Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
då har dom haft en jäkla tur! metacam är btw inget förstaval vid fång, dom flesta hästar svarar dåligt på det och phenylbutazon är den medicin som rekommenderas om man öht ska ge ngt (vilket jag inte anser annat än av djurskyddsskäl eftersom den gör mer skada än nytta, men det är en annan sak..)
dessutom, så ser du väl att båda jag och raggsock svarar SOCK ang rörelse och butta, inte ts.
Ja men jag har ju gjort likadant som alla andra år, sedan 13 år tillbaka med denna häst...Det är ju DET som gör mig orolig nu....
Mina hästar har ALLTID varit ute på bete sedan början på maj...
Men förståss, med en väldigt varlig invänjningsperiod...
Ska jag nu vänta till slutet på juni hädanefter eller vad?
Jag håller inte med dig alls.
Jag tycker inte att man kan resonera som att bara för att det är komplicerat så är det ingen ide att lära sig mer.
Var och en gör naturligtvis som den vill. Jag vill inte ta några onödiga risker med min ponny och känner mig trots allt mitt i denna röra ändå ganska säker på hur jag ska göra -för det mesta. sedan kan hon klart få ett återfall ändå.
Sedan undrar jag var du har fått detta med att de inte får fång av gräset ifrån?
Det finns hur många forskningsrapporter/artiklar som helst där alla menar samma sak - den vanligaste fånghästen är en överviktig ponny på bete.
Jag har bestämt mig för att inte betäcka mitt fångsto.
Jag har också förstått det som att de inte får fång med ett föl vid sidan - om de överlever dräktigheten. Det finns ston som får fång när de är dräktiga troligen pga insulinkänsligheten minskar, tyngden ökar och kanske på aandra förändringar i kroppen.
Hur gick det? frågar nyfiken.
menar Du det testet där man mäter glukos en gång i timmen och ser hur lång tid det tar innan det går ner till inom normalvärde?
Har i så fall gjort det på mitt sto för ca 1,5 år sedan.
Insulinresistens som fenomen är ju så oerhört intressant fenomen. Träffade en läkare igår som höll på just med mätning av insulinnivåer. Fantastisk grej att bara ta ett stick och sedan få insulinvärdet på sekunden. Tyvärr ville han inte sticka mig:-).
Tror dock på att man måste få igång muskelmetabolism för att få ordning på allt, dvs motion.
Hur gick det? frågar nyfiken.
menar Du det testet där man mäter glukos en gång i timmen och ser hur lång tid det tar innan det går ner till inom normalvärde?
Har i så fall gjort det på mitt sto för ca 1,5 år sedan.
.
Det finns gräs under snön. Det kan vara farligt för dem att äta fruset grönt gräs. eller också kan den ha fått det av höet. Hö kan också innehålla farliga kolhydrater.Vet hästar som fått fång mitt i vintern när det är snö.. ???? Om det alltid är gräs så hur skulle den då få fång? Höt fick den som den skulle ha. Med foderanalys mm.
hur skulle det gå till?Min vet sa att det kan räcka med ett litet stick i hoven som vi inte ser elelr märker av och det kan framkalla fång...
Jag säger inte alls att det är 100% säkert. Jag skrev att det var vanligast att de får fång på bete. Det är inte samma sak. Vad har du läst för studier som säger ngt annat?Hur kan du säga att det är 100% säkert att det är gräset. När det finns studier som visar på helt annat?
Fång är inte en allergisk reaktion om du nu menar det.Det enda är faktiskt och testa om det är gräset som den blivit allergisk av..
Det finns massor av fångveterinärer som menar det motsatta.Det finns faktiskt behandlingar av fång som säger att de ska röra sej och äta lite gräs...
Vad har du för glädje av att veta att din häst har haft ett fånganfall? Ett fånganfall som inte är lindrigt går dessutom inte att missa ens för den mest ouppmärksamma hästägaren. det är oerhört plågsamt för hästen.Jag ser faktiskt om min häst får en fång rand efter detta. Om det var fång, även om jag inte tror det.