Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Skulle aldrig påstå att gemene man/kvinna skulle veta lika mycket eller mer än yrkesverksamma. Bara att vi inte okritiskt ska ta för givet att allt som sägs är senaste kunskapen. Att man tar en andra kontakt med någon yrkesman/kvinna som har andra kunskaper. Att man åtminstone ställer frågan varför? Det är det jag lärt mig mest på, att kolla vad det finns för alternativ, ibland är alternativet till tradition bättre men långt ifrån alltid.

Jag pratar om metabolisk anledning till fånget utlöses. Jag är ännu mer övertygad om att "belastningsfång" i stort sett bara uppstår i en hov som inte är i balans ;)

Rolle
IpL

Absolut!
resektion tycker jag personligen är onödigt mycket. Men man ska avlasta all hovvägg framtill för att motverka rotation.
Raspa upp ordentligt.

Men även om hoven/hovbenet är i balans så bryts ju de sjuka lamellerna loss från hovkapseln(rotation vid överrullningen i steget.

Just det, därför kortar man tån och kraften är större ju längre tån är från början.

Lamellerna finns ju där av en anledning, bla att hålla hovbenet på plats i steget så det inte glider runt i hovkapseln när hästen rör sig.
Har hästen fång och hovbensrotation är det ju just vad som sker hovbenet kan röra sig i hovkapseln, inte bara nedåt utan åt sidorna och när hästen går så rullar hovbenet från hovväggen inuti hovkapseln.
Håller du inte med om det ;-)

Absolut, men var står rörelsen i förhållande till smärtan? Om hoven har höga kanter förbi sulan eller skodd samt stråle och sula som inte når marken är rörelsen betydligt brutalare på hovväggen och smärtan borde vara högre. För hovbenets anläggning på övriga delar av hoven förändras inte så mycket på en hov i balans ;)

Rolle
IpL

Senast ändrad:

*kl*

Idag var min häst varm om alla fyra hovarna och jag kunde känna pulsen om jag tryckte lite grann, behövde inte trycka hårt alls (han har inte haft fång förut). Veterinären kollade honom när han svängde snävt och travade på grus och sa att ingenting i hans rörelser tyder på fång (och han haltar inte eller visar smärta på annat sätt, vad jag kan se) men att pulsen (lätt förstärkt enl. vet) och värmen ju är varningstecken.

Flyttade honom från betet till boxen där han får stå tills imorgon bitti. Om han känns ok då tänkte jag släppa honom i den vinterhagen som innehåller minst gräs, eller kanske om jag kan få låna en helt utan gräs. Sen box igen på em.
Hur allvarligt är det med "endast" dessa symptom? Boxvila borde inte behövas? Och man medicinerar väl inte så länge hästen inte har ont?

Hur är det med motion, kan det vara skadligt trots att han inte visar hälta? Han är lite i överhull, men inte så mycket, tänkte att jag kunde promenera honom vid hand en timme/dag och sen rida en stund (är inte mycket riden innan pga att jag har svårt att hitta passande sadel så jag kan inte rida honom speciellt hårt). Kan det göra mer skada än nytta?

Som foder nu har han fått samma hösilage som innan betet, blötlagt och hällt av vattnet samt melassfri lusernhack (fick han också innan betet). Han släpptes på bete för en vecka sen.

Ska ringa djursjukhuset i morgon och rådfråga, men vill gärna ha tips och råd från er med erfarenhet.

KL
Det har talats en del i tråden om vilka mediciner som används i det akuta skedet. Men ingen har fått den variant som min häst fick utskrivet. Jag tänkte höra om det är någon annan som stött på detta. Min fick Finadyne och Magnecyl ca 25 brustabletter var annan dag i tre omgångar. Enligt min vet skulle magnecylen som ju är blodförtunnande minska risken för skador på lamellerna i hoven. Det skulle minska "trycket" i hoven. Var lite klurigt att få i henne brustabletterna;), men hon är ju matglad så det gick till slut. Jag har inga synpunkter på rätt eller fel, vill bara ha en kommentar eller om det är någon annan som varit med om det?

Jag undrar lite vad du har fått för råd angående verkning av hovar.

Om ni just nu är osäkra på om hon har ett pågående anfall är ju en fråga och jag skulle nog inte låta hästen gå utan för boxen förän jag var säker på det.

Men en annan fråga är ju att få rättsida på det man VET är fel, nämligen hovarna!

Har hon skor nu?

Om det har konstaterats hovbensrotation måste du väl fått några råd om hur du ska sköta om hovarna för att dom ska bli bra igen. Har du en bra hovslagare med erfarenhet av sånt? Hade veterinären några synpunkter på hur hovarna skulle skötas?

...

Nepp, fick inga råd alls.. Inget överhuvudtaget.. Frågade iof inte heller, var nog lite i blandad chock över fånget, samtidigt som jag var tokglad att de hittat nåt.. Min hovis säger att han har mkt erfarenhet av sådant här, men har å andra sidan inte sett tillstymmelsen till skymt av fång på henne under de 1,5 år jag haft henne.. Trots att hon troligen hade det förra sommaren oxå..
Hon är skodd runt om, det enda vetten sade var att hon inte tyckte det fanns anledning till att ta av skorna på henne, får hon mådde så pass bra.(ingen puls, värme eller dyl, bara ytterst lite halt i båda fram) Hon är skodd för drygt en vecka sedan, och kort i tårna. Går nog att kapa mer iof, ska ringa hovis igen o prata med honom..

Hur vanligt är det att de knappt reagerar på böjprov då de har fång? Eller ett bljprov kanske inte påverkar alls då jag tänker efter.. Har ju inget med lederna o göra..

GÅR det att få hovbenssänkningen "bra " igen? Eller det handlar mest om att förhindra att det förvärras? 5,7 grader, hur "illa" är det?

Min häst var likadan.. Visade egentligen inget. Bev NÅGOT kort i steget, och kunde ömma till på stort grus. Annrs rörde hon sig lätt o glatt, o varken hovis eller klinikvet trodde på fång förren vi såg röntgenplåtarna på framhovarna, och såg hovbemssänkningar. Jag hade tagit det säkra före det osäkra o ställt in hästen, sen börja gå i gräsfri hage. Ingen motion, tills du är säker.. Skitsvårt, min har troligen haft fång förra sommaren och jag har missat det helt.

Ja frågan är i vilket läge det är befogat med smärtstillande. När det går så långt att hästen inte vill stå har man inte reagerat i tid, oftast på att man inte kan läsa hästen tillräckligt snabbt. För ser till hästen dagligen gör väl alla, det är det lag på....... Har haft kronisk fånghäst flera år som vi valde att ta bort till slut, men henne klarade vi eftersom vi såg direkt när hon var på gång.
Hade jag haft den kunskapen jag har idag hade hon nog klarat sig längre:(

Som sagt det är en brandfackla för att få igång en diskussion i ämnet ;)

Rolle
IpL

Det finns också en lag som säger att djur skall skyddas från otillbörligt lidande vilket en omedicinerad fånghäst definitivt utsätts för...

Det finns också en lag som säger att djur skall skyddas från otillbörligt lidande vilket en omedicinerad fånghäst definitivt utsätts för...

Djurskyddslagen:
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom.

Då ska vi först definiera onödigt lidande. Vid vilken grad och längd av smärta? Om hästen har ont en dag mot att ge preparat som förvärrar situationen och förlänger rehabiliteringen. Smärtan är en signal till hästen att ta det lugnt så att kroppen kan "reparera" sig fortare. Vi kan minska lidandet genom att t.ex. sätta hästen i sandhage.

Exempelvis är en av biverkningarna av Fenylbutazon gastrointestinala vilket belastar en (blind)tarm som redan är ur balans och Finadyne förutom det just nämnda kan ge anafylaktiska effekter :eek: Det kan ju ge ett onödigt långt sjukdomsförlopp :crazy: Är det förenligt med lagen?

Var går gränsen? Många är väldigt ivriga att ge smärtstillande vid minsta tecken till smärta hos hästen, i all välmening, men det kan få följder som man inte räknat med. Det är inte ovanligt att det finns några påsar "Butta" liggande hemma hos hästägare men det måste användas med försiktighet och absolut inte utan diagnos och inrådan av veterinär, det är min bestämda uppfattning.

Rolle
IpL

Det är veterinär som avgör det. Dvs en häst som har t ex fång så skall veterinär tillkallas, och hästen behandlas i enligthet med vedertagen veterinär expertis.

Just ang fång är det där 'prövat' redan, det var i fallet när en viss barfotaverkare 'gömde undan' en fånghäst (med benäget stöd av ägaren givetvis) från veterinär och djurskydd.

Det blev inställt =/

Jag tror det är oftare än en gång i timmen iaf i början, men det finns lite olika varianter (man kan ge glukos i blodet, eller via sond ner i magen). Men grundgrejen är ju detsamma, dvs ta ett 'nollprov', sen tillföra glukos, ta prov med X tids mellanrum och se både hur högt glukos och insulin sticker och sen ffa som du säger hur lång tid det tar innan de sjunker till normala.

Men snälla du.. När det inte finns helt vetenskapliga bevis på att det är gräs som alltid orsakar fång. SÅ ser jag inte att jag skulle chansa och spela ett spel med min häst...

Jag är då mycket snällare än många andra. Jag tycker en grus hage är djurplågeri och inget som mina hästar ska få gå igenom. Mina har lösdrift och fri tillgång på mat.
JAg skulle aldrig va så självisk att ta det livet från min häst.

Som sagt så vet jag många som fångbehandlar sina hästar i vinterhage med lite gräs i.

Hur kan du säga i mot min hästvetrinär?? som jobbar hel tid med hästar han kan mer än många distriksvetrinärer då de oftast är ute på kor, grisar mm.

Min häst vetrinär är 55 år och jobbat med hästar i nästan hela sitt liv och du vet bättre än han som säger att hästen ska röras försiktigt igång, kan vara lite gräs men hon ska ha tillgång till hö också. För tarmen.

Sen säger jag till henne i tråden att hon ska ringa sin vetrinär som behandlat hästen och fråga vilken metod denna gör vid fång. För att få rätt svar. Han vet att hennes häst har svarat på behandlingen och om hon kan gå på gräs.
Det ska man alltid göra...

VARFÖR skulle jag göra fel när jag lyssnar på min vetrinär????
Och offra min häst?

Tycker du ska tänka lite på vad du säger... Kom inte och tro att du kan bättre än min vetrinär.
Han säger även att fång kan ha hur många orsaker som helst.
Jag ville veta om det var gräs hon reagerade på och jag satte över henne försiktigt på gräs.
Ska hon gå själv i en grushage hela sommaren för att ca kanske 50% får fång av gräs och andra kankse inte???

Jag utgick från fång av gräs.. Men det hade hon inte.. Hade hon haft det hade jag övervägt att ta bort henne eller köra henne direkt till en hingst.
Har aldrig hört en fång häst som inte klarat ha föl när den haft fång..
Vid graviditet så ändras hela ämnesomsättningen...

Men då måste jag också veta om hon var fång allergisk mot gräs..

Jag tror att många hästar inte får fång av gräs för det är normalt. Där i mot hade jag aktat mej från att släppa de på gräs med klöver i.

Jag har som sagt haft jätte dåliga kaniner där tarmen har reagerat på något.. Alal säger då att hö är bäst. Men gräs är bättre. Kaniner och hästar liknnar varann mycket i tarmar mm.
Det bästa att stabilisera tarmen med på dåliga kaniner är gräs..
Så många tror jag kan göra hästarna en okänst att inte låta de få i sej lite gräs.
Nu vet jag även hästar som blivit fång allergiska mot gräs.. Men inte många..

Precis som flera redan kommenterat till dig så har du gjort helt emot det som vanligen ordineras för fång, att det sen är din veterinär som ordinerat det tar fortfarande inte bort faktumet att det är helt emot de flesta ordinationer för fång. så det är du som skall vara "snälla du": sitt inte och insistera på att det är det enda vettiga att släppa ut hästen i stor hage på gräs i samband med ett fånganfall.

Men herregud ser bara hysteri här i denna tråden. Allt är fång nu för tiden...

Suck!! Dte finna massa andra saker som hästarna kan få också. Men det klart allt är fång nu för tiden. Hade varit kul om man fick veta vilka fall som verkligen är fång och inte..
Om några år kanske vi kan det.

EN sak vet jag att jag går inte på sånt här med så osaäkert matrial som finns och att ingen vet vad det kommer i från..
SÅ länge ingen verkligen kan säga att så här och så här är det så håller jag mej väldigt allmänt, men öppen mot allt.

Min häst är nu helt släppt på bete och springer som vanligt. På 3 veckor från
Stapplig, ådrig på magen, vinglig mm.
Sen svara hon inte på fång medecineringen.. Alls..
Detta var rekommenderat av vetrinär.... Bäst att skiva det!! igen..

Det finns lika många behandlingar som vetrinärer då ingen vet. Hade de vetat exakt så hade de gett samma behandling som på alla andra sjukdommar. Samma medecin mm. Men det finns inte.. VAD KAN vi dra för slutsatts på det? Att det finns inget rätt eller fel de bara tror. Alla bara tror och testar det de tror på..

Lugna ner er nu i stället..

Men grushage hela sommaren för mej är lika med att avliva sin häst långsamt och plågsamt. Man får tänka på deras psyke också och inte bara på fång och sej själv... De ska få ha sin flock och sitt liv. De som låser in sina hästar i grushagar hela sommaren borde få sitta i fängelse. För man tar den lilla frihet de faktiskt har i från de. Som gör att de får vara hästar.
De är inga maskiner.
Får man en häst som är helt gräsallergisk så ska man tänka så här.
JAg rider och grejar med min häst ca 1-2 h om dagen. I bland rider jag inte vissa dagar alls.
22h om dygnet då den ska få gå med sin flock, klia varann, äta gräs och få vara häst.
Då får den stå själv i en grushage med hö.

22 h i ett fängelse.....

Man ska fundera lite på vad vi gör mot våra vänner..

Precis som flera redan kommenterat till dig så har du gjort helt emot det som vanligen ordineras för fång, att det sen är din veterinär som ordinerat det tar fortfarande inte bort faktumet att det är helt emot de flesta ordinationer för fång. så det är du som skall vara "snälla du": sitt inte och insistera på att det är det enda vettiga att släppa ut hästen i stor hage på gräs i samband med ett fånganfall.

Vet en fång häst nu som går på bete i vinterhage och bli behandlad av en annan vetrinärs råd.. Så det finns många som säger det.. Och det blir allt vanligare..

För ca 20 år sedan när du kasterera din hingst skulle den stå på box vila. NU ska den röra sej. Eller måste... Ut på bete med en gång mm..

Mer och mer går vi i från boxvila mm. Man får lite tänka att när man ställer in de så blir många deprimerade och inte alls specillt pigga på att bli bättre. Med vilja kommer man långt även för hästar.

Så kan nog säga att om några år så är det nog vanligare med att röra sej vid fång som allt annat..
Bara vänta och se....

Får man en häst som är helt gräsallergisk så ska man tänka så här.
JAg rider och grejar med min häst ca 1-2 h om dagen. I bland rider jag inte vissa dagar alls.
22h om dygnet då den ska få gå med sin flock, klia varann, äta gräs och få vara häst.
Då får den stå själv i en grushage med hö.

22 h i ett fängelse.....

Man ska fundera lite på vad vi gör mot våra vänner..

Jag saknar ord för vad jag känner ang dina inlägg rent generellt. Kan du åtminstone försöka att tala om vad som är DINA EGNA helt privata åsikter, idéer och påhitt, istället för att komma med generaliserade uttalanden som är så fel att de gränsar till lögner, ang vad veterinärerna vet och inte vet? Det är tyvärr tydligt att DU inte vet mycket alls om fång, fångforskning och vad veterinärer MED KUNSKAP vet om fång!

Men ang det citerat ovan. DET ÄR INGEN GRÄSALLERGI DET HANDLAR OM!!

Sen, återigen - du struntade bekvämt nog i att svara sist, svara gärna nu - så varför förutsätter du att en häst måste stå SJÄLV i sin grushage/jordhage/nästan inget bete hage?

Varför är HÖ sämre än gräs? Hö är - just det - torkat gräs?

Är det så viktigt tycker du att de äter gräs att det är värt livet? Tror du verkligen en häst skulle 'välja' att dö om den inte fick äta gräs?

Mina, observera plural, går iofs på gräs, men de har munkorg (betesbegränsare), och jag klipper ner gräset, så de knappt får i sig ngt alls. Jag skulle GÄRNA ha dem på grus, om jag kunde erbjuda en vettigt stor grushage. För vettigt stor hage är ett obönhörligt krav för mig. Men tillbaka till mina hästar. De går alltså tillsammans i en kuperad hage med stor variation, de gnager i sig ett grässtrå här och ett grässtrå där genom sina munkorgar.

Övrig tid står de inne och äter hösilage (dvs konserverat GRÄS) samt halm.

Om hagen var grusad, skulle de kunna gå UTAN munkorgar, de skulle kunna gå ute DYGNET RUNT den här årstiden, och gå runt och leta och äta hösilagestrån efter att jag spritt ut hösilage som strössel över hela hagen. De skulle gnaga på lite träd, klia varandra, busa osv.

På vilket sätt skulle det vara ett dåligt liv menar du?

Det är möjligt, dock är det inte till dags dato etablerat utan rena spekulationer och personliga åsikter från din sida. så att sitta i en tråd och rekommendera att alla släpper ut sina fånghästar på gräs och för att kuta omkring som de bäst känner, är jäkligt märkligt.

Jag tycker att de flesta i denna tråden verkar lugna man kan undra vem som hetsar upp sig.

Men snälla du.. När det inte finns helt vetenskapliga bevis på att det är gräs som alltid orsakar fång. SÅ ser jag inte att jag skulle chansa och spela ett spel med min häst...
I stora undersökningar på vad fånghästar åt innan de fick fång så var det minst hälften av dem som gick på bete.

Mina har lösdrift och fri tillgång på mat.
JAg skulle aldrig va så självisk att ta det livet från min häst.
Om man ger hästen ett liv eller om man tar det i från dem om man gör som du kan man ju diskutera.

Ska hon gå själv i en grushage hela sommaren för att ca kanske 50% får fång av gräs och andra kankse inte???
Om jag bedömde risken som 50 % på gräs så hade jag definitivt satt den ensam i grushage. Ett akut fånganfall är fruktansvärt.

Jag utgick från fång av gräs.. Men det hade hon inte.. Hade hon haft det hade jag övervägt att ta bort henne eller köra henne direkt till en hingst.
Har aldrig hört en fång häst som inte klarat ha föl när den haft fång..
Vid graviditet så ändras hela ämnesomsättningen...

