Sv: Rehabilitering vid Fång
Ja men jag har ju gjort likadant som alla andra år, sedan 13 år tillbaka med denna häst...Det är ju DET som gör mig orolig nu....
Mina hästar har ALLTID varit ute på bete sedan början på maj...
Men förståss, med en väldigt varlig invänjningsperiod...
Ska jag nu vänta till slutet på juni hädanefter eller vad?
Du måste ju göra som du tycker känns bäst. JAG skulle göra som du brukar, med alla utom den som fått fång. Den skulle jag skapa en egen plan för, och inte släppa på 'vanligt bete' alls mera. Däremot inte nödvändigtvis inte släppa på gräs alls, men inte bete.
Mina går ju på gräs, jag kan inte erbjuda vettigt stor hage som är gräsfri och anser att vi är över gränsen för vad som är värdigt hästliv om de ska stå i en liten jordfyrkant.
Dock, det blir aldrig mer 'bete'. Däremot går de som sagt på gräs. Det har de gjort sen gräset började komma. Dock så har L gått med munkorg hela tiden såfort det inte varit snö. Han gick med munkorg i höstas och vintras tills snön kom, och har gått med munkorg sen snön tinade.
Idag så får de frukost inne (MYCKET begränsad giva) kl 06, sen går de ut 9 - 10 på fm - vilken tid beror på väder och vind. Går ute med munkorg på gräs, som jag som sagt klippt och trimmat ner så de knappt får in något i munkorgarna. De kommer in kl 18 och får då en mycket begränsad giva, sen får de mat igen klockan 22, mycket begränsat då med.
Jag tycker inte om ha dem inne så mycket eller begränsa givan så mkt. Men det är tyvärr vad som krävs. Innan gick de längre tid på gräs, men jag drog ner tiden lite när det var så förbaskat varmt och gräset växte så det knakade. Jag vet inte idag om jag vågar utöka igen och isf när.
Det låter som ett skitliv, men faktum är att de mår bättre nu än i vintras när snön låg djup, de gick ute minst 8 - 20, fick silage 8 - 12 - 16 - 20 samt 22 el senare. För då hade de inte supermkt att göra mellan de små silageportionerna åts upp, gnaga lite träd, busa lite och vänta på nästa fodring. Nu går de med näsan i backen hela dagarna och 'betar', dvs födosöker.
Men som sagt, bete blir det aldrig mer, oavsett tid. Däremot är gräs fortfarande en del av deras dagliga tillvaro den tid då det finns gräs. (Fast jag har ÅNGEST när frostgräset är närvarande. Och jag har lite ångest för när jag måste vända dygnet åt dem..)