Sv: Rehabilitering vid Fång
Så, om jag fattat saken rätt nu så...
* är det ok för hästen att gå o beta lite i vinterhagen tidiga mornar, den närmsta tiden
*när hon väl kan vara ute lite längre, så kan hon äta grönt de dagar det är mulet ute oavsett hur mycket grönt det finns i hagen (låter helt sjukt, men ok...)
*soliga dagar bör hon gå i hage med långt gräs, och gärna med betesreducerare och gärna tas in tidig eftermiddag för att undvika betning kvällar o nätter dessa dagar
förutsatt att hon fortfarande efter medicinerings upphörande, inte visar några som helst symptom eller besvär.
please correct me if i´m wrong
Jag skulle INTE under några omständigheter alls släppa en häst som nu har akut fång på bete alls den här smmaren.
Sen, jag skrev ju och upprepar igen - att det inte är en bibel
Du kan inte kallt bara tycka att 'mulet idag, då är det lugnt'. Däremot är risken generellt sett lägre. Den kan fortfarande, beroende på en massa andra parametrar i realiteten vara hög. JAG använder tabellen för att identifera extrahög risk, och då fösöka mota olle i grind. Jag använder den aldrig för att identifiera 'säkert'. För i min värld finns inget 'säkert' i den frågan
Men torka påverkar också, vad för sorts gräs det växer påverkar, etc etc.
Och halten av fruktan är en sak, hur mycket gräs de får i sig en annan. Det är mycket svårt att avgöra vilket som ger lägst totalintag. Mina t ex går på hårt nedbetat, och jag trimmar/kör med gräsklipparen med. Mest troligt innehåller det gräset höga fruktanhalter. Men jag har munkorg, och de får inte i sig många strån.
Jämfört med om jag släppte dem på gräs som mest troligt innehöll lägre fruktanhalter, men där de skulle kunna få i sig mer gräs. Frågan är dock vilket som på X timmar ger minst fruktan?
Om du jämför lite med ett påhittat exempel blir dte lättare förstå. Du har två drickor. Den ena innehåller 50 gram socker/liter, den andra innehåller 100 gram socker/liter.
Lågsockerdrickan kan du dricka ur glas, och du är törstig för det är varmt, så på en dag dricker du 2½ liter av den. Du får då i dig 75 gram socker.
Högsockerdrickan kan du bara dricka genom sugrör som någon jävel stuckit hål på, så om du dricker via sugröret så får du per gång du dricker i dig ½ dl, du dricker fortfarande lika många ggr/lika ofta som av den andra dock, men får på en dag får i dig 2½ dl. Vilket ger 25 gram socker.