Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Jag undrar lite vad du har fått för råd angående verkning av hovar.

Om ni just nu är osäkra på om hon har ett pågående anfall är ju en fråga och jag skulle nog inte låta hästen gå utan för boxen förän jag var säker på det.

Men en annan fråga är ju att få rättsida på det man VET är fel, nämligen hovarna!

Har hon skor nu?

Om det har konstaterats hovbensrotation måste du väl fått några råd om hur du ska sköta om hovarna för att dom ska bli bra igen. Har du en bra hovslagare med erfarenhet av sånt? Hade veterinären några synpunkter på hur hovarna skulle skötas?

Knapplån

Sen vill jag gärna ta upp en fråga som kom upp i den gamla fångtråden.

Jag var borta några dagar och han därför inte svara just när frågan kom up. Men det jag funderar på är detta med forskningen. Görs det verkligen tillräckligt med forskning? Vet vi tillräckligt om fång? Och i så fall sprids informationen ut på ett godtagbart sätt och når dom behöver den - veterinärer och hästägare?

Jag tycker det är otroligt många som inte vet varför deras häst fick fång. Jag har knappast träffat någon, som var helt säker på vad det var som utlöste fånganfallet. Kan man då säga att vi vet tillräckligt om vad som utlöser fång? Jag tycker inte det. Om forskarna tycker sig veta detta, tycker jag de har missat katastrofalt i en viktig bit av deras arbete - att sprida ut den nya kunskapen.

Det är även många som har upplevt att sjukdomsförloppet hade pågått ett bra tag innan man definitivt fick svar på vad det var som var fel. Varför forskar man inte efter ett säkert sätt att kolla om det är fång? Eller forskar på någon sorts bromsmedicin? Jag tycker det fattas MYCKET än...

Bara lite tankar från en annan som är ständigt orolig...

lånar knapp
Någon skrev tidigare att man kan ge urvattnat betfor. Exakt vad är det?

Pratade med vetten idag. Min är på behandlingsdag 6 och jag känner ingen puls och han verkar ohalt. Enligt vetten kan jag då börja dra mer på buttan. Hur hade ni gjort? Medicinerat ett par dagar extra ifall eller börjat minska?
(inte den vetten som jag har mest förtroende för)

Tja, jag vet inte, hon är den första fånghäst jag har sett men hon ser så himla positiv och glad ut, redan innan hon fick smärtstillande.
Hon gungar, lyfter frambenen och ligger ganska mycket.
Hon har rejäl puls och det är värre på höger sida både fram och bak. Inte speciellt varm.
Hovslagaren är positiv och gör det hon kan, har idag kortat tårna lite.

Jag kommer absolut att göra det jag kan för att ponny ska bli bra igen.

Jag vet inte riktigt om jag förstod ditt inlägg. När bytte du från metacam till Finadyne?

Det är inte ovanligt att hästarna svarar olika på på olika preparat, så om inte finadynen funkar heller får du kanske sätta in butta i stället. Jag vet faktisk inte vad som är skälet, men det verkar skifta rätt så mycket mellan olika veterinärer vilket NSAID de föredrar, men butta brukar vara det mest använda vid fång. Jag hade nog lyssnat med veterinären om det ges rätt om hästen har mer ont på morgonen. Jag minns inte att det skilde så över dygnet på min, men sen är det ju svårt att jämföra olika fall också.

Du skriver att han står i en sjukruta. Hur långt är det från boxen? Man ska helst undvika att de går ut ur boxen i akuta skedet.

Jag vet inte vad din veterinär har sagt angående hovarna och vad som ska göras. Men oftast rekommenderar man att ta av skorna och kapa tån i det akuta läget och sen se till att hästen står på väldigt mjukt underlag. Jag har läst någonstans att det i princip ska vara så mjukt att du själv ska kunna ramla bakåt utan att slå dig. Om det stämmer vet jag inte, men det ska i alla vara så att hästen kan borra ner tårna i underlaget.

Där ska den stå tills den är symptomfri och har varit det ca 10 dagar utan smärtstillande.

Senast ändrad:

*kl*

Kan det vara bra att ge kli?
Jag tänkte att det är bra för magen och fullt i B-vit. :)

Nja. Melassfri lucern och bakjäst är bättre.

Lucernet har en positiv effekt på magen, och bakjästen för tarmfloran. Bakjäst är proppat med B-vitamin med.

Vetekli kan innehålla en del tungmetall, och så även om det är kliet, dvs skalet, är spannmålsprodukter inget jag vill ge en fångis.

Så, om du vill ge något, ge melassfri betfor eller urlakad betfor, alt melassfritt lucern. Och bakjäst då =)

lånar knapp
Någon skrev tidigare att man kan ge urvattnat betfor. Exakt vad är det?

Pratade med vetten idag. Min är på behandlingsdag 6 och jag känner ingen puls och han verkar ohalt. Enligt vetten kan jag då börja dra mer på buttan. Hur hade ni gjort? Medicinerat ett par dagar extra ifall eller börjat minska?
(inte den vetten som jag har mest förtroende för)

Urvattnad betfor. Ta betfor, blöt den i väldigt mycket vatten, ju mer dessto bättre. När den svällt, häll av vattenet i hinken, och spola sen av betforn med vatten tills sköljvattnet är klart. Ett durkslag är superbra att hälla det i så blötvattnet rinner av, och sen kan man spola när det är i durkslaget.

Socker är vattenlösligt, och nu har du löst sockret i vattnet, hällt av det och sen sköljt, så nu är det eg bara fibrerna kvar. Då kan det serveras till fångis.

Annars kan man om man bor där det går att få tag i och vill betala priset köpa melassfri betfor 'direkt'.

Jag hade minskat/satt ut buttan, det är alltid en risk för magen med butta, så om hästen är symptomfri även utan är det 'bara bra' att ta bort den. Om hästen blir sämre utan butta får man ju sätta in den igen, men för att veta om man kan ta bort måste man ju prova dra ner/sätta ut.

Men det jag funderar på är detta med forskningen. Görs det verkligen tillräckligt med forskning? Vet vi tillräckligt om fång? Och i så fall sprids informationen ut på ett godtagbart sätt och når dom behöver den - veterinärer och hästägare?

Tillräckligt, så ja tycker jag. Om informationen når ut - NEJ. Det visar ju tyvärr fångtråd efter fångtråd, där djurägare får 'ej uppdaterade' råd från veterinären (och ibland rent galna råd).

Jag tycker det är otroligt många som inte vet varför deras häst fick fång. Jag har knappast träffat någon, som var helt säker på vad det var som utlöste fånganfallet. Kan man då säga att vi vet tillräckligt om vad som utlöser fång? Jag tycker inte det. Om forskarna tycker sig veta detta, tycker jag de har missat katastrofalt i en viktig bit av deras arbete - att sprida ut den nya kunskapen.

Fast det forskarna vet är vad som händer i hoven vid ett fånganfall, ner på en mer detaljerad nivå än någonsin förr. Där ligger enligt mig en STOR del av 'lösningen', att kunna hejda det fort som örat.

Sen forskas det ju flitigt på vad som utlöser och hur man kan förhindra det med. Där vet man ju en hel massa faktorer, men haken med fång är och förbli ju att det inte behöver vara EN faktor, och att du kan utsätta TIO hästar för exakt samma sak, men alla får INTE fång. Dvs man måste jobba från båda hållen, hitta så många faktorer som möjligt som kan utlösa fång och/eller ökar risken för fång, samt hitta ett sätt att hejda eländet för de individer som ändå får fång. Att 'utrota' fång tror jag inte på - tyvärr.

