Sv: Rehabilitering vid Fång
Det blev inställt =/
Jag tror det är oftare än en gång i timmen iaf i början, men det finns lite olika varianter (man kan ge glukos i blodet, eller via sond ner i magen). Men grundgrejen är ju detsamma, dvs ta ett 'nollprov', sen tillföra glukos, ta prov med X tids mellanrum och se både hur högt glukos och insulin sticker och sen ffa som du säger hur lång tid det tar innan de sjunker till normala.
Men snälla du.. När det inte finns helt vetenskapliga bevis på att det är gräs som alltid orsakar fång. SÅ ser jag inte att jag skulle chansa och spela ett spel med min häst...
Jag är då mycket snällare än många andra. Jag tycker en grus hage är djurplågeri och inget som mina hästar ska få gå igenom. Mina har lösdrift och fri tillgång på mat.
JAg skulle aldrig va så självisk att ta det livet från min häst.
Som sagt så vet jag många som fångbehandlar sina hästar i vinterhage med lite gräs i.
Hur kan du säga i mot min hästvetrinär?? som jobbar hel tid med hästar han kan mer än många distriksvetrinärer då de oftast är ute på kor, grisar mm.
Min häst vetrinär är 55 år och jobbat med hästar i nästan hela sitt liv och du vet bättre än han som säger att hästen ska röras försiktigt igång, kan vara lite gräs men hon ska ha tillgång till hö också. För tarmen.
Sen säger jag till henne i tråden att hon ska ringa sin vetrinär som behandlat hästen och fråga vilken metod denna gör vid fång. För att få rätt svar. Han vet att hennes häst har svarat på behandlingen och om hon kan gå på gräs.
Det ska man alltid göra...
VARFÖR skulle jag göra fel när jag lyssnar på min vetrinär????
Och offra min häst?
Tycker du ska tänka lite på vad du säger... Kom inte och tro att du kan bättre än min vetrinär.
Han säger även att fång kan ha hur många orsaker som helst.
Jag ville veta om det var gräs hon reagerade på och jag satte över henne försiktigt på gräs.
Ska hon gå själv i en grushage hela sommaren för att ca kanske 50% får fång av gräs och andra kankse inte???
Jag utgick från fång av gräs.. Men det hade hon inte.. Hade hon haft det hade jag övervägt att ta bort henne eller köra henne direkt till en hingst.
Har aldrig hört en fång häst som inte klarat ha föl när den haft fång..
Vid graviditet så ändras hela ämnesomsättningen...
Men då måste jag också veta om hon var fång allergisk mot gräs..
Jag tror att många hästar inte får fång av gräs för det är normalt. Där i mot hade jag aktat mej från att släppa de på gräs med klöver i.
Jag har som sagt haft jätte dåliga kaniner där tarmen har reagerat på något.. Alal säger då att hö är bäst. Men gräs är bättre. Kaniner och hästar liknnar varann mycket i tarmar mm.
Det bästa att stabilisera tarmen med på dåliga kaniner är gräs..
Så många tror jag kan göra hästarna en okänst att inte låta de få i sej lite gräs.
Nu vet jag även hästar som blivit fång allergiska mot gräs.. Men inte många..