Den ändras i alla fall bla genom att risken för IR ökar hos vissa ston. Detta är troligen ett sätt att se till så att fölet får den näring det ska ha. Så jag tycker inte att det är speciellt riskfritt att betäcka en fånghäst dessutom blir den ökade tyngden också en påfrestning.

Men då måste jag också veta om hon var fång allergisk mot gräs..
Detta har redan kommenterats men fång beror sannolikt inte på ngn allergi.
Jag tror att många hästar inte får fång av gräs för det är normalt. Där i mot hade jag aktat mej från att släppa de på gräs med klöver i.
Klöver innehåller inte lika mkt socker och knappt ngn fruktan alls så det är många ggr bättre än gräa.
Jag har som sagt haft jätte dåliga kaniner där tarmen har reagerat på något.. Alal säger då att hö är bäst.
Det finns flera fördelar med hö jämfört med gräs. En del av sockerinnehållet är redan förbrukat i höet under den tid det torkades. Man kan analysera höet så man vet vad man ger och sedan kan man väga det så man vet hur mycket man ger. Ofta kan det vara bra till dessa hästar. Sedan är naturligtvis gräs säkert bättre av andra anledningar men kanske inte alltid till en fånghäst.

Just ang fång är det där 'prövat' redan, det var i fallet när en viss barfotaverkare 'gömde undan' en fånghäst (med benäget stöd av ägaren givetvis) från veterinär och djurskydd.

Vad är "det där" och vad är detta enda fall som du hänvisar till, är det grund till att förkasta allt annat? Det finns hur många fall som gått fel oavsett hur man anser det ska göras. Jag är intresserad av att diskutera olika teoriers fördelar och nackdelar. När man börjar säga att "det där är prövat och det gick inte" då kommer man ingen vart. Tvärt om så lär man sig av misstagen och har större chans att lyckas senare. Man kan inte förkasta något innan men vet i detalj vad som skett, man kan ha synpunkter på tillvägagångssättet men inte teorin om man inte kan det i detalj. Så för att hålla dialogen öppen så bör man inte övergå i en tävlan att hitta fel som andra gjort.;)

Jag vill bara ge mig själv och andra hästägare inspiration att tänka lite logiskt och dra egna slutsatser och kanske ställa frågor till veterinärer och hovslagare och därmed kanske kunna bedöma vad de säger. Det är ju lite syftet med sådana här forum ;)

Jag gör inget utan samråd med min veterinär plus bekanta som är veterinärer och de har aldrig haft något att erinra om det jag gjort.

Jag förkastar inga ideer som jag inte har ingående kunskap om. Sedan kan man prata om erfarenhet, 20 års erfarenhet kan ju vara 1 års erfarenhet och 19 års upprepning ;)

Rolle
IpL

En del av sockerinnehållet är redan förbrukat i höet under den tid det torkades.

Undrar bara, förbrukas det så mycket i hö? I ensilage förbrukas stora mängder socker av mjölksyrebakterierna under processen. Hur mycket är det som förbrukas i hö?

Rolle, som inte orkade leta på nätet....
IpL

Jag svarade på din fråga ang vad djurskyddslagstiftningen menar och vem som avgör. Det är prövat och klarlagt.

Sen sa jag varken bu eller bä om min egen inställning etc i frågan, men din sakfråga besvarades.

Just ang fång anser jag att du har formulerat dig på ett felaktigt sätt. Du gör en väldigt svart-vit jmf. Du jämför smärtis och förlängt lidande mot ingen smärtis och ett större men kortare lidande. Det finns inga sådana garantier. Det kan lika gärna bli smärtis och inget lidande, eller ingen smärtis och ett extremt, långvarigt lidande. Jag gillar inte svartvit argumentation/falsk diktotomi.

Däremot är vi helt eniga om att t ex butta inte ska användas utan veterinärkontakt först. Däremot tar jag hellre den mindre risken för NSAID-biverkningar än risken för ett fånganfall i ett läge där det föreligger fångmisstanke och vet rekommenderar att ge butta.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar