I
Idaidut
Sv: Rehabilitering vid Fång
Varför är en tjock halmbädd sämre än massa spån utan bädd där han gan komma åt golvet?
Varför är en tjock halmbädd sämre än massa spån utan bädd där han gan komma åt golvet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1) Ta bort det som har har utlöst fånganfallet
2) Ställa på box med djup strö av sand eller spån. Får inte komma ut så länge den har ont.
3) Ta bort saltsten
4) Ge mat och vatten högt, så att inte framhovarna belastas i onödan.
5) Kyla ben och hovar från knäna och ner så ofta som det går. Annars ska hovarna hållas torra (alltså inte gå i lera etc.).
6) När hästen är smärtfri åk till klinik och röntga för att kolla om det har blitt några förändringar.
(Lägg till ni andra om jag har glömt något)
.
*KL*
Okej... spånbädd och inne och sällskap till åringen. Han ska inte kunna pilla i sig rötter eller nåt. Har jag fått som svar från min hovslagar vän. Men det är inte åringen som är problemet ju..
När jag har tagit ut ettåringen för att borsta eller fotografera etc. så har shettisen stått o vrålat inifrån stallet. Jag har själv inte sett honom, men antar att han far runt massa i boxen. Jag kan ju inte låna två hästar. En som är inne med honom och en som är ute med åringen.
Har suttit och bölat hela förmiddagen för jag vet varken ut eller in...
Tack för svar och tips förresten...
En fånghäst ska inte skos i första fasen. Tänk bara på den fruktansvärda belastning och smärta att behöva stå på tre ben. Man ska helst inte lyfta benen alls de första dagarna.
Ska jag byta veterinär? Hon sa tillochmed att han kunde gå fri i hagen. En annan veterinär sa att det inte var några problem att han gick i en ruta...
Men det jag funderar på är detta med forskningen. Görs det verkligen tillräckligt med forskning? Vet vi tillräckligt om fång? Och i så fall sprids informationen ut på ett godtagbart sätt och når dom behöver den - veterinärer och hästägare?
Jag tycker det är otroligt många som inte vet varför deras häst fick fång. Jag har knappast träffat någon, som var helt säker på vad det var som utlöste fånganfallet. Kan man då säga att vi vet tillräckligt om vad som utlöser fång? Jag tycker inte det. Om forskarna tycker sig veta detta, tycker jag de har missat katastrofalt i en viktig bit av deras arbete - att sprida ut den nya kunskapen.
Det är även många som har upplevt att sjukdomsförloppet hade pågått ett bra tag innan man definitivt fick svar på vad det var som var fel. Varför forskar man inte efter ett säkert sätt att kolla om det är fång? Eller forskar på någon sorts bromsmedicin? Jag tycker det fattas MYCKET än...
Bara lite tankar från en annan som är ständigt orolig...
.Det finns nog ingen fångforskare som tycker sig veta vad som utlöser ett fånganfall. Och om det hade funnits det så är det väl inte deras uppgift att sprida det som ngn sorts budskap? Det finns massor, massor av artiklar och forskningsrapporter att läsa på internet. Man kan välja att läsa det som forskarna har skrivit själva eller om man tycker det är för svårt så finns det tidningar med artiklar om detta. Den som är intresserad kan söka på laminitis equine vilket betyder fång och hästdjur på engelska
Om man gör det så kan man läsa att de har en del teorier om vilka faktorer som kan utlösa ett fpnganfall som tex för stort intag av icke strukturella kolhydrater som stärkelse, fruktan , socker. De insulinresistenta hästarna är i en riskgrupp pga sina höga insulinhalter. Däremot så vet de inte det exakta förloppet om hur dessa faktorer triggar igång anfallet och så länge de inte vet det så kan de vad jag förstår inte heller ta fram några mediciner. De är ganska säkra på vad som händer i kroppen under ett akut anfall, aktivering av MMP enzymer, inflammationsstadium, förändringar i blodkärlen, men inte i vilken ordning de olika sakerna sker och då alltså inte vad som startar det. Det kan antagligen triggas igång på olika sätt.
Om det forskas för lite?
Det kan man kanske säga eftersom gåtan fortfarande inte är löst. Men det är väl som med det mesta annat det är ekonomin som styr.
*Kl*
Att man är beredd att hästen får lite ont någon dag mot att återställningen förkortas med flera månader?
Rolle
IpL
När hästen har ont så talar kroppen om att nu tar du det lugnt tills det onda släpper så inte skadan blir värre. Slänger vi i hästen smärtstillande, som för övrigt sällan eller aldrig är bra för magen som i det här fallet redan är ur balans, så känner inte hästen att den ska ta det lugnt och risken ökar för en längre rehabilitering.
Skulle det inte vara bättre om man utan smärtstillande, satte hästen ensam i en sandhage, gärna där den kan se artfränder, och där underlaget formar sig efter hovens undersida och fördelar trycket och hästen kan röra sig i den takt som är bekvämt. Forskning tyder på att hästen läker snabbare under rörelse då blodcirkulationen hålls uppe på en bättre nivå ån om de stod helt stilla i flera dagar. Att man är beredd att hästen får lite ont någon dag mot att återställningen förkortas med flera månader?
*Kl*
Skulle det inte vara bättre om man utan smärtstillande, satte hästen ensam i en sandhage, gärna där den kan se artfränder, och där underlaget formar sig efter hovens undersida och fördelar trycket och hästen kan röra sig i den takt som är bekvämt. Forskning tyder på att hästen läker snabbare under rörelse då blodcirkulationen hålls uppe på en bättre nivå ån om de stod helt stilla i flera dagar.
Rolle
IpL