Men informationen når ut förskräckligt dåligt, och dessutom är hästägare förskräckligt dåliga på att ta till sig ALLA delar. Vilket är förståeligt, att göra exakt allt för att skydda sig mot fång blir ett extremt begränsat liv för en häst. Vi kan inte - tycker jag - sluta släppa alla hästar på bete för att de kan få fång av det.

Och som jag sagt förr, och där jag är skyldig själv så det skriker omd et, det viktigaste anser jag är att få hästägare att verkligen fatta hur LIVSFARLIGT det är med tjocka hästar. Men hur - bra fråga. Folk gör massa dumt (röker etc) fast de vet det är livsfarligt. Men, 'det händer inte mig..', 'det har gått bra i X år..', 'grannen har alltid, men det har aldrig...'

Det är även många som har upplevt att sjukdomsförloppet hade pågått ett bra tag innan man definitivt fick svar på vad det var som var fel. Varför forskar man inte efter ett säkert sätt att kolla om det är fång? Eller forskar på någon sorts bromsmedicin? Jag tycker det fattas MYCKET än...

Jag tror du följt med lite dåligt, vilket inte är kritik, det är snudd på ett heltidsjobb att 'följa med' i alla turer. Men det forskas febrilt på hur man ska kunna bromsa/stoppa/hejda ett fånganfall 'direkt' vid första symptomen. Det sista jag hörde var att man har hopp om att inom en tioårsperiod ha en sådan medicin, just eftersom man nu vet så oerhört mycket mer vad som händer i hoven ner på nästan molekylnivå vid ett fånganfall.

Åsså kommer här lite mer funderingar...

Har nu haft damen ute i ca 20 min på grus utan gräs, första gången i gårkväll.
Detta resulterade i att hon rännde fram o åter o runt runt :(
I samråd med veterinär får hon istället gå ut i vinterhagen med munkorg, då rörelsen i sig är värre än att hon får i sig lite grönt, i detta skede.

Och med tanke på att hon är såååå stressad i boxen, är det ok att hon är ute lite mer än tanken var från början, dvs kan tillåta ett par timmar om hon håller sig lugn ute.

Har ju polaren borta på bete från morgon till kväll, och utan honom hemma skulle hon skena som en tok, så hon kan bara vara ute när han e hemma å ute tillsammans med henne. Å eftersom vi bor i skogen, så är det helt otänkbart att göra en utebox här hemma åt henne. Det är så myggigt att det inte går att vara ute utan att förflytta sig hela tiden.

Har införskaffat mig en greenguard, men har ingen aning om hur "hårt" den skall sitta. Skall den sitta emot mulen i underkant, eller ska den hänga lite under :confused: Men hur kommer denna funka framöver, kan hästarna dricka vatten med denna på? Isåfall måste den antagligen sitta lite lösare än jag trott....

Hon är nu lite ljummen i framfötterna och har lite puls, något kraftigare än svag, om nån förstår vad jag menar.
Men visst har de alltid lite puls??
Står bra på fötterna o rör sig fint.

Lite tveksam till att ha henne ute mer ännu, men istället slår hon sönder boxdörrar o lever rövare inne i stallet, så av 2 onda ting tror jag detta är den metod jag får lov att tillämpa...

Jag bytte till Finadyn i fredags. Veterinären var ute på onsdagen. Enligt veterinären kunde han tillochmed gå lös i hagen. Sjukrutan är tyvärr ett måste då vi har en ettåring som inte vill vara ute ensam och själv skulle shettis fara runt i boxen som en galning om han var inne ensam. Det är gräs på väg till hagen, vet inte om jag sa det, så han går inte på hårt mer än de få metrarna i stallet. Hagen är också mjuk för nu har jag grävt upp den och blandat ner spån... Han går mycket bättre på kvällen, såg jag nu när jag tog in dom. Fick inte tag på veterinären, men pratade med en hovis jag känner, som jobbar hos systrarna Olsson. Han sa att vi inte skulle göra nåt med hovarna just nu. Shettis är barfota. Däremot funderade han på om han kunde ha Cushings.. :(

Jag ska jaga veterinären imorgon, då jobbar hon som var ute i onsdags.

Litar ni på distriktsveterinärerna eller har ni andra som kommer ut..?

Okej. Jag har köpt bakjäst idag men funderar på hur jag ska få henne att äta det. Brukar dom tycka det är gott?

Har införskaffat mig en greenguard, men har ingen aning om hur "hårt" den skall sitta. Skall den sitta emot mulen i underkant, eller ska den hänga lite under :confused: Men hur kommer denna funka framöver, kan hästarna dricka vatten med denna på? Isåfall måste den antagligen sitta lite lösare än jag trott....

Vill inte säga varken bu eller bä ang gräs/rörelse.

Ang greenguard så den ska hänga ca 1 cm under mulen när hästen har huvudet 'uppe'. Du får justera, justera om osv och prova. VARNING för att iaf min shettis får i sig BRUTALA mängder gräs genom GG:n..

De kan dricka utan minsta problem. Däremot får de inte i sig exvis salt, viktigt att tänka på!

Hon är nu lite ljummen i framfötterna och har lite puls, något kraftigare än svag, om nån förstår vad jag menar.
Men visst har de alltid lite puls??
Står bra på fötterna o rör sig fint.

Pulsen ska enligt mig INTE gå att hitta utan 'rejält besvär'. Med tanke på hage + gräs + puls skulle jag dra i nödbromsen och backen omedelbart.

De kan dock ha lättare kännbar puls och viss värme i en hov i taget ibland, rent naturligt. Värme kan också ge naturligt förstärkt puls, liksom t ex att galoppera runt etc. Sådan puls ska lägga sig i princip omedelbart.

Det du beskriver, ljumma framfötter och kännbar puls utan besvär är för mig fångvarning så det skriker om det, och jag accepterar det inte hos mina annat än i undantagsfall beskrivet ovan, och då ska det lägga sig på en kort stund inne.

Vad växer eg i vinterhagen? De innehåller ofta ogräs, som ofta har en enormt bra förmåga lagra in fruktan - det är därför de 'överlever allt'..

Okej. Jag har köpt bakjäst idag men funderar på hur jag ska få henne att äta det. Brukar dom tycka det är gott?

Nja ;) Inte mina iaf, de var rätt skeptiska i början. Jag rörde ut det i melassfritt, upplött lucern i början, och introducerade det gradvis.

När de är van behöver man bara smula det (inte så noga ens) över maten så äter det. Många hästar äter det när de är vana med det ur handen/ensamt ur krubban med. Dit är jag väl tveksam om mina någonsin når, men båda är som sagt numera lätta att få i jästen, smula den på maten bara. Och ffa den lilla är generellt synnerligen skeptisk och drar sig inte för att rata sånt han anser är 'förgiftat', men tom han lärde sig äta jäst smulad på torr lucernhack.

Nja, mina åt det inte från början om jag inte smulade och blandade det i något. Shettisen har fått det med sitt Happy Hoof-foder och haflingern tillsammans med melassfritt lucernhack. Numera tar de jäst direkt från handen om jag erbjuder det så. Så tydligen lär de sig att tycka om det :)!

*kl*

Vart känner man efter pulsen, finns det någon bild nånstans? Är så rädd att jag ska missa på min häst när jag inte vet exakt vart man kollar...

Tack, det var det stället jag trodde mest på. Tycker det känns som att det sitter blodkärl där, kan det stämma att man känner dom?

Tillräckligt, så ja tycker jag. Om informationen når ut - NEJ. Det visar ju tyvärr fångtråd efter fångtråd, där djurägare får 'ej uppdaterade' råd från veterinären (och ibland rent galna råd).

Tillräckligt kanske var fel ordval från min sida. För vad är tillräckligt - man blir ju aldrig fullärd. Men håller du inte med om att det finns mycket saker inom fång som man skulle önska att man visste mera om?

Fast det forskarna vet är vad som händer i hoven vid ett fånganfall, ner på en mer detaljerad nivå än någonsin förr. Där ligger enligt mig en STOR del av 'lösningen', att kunna hejda det fort som örat.

Sen forskas det ju flitigt på vad som utlöser och hur man kan förhindra det med. Där vet man ju en hel massa faktorer, men haken med fång är och förbli ju att det inte behöver vara EN faktor, och att du kan utsätta TIO hästar för exakt samma sak, men alla får INTE fång. Dvs man måste jobba från båda hållen, hitta så många faktorer som möjligt som kan utlösa fång och/eller ökar risken för fång, samt hitta ett sätt att hejda eländet för de individer som ändå får fång. Att 'utrota' fång tror jag inte på - tyvärr.

Just detta skulle jag veta. Vad har alla dessa hästar gemensamt som drabbas av fång?:confused: Mer än möjligtvis IR. Och om det nu är IR som är boven hos de flesta fånghästar - varför ser man inte till att denna informationen även går ut till veterinärerna, så att man kan dra nytta i praksis av det man vet. Om man nu vet det säkert:confused: Jag har fått intryck av att det även där finns en del kvar att forska i.

Men informationen når ut förskräckligt dåligt, och dessutom är hästägare förskräckligt dåliga på att ta till sig ALLA delar. Vilket är förståeligt, att göra exakt allt för att skydda sig mot fång blir ett extremt begränsat liv för en häst. Vi kan inte - tycker jag - sluta släppa alla hästar på bete för att de kan få fång av det.

Och som jag sagt förr, och där jag är skyldig själv så det skriker omd et, det viktigaste anser jag är att få hästägare att verkligen fatta hur LIVSFARLIGT det är med tjocka hästar. Men hur - bra fråga. Folk gör massa dumt (röker etc) fast de vet det är livsfarligt. Men, 'det händer inte mig..', 'det har gått bra i X år..', 'grannen har alltid, men det har aldrig...'

Ja tyvärr är det väl så. Folk tar ju till sig det de vill höra också. Jag kommer själv från ett stall där alla hästar var på tok för tjocka för att ägarna hade dödsångest för magsår. Hoppas inte det kommer att bli fler där som får lära sig den hårda vägen hur farligt övervikt är.

Jag tror du följt med lite dåligt, vilket inte är kritik, det är snudd på ett heltidsjobb att 'följa med' i alla turer. Men det forskas febrilt på hur man ska kunna bromsa/stoppa/hejda ett fånganfall 'direkt' vid första symptomen. Det sista jag hörde var att man har hopp om att inom en tioårsperiod ha en sådan medicin, just eftersom man nu vet så oerhört mycket mer vad som händer i hoven ner på nästan molekylnivå vid ett fånganfall.

Det är ju fantastisk bra om de kan hitta en sån medicin. Men det hjälper ju inte så mycket om man missar dom första symptomen, som ju tydligen ofta misstolkas.

Där går två (en på insida, en på utsida) stora blodkärl ja (arteria digitalis). De går ju givetvis inte bara där, utan hela vägen, men där ligger de ytligare än på resten av benet. Normalt ska du inte känna pulsen där utan visst besvär, dvs du ska behöva 'trycka' en del, och kan få leta en del. Du ska inte känna blodådrorna som 'utbuktande' (stasade), och bara genom att lägga fingrarna emot eller med fjäderlätt tryck känna pulsen, då är den av en eller annan anledning förstärkt. Sen betyder inte alltid förstärkt digitalpuls att något är fel som sagt, men det kan det. Man får bedömma lite, och kolla efter en liten stund igen.

I extrema fall av förstärkt digitalpuls SER du hur det 'dunkar' i blodkärlen.

Tillräckligt kanske var fel ordval från min sida. För vad är tillräckligt - man blir ju aldrig fullärd. Men håller du inte med om att det finns mycket saker inom fång som man skulle önska att man visste mera om?

Absolut! Men de håller ju på kontinuerligt och forskar. Dvs det görs en hel massa för att försöka få fram - och förmedla - svar på så många frågor som det går, och ge så mycket information som det går. Sen, ibland är man ju som djurägare inte intresserad av att veta hur MMP (Matrix metalloproteinaser) aktiveras och förändras osv vid fång. Men det är just sådant man med forskning fått insikt i, och även om det för en normal djuägare ju känns som 'ingen tröst alls', så det är sådant där som på sikt kommer kunna hjälpa. Men det går ju tyvärr inte med raketfart alla ggr, och kan inte begäras heller.

Men om man vill lära sig mer, så finns det nästan hur mycket information som helst tillgänglig.

Just detta skulle jag veta. Vad har alla dessa hästar gemensamt som drabbas av fång?:confused: Mer än möjligtvis IR. Och om det nu är IR som är boven hos de flesta fånghästar - varför ser man inte till att denna informationen även går ut till veterinärerna, så att man kan dra nytta i praksis av det man vet. Om man nu vet det säkert:confused: Jag har fått intryck av att det även där finns en del kvar att forska i.

Varför måste de ha något gemensamt? Mer än att de utsatts för någon form av fångtrigger, och denna fångtrigger varit tillräcklig för att utlösa fång?
Med tanke på HUR många identifierade triggers det finns så kan man ganska lätt inse att det inte går att hitta en enda, gemensam utlösande faktor som är lika. Däremot kan man identifiera kända risken och så gott det går eliminera dem.

Den VIKTIGASTE har varit känd LÄNGE, även om man idag vet mer om VARFÖR den är farlig. Men den har varit känd i DECENNIER, ändå struntar många hästägare i den, och/eller 'skriver ner' den (me included). ÖVERVIKT. Det är en absolut största enskilda riskfaktor som finns för fång, och ökar risken för att andra triggers ska utlösa fång. ÄNDÅ är beroende på land etc 60 - 80% av hästpopulationen att anse som överviktig. ÄNDÅ har trenden de senaste 20 åren gått mot tjockare och tjockare hästar, gränsen för normalhull har kraftigt flyttats fram, och det man idag betecknar som normalhull var för 20 år sen att anse som fet. Och jämfört med hur en häst är 'designad' att se ut så är som sagt de allra flesta hästar idag överviktiga.

Ja tyvärr är det väl så. Folk tar ju till sig det de vill höra också. Jag kommer själv från ett stall där alla hästar var på tok för tjocka för att ägarna hade dödsångest för magsår. Hoppas inte det kommer att bli fler där som får lära sig den hårda vägen hur farligt övervikt är.

Det där är ju ett av problemen, och anledningen tror/anser jag att risken ofta skrivs ner ang övervikt. Jag gjorde själv ett sådant val, att ta en risk framför en annan. Överviktig eller magen ballade ur. Haken är att BÅDA kan utlösa fång. Och i båda fallen kan man sitta där och ångra sig och klandra sig själv.
Där skulle det göra stor skillnad om man kunde få lite 'genomslag' i foderledet med, och försöka få fram grovfoder som har så lågt MJ, mycket fibrer etc som möjligt men UTAN att det sker på bekostnad av proteinet.

Det är ju fantastisk bra om de kan hitta en sån medicin. Men det hjälper ju inte så mycket om man missar dom första symptomen, som ju tydligen ofta misstolkas.

Ofta vetesjutton? Men om medicinen hjälper eller ej beror ju på vad de lyckas ta fram. En verksam medicin med FÅ biverkningar och man skulle kunna behandla varenda misstänkt fånganfall med den t ex. Dvs minsta misstanke - medicinera. Däremot om den är verksam men har högre biverkningsrisk, då blir det ju en mer strikt användning och hjälper inte de där fallen som 'r atypiska/oklara.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar