg inte till några nya fodermedel under pågående akuta fasen av ett anfall om det inte absolut behövs. (Absolut behövs kan t ex vara om man har svårt hitta ett vettigt grovfoder, och istället får välja halm, då behövs ju melassfritt lucern för det inte ska bli helt kajko)

När hästen är bekväm nog för det, ryck ev skor och korta tån in till lamellranden.

Fånghästar och fångponnyer har inte mindre behöv av protein än andra hästar/ponnyer, och att tillgodose proteinbehovet ger inte fång. Det är dock ingen kris med ett ev proteinunderskott några dagar/en vecka, så som sagt undvik lägga på nya fodermedel i akuta fasen (exkl grovfoder, där blir det ju ofta tillägg när de tas in från bete)

I vissa fall kan socker spela en stor roll, och grovfoder kan innehålla massor med socker. Detta kan man analysera, men kan genom att blötlägga höet 30 - 60 min minska sockerinnehållet dock.

Här delar förresten DV ut en liten folder vid alla fånganfall. Foldern finns på nätet. Den är producerad av tillverkaren för finadyne, men är trots detta väldigt 'opartisk', och den är granskad av veterinär.
http://spah.se/assets/docs/bestallnings_material/finadyne_fang_hos_hast.pdf

Tack för länken! Jättebra och enkel info i den
Vet du vilka sorters lusern som är melass fria? och äter dom den verkligen då? antar att den inte blir så smaklig

*KL*

Okej... spånbädd och inne och sällskap till åringen. Han ska inte kunna pilla i sig rötter eller nåt. Har jag fått som svar från min hovslagar vän. Men det är inte åringen som är problemet ju..

När jag har tagit ut ettåringen för att borsta eller fotografera etc. så har shettisen stått o vrålat inifrån stallet. Jag har själv inte sett honom, men antar att han far runt massa i boxen. Jag kan ju inte låna två hästar. En som är inne med honom och en som är ute med åringen.

Har suttit och bölat hela förmiddagen för jag vet varken ut eller in... :cry:

Tack för svar och tips förresten...

Min ena häst fick också fång för några veckor sedan. Jag var rädd att dom skulle riva allt som var, två hästar som alltid går tillsammans. Fick börja med att släppa ut den ena i hagen och ge den som var kvar inne mat, så han fick annat att tänka på. Hon ute härjade första ggn, när hon lugnat sig och gick fint efter en kvart tog jag in henne. Efter det har hon gått själv i hagen två ggr/dag i flera timmar. De gnäggar till varann, men pojken inomhus var varit jättesnäll. Nu går dom ute tillsammans en stund varje kväll i en liten jordhage.

*KL*

Okej... spånbädd och inne och sällskap till åringen. Han ska inte kunna pilla i sig rötter eller nåt. Har jag fått som svar från min hovslagar vän. Men det är inte åringen som är problemet ju..

När jag har tagit ut ettåringen för att borsta eller fotografera etc. så har shettisen stått o vrålat inifrån stallet. Jag har själv inte sett honom, men antar att han far runt massa i boxen. Jag kan ju inte låna två hästar. En som är inne med honom och en som är ute med åringen.

Har suttit och bölat hela förmiddagen för jag vet varken ut eller in... :cry:

Tack för svar och tips förresten...

Alt som finns är ju förutom då om du kan låna en annan som ska stå inne av ngn anledning. T ex en fångis. Och skicka bort åringen eller låna sällsis till den med. Men alt annars är ju att fixa en box i hagen. Inte boxhage utan box i hagen, med tak osv som skydd för regn och insekter osv. Och så får den stå där permanent. Eller ställa på klinik/konv.stall.

Just eftersom den blivit sämre av att gå in/ut till sin boxhage.

Det går inte att göra en hage utanför stallet direkt så shettisen ser sin kompis hela tiden? Att ta upp ett 'titt-fönster' i boxen och ha åringen i hage inom synhåll utanför? För vissa funkar det bättre att ockupera med mat när kompisen går ut, och sen 'bomma igen' stallet och ha en radio på t ex. Ytterligare andra funkar det med om man binder upp dem i boxen när kompisen går ut, så de inte kan 'springa runt', och sen efter någon timme släpper man loss dem.

Men vissa är tyvärr omöjliga, de tolererar inte att stå inne själv, punkt. Då tycker jag man ska allvarligt fundera på - beroende på svårighetsgrad och symptom - om man är villig att göra de insatser som krävs och de verkligen är rimliga sett till prognos, framtid och välmående under konvalescens. Dvs faktiskt ha med som alt att ta bort hästen.

För din åring och din shettis kommer ju för alltid ha helt olika behov, inte kunna gå på bete ihop osv, och är rent 'minimera fångriskmässigt' en dålig kombination.

Jag säger absolut inte 'ta bort den', utan jag bara framför rent generellt att det tyvärr är en aspekt man behöver ha med, för både sin och hästens skull, anser jag.

Min shettis vägrar boxvila, han hatar det och stökar och gräver och sparkar och blir dessutom stressad (märks på magen). När han fick fång hos fd ägaren lyckades de någon vecka i box, sen var han så rabiat därinne att de fick låsa in honom i lösdriftshallen istället. Efter en vecka bröt han sig ut därifrån, och efter det gick han på lösdrift. INTE idealiskt, men förståeligt. DOCK så han var symptomfri väldigt fort. Det är fortfarande en extrem risk att göra så, men när valet är de beskrivna och hästen är symptomfri så tycker jag det är värt att prova även om jag aldrig sas skulle rek någon att släppa ut en fångis om inte alt är i princip avlivning.

MEN, en häst som INTE är symptomfri, den skulle jag inte släppa ut í det läget, jag skulle inte riskera att den skulle behöva bli ÄNNU sämre. Utan jag skulle där om det verkligen inte gick att få den lugn, skaffa sällskap eller bygga 'box med tak och väggar i hagen' låta den somna.

Jag har haft häst som absolut inte gick ha på boxvila, ens med sällskap, och det är jättejobbigt. Och om en sådan häst får fång, är det nästan jobbigare än allt annat. Så jag hoppas att du hittar någon lösning, som fungerar och är säker. Men hör runt i bekantskapskretsen, kanske står det en annan fångponnyägare med en ponny som är ledsen/upprörd att stå inne själv, med en olycklig ensam kompis ute, så ni kan 'bytlånas' hästar. Visst, ena fångisen måste flyttas då, och det är inte idealiskt och en risk, även om den kan minskas med djupt strö i släpet, magtarmbalans etc - men om alternativet är släppa ut eller ta bort så..

Synd att du bor så långt bort, annars hade jag erbjudit dig att ställa båda här, vilket skulle lösa båda dina problem (och ett av mina *S*)

Senast ändrad:

En fånghäst ska inte skos i första fasen. Tänk bara på den fruktansvärda belastning och smärta att behöva stå på tre ben. Man ska helst inte lyfta benen alls de första dagarna.

Har jag skrivit att jag anser att en fånghäst ska skos i den akuta fasen?
Läs om, läs rätt ;)

Ska jag byta veterinär? Hon sa tillochmed att han kunde gå fri i hagen. En annan veterinär sa att det inte var några problem att han gick i en ruta...

Som fånghästägare får man vara väldigt kritisk mot vad veterinärerna säger har jag märkt :crazy:

När jag var och röntgade min häst 10 v efter att han insjuknat så sa klinikveterinären att det inte var så farligt. "Så liten och obetydlig förändring att den knappt syntes. Börja rid så fort hästen springer av sig själv i hagen".

Hästen sprang redan då självmant i hagen, men det kändes inte rätt att sätta igång honom. Han fick stå hela sommaren men han promenerades för hand varje dag.

På hösten var jag och röntgade på en annan klinik, och röntgenplåtarna från frösta kliniken skickades till den andra.
Veterinärens kommentar på den andra kliniken var "förändringarna gått tillbaka mycket sedan i våras", jag måste sett ut såhär :eek: :confused: .
Enl honom hade hästen rotationer på 4 mm första gången han röntgades, men det hade då gått tillbaka till 2mm. Vi fick ordinationerna att promenera för hand varannan dag och återkomma för röntgen senare under vintern för att försiktigt sätta igång hästen dec-jan.

Nu mår hästen superbra och jag är rätt skitnöjd med att jag inte svalde allt veterinär nr 1 sade med hull och hår!

Om någon vill veta vilken veterinären är så finns han i dalarna

kl.
Mitt minisläpp verkar fungera bra. Inga konstigheter i hovarna. Imorse ett mellanting mellan ljummen och sval om framhovarna, bak var kalla. Efter ridtur var de kalla.
Superpigg häst.

Jag imponeras över hur hästarna sköter sig mage. Fastän jag hade öppnat upp så de fick mer gräs nu på em så äter de ändå hösilage.
Igår varvade de med gräs och hösilage, åt ungefär lika - lika.

Samma sak hände för två år sedan då jag tog dem till min gräsmatta och lät dem gå där några dygn. De hade att välja på mellan massor av fallna äpplen, saftigt gräsmattegräs och vinterns hö. Hästarna åt lite av varje hela tiden, och ingen blev dålig i magen.
Jag börjar mer och mer tro på att om man ger hästarna möjlighet att själva hålla koll på maghälsan så gör de faktiskt det.

Jag kanske har missat det... men kan du inte ha åringen inne tillsammans med shettisen, eller blir han tokig då?

eller..
Kan du inte göra i ordning en liten ruta utomhus där shettisen kan stå? I anslutning till hagen å han får han se sin kompis.

När min häst fick fång gick han tillsammans med min andra häst på lösdrift.
Jag hade ingen möjlighet att ställa in honom på box eftersom han blir tokig och ränner runt om han inte får se sin tjejkompis.

Så, för att få honom att vara lugn, fick han stå "på box" innuti lösdriften (25kvm) eftersom han då såg polarn och höll sig stilla.

Jag tänkte att det kanske är bättre att gå de metrarna ut till hag-rutan (om du inte har så långt från stall till hage), än att han ränner runt i boxen som en vilde.

Men det jag funderar på är detta med forskningen. Görs det verkligen tillräckligt med forskning? Vet vi tillräckligt om fång? Och i så fall sprids informationen ut på ett godtagbart sätt och når dom behöver den - veterinärer och hästägare?

Jag tycker det är otroligt många som inte vet varför deras häst fick fång. Jag har knappast träffat någon, som var helt säker på vad det var som utlöste fånganfallet. Kan man då säga att vi vet tillräckligt om vad som utlöser fång? Jag tycker inte det. Om forskarna tycker sig veta detta, tycker jag de har missat katastrofalt i en viktig bit av deras arbete - att sprida ut den nya kunskapen.

Det är även många som har upplevt att sjukdomsförloppet hade pågått ett bra tag innan man definitivt fick svar på vad det var som var fel. Varför forskar man inte efter ett säkert sätt att kolla om det är fång? Eller forskar på någon sorts bromsmedicin? Jag tycker det fattas MYCKET än...

Bara lite tankar från en annan som är ständigt orolig...

Det finns nog ingen fångforskare som tycker sig veta vad som utlöser ett fånganfall. Och om det hade funnits det så är det väl inte deras uppgift att sprida det som ngn sorts budskap? Det finns massor, massor av artiklar och forskningsrapporter att läsa på internet. Man kan välja att läsa det som forskarna har skrivit själva eller om man tycker det är för svårt så finns det tidningar med artiklar om detta. Den som är intresserad kan söka på laminitis equine vilket betyder fång och hästdjur på engelska.

Om man gör det så kan man läsa att de har en del teorier om vilka faktorer som kan utlösa ett fpnganfall som tex för stort intag av icke strukturella kolhydrater som stärkelse, fruktan , socker. De insulinresistenta hästarna är i en riskgrupp pga sina höga insulinhalter. Däremot så vet de inte det exakta förloppet om hur dessa faktorer triggar igång anfallet och så länge de inte vet det så kan de vad jag förstår inte heller ta fram några mediciner. De är ganska säkra på vad som händer i kroppen under ett akut anfall, aktivering av MMP enzymer, inflammationsstadium, förändringar i blodkärlen, men inte i vilken ordning de olika sakerna sker och då alltså inte vad som startar det. Det kan antagligen triggas igång på olika sätt.

Om det forskas för lite?
Det kan man kanske säga eftersom gåtan fortfarande inte är löst. Men det är väl som med det mesta annat det är ekonomin som styr.

*Kl*

Lite tankar bara:

Enligt senaste (20 åren) vetenskapliga rapporterna (R. Bowker 2003) så belastar hästen hela undersidan av hoven och troligen bara med en liten del i hovväggen som då bara är en mindre del av belastningsytan.

En hov som verkats i balans ligger hovbenet naturligt i den vinkel som den ska av hästens tyngd och trycker på sulan och hovväggen (så länge lamellerna är friska) och en frisk stråle trycker på elastiska putan för den först dämpningen vid nedsättning av hoven. Det innebär att en häst som har en hov i balans visar med stor säkerhet inte fång när den har laminitis. Jag har själv den erfarenheten. Vad sedan fång är, är nästa fråga ;)

Det innebär, att visserligen ska man se till att tån är kort men viktigare är i så fall att ha låg trakt för att hovbenets vinkel inte ska tippa framåt. När man mäter hovbenets rotation mäter man avståndet uppe och nere mellan hovben och hovvägg. Har du lång tå så blir det givetvis påfrestning i hovväggens tå som bryts framåt och uppåt och avståndet blir större nedtill än upptill. Men har hovbenet rört sig i förhållande till övriga delar i hoven? I detta läge bör den ligga med största ytan och trycka mot sulan om hoven är i balans som den gör vid normal belastning och inte hänger i luften.
Sätter man då på ett beslag som inte fördelar trycket på hela sulan så ökar påfrestningen markant där sulan ska fästa i hovväggen.

Samtidigt vill jag slänga ut en brandfackla.
När hästen har ont så talar kroppen om att nu tar du det lugnt tills det onda släpper så inte skadan blir värre. Slänger vi i hästen smärtstillande, som för övrigt sällan eller aldrig är bra för magen som i det här fallet redan är ur balans, så känner inte hästen att den ska ta det lugnt och risken ökar för en längre rehabilitering.
Skulle det inte vara bättre om man utan smärtstillande, satte hästen ensam i en sandhage, gärna där den kan se artfränder, och där underlaget formar sig efter hovens undersida och fördelar trycket och hästen kan röra sig i den takt som är bekvämt. Forskning tyder på att hästen läker snabbare under rörelse då blodcirkulationen hålls uppe på en bättre nivå ån om de stod helt stilla i flera dagar. Att man är beredd att hästen får lite ont någon dag mot att återställningen förkortas med flera månader? :cool:

Rolle
IpL

Det finns nog ingen fångforskare som tycker sig veta vad som utlöser ett fånganfall. Och om det hade funnits det så är det väl inte deras uppgift att sprida det som ngn sorts budskap? Det finns massor, massor av artiklar och forskningsrapporter att läsa på internet. Man kan välja att läsa det som forskarna har skrivit själva eller om man tycker det är för svårt så finns det tidningar med artiklar om detta. Den som är intresserad kan söka på laminitis equine vilket betyder fång och hästdjur på engelska
.

Vet inte om du har läst mitt andra inlägg i denna diskussionen, känns inte riktigt så, men men...

Det är ju en bra fråga vems ansvar det är att sprida budskapen. Jag vet inte. Det är därför jag tar upp frågan. Men som du skriver så styrs även forskningen av pengar. Någon ska ju betala forskarna för deras arbete och även om det kanske inte egentligen är deras uppgift att sprida budskapet vidare när de har avslutat sin forskningsrapport. Så måste de ju ändå vara intresserade av att få mer jobb och mer pengar och då måste de väl som alla andra marknadsföra sig själva. Bästa sättet måste ju då vara att visa vad man redan har gjort och att man har kommit fram till något viktigt och avändbart. Detta kan t.ex. göras genom publiceringar och artikler, föredrag mm. Om inte forskarna själva gör det skulle man ju tro att institutionen de jobbar åt (tex. SLU) skulle vara intresserat av att sprida kunskapen.

Visst finns det mycket information att hämta på nätet. Men tycker du ärligt att det är optimalt att flera av oss här i tråden känner att vi har Buke att tacka för att våra hästar klarade sig? Borde det inte vara veterinären som hade gett oss den hjälpen?

Forskarna kan såklart inte ställas till svars för hur folk väljer att fortbilda sig, men man kan ju tro att även de skulle tycka att det var roligt att det de hade lagt så mycket tid på kom till användning och faktisk räddade några hästar. Hur detta skulle gå till vet inte jag heller. Men jag tynker nog att det borde finnas något bättre system för sånt.

Man betalar ju ändå rätt stora summor för att få hjälp av vet. då borde man väl kunna förvänta sig att de kan mer än vad man själv kan leta upp på nätet...

Om man gör det så kan man läsa att de har en del teorier om vilka faktorer som kan utlösa ett fpnganfall som tex för stort intag av icke strukturella kolhydrater som stärkelse, fruktan , socker. De insulinresistenta hästarna är i en riskgrupp pga sina höga insulinhalter. Däremot så vet de inte det exakta förloppet om hur dessa faktorer triggar igång anfallet och så länge de inte vet det så kan de vad jag förstår inte heller ta fram några mediciner. De är ganska säkra på vad som händer i kroppen under ett akut anfall, aktivering av MMP enzymer, inflammationsstadium, förändringar i blodkärlen, men inte i vilken ordning de olika sakerna sker och då alltså inte vad som startar det. Det kan antagligen triggas igång på olika sätt.

Det är just det jag menar. Det fattas väldigt viktiga bitar i kunskapen. Visst Rom byggdes inte på én dag. Men fång är ju inte någon ny sjukdom direkt. Men tur att det händer något nu iaf och att det verkar som att de åtminstone är på rätt spår:bow:

Om det forskas för lite?
Det kan man kanske säga eftersom gåtan fortfarande inte är löst. Men det är väl som med det mesta annat det är ekonomin som styr.

Ja "tyvärr" är det ju inte så många av de dyra hästarna som drabbas av fång. Då kanske det ändå skulle bli lite mer fart;)

Som sagts är inte forskningen säker i detalj vad som orsakar fång mer än att de är ganska säkra på att det har med socker (ev stärkelse) att göra. Så det man kan göra är att kolla hur mycket socker pållarna får. Lite siffror på NSC (socker och stärkelse) nivåer:

Havre 37-60%
korn 52-67%
Betfor 4-20%

Pelleterat foder innehåller ofta melass.

Säkra nivåer (http://www.safergrass.org/)
Känsliga häster <10%
Fritidshästar <15%
hårt arbetande hästar 20-25%

Rolle
IpL

*Kl*

Att man är beredd att hästen får lite ont någon dag mot att återställningen förkortas med flera månader? :cool:

Rolle
IpL

...LITE ONT????:eek::devil::cry:

Jag undrar om du har sett en fånghäst när den mår som sämst...

Ursäkta min starka reaktion. Men tanken skulle aldrig falla mig på när jag tänker på hur min mådde.

När hästen har ont så talar kroppen om att nu tar du det lugnt tills det onda släpper så inte skadan blir värre. Slänger vi i hästen smärtstillande, som för övrigt sällan eller aldrig är bra för magen som i det här fallet redan är ur balans, så känner inte hästen att den ska ta det lugnt och risken ökar för en längre rehabilitering.
Skulle det inte vara bättre om man utan smärtstillande, satte hästen ensam i en sandhage, gärna där den kan se artfränder, och där underlaget formar sig efter hovens undersida och fördelar trycket och hästen kan röra sig i den takt som är bekvämt. Forskning tyder på att hästen läker snabbare under rörelse då blodcirkulationen hålls uppe på en bättre nivå ån om de stod helt stilla i flera dagar. Att man är beredd att hästen får lite ont någon dag mot att återställningen förkortas med flera månader? :cool:

Varför skulle detta påstående nödvändigtvis vara sant? Som jag sagt förut följer jag hellre de stora hästdjursjukhusens rekommendationer, och där rekommenderar man både smärtstillande/antiinflammatoriskt samt boxvila den första tiden. Helt stilla står ju inte hästen ens på boxvila. Då får du ju antingen ha en väldigt, väldigt liten box alternativt binda fast hästen i väggen...

*Kl*

Skulle det inte vara bättre om man utan smärtstillande, satte hästen ensam i en sandhage, gärna där den kan se artfränder, och där underlaget formar sig efter hovens undersida och fördelar trycket och hästen kan röra sig i den takt som är bekvämt. Forskning tyder på att hästen läker snabbare under rörelse då blodcirkulationen hålls uppe på en bättre nivå ån om de stod helt stilla i flera dagar.

Rolle
IpL

Detta motsäger sig själv lite. Om man inte ger smärtstillande kommer hästen troligtvis att ligga ner mestadels och det ger ju om något dålig cirkulation

Egen och andras erfarenheter. Häst som inte rörde sig som efter verkning gick själv i sandhage utan större problem efter 2 dagar och var i full gång 3 veckor senare....

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar