Rehabilitering vid Fång

Sv: Rehabilitering vid Fång

Men så hade du ju inte resonerat omdet varit mitt i vintern och inget bete finns att tillgå? Då hade du fodrat med halm/grenar/sly osv,för att hålla inne energi intaget samtidigt som de får sitt tuggbehov tillfredställt.

Ofta är det ju våra egna mänskliga känslor som kommer in i bilden. det är sommar. det finns gräs. då "ska" hästen gå på bete för att vara lycklig.
Men själva tänker de ju inte så. Det viktiga är ju att de kan bete sig så nära naturligt som det går. dvs äta regelbundet och få tugg och rörelse/strövande behovet efter mat, tillfredställt.

Har ju några hästar som går på "bete" dygnet runt. Ingen av dem har haft fång men samtliga är överviktiga.

--

de har stödfodrats med hö, morgon, middag och kväll.

--

Men iom att gräset är superstressat när det är så kort, tar jag en större risk genom att fortsätta som jag har gjort resten av sommaren dvs snaggad hage och stödfodra med hö eller är det bättre att släppa på överväxt bete o se dem svälla ut ännu mer?

Visst, jag har en grushage som jag kan ställa dem i och bara fodra med exakt rätt mängd hö och stalla in nattetid för att främja bantningen men hagen är inte stor och jag kan inte påstå att det känns som ett värdigt hästliv. Men för min fångest hade det varit skönt..

Mina personliga tankar/åsikter.

De löper förhöjd risk iom övervikten. Jag anser också att stor hage är VIKTIGT, jag vägrar göra för stort avkall på det även i år. Men då är min i normalt hull i år. Din grushage, hur stor är den? JAG skulle ställa dem i grushagen iaf delar av dygnet och banta dem iom att de är överviktiga. Helt enkelt för att även om jag förstår precis hur du resonerar, så får de fång innebär det inte en sommar i grushage och med motion, utan det är en sommar på box det innebär, följt av lång tid i liten hage.

Så i och med att du har en grushage så skulle jag använda den. Jag förstår dock precis hur du resonerar, och HAR resonerat likadant. Innan fånget. Nu gör jag inte det på samma sätt. Jag vägrar ställa mina på 20 * 20 meters hage. Däremot så mina går ute som längst mellan 9 - 18 nu sommartid. Det är fruktansvärt många timmar på box - men alternativet är värre.

Jag ÖNSKAR jag hade en grushage jag kunde ha dem i del av dygnet, så de kunde gå ute istället för stå inne. Däremot är det fortfarande viktigt för mig att de del av dygn har en hage stor nog att springa och busa i, även om jag fått justera HUR stor jag vill se dem ha.

Och då är min L ändå normalviktig i år, men för att HÅLLA honom där måste jag begränsa gräset och tiden på gräs hårt.

Sen, behöver de verkligen stödfodras med hö? Jag har mina på 'nyklippt gräsmattekort' MED munkorg så knappt ngt gräs kommer in i munkorgen. De får ingen extramat i hagen. Utan de får frukost tidig morgon, går ut 3 - 4 h senare, sen får de lite mat vid intag kl 18, och nattmat 4 h senare. Maten är begränsad så hårt det går (och lite till om man ska vara ärlig).

Sen vilket som är bäst är nog omöjligt att säga. Jag har lite samma problem. På längre gräs, som är mindre farligt, får de i sig för mkt även med munkorg och blir på tok för tjocka. Medan det korta är farligare. Men jag har som sagt försökt lösa det med munkorg, mycket tid på box, dvs borta från gräset, samt att hålla gräset så mkt under munkorgshöjd som går. Jag skulle INTE våga släppa mina ens en timme utan munkorg på det korta. Samtidigt skulle jag INTE släppa dem på längre gräs med munkorg heller (mer än möjligen någon h kanske). Men jag har ju tvingats försöka lösa det på 'minst dåliga' sätt då jag saknar grushage. Du har ju det.

Så munkorg på det korta, om det är så kort att det bara är enstaka strån som når in i munkorgen, och så större delen av dygnet i grushagen med så lite grovfoder som det nånsin är möjligt utan att krascha magarna på dem eller liknande. Tills de nått normalvikt, och då försöka hitta läget där de varken går upp eller ner. Skulle jag göra. Alt beroende på hur stor grushagen är, grushage hela tiden.

Nej det är absolut inte mera bete jag vill att de ska ha. Det ultimata för mig skulle vara att de fick fortsätta gå i sin "svält"-hage hela sommaren, fodras med hö och på det viset kunna kontrollera vikten. Då har det ganska stort område att ströva på, naturlig skugga av träd hela dagen och är ändå sysselsatta genom att gå och leta efter de stackars strån som hinner sticka upp någon cm innan de blir uppletade av hungriga hästmular. Det blir ju inga mängder med gräs de får i sig på ett dygn, det förstår ju jag med, men det som oroar mig för att ha dem kvar där hela sommaren är just det att det lilla gräs som kommer är så otroligt stressat.
Fick ju fång på araben förra året och då gick de just i den hagen och den var rejält nerbetad, lång torrperiod.
Nu vet jag ju inte om det var det som utlöste fånget på araben. En möjlig men dock inte kanske så trolig orsak var en utvärtes kortisonbehandling mot eksem.
Men jag känner ändå nu när det närmar sig årsdagen av hans fånganfall att jag blir mer o mer orolig och funderar över andra alternativ då jag absolut inte vill att fler av mina hästar ska råka illa ut eller att araben ska få återfall.

Såhär ser vår GRÄSMATTA ut.. :angel:
hage1006211.jpg

Snygg beteshage! Ehrm...förlåt, gräsmatta :devil: :rofl:

Tack för dina tankar.
Grushagen är inte stor. Vet inte exakt hur många kvadratmeter men låt säga en trekant som är ca 15-20 meter i varje längd. Den ska isåfall delas av 4 stora hästar och ett russ. Känns litet. Men visst de har gått 3 stora o russet vintertid när det varit som allra lerigast. Men jag skulle iofs kunna sätta de tre som går på sk "bete" där nattetid när russet o araben står inne. Ingen dum ide...
Varför jag stödfodrat med hö (ca 3 kg/häst/dag fördelat på 3 mål) är dels för att de är vrålhungriga hela tiden. Det finns inget som mättar i den hagen där de går nu. Gräset är VERKLIGEN kort. Kortare än lägsta på gräsklipparen. Marken har också periodvis varit ganska upptrampad så där är det bara jord. Dvs ganska glestbevuxet. Sedan har jag också tänkt som så att det kanske stabiliserar magen lite grann om det inte bara är stressat gräs i den. Och vad gäller bantningen så ser jag att de sakta men säkert går ner i vikt. De motioneras ju efter bästa förmåga också. Viktnedgången går inte fort men det går stadigt neråt enligt måttband.
Men kanske är det så att de borde stå i grushagen punkt o slut, det är så svårt att veta hur långt man ska flytta gränserna för ett drägligt liv. Visst är ett fånganfall allt annat än drägligt och det får kosta en hel del att hålla det borta. Men hur mycket?

Det går nog inte att svara på dina frågor - inget ovanligt med denna sjukdom :crazy:

Nej jag vet väl det innerst inne, att det egentligen inte finns entydiga svar. Men det är ändå skönt att höra hur andra hade resonerat i samma situation när man själv håller på och grubblar sig knäpp :crazy:
Har ägnat många timmar åt att följa dessa fångtrådar och läser om era med och motgångar, håller tummar och förtvivlar. Är hopplöst dålig på att skriva så det blir mest när ångestnivån är som högst. Men jag är tacksam för alla kunskaper och funderingar jag har kunnat ta del av under året som gått. Tror jag hade klappat ihop annars.......

Snygg beteshage! Ehrm...förlåt, gräsmatta :devil: :rofl:

Harkel, jo.. Går under benämningen 'djungeln'.. Men när det växer såhär fruktansvärt, så prioriterar jag både tids- och bensinmässigt hästhagen. Så gräsmattan har fått stå på undantag. Men det ser helt sjukt ut när gräsmattan ser ut sådär, och jag går omkring i hästhagen som du ju såg på bild hur den ser ut (och den ser ut så hela tiden, jag klipper den var 3 - 4:e dag, även fast den mest tuggar luft, nåt enstaka strå som den får klippa av här och där typ) och klipper. Jag tror grannarna ringer sådana där män i vita rockar med krama sig själv-tröjor snart..

Men jag skulle iofs kunna sätta de tre som går på sk "bete" där nattetid när russet o araben står inne. Ingen dum ide...

--

Men kanske är det så att de borde stå i grushagen punkt o slut, det är så svårt att veta hur långt man ska flytta gränserna för ett drägligt liv. Visst är ett fånganfall allt annat än drägligt och det får kosta en hel del att hålla det borta. Men hur mycket?[/QUOTE]

Ja du kan ju rotera. Nu vet jag inte riktigt hur du har det och hästarnas behov osv. Men tex kan ju några hästar gå där halva dygnet och några andra halvan, eller att några går där fm, några eftermiddag, och sen står vissa inne och vissa på betet nattetid, eller ja hur det nu blir bäst.

Då förstår jag varför du stödfodrar och tycker du gör rätt som gör det.

Ang hur långt man ska flytta gränserna är JÄTTESVÅRT och det finns nog inget enkelt eller allmängiltigt svar. Utan det beror dels på individen (hästen) och på hur mycket man som ägare orkar - och vad man kan erbjuda. Jag t ex kan inte erbjuda annat än pytteliten gräsfri hage. Mindre än hästarna skulle vara glada i, och mindre än jag för DE hästarna anser ger ett värdigt hästliv. (Andra hästar skulle jag göra en annan bedömning med).

Så, om de inte tål NÅT gräs alls, ja då får jag ta det extremt svåra beslutet att ta bort dem. Däremot så är jag ju beredd att gå långt och lägga ner mycket tid och 'besvär' på att försöka hitta en fungerande lösning med de förutsättningar jag har. Jag tycker inte hästar ska ha varken så lite mat, så lite TS, så kort ättid eller så lite utevistelse som mina har. Men det är vad det krävs, och så länge de verkar glada och tillfreds, och de kan gå på hyfsad yta så fr jag helt enkelt mörda mina egentliga principer - eftersom det är det som krävs.

Men gränsen är ju olika för olika djurägare. Viktigt är nog dock att man inte tycker 'kan/vill inte' och sen låter det vara som innan, om hästen blir sjuk av det. Dvs skulle jag känna att 'nej jag orkar inte det här, endera kan de gå ute dygnet om utan munkorg eller så får det vara', och släppa dem dygnet om och bli feta och/eller få fång - det är inte okej. Däremot att tycka 'jag orkar inte det här, de kan ju inte gå på bete dygnet runt utan munkorg och det är viktigt för mig så jag säljer/tar bort dem' så är det okej. Tycker jag.

Håller med dig.

På ngt sätt tycker jag att hästen avgör var gränsen går. I höstas var det ju vid äppelträdet (dvs min ponny fick ett äpple om dagen när vi passerade ett av flera förvildade äppelträd på våra promenader. Idag går det vid gräshagen men inte hur mkt gräs som helst.

Jag känner min häst ganska väl och tror i alla fall på ngt sätt att jag......... ja inte vet jag.

Jag tycker egentligen att jag tänjer gränserna hela tiden trots att jag är så rädd om henne. I söndags var det långtur med en lååååång galopp på mjuk skogsstig. Inga tecken på att det blev för mkt.

Man får nog prova sig fram. En viktig "regel" kan vara att inte ändra på två saker samtidigt, inte göra två utmaningar på en gång. Och att alltid backa tillbaka vid minsta tecken. Jag hoppas att man så småningom har lyckats återvända till en ngt så när normal tillvaro med hästen igen - kanske.

Den jämförelsen funkar bara om du kan få i dig så mkt som 10 cl i båda fallen.

Nu gillar jag inte starkprit så det hade inte funkat ändå.

Jag tror inte att AW s häst kan det (få i sig tillräckligt med gräs alltså.

Jag gillar heller inte starksprit men det funkar som jämförelse. I båda fallen blir intaget 10cl starksprit. I ena fallet ´med en hög koncentration och i andra fallet med en mer utspädd koncentration.

Jag skulle oxå ha trott som du om inte AX själv skrivit att hon har problem med återkommande fång på sin tidigare och dagliga besättning.

Av den enkla anledningen så är jag övertygad om att AX själv skrivit att mitt (och andras påpekande) har substans. För att nu inte förstöra Er relation och gemensamma ämne så lämnar jag allt vad detta ämne innebär för Er. För mig har eller är inte detta problem ens i närheten av all trådar skapade i ämnet trots drygt 250 hästar i kundkreten.

Jag önskar Er lycka och framgång.

Okej, du håller det alltså så kort.

Ja, så gott det går, nåt strå här och där missar jag ju alltid. Fast annars skulle det nog räknas som grymt iofs.. Men jag fick 'höja markfrigången' på shettisens greenguard just därför. Har limmat på gummi på undersidan, dels för att täcka nästan alla ätspringor, dels för att göra bottnen tjockare så att gräset inte kommer in lika mkt. Den var lite för 'tunn' i botten innan och han fick i sig för mycket ändå, men med modifieringen verkar det fungera.

Kontrollmätte båda idag, och L är tillbaka ner på 400 kg, shettisen har också - äntligen - börjat backa vikten igen. Nu är det ju inte det enda jag gjorde att minska äthålen för shettisen, utan jag höjde ju maten åt båda igen med, iom att Lillen iaf för mitt (ev) hallucinatoriska öga började bygga depåer även om hullet inte gick upp direkt. Tror jag hamnade åt helsike FÖR lågt med sista sänkningen där av maten, och gick ju tillbaka till där jag låg innan. Får se när det gått någon vecka till var det tar vägen.

Jag tror grannarna ringer sådana där män i vita rockar med krama sig själv-tröjor snart..

:rofl:
Fast det tror jag många gånger att icke hästägande människor tänker sig ganska ofta. Som när man flaxar runt med ett paraply i hagen för att vänja kusarna vid det, eller kör skoter fram och tillbaka vid hagen, står dubbelvikt ute i ösregn och plockar gräs. Eller varför inte då man vill att dom ska sakta ner då dom kör förbi. Osv.
Vi hästägare är nog inte riktigt klok alla gånger. :p
OT

Har inte du ngn sorts gårdsplan i anslutning till stallet där du haft hästarna förrut?

Nu innehåller gräset oftast mest socker på kvällen
Hur menar du?
Har ni kalla nätter?

Fotosyntesen gör ju att sockret bildar cellulosa/ klorofyll- grästillväxt. mindre socker per gram gräs.

Hur menar du?
Har ni kalla nätter?

Fotosyntesen gör ju att sockret bildar cellulosa/ klorofyll- grästillväxt. mindre socker per gram gräs.

Fotosyntesen omvandlar koldioxid, vatten och solenergi till socker och syre. Ju mer solljus desto snabbare/mer omfattande fotosyntesreaktion och desto mer socker bildas det. Sedan förbrukas/omvandlas sockret till energi och byggstenar inuti kroppen men det är inte gnm fotosyntesen. Men efter en solig dag har inte allt det bildade sockret hunnit omvandlas utan det sker på natten när det är mörkt.

så för att fatta mig kort
På sommaren med varmt dygnet om så är sockerhalten som lägst innan solen går upp och som högst på kvällen när det börjar bli mörkt.
På hösten, vintern, våren med kalla nätter blir det ungefär tvärtom eftersom den reaktion som konsumerar sockret inuti gräset inte sker när det är kallt.

Sedan beror det ju socker/fruktan halten på säkert minst tio andra faktorer också så man kan med andra ord aldrig riktigt veta, bara för att göra det lite mer spännande :crazy: om man nu tycker det - inte jag i alla fall.

Har inte du ngn sorts gårdsplan i anslutning till stallet där du haft hästarna förrut?

Nej, jag har för mig det var du som frågade förut med dock. Men det jag tror du/ni tänker på är i hagen, framför ladugården (som inte används). Där jag vintertid hade 'hölådorna' och utfodrade?

Här:
importeradebilder3330.jpg

Och här:
importeradebilder4760.jpg

Den är dock inte grusad utan matjord, och alltså gräsbevuxen sommartid. Sen är den väldigt liten med, den kanske är 3-4 meter bred eller något, längd så kanske 20 meter? (Jag och ögonmått). Sen är det ju på ena 'långsidan' ladugården, på den andra lågsidan är det en brant slänt, som slutar i stallplanen. Den 'riktiga' alltså, som är utanför stallet. Den är dessvärre också gräsbevuxen (och där står bilarna). Den är grymt dumt designad/placerad den här gården tyvärr.

På det jag tror du tänkte på ang 'stallplan', dvs där utanför ladugården, så är gräset till knähöjd eller mer just nu, dvs lika illa som överallt annars utanför stängslet på nuvarande hagen =/

Är det samma täcke som satt tight förut?
i såna fall har den gått ner mkt

Tror inte det, beror på när bilden du tänkte på var från? Täcket är nytt från nu i våras nämligen, han växte ur det gamla. Men antar du tänkte på från när han var två, och hade ett likadant (fast annan storlek), som satt rejält tight.

Däremot har han ju gått ner mycket sen förut, jag har ingen vågvikt än (ska fixa) att ställa bandets 400 kg mot, men om bandet/vågen diffar lika som alltid förr har han sen han fick fång gått ner 100 kg.

Men måste fixa en vågvikt nu, senaste jag har är på 456 kg, då sa bandet 445 kg. Han har legat på undefär den diffen mellan band och våg, dvs 10 - 15 kg plus på våg jmf med band, alla gånger tidigare iaf, men nu vet jag inte. Men bandet säger idag 400 kg (även om han svajat lite senaste veckorna, mellan 400 - 415 kg på band, antagligen för jag sänkte maten FÖR mycket).

Om någon är intresserad av att veta så fortsatte jag med Metacamen iallafall:)
Och hon gör framsteg med bantningen!

Dock tycker jag att min storhäst ser ut att ha gått upp nåt kilo:mad:
Så han får grymt nog stå i liknande "fångfålla" på nätterna nuförtiden:p

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar