Sv: Rehabilitering vid Fång
Har ju några hästar som går på "bete" dygnet runt. Ingen av dem har haft fång men samtliga är överviktiga.
--
de har stödfodrats med hö, morgon, middag och kväll.
--
Men iom att gräset är superstressat när det är så kort, tar jag en större risk genom att fortsätta som jag har gjort resten av sommaren dvs snaggad hage och stödfodra med hö eller är det bättre att släppa på överväxt bete o se dem svälla ut ännu mer?
Visst, jag har en grushage som jag kan ställa dem i och bara fodra med exakt rätt mängd hö och stalla in nattetid för att främja bantningen men hagen är inte stor och jag kan inte påstå att det känns som ett värdigt hästliv. Men för min fångest hade det varit skönt..
Mina personliga tankar/åsikter.
De löper förhöjd risk iom övervikten. Jag anser också att stor hage är VIKTIGT, jag vägrar göra för stort avkall på det även i år. Men då är min i normalt hull i år. Din grushage, hur stor är den? JAG skulle ställa dem i grushagen iaf delar av dygnet och banta dem iom att de är överviktiga. Helt enkelt för att även om jag förstår precis hur du resonerar, så får de fång innebär det inte en sommar i grushage och med motion, utan det är en sommar på box det innebär, följt av lång tid i liten hage.
Så i och med att du har en grushage så skulle jag använda den. Jag förstår dock precis hur du resonerar, och HAR resonerat likadant. Innan fånget. Nu gör jag inte det på samma sätt. Jag vägrar ställa mina på 20 * 20 meters hage. Däremot så mina går ute som längst mellan 9 - 18 nu sommartid. Det är fruktansvärt många timmar på box - men alternativet är värre.
Jag ÖNSKAR jag hade en grushage jag kunde ha dem i del av dygnet, så de kunde gå ute istället för stå inne. Däremot är det fortfarande viktigt för mig att de del av dygn har en hage stor nog att springa och busa i, även om jag fått justera HUR stor jag vill se dem ha.
Och då är min L ändå normalviktig i år, men för att HÅLLA honom där måste jag begränsa gräset och tiden på gräs hårt.
Sen, behöver de verkligen stödfodras med hö? Jag har mina på 'nyklippt gräsmattekort' MED munkorg så knappt ngt gräs kommer in i munkorgen. De får ingen extramat i hagen. Utan de får frukost tidig morgon, går ut 3 - 4 h senare, sen får de lite mat vid intag kl 18, och nattmat 4 h senare. Maten är begränsad så hårt det går (och lite till om man ska vara ärlig).
Sen vilket som är bäst är nog omöjligt att säga. Jag har lite samma problem. På längre gräs, som är mindre farligt, får de i sig för mkt även med munkorg och blir på tok för tjocka. Medan det korta är farligare. Men jag har som sagt försökt lösa det med munkorg, mycket tid på box, dvs borta från gräset, samt att hålla gräset så mkt under munkorgshöjd som går. Jag skulle INTE våga släppa mina ens en timme utan munkorg på det korta. Samtidigt skulle jag INTE släppa dem på längre gräs med munkorg heller (mer än möjligen någon h kanske). Men jag har ju tvingats försöka lösa det på 'minst dåliga' sätt då jag saknar grushage. Du har ju det.
Så munkorg på det korta, om det är så kort att det bara är enstaka strån som når in i munkorgen, och så större delen av dygnet i grushagen med så lite grovfoder som det nånsin är möjligt utan att krascha magarna på dem eller liknande. Tills de nått normalvikt, och då försöka hitta läget där de varken går upp eller ner. Skulle jag göra. Alt beroende på hur stor grushagen är, grushage hela tiden.